Marthes løpeplan: Uke 32

Hei og hopp! Har dere fått en fin start på helgen? Her har det bare vært fryd og gammen siden sist. I skrivende stund sitter jeg med pcen på det ene låret og to hunder på det andre. Ah, de småtrollene der har vært savnet. <3 Andrea kom innom med dyrene sine for en times tid siden, og hjalp meg med å knipse noen bloggbilder i samme slengen. Jeg hadde store planer om å knipse seriøse treningsbilder til dette blogginnlegget, men Andrea sin munn gikk som vanlig i ett, og som vanlig resulterte det i hysterisk latterkrampe. Jaja, jeg fikk nå plukket meg ut noen bilder der latterkrampegliset ikke gikk helt rundt! Hoho. Kan vel ikke være seriøs dagen lang heller. <3

Tenkte jeg skulle dele ukens løpeplan med dere jeg! Det var en del av dere som etterspurte planen min både i går og på onsdag, så under her får dere ihvertfall den første av 20 uker! Jeg behøver kanskje ikke å dele treningsplanen min hver eneste uke, men kanskje litt oftere enn jeg har gjort hittil? Dere får gi en lyd ifra dere om dette er noe dere er interresserte i her på bloggen. <3 Jeg kan ihvertfall fortelle dere at jeg har fått øynene opp for intervaller denne uken! 2 av 3 økter er gjennomført, og hva jeg har gjort på dem, leser dere under her. Kanskje dere får lyst til å hive dere på samme program fra og med neste uke? Det er noen rimelig geniale økter for oss som vanligvis ser på løping som et evig mas! Mitt beste tips er å konsentrere seg om èn intervall av gangen, og heller glede seg til neste pause. Gjør du det, så føles timen i joggeskoene en heel del enklere!

Onsdag – Løp lange ingervaller: Start med å varme opp i 15 minutt. Jogg helt rolig de første 10 minuttene, og øk farten de siste fem. Kroppen skal bli varm, men ikke veldig sliten. Øk hastigheten til ca 9/10 km/t (eller mer hvis du er bedre trent), og løp 5 minutt i strekk. Ha 2 minutter pause. Du velger selv om du vil gå rolig eller stå stille i pausen, men etter 2 minutt løper du på samme hastighet i 10 minutt til. Ha så 2 minutt med pause igjen, før du går løs på den siste 15 minutts-intervallen. Hold fremdeles samme hastighet som under de første 5 minuttene. Du skal fullføre økta med følelsen av at du kunne kjørt en intervall til. Jogg så rolig ned i 10 minutt. Gjør du dette så har du fått unnagjort en hel times løping med bare 4 små minutters pause!

Torsdag – Løp korte intervaller: Varm opp som sist. 10 minutt med rolig jogg, og 5 minutt med litt høyere tempo. Skru opp hastigheten til litt høyere tempo enn du holdt under forrige økt, men sørg for at det ikke blir for tungt til at du klarer å gjennomføre tretti intervaller! Du skal ha tretti 45 sekunders intervaller med 15 sekunders pause mellom hver intervall. Intensiteten blir jevn gjennom hele økta, men du skal også etter dette føle du har mer å gå på. Jogg rolig ned i 10 minutt, og vips så har du svettet i 55 minutter til!

Søndag – 90 minutters langkjøring: Denne økten tenker jeg å ta sammen med Daniel på søndag! Her er det bare om å gjøre å løpe så rolig som overhode mulig i 90 minutt. Vi snakker nesten gåhastighet. Pulsen skal være i sone 1 hele tiden, og du skal kun fokusere på lengde. Denne kan fort bli kjedelig å ta på mølla, så her er planen å dra ut i naturen! Ta med deg en venninne, kjæresten eller bare øretelefonene, og utfordre deg selv til en 90 minutters løpetur. Klarer jeg det, så klarer dere det også. Hoho, gleder meg til å oppdatere dere på den!

Happy running! <3 Og ha en deilig fredagskveld dere.
Nå er det klart for girlsnight her. Cathrine er på besøk!

22 kommentarer
    1. Hei Marthe! Jeg kommenterer veldig sjeldent, men jeg må bare si at du har en SÅ inspirerende blogg. Jeg har fulgt bloggen din i flere år, og det er en fordu du har kombinasjon av spennende, inspirerende og varierte innlegg 🙂
      Du stråler virkelig om dagen, og jeg håper du får en ny, sprek og fin uke. Nå skal jeg jammen sette meg opp en treningsplan selv! 🙂 KLEM

    2. Veldig fint at du deler planen din! Den var veldig bra! Motiverende at det bare er tre ganger i uka 🙂 Til neste gang kunne du kanskje laget det litt ryddigere. Litt mer som et skjema! Hvis du skjønner 👍🏼

    3. Så sporty du er :’) Hvilken hastighet har du på de korte intervallene?
      Håper du får en herlig helg <3

    4. Love it! Er ikke veldig glad i å løpe generelt, men har slått meg til ro med en 20 minutters intervall som kalles gerilja. Nå ser jeg frem til å ta steget videre så det passa utrolig bra at du la ut dette! Jeg kunne gjerne tenkt meg å høre de andre ukene også, men det er klart det er andre som ikke finner det like interessant som meg!
      Ha en ellers fin kveld (:

    5. Vilde: Hmm, kanskje jeg skulle ha testet ut denne gerilja intervallen en dag! Hvordan fungerer den? 🙂 Jeg tenker også at de som ikke er like treningsinterresserte finner disse innleggene litt kjedelige, men det hadde vært gøy å dele treningsplanen en gang i blant ihvertfall! Tusen takk, i like måte Vilde. Eller natt er det vel blitt nå 🙂

    6. Merethe: Takk! Jeg prøver! Hehe. <3 Jeg har hastighet 10. Jeg hater kondisjonstrening når jeg er i dårlig form, og det er jeg nå, så 10 holder i massevis for min del 🙂

    7. Elise: Herlighet <3 Tusen takk for gode ord Elise! Slike kommentarer altså <3 Setter så stor pris på dem! Glad for å høre at du finner bloggen både spennende, inspirerende og variert. Ingenting som gleder meg mer enn å høre det 😀 Ha en super helg videre, og lykke til med skriving av treningsplan. Klem! <3

    8. Dette var motiverende å lese!😃 Kunne gjerne tenkt med en ny ukesspalte jeg altså!😁 ukens løpetrening👍🏼
      Lykke til med turen på søndag!! Vet ikke om jeg hadde hatt motivasjon til å holde ut så lenge.. Men blir nok litt kjekkere sammen med Daniel og en tur i skog og mark😉

    9. Marthe, bloggen din er kjempe bra om dagen. Det er stor motivasjon å ta en titt innom bloggend din! Keep up the good work!
      Og gjerne fortsett med treningsinnlegg 😀

    10. Kjempefint at du deler løpeprogrammet ditt, jeg blir SUPERglad hvis du vil fortsette med det ukentlig, jeg! Jeg er styrkefrelst, og flytter gjerne jern i en halv evighet. Løping er det desverre verre med, men det er jo nesten flaut å være “så sterk” og å ikke kunne løpe til bussen uten å hive etter pusten! Jeg hiver meg på med deg iallefall, TUSEN TAKK for et spennende program og tonnevis med motivasjon! Stå på!

    11. Satser seg på skiskyting, og det gleder hjertet mitt at en blogger ENDELIG trener som man bør!!! Takk for at du ikke slenger deg på “løp-1-mil-fortest-mulig-hver-dag”.
      Hurra for det, og ha en strålende dag!!

    12. Sjeldent jeg kommenterer, men jeg må bare si at bloggen din er kjempebra om dagen Marthe! Jeg blir alltid så glad når jeg klikker meg inn på bloggen din, også har du en utrolig bra måte å skrive på, enkelt og veldig motverende å lese innleggene dine! Stå på Marthe, du er bra!

    13. Christina|: Herlig å høre at du hiver deg på programmet 😀 Jeg har også vært en hel del flinkere på styrkefronten, men nå tenkte jeg det var på tide å ta tak. Krysser fingrene for oss begge jeg i tiden fremover 😀

    14. Hei! Jeg er også veldig dårlig til å løpe, men jeg skjønner ikke hvordan du kan løpe rolig i 90 min hvis du påstår at du er en dårlig løper? uansett hvor sakte jeg løper, så klarer jeg ikke mer enn ca 20-30 min uten å måtte gå litt.
      Sliter dessuten med vonde knær når jeg løper. Har prøvd flere forskjellige typer sko. Prøver også å lande på forfoten. Har du noen andre tips?

    15. Jeg tenker å trene meg til halvmaraton, og elsker slike inspirerende innlegg:):)
      Har først i år falt litt for løping. Før var kardio det kvalmeste jeg visste, men nå er det faktisk ganske deilig, som en form for terapi:D

    16. Så utrolig motiverende! Driver selv en god del med utholdenhetstrening og opptrening etter langvarig sykdom (kyssesyken) så gleder meg til å lese bloggen din fremover! Stå på <3 Formen din kommer seg fort, jeg looover deg!!

    17. Jeg vil gjerne at du deler ukas løpetrening hver uke 🙂 Det er veldig god motivasjon for oss med lite fantasi!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg