Maten i min vanlige hverdag

Jeg ble så inspirert av blogginnlegget som
Kristina hadde forrige uke, at jeg fikk lyst til å skrive mitt eget “min matdag i bilder-innlegg”. Håper dere finner innlegget mitt like inspirerende som jeg fant hennes! Det er ikke sjeldent det dukker opp spørsmål rundt maten jeg spiser i hverdagen. Noen lurer (utrolig nok) på om jeg følger en kostholdsplan, og noen vil vite både mengden mat og antall kalorier. Dette er noe jeg forhåpentligvis aldri vil gi et fasitsvar på. Enkelt og greit fordi jeg ikke har peiling. Jeg spiser akkurat det jeg har lyst på, og i akkurat den mengden jeg føler for. Jeg har alltid hatt et godt og avslappet forhold til mat og føler meg like både sunn og sterk selv etter å ha tatt en sjokoladebit om onsdagskvelden. Så vet dere det <3

Frokost…  I en god periode har jeg grøt til frokost, og i en dårlig spiser jeg sjokoladeboller. Heldigvis er det med årene blitt flere av de gode periodene. -Og skulle jeg være for lat for å lage meg litt hjemmelaget havregrynsgrøt, så har jeg mer eller mindre alltid en variant av grøtene til Fjordland i kjøpeskapet. Da kan jeg faktisk finne på å vame en pakke risgrøt for å spise halve til frokost og halve til lunch. (Det er veldig mye grøt i disse pakkene). Eller, jeg vet ikke med dere, men mye til en frokost-porsjon for min mage ihvertfall.

Lunch… Jeg er ikke en av dem som styrer unna brød. Jeg elsker brød, og spiser det gjerne både til frokost, lunch og kvelds. Den siste tiden er jeg blitt frelst av brød med most avokado, kyllingfilèt-pålegg og en liten bit med paprika. Ellers er det ingen hemmelighet at jeg er blodfan av sushi. Er jeg på farten så kan jeg nesten garantere at jeg kjøper med hjem en porsjon sushi til lunch. Sushi med et iskaldt glass vann. Salat er jeg også blitt utrolig glad i å eksperimentere med. Jeg elsker foreksempel vanlig salat med pesto og pasta, ruccolasalat med melon og spekeskinke, sæcarsalat med kylling og dressing, og tomatsalat med mozzarella.

Kjøpeskapet mitt er også alltid fylt med gode juicer!

Middag… Hva jeg har til middag varierer veldig fra dag til dag. Jeg elsker all mat, og har ingen “nei-liste” på kostholdsplanen. Jeg spiser det jeg har lyst på. Noen dager er det pasta, kylling, fisk, eller fiskegrateng. Andre dager er det suppe, en biffmiddag, gryterett eller tex-mex. Det jeg er mest opptatt av er at tilbehøret skal være litt spennende! Jeg har foreksempel aldri vanlige, kokte poteter til middagene mine. Har jeg poteter så lager jeg heller godt krydrede båtpoteter, eller en smakfull hjemmelaget potetmos. Ellers elsker jeg å prøve meg frem med risotto, pasta, eller krydret couscous. En biff med smakfullt tilbehør er så vanvittig mye bedre enn en biff med tørr ris og en ferdigpose bearnè. Er dere ikke enige? Det handler bare om å være kreativ!

Prøv deg frem, og ikke vær redd for å teste noe nytt!

Kvelds… Til kvelds har jeg som oftest en skål musli toppet med biola og bær. Favoritten er musli med druer og blåbær! Dette er sånn jeg må beherske meg for å ikke overspise av. Det smaker bedre enn lørdagsgodtet jeg fikk utdelt da jeg var seks! Er jeg lei av musli så spiser jeg brød med godt pålegg. Enkelt og greit.

Mellom-måltidssnacks… Ofte blir jeg småsulten mellom spesielt middag og lunch. Jeg spiser gjerne ikke middag før sent om ettermiddagen, og da kan det fort friste med et ekstra lite “måltid”. Da går jeg stort sett og knasker på en oppkuttet mango, litt frossne druer, jordbær, blåbær, eller bare en avokado med sitron, salt og pepper. Har jeg frukt som snacks, så dypper jeg det alltid i en boks mager vaniljekesam. Blir.Aldri.Lei! -Og har jeg ingrediensene i hus så er det gjerne også som mellom-måltid jeg lager meg en smakfull smoothie.

I helgen… Når andre steker baguetter, og lager seg egg og bacon til frokost, steker jeg meg hjemmelagde pannekaker. Pannekaker med rørte jordbær, sukker og litt lime. Æsj, nå ble jeg sulten igjen..

Bella er ihvertfall alltid klar for pannekakene mine!

Hvordan ser en matdag ut for deg?

Del gjerne litt matinspirasjon med meg!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg