10 tips til en bedre blogg!

God formiddag alle sammen! Nå har jeg flyttet rumpen min over til bestemor og bestefars crib, og her har jeg brukt morgentimene på å skrive en liten huskeliste! Litt for min egen del, og litt for alle dere andre som en dag får lyst til å starte på bloggkarrieren! Hihi. Kanskje er du allerede i gang med klatringen på topplistene? Under her får du mine 10 tips til ting du bør sette høyt, om du ønsker å gjøre om bloggen din til noe større enn en hobby. <3

1. Vær personlig, og del av deg selv. La leserne få lov til å bli kjent med deg, dine opplevelser, forbindelser og historier. Vi lever i 2015. Deler du en halvgal historie fra da du stjal tyggegummi som barn, vil ikke det ødelegge for din fremtidige karriere verken som kontordame, veterinær eller postmann. -Men sett grenser. Det er måte på hva du skal dele med omverdenen. Tenker du å skrive om forrige ukes spontanabort eller om damen kjæresten din var utro med i helgen? Tenk deg om syv ganger. Hva får du ut av det? Og hva får leseren ut av det? 

2. Vær positiv, spre glede, og aldri, aldri, aldri, heng noen ut. Det slår ALLTID tilbake på deg selv. Himmel og hav det er det verste jeg ser på en blogg. Med mindre personen du angriper har en blogg selv, har han/hun ingen måte å forsvare seg på. Dette vet også bloggleserne, og de vil garantert la deg få høre det.

3. Lær deg å takle kritikk. Får du en skikkelig drittkommentar full av alt annet enn konstruktiv kritikk.. Bare la være å svare på den. Personen som har kalt deg stygg, feit og dårlig, fortjener bare ikke tiden din. Kanskje behøver du ikke engang å godkjenne kommentaren? Tenk så frustrerende det er for bloggleseren å se at kommentaren hun/han har lagt energi i å skrive, ikke engang blir publisert? Hoho. Personlig liker jeg å godkjenne absolutt alt, for skulle det dukke opp en råtten kommentar, så opplever jeg ofte at blogglesere tar på seg jobben som forsvarere. Plutselig har jeg et kommentarfelt med èn leser som uttrykker sitt hat mot meg, og 20 lesere som uttrykker sitt hat mot denne leseren igjen. Da takker jeg heller for de gode ordene til disse 20 andre.

4. Finn en balanse mellom reklame og hverdagsposter. Min lille uskrevne regel er å publisere 2 innlegg daglig. 3 innlegg på dager som en annonse skal ut. Jeg kan ikke leve av en reklamefri blogg, men jeg vil heller ikke at annonsene skal “ta plassen” til et av innleggene som leserne virkelig setter pris på.

5. Bruk tid på gode bilder. Er det et ordtak jeg har lyst til å mate alle mine bloggfotografer med så er det: Do it with passion, or not at all. Bærer bildene preg av at de er tatt sånn halvveis i farta, så kan vi heller la være. Bruker du ikke mer enn 2 minutt på fotograferingen så kan jeg garantere at bildene ikke er i fokus på halvparten, og at siste halvdel har feil lys. Vet dere hva jeg pleier å si til Daniel når han får oppgaven som bloggfotograf? “Lek at dette er en skoleoppgave du har skikkelig lyst til å gjøre det bra på!”. Haha! På den måten blir han tvunget til å være litt kreativ. Ikke vær lat! Bildene er det aller viktigste elementet på en blogg.

6. Svar på kommentarer og snakk med leserne! Samme spørsmål dukker kanskje opp fem ganger i samme kommentarfelt, men svar på dem alle. Leseren spør ikke for moro skyld. Still gjerne også spørsmål tilbake! Hva vil leserne ha? Det er slik du enklest finner ut hva som engasjerer dem! Glad-respons er for min del motivasjonens drivkraft. Følelsen av at leserne får det de vil ha, gir meg både glede og mestringsfølelse <3

7. Ha en planleggingskveld i uken. Dette punktet er helt avgjørende for at blogguken min skal bli bra. Står jeg opp om morgenen uten å vite hva mine to bloggposter skal inneholde, kan hele fem timer av dagen gå til hysterisk pønskning på å finne det ut. Jeg sparer helt uendelig med tid på å starte dagen med en plan! Søndagen er en fin dag for planlegging av både blogginnlegg og handlelister. Da noterer jeg meg ned hvilke innlegg jeg vil skrive, hvilke tips jeg har lyst til å komme med, hvilkne oppskrifter jeg vil dele.. And so on.. Det er umulig å planlegge 14 blogginnlegg på èn kveld, men har jeg 5-7 idèer, så er det helt glimrende!

8. Varier innholdet. Er det noe jeg selv setter pris på når jeg leser blogg, så er det nettopp variasjon. Èn dag er jeg kanskje på utkikk etter en god middagsoppskrift. En annen dag er jeg på jakt etter inspirasjon i klesveien.. Noen ganger vil jeg ha idèer til DIY prosjekt hobbyen min, og noen ganger er jeg bare ute etter en god dose hverdagsglede. Har en blogg alt dette, så er jeg antagelig allerede bloggleser. Bruk nettsider som Pinterest, weheartit og youtube for inspirasjon. Her ligger det en hel HAU av idèer til supert bloggstoff!

9. La teksten være enkel og bruk et muntlig, lettlest språk. Tenk at du skriver en offentlig dagbok! Er du i tidenes skravlehumør en dag så sørg ihvertfall for å dele teksten opp i mindre avsnitt med bilder mellom hvert avsnitt. Bare tenk som en journalist i et magasin! Har du noen gang lest et ukeblad som har artikler med lange tekster og artikler uten å dele de opp i små, lettleste blokker?

10. Bruk tid på overskriften din. Overskriften skal både være pirrende, og gi leseren en oversikt av innholdet i innlegget. Dette er noe jeg er fryktelig dårlig på selv. Er ikke overskriften interessant nok så vil mange bare scrolle seg forbi teksten og heller titte på bildene. Kanskje går de da glipp av den supre historien din!

Det var ukens liste! Hoho, håper noen der ute får nytte av den <3

35 kommentarer
    1. Tusen takk for gode tips! Jeg er en av de som ønsker å kunne leve av bloggen, elsker å skrive og ikke minst ta bilder – det og få kombinere de to tingene er fantastisk. Men det er kjempe vanskelig og bli lagt merke til når ingen vet om bloggen min, har du noen tips?
      Jeg jobber hardt og hver kveld så tenker jeg, hva kan gjøre bedre? Hvordan får jeg bloggen min blir interessant og at folk får vite om den, kjempe misunnelig for alt du har klart det og jeg håper å drømmer om at en dag kan jeg også få det til! Stå på søta 🙂

    2. Tusen takk for gode tips! Jeg er en av de som ønsker å kunne leve av bloggen, elsker å skrive og ikke minst ta bilder – det og få kombinere de to tingene er fantastisk. Men det er kjempe vanskelig og bli lagt merke til når ingen vet om bloggen min, har du noen tips?
      Jeg jobber hardt og hver kveld så tenker jeg, hva kan gjøre bedre? Hvordan får jeg bloggen min til å virke interessant og at folk får vite om den, kjempe misunnelig for alt du har klart og jeg håper å drømmer om at en dag kan jeg også få det til! Stå på søta 🙂

    3. Du er fantastisk flink! Burde definitivt tronet ØVERST på blogglista, med Andersen på 2.(hva er det med dere Kristiansand jenter, hihi!)
      You go girl!

    4. Åh, takk for herlige tips Marthe! Syntes du kan lage et innlegg om hvordan bli komfertabel foran kamera, haha! Prøver selv å blogge litt, men er så klein foran kamera at det er helt på tryne.. fotogen er jeg heller ikke, usj!

    5. Anna Myklebust: Bare hyggelig Anna. Håper du får tatt noen av dem i bruk! Du har en kjempefin blogg, så det handler bare om å få folk til å oppdage den. De første tre månedene av min “bloggkarriere” satte jeg og kommenterte andres blogger. Jeg satte meg et mål om å kommentere mellom 50 og 100 små blogger om dagen, og da halvparten av dem klikket seg inn på min blogg igjen, for å se hvem jenta som hadde kommentert hos dem var, likte de bloggen og fortsatte å lese den. Slik holdt jeg på hver eneste dag i tre måneder. Plutselig var 1000 lesere blitt til 5000, og så gikk resten litt av seg selv. Jeg trengte ikke lengre å kommentere for å opprettholde lesertallene. Det holdt å oppdatere bloggen med gode innlegg hver dag! 🙂 Det er veldig tidskrevende å gjøre det på den måten, men det fungerte for meg når jeg kjedet livet av meg i IT timene på videregående. Haha! <3

    6. Å super bra innlegg Marthe! Som ny på bloggfronten satte jeg veldig pris på dette! Hadde blit kjempe glad om du ville skrevet en bitte liten tilbakemelding om bloggen min!

    7. Det med en fengende overskrift er forsåvidt riktig men det værste jeg vet er når bloggere skriver overskrifter som ikke har noe med innlegget å gjøre engang, bare for økt lesertall. F.eks: Det er slutt. ( så var det bare slutt på å spise sjokolade ) Eller: Gravid ( Nei heldigvis ikke enda, står det når du kanskje trykker deg inn.) Det er slike blogger jeg fort slutter å lese for jeg blir så irritert at de kun tenker lesertall og ikke at leserne faktisk føler seg litt lurt. Heldigvis har ikke du slike overskrifter.

    8. Skikkelig bra innlegg, Marthe! Jeg har selv lyst til å blogge, men jeg er så alt for feig. Jeg har mange ganger laget med blogg, for så å slette den i hu å hei før noen oppdager den. Planene er klare for mange gode innlegg. Problemet er bare at jeg er redd det skal bli ”kleint” ingen jeg kjenner har blogg, og er redd at andre skal syns det er rart. Jeg vet jeg vet, jeg burde ikke tenke på hva andre syns, men det blir bare slik. En dag blir det kanskje en blogg på meg også, jeg elsker å ta bilder og skrive! Ha en fin kveld med famlien <3 Du er min blogginspirasjon, kanskje en dag blir jeg like tøff som deg?! <3

    9. Ragnhild: Å jeg håper du klarer å legge bort den dumme “angsten” og bare gjøre det! Det er så mye moro med blogg, og hei! Et sted må man begynne? Man får ikke lesere over natta, men legger du sjela di i det og jobber for leserne så kommer de til slutt og den fine responsen du får igjen da gjør alt verdt det :’)

    10. Tusen takk for svar og at du likte bloggen min :)! Kjempe kjekt å høre! Det tipset skal jeg ta i bruk, så kan vi håpe på det beste :))
      Jobber man hardt nok for det så løser det seg alltid! Det liker i hvert fall jeg å tro, hehee! Ha en fin kveld søta 🙂

    11. Dette med svaring på kommentarer er SÅÅÅ viktig. Jeg setter hvertfall veldig stor pris på den jobben du gjør i kommentarfeltet! Fortsett med det, og jeg vil være leseren din til bloggen legges ned 😉 Du er rett og slett super Marthe!

    12. Hei Marthe! Nå har jeg søkt og søkt etter forskjellige redigeringsprogram uten hell. Hvilket program bruker du for skriften du har på bildene dine?

    13. Hei Marthe! Du, jeg sitter her og skal skrive en tekst til bildene mine men finner ingen gode programmer. Dine ser alltid så bra ut, så jeg lurer på hvilket program du bruker?

    14. Hei! Siden du snakker om bilder… Har lagt merke til at du har veldig freshe bilder med fine farger, både her og på Instagram? Hvordan redigerer du bildene dine? Hvilket program/app bruker du? Tenker da spesielt på de på Instragram. 🙂

    15. Synes det er veldig fint at du tar deg tid til å skrive slike innlegg. Du viser jo rett og slett at dy bryr deg om andre som har den drømmen du en gang hadde – om å gjøre noe bra ut av bloggen og “hobbyen”. Fine, snille Marthe <3

    16. Åh, tusen takk! Dette kunne ikke kommet på et bedre tidspunkt! Jeg elsker å blogge, men i det siste har tiden ikke strukket helt til og motivasjonen, i takt med lesertallet har dalt mange hakk. Så disse tipsene ga meg virkelig et lite push bak til å prøve å komme inn i den gode rytmen igjen 🙂 Tusen takk <3

    17. Du er kanskje tidenes blogger, Marthe! Stråler som bare det. Elsker den positive energien din, den smitter virkelig over. Oppdaget bloggen din for kun et par uker siden, og har virkelig blitt en fast leser. Forsett med å være deg selv, for du er virkelig et nydelig menneske. Stor klem fra meg

    18. Hællæ!
      Knallbra tips 🙂 Selv for en erfaren blogger var det mye lurt å ta med seg videre her.
      Har også planleggingsdag på søndagene, men ikke egentlig tenkt bevisst over hvor viktig det er før nå, for jeg er akkurat som deg: Har jeg ikke noe på blokka – hello 5 timer med grubling og neglbiting 😉
      Må vurdere å lage min egen tipsliste, for dette var fornøyelig lesing. Vel blåst! 🙂
      /high five

    19. Dette innlegget likte jeg kjempe godt, er så gøy å få litt gode tips av dere store bloggere, for det er virkelig da blogglysten begynner å krype frem bak i bakhodet! Ønsker deg en strålende dag Marthe 😀 <3

    20. Wow!!! Inspirerende much;) -du virker jo helt proff jo. Hadde blitt superglad om du hadde tatt deg tid til en bitteliten vurdering av min blogg;) -nå har jeg riktignok ferie, så da blir det ikke helt hverdagslige innlegg, men likevel

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg