Steinbit med søtpotetmos

Er dere klare for ukens andre middagsoppskrift? Jeg kunne ha ventet til neste uke, men nå følte jeg bare det var litt for lenge siden jeg delte en ordentlig god fiskerett her på bloggen. Jeg startet dagen med en morsom treningsøkt hos herr Frantzen, kjøpte middagsingredienser på vei hjem og koste meg med kokkelering og fotografering i flere timer. Retten er jo superenkel i seg selv, men skal maten på bloggen så må man jo se å gjøre det ordentlig! For ikke å snakke om å dandere det litt fancy. Dere aner ikke hvor ofte jeg spiser middagen min kald! Heh! Det går fort noen minutter når hundreogfemti bilder skal tas både til blogg, snapchat og instagram.

Dette tok litt lengre tid enn jeg hadde planlagt, men blogginnleggene får heller komme litt sent denne torsdagen! Litt forhåndsskriving til i morgen må jeg også se å få gjort i kveld. I morgen formiddag sjekker jeg nemlig inn på favoritthotellet, Ernst! De har lånt meg suiten sin for natten, og denne har jeg store planer om å dele med en kjekk mann! Bare for å få en knallstart på helgen da! <3 Hihi.

Du trenger – Middag for to: 1. 2 ferske steinbit fileter 2. 1 paprika 3. 1 løk 4. 2 store søtpoteter 5. 2 små poteter 6. 1 sitron 7. 1 ss smør 8. Salt/pepper 9. 4 ss pinjekjerner 10. En halv hånd persille 11. Fire asparges eller en halv avokado 12. 100g baconterninger
 

Slik gjør du:
1. Start med å skrelle søtpoteter og vanlige poteter. Skjær alt opp i små biter og sett på en gryte med vann.
2. Kok alt sammen mykt så du kan mose potetene med en gaffel. Det tar ca 20 minutt om du har små biter.
3. I mellomtiden blander du 4 ss pinjekjerner med saften av en halv sitron og litt hakket persilleblader.
4. Legg fisken i en ildfast form, hell over litt olje og dekk toppen med et lag av pinjekjerneblandingen.
5. Stek fisken midt i ovnen på 200 grader i 15-17 minutter. Jeg liker den litt godt stekt så jeg har den i 20 minutt.
6. Hakk opp paprika og løk og fres dette i en varm stekepanne med smør til løken har fått en gyllenbrun farge.

7. Når potetene er gjennomkokte, heller du av vannet og moser det hele sammen med 1 ss smør.
8. Mos gjerne med  en stavmikser etterpå slik at du får en fin og klumpefri søtpotetmos.
9. Rør inn saften av en halv sitron og smak til med både salt og pepper.


Legg søtpotetmosen under fisken, ha paprika/løk blandingen ved siden av, og kok gjerne et par asparges også til! Disse behøver bare 2 minutt i kokende vann. Ellers stekte jeg også 100g smårettbacon og helte over fisken like før servering. Dette anbefaler jeg dere virkelig å gjøre, for fy så godt bacon passer til hvit fisk! Liker du ikke asparges så kan du også servere en halv avokado til. Hell over det siste du har igjen av sitronsaft fra sitronen, og krydre med pepper. Mmm! Mer lettvindt får du ikke et middagstilbehør. <3

Håper dere prøver den ut! Det var virkelig supergodt.
Liker du ikke steinbit så kan du bruke torsk. <3

22 kommentarer
    1. Jeg synes mosen er bedre når den er mer grovstappet og ikke en grøt, men det er smak og behag 🙂 så forsåvidt megagodt ut! Ooooog jeg lurer på hvem denne mannen er 😀

    2. NAAM, dette blir søndagsmiddag!!
      Når kommer innlegg fra Kristine? 😀 😀 Ikke meningen å mase, men gleeder meg sånn.. Ha en fin kveld, og god helg!

    3. Åå, det så skikkelig godt ut! Du lager så mye gøy og spennende mat synes jeg! Veldig kjekt at du tipser og anbefaler ting til oss lesere. Ha en strålende torsdag videre, skjønne deg 😀

    4. Katarina: Så hyggelig at jeg kunne friste litt i dag og 🙂 Ja, jeg liker i grunn begge deler jeg. Av og til knuser jeg det helt mykt, mens andre ganger kan det være godt med litt grovere mos 🙂

    5. Jenny: Hehe, det er faktisk ikke så lenge siden jeg smakte det for første gang selv! Det var vel sommeren 2014 tenker jeg! 😀 Det er ganske stor forskjell på smak ja. Søtpoteten er Søt med stor s. Det er derfor det kan være godt å tilsette en del sitronsaft og/eller pepper. Uten sitronsaften klarer jeg faktisk ikke søtpotetmos. 🙂 Ellers er søtpoteten sunnere enn vanlig potet 😀

    6. Marie: Hurra! 😀 Si ifra hvordan det går da Marie 😀 Hehe, så skjønn! Jeg ser at det fremdeles ramler inn en del spørsmål under innlegget, så jeg tenkte kanskje å ta det rett over helgen. Så alle får muligheten til å spørre om det de lurer på 😀 Ha en suuper helg du også! Hyggelig at du gleder deg sånn <33

    7. Charlotte Tunes: Å det er bare en fryd når dere blir så glade for det! <3 Ha en finfin torsdagskveld du og Charlotte. Nå skal jeg i gang med innlegg nummer 2 for dagen! 🙂

    8. Det så utrolig godt ut, ble sulten nå! 🙂
      Jeg lurer på en ting, du skriver aldri om studiene mer, har du sluttet på skolen?

    9. Det er bra du har begynt å lagt ut oppskrifter igjen! Har prøvd mange av oppskriftene dine, de er kjempegode! Fortsett med det! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg