11 tegn på at forholdet går mot slutten

Noen forhold ender i en krangel. Andre i utroskap. -Men noen ganger finnes det ingen stor, konkret årsak. Kanskje har dere vokst fra hverandre, og kanskje har kjærligheten ebbet ut. Hvordan vet man egentlig om forholdet har en nedtur, eller om det faktisk er på tide å gjøre det slutt? Under her har jeg remset opp 11 tegn på at forholdet ditt faktisk ikke er som det bør være. Kjenner du deg igjen i noen av disse punktene så bør du vurdere om det er noe som kan gjøres, eller om det er på tide å velge en ny sti. Det er et forferdelig vanskelig valg, men noen ganger er det vanskelige også det rette. <3 Å ikke kunne signere under et eneste punkt, er en følelse jeg unner dere alle. Magefølelsen er der for å hjelpe deg. Lytt til den! Ikke klyng deg til noe du innerst inne vet aldri vil gjøre deg lykkelig, men heller ikke forhast dine beslutninger. Ta deg den tiden du trenger. Du vet det når du vet.

♥ Vanene hans, som du en gang elsket, går deg nå på nervene. Du irriterer deg over måten han sitter på, og alt han sier plager deg. Du strever med å gi ham komplimenter og ros, men har en liste med ting du gjerne skulle forandret på ham.. Kanskje han da bare ikke er den rette for deg? 

♥ Nedturene er flere enn oppturene. Dere krangler om selv de mest ubetydelige ting, kaller hverandre stygge ting, og diskuterer ved å skrike. Litt krangling og irritasjon er både sunt og normalt, men dersom forholdet gir deg mer sorg enn glede, er det kanskje på tide å vurdere om forholdet er verdt å fortsette?

♥ Du har det morsommere uten ham. Du vet at kjærligheten har ebbet ut når du har mer lyst til å tilbringe kvelden på kontoret enn i armkroken til din kjære. Det er flott å tilbringe tid med venner, men tar du deg selv i å heller ønske å være rundt alle andre enn han, bør du kanskje finne svaret på hvorfor. Kjeder han deg?

♥ Dere har ingen respekt. Dere kritiserer hverandre, gjør narr av hverandres hobbyer og synspunkter, og drar hverandre ned fremfor å løfte hverandre opp. Det er ikke sånn et kjærestepar skal ha det. Partneren din skal ikke få deg til å føle deg usikker eller dårlig. Klarer dere ikke å forandre dere selv etter ørtende forsøk.. Vel, da er det på tide å lukke hele kapittelet.

♥ Du ser ingen fremtid. Du vil ha barn. Han vil ikke. Du vil reise jorda rundt. Han vil spare. Du vil bo på landet. Han vil bo i byen.. Er dere totalt uenige om de største valgene så er det kanskje ikke verdt å satse på?

♥ Du er oppriktig interessert i en eller flere andre. Det er helt greit å elske Ryan Gosling i The Notebook, men når du tar deg selv i å dra på byen med intensjonen “å flørte med andre”, er det et tegn på at du mangler noe. Kanskje trenger du oppmerksomhet? Kanskje trenger du en ny gnist? Ikke lek med ilden. Ta heller opp problemet, og skulle det vise seg at gnisten ikke lengre er i live, gjør slutt på forholdet. Noe annet er både urettferdig og feigt.

♥ Du vil ikke ofre noe for ham lengre. I starten dro du på kino for å se en film om krig og romvesner. -Fordi han ville det. Du dro på middag med den rare kameraten som du aldri har helt forsto deg på, men som kjæresten din var så glad i, og du dro på jobbfest med kollegaene som du egentlig ikke hadde noe til felles med. Nå orker du ikke tanken. Du gidder ikke å bruke et minutt av tiden din på noe som kun vil glede din kjære. Det som gleder han, skal også glede deg. Hvorfor er det ikke slik lengre? Har du sluttet å bry deg?

♥ Dere snakker ikke sammen lengre. Kommunikasjonen mellom dere er ikke-eksisterende. De romantiske meldingene tok slutt for flere år siden, og det samme gjorde de klissete telefonsamtalene. Du orker ikke lengre å ta telefonen når han ringer, og når du først gjør det er det stemmen av irritasjon som møter deg i røret.

♥ Det er kun èn av dere som bidrar for at forholdet skal vare. Er den andre ikke interessert nok til å legge fullhjertet innsats i å ta vare på forholdet? Aldri ta hverandre for gitt. Sett pris på det kjæresten din gjør for deg, selv om han/hun har gjort det 1000 ganger før. Vær takknemlig, og si takk! Snakk sammen og finn ut hvorfor den andre har sluttet å gi. Kanskje kan det fikses? Kanskje er det på tide å gi slipp.

♥ En av dere truer med å gjøre det slutt. Man skal kunne uttrykke negative følelser og opplevelser uten å true med å ende hele forholdet. Har du en kjæreste som under hver eneste krangel truer med å flytte ut, eller gjøre slutt på alt dere har sammen? Vel, da kan du umulig gå rundt med følelsen av av forholdet ditt er trygt og godt? Du skal kunne forklare hvorfor du er blitt sint, hva som er problemet og hvordan du ønsker å løse det uten å måtte veie hvert ord i redsel for at kjæresten skal true med å forlate deg.

♥ Du finner på unnskyldninger for å slippe å være intim. Det er helt okei å være sliten etter jobb, men kommer den manglende interessen av stress eller at du rett og slett ikke har lyst på ham lengre? Har du utviklet deg til å se på ham som en venn? Still deg disse viktige spørsmålene til hvorfor romantikken ikke lengre er som den var.

If you’re brave enough to say goodbye, life will reward you with a new hello.
Synes dette er en fantastisk quote <3 Måtte dere få en finfin torsdag! 

58 kommentarer
    1. Fikk en liten klump i magen av ” I starten dro du på kino for å se en film om krig og romvesner. -Fordi han ville det”, men så lenge han gidder å se noen klissefilmer med meg, så kan jeg se noen krigsfilmer med han. Heldigvis er han med på det 🙂
      Godt å ikke kjenne seg igjen i noen av de andre punktene! <3 <3

    2. Heldigvis treffer ikke noen av disse punktene 🙂 Og Vi var vært sammen i 8 1/2 år ( siden vi var 17). Klart man har dager der man irriterer seg over ting og tang, men det vil jeg tro er normalt?! 🙂

    3. Så utrolig godt å se at absolutt ingen av punktene stemmer med mitt forhold 🙂 Snart 5 år sammen og har aldri hatt det bedre.
      Men takk for nok et godt innlegg, du er så flink til å skrive!

    4. flott inlegg som vil treffe mange
      da eg bodde sammen med exen kunne nok eg ticket yes på endel av disse punktene..nå bor eg jo alene og slipper alt dette.
      Klart en kjæreste hadde vært supergøy,men er han ikkje all that så kan han la være å komme -eg har nemlig kastet bort mine siste timer på en idiot som ikkje fortjente med….så det skjer ikkje igjen 😀
      ha en vakker dag <3

    5. Martheeeeeeee ❤
      Utrolig fint innlegg!
      Jeg gjorde det slutt med min kjæreste etter 3 år for 2 mnd siden ca, og alle punktene stemte. Utenom å kalle hverandre stygge ting eller flørte med andre. Eller true med å slå opp…
      Men! Veldig bra skrevet.

    6. Ingene av punktene traff, er så glad kjæresten min er så snill og at vi leser hverandre så godt som vi gjør og respekterer hverandre. Vi krangler aldri og sier heller ifra om noe er galt med en gang, bi bruker aldri noen av våre svake sider mot hverandre heller. Har aldri hatt det bedre ennå nå med min 🙂

    7. Du er utrolig flink til å skrive men må innrømme at jeg ble ganske glad for at ingenting fra lista stemte med meg og min kjære! <3
      Stå på! bloggen din er bare utrolig fin og kjempe morsom å følge med på! <3

    8. Lisa: Å <3 Da har du nok gjort det riktige valget for dere begge :') Håper du har det mye bedre i dag. Drømmemannen vil dukke opp når du minst venter det! Om han ikke allerede har dukket opp. Hoho <3

    9. cuskima: Nei, huff. Du har virkelig brukt opp kvoten av uheldighet når det kommer til mannfolk! Jeg tipper du nå har det en hel del bedre alene <3 Den virkelige prinsen kommer når han kommer han 😀 Tusen takk, det må du og ha!

    10. Ingen av punktene stemte hos oss etter 5 år sammen <3 Håper du og Daniel har det like fint :'D kjærligheten kan gjøre vondt, men er også den beste følelsen i hele verden og noe jeg unner alle å føle på.

    11. Utrolig bra innlegg Marthe! Du er utrolig dyktig i jobben din, og er min absolutte favoritt blogger<3 Ha en kveld:D

    12. Noen av punktene treffer godt og det er hjerteskjærende. Har vært sammen i 4 år, men greier ikke å gi slipp, frykten av å være alene er alt for stor og skulle ønske det gikk ann å årne opp i, for jeg tror han er en av de verdens snilleste og godeste personene jeg vet av <3...

    13. Kjempebra innlegg!
      Må bare si at du har en fantastisk blogg og jeg synes det er så gøy å lese om dagen, virker som du virkelig stråler! 🙂

    14. Oiiii, kjente meg igjen i hvert eneste punkt :’D Jeg er singel, men hadde mitt forrige forhold i bakhodet da jeg leste. Godt det ble slutt!
      Ha en flott kveld! <3

    15. Kjempe fint innlegg! Dette traff ikke meg, heldigvis! 😀 Vi hadde to årsdag på tirsdag, hihi <3 fikk til og med roser i dag 😀 <3

    16. Tusen takk for at du skrev dette innlegget, fine Marthe! Jeg gjorde det slutt med kjæresten min for to uker siden, og etter seks år sammen (!!) var det helt forferdelig vondt. Dagene har vært tunge, jeg har tenkt mye og vært usikker på om jeg gjorde det riktige valget. Men når jeg leste dette fikk jeg en slags påminnelse på at forholdet ikke var som det skulle. Det er klart at et brudd gjør vondt, uansett hvor “riktig” det er. Livet går heldigvis videre!
      Du stråler foressten for tiden!! 🙂

    17. Virker kanskje litt negativ her, men syns ærlig talt at noen av disse kravene er urimelige. I bunn og grunn handler et godt forhold om respekt og god kommunikasjon sammen, også etter den nyforelsket fasen er over! 😀
      Og i henhold til harmløs flørting med andre, så siterer jeg mannen til en venninne :”Det må være lov og se på menyen, så lenge en spiser hjemme 😉”
      Det å være tiltrukket av andre mens en er i et forhold er normalt!
      Er i et veldig fint forhold selv, der vi er åpne om egentlig alt. Han er min beste venn og min livs kjærlighet. Men, selvsagt blir jeg irritert på han og selvsagt diskuterer vi høylytt. Men, vi slutter ikke å respektere hverandre og se det beste i den andre.

    18. “I think part of the reason why we hold on to something so tight is because we fear something so great won’t happen twice”.
      Følte egentlig at ingen av punktene traff skikkelig (heldigvis), men det quotet…. AU!!

    19. Marte: Tusen takk Marte! Kjempehyggelig å høre :’) Håper du hadde en super kveld selv. Jeg storkoste meg med krabber, reker, oreodessert, Daniel og en nyyydelig bukett med gul/røde roser <3

    20. Må si meg enig med K her. I begynnelsen er man i en nyforelsket fase som til slutt vil gå over uansett. Det er når den virkelige hverdagen kommer at en får utfordringene.
      Mange gir opp alt for fort idag. Det er lett å sammenligne parforholdet sitt med andre man kjenner og ikke minst slik media fremstiller hvordan et forhold bør være. Jeg sier ikke at alle bør holde sammen for enhver pris, men det å kunne bli tiltrukket av andre mens man er i et forhold tror jeg er helt normalt.
      Jeg var sammen med kjæresten min i 5 år før jeg gjorde det slutt. Trodde at gresset var så mye grønnere på den andre siden. Etter 1 år fant vi tilbake til hverandre og vi er fortsatt sammen idag. Sier ikke at dette ville fungert for alle, men så lenge man kommuniserer bra og respekterer hverandre tror jeg man kommer langt.

    21. Uff, kjenner meg igjen i de fleste punktene der. Men det har nylig startet så jeg satser jo på at det kan forandre seg igjen. Men hun irriterer meg nesten konstant for tiden.
      Jeg har riktignok jobbet veldig mye overtid i det siste og har vært dødssliten.
      Hun viser null forståelse for at jeg er sliten etter 12 timer på jobb og skal ha meg til å gjøre alt mulig for henne når jeg kommer hjem. Selv om hun har gått hjemme hele dagen, sett på tv, sovet osv.

    22. Flott innlegg Marthe! Heldigvis så stemmer ikke punktene for meg og forloveden min som har vært sammen i 4 år <3 av og til tror jeg at jeg irriterer han enormt, spesielt etter at jeg ble gravid, haha! Jeg har fått helt teflonhjerne og han blir mektig irritert over at jeg ALDRI husker å skru av lyset på badet plutselig. Huff, jeg prøver mitt beste men hode er ikke helt med altså. Og det punktet angående intimitet... har hatt ca ingen lyster siden jeg ble gravid, og noen dager takler jeg ikke kroppskontakt. Syns synd på han, så noen ganger må jeg bare tenke på han mer enn hva jeg egentlig ønsker. Men forhåpentligvis blir alt som "normalt" når babyen kommer <3

    23. Enig med deg også Mona, gresset er faktisk ikke grønnere på andre siden alltid 😊
      Også veldig enig i at alt for mange gir opp for tidlig. Tenker at hvis d oppstår utfordringer som kan overkommes, så finnes det feks parterapi.
      Men, når en slutter helt å bry seg om og ta hensyn til partneren sin er d kanskje for sent..
      I tillegg så mener jeg sterkt at får å få ting til å fungere må en være investert i den andre sitt liv, bli me på fester me kollegaer og hold deg oppdatert i den du er sammen med sine interesser!Så viktig 😊
      En må utvikle seg sammen og bevege seg i samme retning for å få ting til å fungere. Anerkjennelse er så viktig!
      Men, d som fungerer for et par er kanskje annerledes for andre. En må for all del være forsiktig med å dømme andre par. Har selv opplevd at nyforelsket venninner, har gitt meg rare blikk når jeg er ærlig om reele utfordringer i forhold. Det som heller er interessant er å snakke om forhold med noen som har holdt sammen lenge! I tillegg til å snakke med noen som tør å si det sånn som det er, uten filter og redigering! ☺

    24. Før jeg leste dette så tenkte jeg “håper alle punktene stemmer med meg og eksen”. Men nek, det bar bare et punkt som stemte.. Fikk litt vondt i magen da ja

    25. Uff. Jeg kjente meg igjen i flere av punktene her når jeg tenker på eksen. Han gjorde det slutt med meg for et halvt år siden og da følte jeg at verden raste sammen og at jeg aldri kom til å oppleve noe slikt igjen, etter nesten seks år med samme mannen. Nå er jeg singel, har ett år igjen på utdannelsen, fått en herlig deltidsjobb og skal straks kjøpe min første leilighet på egenhånd. Livet smiler og jeg har aldri vært mer trygg på meg selv som jeg er nå, som singel. Jeg er bombesikker på at jeg finner noe like bra og kanskje bedre en dag, men akkurat nå trives jeg med bare meg selv og som singel.
      Det har sin sjarm med å være singel også, selv om det ikke er noe jeg vil være resten av livet 😉 Drømmemannen kommer når tiden er inne, så det er ikke noe jeg haster med eller stresser over 😉

    26. Noen av punktene kan nok treffe av og til. Vi har vært sammen i 17år!! Og for noen år siden var jeg på nippen til å gå fra han. Men vi gjorde en siste innsats som vi ble enige om og angrer ikke en dag.
      Selv om han til tider irriterer meg så jeg får lyst å slå hodet i veggen så får han meg fortsatt svimmel etter et heftig kyss! Poenget mitt er at noen gir opp for lett;men det meste er verd å kjempe for!!

    27. fint skrevet,og dette gjeller ikke bare damer da,oss menn og….mitt råd er, prøv alt dere kan, iallefall hvis dere er gift…ett regnestykke, jeg har hørt,før en blir skilt…altså, hun eller han ,tenker tanken 4 år FØR, skillsmisse, og begge to 4 år ETTER..ja høres drøyt ut…men kan si det er i nærheten iallefall…off,vet det ikke kan gå i de fleste, men prøv….det kan faktisk gå bra, komme over kneiken…gikk ikke for meg da,men, tror for noen, så kan det gå…snakke sammen, ja da kan det gå, ser du…

    28. Eneste problemet jeg har med kjæresten er at vi er like høye. Jeg føler meg nesten som en kjempe ved siden av han. Jeg velger skoene med så lav såle som overhode mulig. Jeg vil heller sitte med han istedet for å stå, i frykt over hva folk tenker og synes. Vet dette er så utrolig teit, men jeg tenker så mye på det. Hva synes du jeg skal prøve å tenke på/gjøre? AHH.

    29. Kjenner meg desverre igjen på nesten alle punktene.. Klarer bare IKKE å gjøre noe med det. Nå er det en litt spesill situasjon mellom oss, laang historie. Men som du sier, litt tid hjelper nok. Lurer bare på hvor lang tid det skal ta.. Har ikke skjedd at det har blitt sånn nylig♡ bah…

    30. Dette e bare vas, nok e nok. Vi har ikje engang fått 4 G dekning i denne Dalen. Nå må vi våkne, store å små, rike å fattige vi må få dekning i denne Dalen!

    31. Kanksje noen flere rumpebilder? det hadde gjort dette betydelig mer intresant. Sjekk ut fitfager, super blogg det..

    32. Jeg følte at mange av disse punktene traff meg midt i hjerterota etter kjæresten min var utro ved å kysse, tafse på en annen.. Det var en utrolig tung tid, og det føltes slik som alt ovenfor.
      NÅ er han tilgitt og forholdet har tatt en ny vending, noe som jeg er glad for. Det har ikke vært lett. Ikke i det hele tatt, men jeg prøver fremdeles.

    33. Kjenner meg faktisk igjen i flere av disse punktene, og det er litt vondt! Her om dagen sa bestevenninnen min at jeg måtte gjøre det jeg følte var riktig for meg, men ingen av delene er liksom helt riktig! Det føles ikke hundre prosent riktig å fortsette å være sammen, men det føles ikke riktig å gjøre det slutt heller! Når vi har det bra har vi det supert men når det ikke er bra er det så veldig ikke bra! Man må bare bestemme seg for hvor lenge man er villig til å kjempe for noe! Bloggen din er så fin marthe <3

    34. Hadde jeg leste dette for 3 år siden, hadde jeg kunne krysse av ganske mange av disse. MEN, i dag, er jeg så sinnsykt glad for at verken jeg eller kjæresten ga opp. Da vi hadde vært sammen i 2 år gikk alt to shits, og vi havnet i “røten” du beskriver her.
      Men etter å ha truffet bunnen, kunne det ikke gå noen annen vei enn oppover. Forelskelsen blomstret opp igjen, begge jobber med forholdet, og i dag er vi lykkeligere enn noen sinne.
      Takk himmelen for at vi ikke ga opp 🙂

    35. Utrolig bra skrevet Marthe! Tipper mange kjente seg igjen i disse punktene.. Satt selv og tenkte “check, check, check” over et tidligere forhold, haha!
      Du er søøøøt 😀 <3

    36. ÅÅ det der passa meg midt i blinken nå. Jeg og kjæresten har vært på en berg og dalbane i det siste. Nå går det heldgivis litt bedre igjen, og jeg kan fakitsk ikke hake av på noen av de punktene du beskrev over. Og det var veldig deilig. Har på en måte vært litt usikker, men ikke følt på noe på den måten som du beskrev i punktene i innlegget:-) Tror det eneste jeg savna var at han tok initiativ, noe vi snakket om og som faktisk ble bedre.
      Skal ha de punktene i bakhodet til senere. Veldig greie sånne check punkter:-)

    37. Alle bortsett fra 1 av punktene stemmer i forholdet vårr, men klarer ikke å gjøre noe med dette….

    38. Hei. veldig bra skrevet. jeg er en gutt på 22 år som sliter litt. de punktene du skrev her traff meg skikkelig. jeg har vært sammen med dama mi i 4 mnd nå, alt var perfekt til vi kranglet denne uken her. denne uken her har stemningen mellom meg og henne vært dårlig. når hun skriver til meg er det ikke på samme måte som før, hun pleide alltid og bruke “bby” og masse hjerter ved slutten av setninger. nå er det ingeting av disse to. og når vi ligger sammen pleide vi å kose før, men ikke nå lenger. Jeg har på følelsen at det er slutt mellom oss to. har du noe svar på det? hva dere jenter tenker?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg