Ukens leserspørsmål – Undertøy

SÅ! Hvilken gledens dag det var på onsdag da jeg endelig fant en unnskyldning til å henge alle bh’ene mine på juletreet. Ikke kom her og si at dere aldri har hatt et ønske om å gjøre det! Klart dere har! Det var bare så synd at jeg hang alle på en og samme side, for akkurat i det jeg tok et steg bak for å forevige synet med mitt Nikon kamera D3000, veltet hele treet over meg. Jeg tenkte vel ikke på at disse fallskjerm-bhene veier litt! Uansett! Det var barnåler all over, men hva gjør man ikke for noen kreative blinkskudd?

Mange av dere spør hvor jeg kjøper undertøyet mitt, og da spesielt overdelen. Har du D cup eller enda mer så er det ikke alltid like enkelt å finne ordentlig fine bh’er. H&M har noe, men utvalget på de største størrelsene er dessverre ikke alltid det beste. Likevel er det faktisk her flertallet av bhene mine blir kjøpt! Nå er jeg så heldig å passe D-cup, men må du opp enda et hakk så blir det fort vanskelig å finne noe her! Da ville jeg ha tatt turen på et av disse alternativene: 1. Lindex 2. Change 3. Kappahl 4. Triumph

Lindex er de siste årene blitt helt vanvittig gode på undertøy! Jeg kjøpte meg nylig to designersett fra Ella May, og er så fornøyd! Utvalget på undertøysavdelingen vi har her i Kristiansand, er faktisk blitt helt enormt og SÅ mange av de aller lekreste modellene fås helt opp til… ja, fallskjermstørrelse! Change og Triumph har kanskje litt mer fokus på komfort og kvalitet, og er dermed litt dyrere, men betaler du flere hundre kroner for en bh så varer den jammen i noen år også. Jeg har to sett fra både Change og Triumph. Den ene bh’en fikk jeg i gave fra min gavmilde tante for sikkert tre år og den ser fremdeles like ny ut. Var den ikke da verdt 350kroner?

Dessuten kan det være lurt å ta turen innom en undertøysbutikk for å få greie på hvilken størrelse du bør ha. Jeg trodde h&m sine 80D bher satte som et skudd jeg, men det var til jeg fikk målt meg på Change og prøvd min egentlige størrelse. Hoho, det var en opplevelse av hold det! Kappahl er heller ikke så dårlige på utvalg for oss med litt større fordeler. Jeg synes Lindex er absolutt best på både kvalitet og design, men jeg tar meg stadig i å titte på variantene de har på Kappahl også. Så vet dere hvor jeg kjøper undikken!

Helt til slutt tenkte jeg bare å komme med fem kjappe tips!
1. Prøv alltid bhene på når du er ute og handler til undertøysskuffen. Er det noe jeg MÅ ta meg bryet til å prøve i butikken, så er det bhen. Det finnes en halv million ulike modeller og tro det eller ei.. Alle passer ikke nødvendigvis din form!

2. Skal du kjøpe et undertøyssett, så kjøp to truser! Du vasker gjerne underdelen oftere enn du vasker bh’en, og skulle trusa bli missfarget så er det greit å ha en ekstra på lur. Spesielt om den koster 59 kroner på h&m.

3. Vask bhene dine i en vaskepose! Jeg fikk slike vaskeposer av bestemor for en god stund tilbake, og disse bruker jeg titt og ofte. Da slipper det fine blonde-undertøyet å farge av eller bli ødelagt sammen med alle de andre klærene.

4. Bruk aldri tørketrommel på undertøy. Det verste jeg vet er når g strengen har krympet sånn at strikken nesten vil skjære seg inn i hoftene. Det har hendt at jeg har latt bhene ta seg en tur i trommelen, og hver eneste gang kommer den ut i en størrelse mindre. Æsj!

Har dere noen tips dere vil dele med meg?
Alltid stas å finne nye, gode undertøysbutikker!

23 kommentarer
    1. så utrolig gode tips! Mamma pleier alltid å hive bh’ene mine i tørketrommelen, og de blir alltid så sinnssykt trange og alt for små etter det. Sykt irriterende når man nettopp har kjøpt seg nytt undertøy liksom, haha. Og det med å kjøpe dobbelt opp med truser er jo bare helt geialt! aldri tenkt over det før. Har så mange sett det bh’en ser helt ny ut, og trusa er helt utvaska og egentlig burde kastes.

    2. Veldig bra innlegg! Jeg har samme “problem” som deg, trodde jeg brukte 70D, som de har på Cubus, men da jeg målte meg på Change og ble 65E/F ble plutselig undertøyinnkjøpene dyrere gitt! De store kjedebutikkene skulle absolutt hatt litt bedre utvalg i størrelser! Ha en fin dag videre 🙂

    3. Det er masse fint på Cubus også 🙂 Se/spør etter padded eller full-padded 🙂 Opp til E og noen i F 🙂

    4. Du anbefaler oss å dra til en undertøysbutikk å måle størrelsen, men skriver at du selv bruker D-cup. Det nekter jeg å tro. Tipper du er 60-65 rundt, da lå du hvertfall være en F eller G cup. Vi er cirka samme størrelse i alt av klær og samme høyde, har også store fordeler. Jeg bruker 65G, den sitter som e skudd. Ingen gnaging på puppene pga spilene. Hvis jeg huske rett har du skrevet en gang at du brukte 65H, kan det stemme? Fant innlegget, sjekk kommentarfeltet: http://martheborge.blogg.no/1316620047_innkjp__210911.html

    5. Mina: Ja det er helt riktig! Men som jeg skriver her så handler jeg ikke bare bher på change, og h&m har ikke 60i, så da bruker jeg 80D her, selv om de egentlig blir alt for store rundt 🙂

    6. Jeg hater BH-er! Mest fordi at det er så utrolig dårlig utvalg i min størrelse (65F). Det er enten ikke fine eller utrolig ubehagelige. Også koster de en formue da. Eneste butikk jeg har vært fornøyd med hittl er i London (Boux Avenue) som har hatt et litt bedre utvalg og litt bedre priser. Men jeg ender opp med å bruke de samme få, eller bare gå med sports-bh. Ganske frustrerende egentlig.

    7. Så mye fint undertøy du har! Jeg har ikke akkurat det problemet med så store fordeler (hehe), men jeg elsker Victoria’s Secret sine bher. Ja, de er dyre, men de er så lekre og så gode å ha på seg at jeg syns det er verdt det! God kvalitet er de også 🙂

    8. Jeg handler kun på change. Ikke fordi jeg har så store fordeler men fordi kvaliteten er så god. Merker nesten ikke at jeg har bh på meg. Pleier å gjøre storinnkjøp hvert år når feriepengene kommer og så ønsker jeg meg til jul så da får jeg noen nye 2 ganger i året men de varer jo så lenge så det tar ikke lang tid å få bygd opp en garderobe.

    9. Victoria’s Secret har større størrelser enn c, dei har doble størrelser og til dei med litt større fordeler 😊
      Et lite tips hvis du tørke bh’en når dei ligge sånn som på bilde holder dei bedre på fasonger 😊

    10. Viktig å føle seg fin helt innerst også 🙂
      Jeg elsker mine bh’er fra Victoria’s Secret. Da jeg var der sist var de så flinke og finne str min. Og det var en helt annen enn den jeg bruker her i Norge. Så feil kan man ta. De har større størrelser enn C ja. 🙂

    11. Anbefaler deg å titte innom debenhams, enten på nett eller i butikk i London! Var med min kjære mor inn dit ifjor og har aldri hatt bedre BHer.. Bruker 80DD eller 80E og syntes det er utrolig vanskelig å finne her i Norge. Hvis jeg først finner er det jo 500,- for en BH! 😀
      Eller så har du noen supre tips som jeg selv må bli flinkere på ^^

    12. Sliter selv med å finne bh-er da jeg egentlig er 70DD, men om du skal opp i E,F,G osv lager de ikke mindre enn 80 rundt, som blir helt feil.. Handler jeg på H&M må jeg derfor nøye meg med 80DD. For alle i Oslo vil jeg anbefale undertøysbutikken Marinka, som har alt fra små til store størrelser, og utrolig bra utvalg. Det kjipeste med å ha stor bh-størrelse er at butikkene ofte ikke lager fine bher større enn C-cup, så man ender opp med kjedelige beige og grå bh-er..

    13. Jeg har lenge hatt lyst til å dra på Change for å måle hvilken størrelse jeg egentlig skal bruke, men får meg liksom aldri til å gjøre det.. Er det flaut? Hvordan gjør de det egentlig?

    14. Såå mange fine bh’er! Innså plutselig at mine to enslige sorte ikke var så kule allikevel … Skjylder på størrelsen (70F), men en 17 åring som meg burde vel egentlig hatt mer en to sorte, særlig når de to er fra primark hahah… Jaja, de kostet nå bare 4,5? stykk, og siden de satt som et skudd da jeg kjøpte dem er nå jeg fornøyd:D Ellers er det beste jeg har eid vært fra Victorias secret, men de måtte se seg utslitt etter mange år … God jul:)

    15. Cubus er veldig bra på store størrelser. Er selv en 65 E/F og kan fint bruke 70D/E på cubus. Der er det i tillegg billig og pent! 😀

    16. Hvis du bruker 60 -65 rundt kan du jo ikkje gå over til 80 det er jo 15-20 cm forskjell Og G eller I er heller ikkje det samme som D
      Går du opp en størrelse rundt går du ned en cup strs
      Da er det samme BH bare litt løsere rundt ryggen.
      Fysioterapeuter sier at jenter bruker for stram BH -eg fikk kronisk senebetennelse av wiren under BHen da eg brukte *rett* str som er 65 H og I, da eg gikk opp til 70 gikk eg ned til G i cup sitter like fint uten pusteproblemer og smerter.
      Vask BHer for hånd eller på skånevask i maskin -ikkje tromle men henge opp på henger og da holder formen seg aller best 🙂
      Ikkje kjøpe truser som kun skal renses……æsj
      masse lekre BHer og folkens husk at Change sine BHer er en strs mindre en andres…Hos Change bruker eg en cup større enn hos fex Netty som er en butikk med undertøy som de selger i UK bla

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg