Bestis svarer – Annika om Marthe

Nå er jeg snart på vei til sentrum for å prøve brudekjoler jeg! Tenkte bare jeg skulle dele dette superduperkoselige innlegget som Annika har skrevet til dere for et par dager siden. Nye og gamle bilder har hun også letet frem fra den gamle harddisken sin, så nå har dere litt å titte på de timene jeg vil være opptatt i dag! Kamera blir med meg på dagens morsomheter, så jeg håper jeg får skaffet meg nok bilder til en liten kvelds-update når jeg kommer hjem igjen! Dere må ha en fabelaktig torsdag så lenge. <3



Annika Mydland Alvheim – Bestevenninne siden 8. klasse
Annika er kanskje den bestevenninnen som gjennom årene har måttet lide mest for bloggen! Jeg har jo dratt henne med på utallige sydenferier hvor hun har måttet stå som både fotograf og bikinimodell med sine lekre, lange modellben! Jeg ble kjent med Annika da jeg flyttet til Kristiansand i 8 klasse, og siden har vi vært uatskillelige. Det var vel et år på ungdomsskolen hvor jeg faktisk flyttet inn til henne for tre måneder i strekk. Jeg føler enda jeg skylder moren hennes en ting og to etter at hun stilte med middag til enda et barn i halve 9 klasse. <3 Annika er der alltid. Trenger jeg en skulder å gråte på så vet jeg at hun vil trygle meg om å velge hennes. Er jeg i en vanskelig situasjon så hjelper hun meg gledelig med å ta et valg, og trenger jeg hjelp til noe så enkelt som en stavekontroll, blir hun ikke engang litt lettere irritert den syvende gangen jeg ringer for hjelp.. Annika vant prisen som “årets snilleste” på skoleballet i 10. klasse, og den var mer enn velfortjent. Føler meg så utaffelig heldig som har denne alt for smarte, flinke, flotte og gode venninnen i livet mitt.




Hvem er Marthe i vennekretsen?

Marthe er så god. Hun er ikke den som gjør mest ut av seg selv, men hun er alltid interessert i alle oss andre. Hvis Marthe har noe gøy hun vil fortelle, syns jeg alltid det er litt ekstra stas siden det ikke skjer så ofte. Vi er heldige som har en gjeng med så mange forskjellige personligheter, og Marthe er absolutt med på å bringe krydder i den gryteretten. Hun er kanskje ikke den som tar mest initiativ til å samle gjengen eller den som spør oftest om å finne på ting. -men for å “gjøre opp” for dette, så er det sjeldent Marthe sier nei! Er det noe som skjer med noen av oss venninnene, så er Marthe alltid med. Om det er noen som trenger støtte, om det er en fest eller filmkveld. Marthe stiller opp, og bringer det vi alle trenger: en Marthe!

Marthe er også veldig behagelig å være med. Jeg trenger ikke å varte Marthe opp. Selvfølgelig er det gøy å stelle i stand av og til, men det er deilig å slippe å føle at man må. Vi kan sette på en film og ikke si et ord, og det er vår kveldsunderholdning. Hvis Marthe er på besøk, kan også vår første “aktivitet” være å legge oss under dynene for en ettermiddagslur. Marthe er alltid så fornøyd og positiv, og jeg føler meg heldig som har henne.

Hva gjør slik at du vil være venninne med Marthe?
Det er enkelt å være med Marthe. Jeg tror aldri jeg kunne blitt lei av Marthe. Vi kan synge, le og danse, men vi kan også være musestille i våre egne bobler uten at det blir noen form for kleint. -og det skulle vel kanskje bare mangle etter nærmere ti år. Samtidig er det ikke alle som er like heldige. Marthe stiller alltid opp, og Marthe forstår. Hadde jeg ikke hatt Marthe som venninne, så hadde det vært noe som hadde manglet. Jeg kan fortelle alt til Marthe, og jeg håper og tror hun vet at det går begge veier. Jeg har det alltid gøy med Marthe, vi liker de samme tingene og hun har god humor. Hvis jeg syns noe er gøy, så syns jeg alltid det er artig når Marthe mener det samme. Hun påstod faktisk for en stund siden at hun ikke syntes Friends var gøy – noe jeg selvfølgelig måtte motbevise. So I did.

Hva syns du om at Marthe blogger? Bli hun veldig opptatt av bilder, osv. når dere finner på noe? -eller er hun flink til å legge det bort når hun er sammen med venner?
Jeg syns det er ganske fint at Marthe blogger. Før da jeg blogget selv hadde jeg alltid bilder fra kveldene med jentene og andre opplevelser, mens nå tar jeg sjeldent et eneste bilde. -hvis vi ser bort fra Instagram og Snapchat, der jeg muligens er hakket for aktiv. Da er det jo flott for oss alle at Marthe kan dokumentere og samle minner. Kvelder blir ikke slitsomme av den grunn. Det er ikke uvanlig at vi koser oss i mange timer uten å tenke på bilder eller hvordan vi tar oss ut. Plutselig spretter Marthe opp (typisk ti min. før en eventuell buss går videre) og sier vi må ta bilder. Så det er som regel ikke noe hun holder på med i mange timer i strekk når hun er med oss venninnene, og som sagt: det er jo bare koselig med bilder! Selvfølgelig kan det være litt kjipt av og til når hun føler hun ikke kan være med på ting fordi hun må blogge. -for ja, det hender faktisk. Så mye betyr bloggen for Marthe, og jeg syns hun er veldig flink til det hun driver med.

Er hun morsom og ha med seg ut på byen, eller er hun mer av den rolige typen?
Marthe er absolutt gøy å ha med seg på byen. Det eneste negative er vel de gangene man blir stående alene siden hun blir omringet av mannfolk med en gang hun viser seg. Heldigvis er Marthe en av de som liker seg med venninnene på byen, og klarer å riste av seg mannfolka. Byturer med Marthe består som regel av dansing, dansing og mer dansing. -det syns jeg absolutt kvalifiserer til en artig bypartner. Jo, én annen negativ ting kan være at Marthe forsvinner/aldri dukker opp. Jeg aner ikke hvor mange ganger Marthe og jeg har avtalt å treffes på byen uten at det har skjedd. Nå skal det sies at det ikke bare er hennes skyld, da jeg er flink til å forsvinne selv. -men det er ingen ukjent sak i jentegjengen at Marthe ikke er den enkleste å få tak i. Er man med Marthe så ser man som regel mobilen liggende rett i nærheten, så en skulle tro det var enkelt å få tak i henne når man ikke er med henne også. Slik er det altså ikke. Får du tak i Marthe på første forsøk, så har du hatt god flaks altså.

Hvor lenge har du kjent Marthe og hva er ditt favorittminne med henne?
Jeg har kjent Marthe siden åttende klasse. Nå er vi 22, og da var vi 13. Vi startet i samme klasse, og hun hadde nettopp flyttet til Kristiansand fra Stavanger. Hvis jeg husker riktig, så tok det Marthe rundt tre mnd. før hun snakket sørlandsk. Ikke bredt sørlandsk med blaudis, lemster og maneider, men absolutt mer sørlandsk enn rogarlandsk. Vi har faktisk en film fra en skitur i åttende klasse, der det kan bekreftes at Marthe sier “æ hetår Marthe” framfor “eg hette Marthe”.


Startet modellkarrieren tidlig.

Å velge ett favorittminne med Marthe er så vanskelig. Vi har gjort så mye sammen! Egypt ganger tre, Rhodos, Palma Nova, Barcelona, Stavanger, Hovden osv. Listen tar aldri slutt! -men noe det kanskje ikke har vært så mye om på bloggen og som er et av mine beste minner med Marthe, er sommeren til niende klasse da vi skaffet oss hest. Vi var begge hestefrelst på dette tidspunkt, og hadde bestemt oss for at vi ville ha en hest på helfôr. Hesten fant vi mellom Kristiansand og Lillesand, og jeg tror det var kjærlighet ved første blikk. Vi fikk prøve henne på en bitteliten skrittetur, og bestemte oss for at dette var hesten vi skulle ha. Stallplass, henger og bil ble ordnet på flekken, og hesten som het Tracy ble flyttet til oss på Hånes. Tracy var en dansk varmblods, og på stallen ble hun kalt Crazy Tracy. Hun var en eks-traver som hadde opplevd litt av hvert, og kunne absolutt være en håndfull å håndtere. Likevel var hun så god. Marthe var så godt som samboeren min sommeren vi fikk Tracy, og vi hadde et fantastisk år med henne.

Hva ville du gjort hvis du var Marthe for en dag?
Hvis jeg var Marthe for en dag, så ville jeg først og fremst spradet rundt i bikini og stramme kjoler, så alle kunne sett hvor fin jeg var. Den dama er jo bare helt fantastisk! Neste ting på lista, hadde vært å rydde opp på datamaskinen og i mailboksen min. Når jeg ser Marthe holde på på PC’en så hender det at jeg nesten får fysisk vondt. Nå nylig måtte jeg ordne opp i nettet hennes da hun hadde reklamer som poppet ut fra hver eneste kant. Internettsider avsluttet seg selv, og absolutt alt gikk med sneglefart. Det gjorde så vondt at jeg omtrent rev maskinen ut av hendene til Marthe for å fikse opp i problemet. I tillegg har Marthe et tonn med mapper ved navn “ny mappe”, “ny mappe (2)”, “ny mappe (3)” osv. I tillegg til ny mappe 1, 2, 3 osv. inni de “nye” mappene. Et system hun så fint har brakt videre til min datamaskin siden det hender at hun blogger fra den. Jeg tipper en opprydning kunne hjulpet henne med å finne fram gamle bloggbilder. I tillegg ville jeg gått rundt med høye heler (noe jeg aldri gjør selv da jeg har mer enn nok høyde fra før), jeg hadde spasert i Markens og tatt inn alle blikkene jeg hadde fått. En dag som Marthe hadde vært en fin dag. Det er jeg sikker på.

Da jeg leste Kikka sine morsomme svar med historier, måtte jeg bare ta med et lite gullkorn jeg også. Samtalen foregikk sist Marthe og jeg var i Egypt. Min storesøster Tonje var også med, og denne kvelden ble det altså spilt Alias. For de som ikke har spilt Alias, så går det altså ut på å beskrive et ord uten å bruke ordet. Det jeg ville fram til her var “areal”.

Annika: Hva får dere hvis dere tar lengde gange bredde?
Tonje: Pi!
Marthe: Kvadrat!
Tonje: Omkrets! Areal!
Marthe: Haha, pi var det verste forslaget. 3,333…..

Haha! Tusen millioner takk for at du ville skrive dette innlegget, Annika. <3
Disse bestis svarer innleggene er ihvertfall det koseligste jeg har lest i mitt liv!

23 kommentarer
    1. Hvor kommer den fine kjolen ifra, på spørsmålet ”Hva gjør slik at du vil være venninne med Marthe”
      Var utrolig fint!

    2. Så herlige venninner du har! Ler meg ihjel av det gullkornet.. haha! Jeg trur vi to er ganske like, for når jeg leste det opp til gubben min sa han bare; sånt sier jo du hele tiden, så du skal ikke le.. er jo ikke alltid man har tid til å tenke så mye da, og da blir det jo litt feil!
      Ha en fin dag! 🙂

    3. Åhh disse innleggene er så koselige å lese! Jeg elsker når jeg hører om venninner som har holdt sammen så lenge, spesielt gjennom ungdomsårene fordi så altfor mange personer sier at man ikke klarer å holde på venner når man et i den alderen osv. Det skremmer meg litt faktisk, for tanken på å miste de to beste venninnene jeg har knuser meg. Det bringer meg til mitt spørsmål til deg; hvordan har dere bevart vennskapet så godt og ‘sunt’? Har det bare kommet naturlig eller har dere ‘kjempet’ for å holde på hverandre?
      Elsker bloggen din forresten, kom innom den for en stund siden og du er så inspirerende! Har lest mange av de gamle innleggene dine og du virker bare helt fantastisk! <3 Håper du har en fin dag 🙂 <3
      PS: Unnskyld for lang kommentar og rare spørsmål 🙂

    4. Du har kanskje ikke tenkt over det, men se vekk fra hårfargen, så ligner Annika veldig på Delta Goodrem, hvis du vet hvem det er? Australsk artist. Smilet hennes er iallefall veldig likt Deltas. Søk henne opp på Google, så ser du.

    5. vilde kristine: Hehehe, ikke sant? Det går litt for fort i svingene enkelte ganger. Huff! Det er godt det bare er venninnene som hører alt det dumme jeg kan komme på å si.. Ja jeg regner de 14 000 bloggleserne også som venninner. Hehehe. <3 Ha en riktig god helg Vilde Kristine!

    6. Karina Larsen: Ja, jeg føler meg superheldig. Det er ikke alle som har så gode venninner rundt seg. <3 Jeg tenkte at dette skulle være det siste. Synes de har skrevet så langt og utfyllende her at jeg ikke vet om noe mer kan sies! :'D

    7. Anonym: Kjempehyggelig å høre at du litke innlegget. <3 Og tusen takk for gode ord! Blir så glad. 🙂 Det er nok mange som vokser fra hverandre akkurat i denne alderen, men vi har bare vært så heldige å ikke gjort det. Venninnene jeg fikk på ungdomsskolen for 10 år siden er fremdeles bestevenninnene mine i dag, og jeg har aldri følt at jeg har måttet kjempe for å holde på dem. Det har bare vært naturlig å opprettholde kontakten og treffes hyppig på fritiden selv da vi ikke gikk på samme videregående skole noen av oss. 🙂 Er dere flinke til å å gjøre dette selv når dere treffer nye folk og får nye venninner, så er jeg sikker på at du aldri vil miste venninnene dine du heller 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg