Marthe tipser – Hvordan takle hat

www.martheborge.blogg.no skal være et positivt sted for alle å være. Det har jeg sagt helt fra starten av og det mener jeg fremdeles. Som mange andre bloggere har jeg som mål å spre glede og inspirasjon samtidig som jeg vil få utløp for mitt eget, lille skrivebehov. Det er ikke bare bloggleserne som skal bli i godt humør av å klikke seg inn på bloggen. Jeg vil at bloggen skal være et hyggelig avbrekk for meg selv også i en ellers hektisk hverdag! Nå er jeg heldigvis en av de som nesten aldri opplever mobbing på nett, men jeg tror likevel jeg har erfaring nok til å komme med noen tips til dere som gjør det!

Får jeg negative tilbakemeldinger så er det stort sett bare i form av kjeft for å ikke ha oppdatert dere ofte nok, og det vil jeg påstå bare er velfortjent. Dessverre er det mange andre bloggere der ute som får gjennomgå mye verre ting enn meg, og til dere har jeg lyst til å snakke spesielt til i dag! Jeg vil bare dele litt tanker og komme med noen enkle tips til hvordan man skal se forbi den vonde hat-responsen i kommentarfelene og i stedet fokusere på det gode.

Hvordan takle hat – Marthes lille oppskrift:
1. Ikke ta deg nær av det negative som måtte ramle inn. Bare ikke gjør det! Tenk i stedet stakkars de menneskene som ikke har mer å ta seg til enn å kommentere nedlatene ord rundt deg som person eller livet du lever. Jeg kunne vel aldri ha satt av så mye som et minutt av dagen min på å legge igjen vonde ord i kommentarfeltet på en blogg. Hva får jeg igjen for det? Fokuser på det positive du får av respons og bruk energien din på å svare disse leserne. Det er disse menneskene som fortjener oppmerksomheten din. 

2. Anonym kommenterer: “Jeg så deg i byen i dag og du så dritsur ut. Dessuten kler du ikke uggs”. Hva gjør du når du får en slik kommentar? Vel, kill em with kindness! Aldri responder på en trist måte når målet til leseren helt klart bare er å trykke deg ned. Da får hun det jo som hun vil! I et slikt tilfelle ville jeg ha svart så hyggelig, men kort som overhode mulig. “Hehe, jeg glemte kanskje smilet hjemme i dag. Nei, du passer nok uggs mye bedre enn meg! 🙂 Ha en trivelig onsdag videre! Aner dere hvor provosert leseren vil bli nå hun innser at hun ikke nådde målet sitt overhode? Hehe, det er like moro hver gang!

3. Noen “vonde” kommentarer er kanskje egentlig ment som konstruktiv kritikk, men kommer ut feil og blir dermed gjerne missforstått. Alle er ikke like flinke på å formulere seg skriftlig, og ting kan da fort misstolkes. Les kommentaren to ganger før du bestemmer deg for om du skal drepe leseren med “kindness” eller faktisk oppriktig takke for en tilbakemlding i form av konstruktiv kritikk. For konstruktiv kritikk verdsetter vi!

4. Husk på at mye hat skyldes sjalusi. Ikke nødvendigvis alle spydige kommentarer skyldes sjausi, men fryktelig ofte gjør de det. Prøv da heller å tenke på hvor heldig du er som har et liv andre misunner så til de grader at de ikke kan la være å kritisere. Det er en kjent sak at både unge og voksne kritiserer andre kun for å føle seg bedre selv.

5. Slå på godkjenning av kommentarer. Lar du èn typisk mobbe-kommentar stå synlig i kommentarfeltet så er det mye lettere for andre blogglesere å hive seg på med en “Jeg er så enig med anonym! Du har lagt på deg 10 kilo minst!”. Hehe. Føler du at verken du eller andre blogglesere vil få noe igjen for å lese kommentaren, ikke engang ta deg bryet til å godkjenne den.

6. Dukker den samme ubehagelige kommentarer opp om og om igjen. Blokker IP adressen! Da slipper du å i det hele tatt se den. <3

7. Aldri forandre deg for en mobber. Både utseende og personligheten din er bra nok akkurat som det er. Det er alltid noen der ute som bare elsker å fortelle oss hva vi kler og hva vi ikke kler. Noen har nok bedre intensjoner enn andre, men ærlig talt. Skulle jeg ha endret meg etter lesernes ønske så ville jeg ha måttet farge håret tre ganger daglig. For ikke å snakke om å forme brynene på x antrall måter hver eneste uke. Det som betyr noe er din mening. Hva du synes om deg selv.

 

Håper dette var til hjelp for ihvertfall èn godhjertet blogger der ute!
Litt mimring fra ekte, norsk sommer ble det visst også her. Håper dere har det bra!

27 kommentarer
    1. Hei Marthe!
      Elsker bloggen din, den er så ærlig og usminket! Du er en veldig pen jente som virkelig står på! du fortjener alt du har oppnådd!
      Stå på videre!

    2. Takk den trengte jeg i dag!! 🙂 Mye utestenging i en klassd tar på. Du er super Marthe! Fikk lyst til å hi deg en klem:)

    3. Dette innlegget likte jeg veldig godt 🙂 klarer virkelig ikke forstå hvordan noen kan bruke tiden sin på å skrive stygge kommentarer og slenge dritt, spesielt når voksne mennesker gjør det, får helt hakeslepp jeg. . .

    4. Åh Marthe! Du er virkelig en god person! Har lest bloggen din kjempelenge, og den får meg alltid i godt humør! Pleier ikke å kommentere så mye, men kanskje jeg burde begynne med det? 🙂 Ha en fin kveld!

    5. Du er virkelig en person og se opp til 🙂 Tusen takk 🙂 Ha en kjempe fiin kveld videre og kos deg 🙂 <3

    6. Kjempe bra skrevet<3
      Personlig elsker jeg slike innlegg, når du kommer med tips og råd, fordi det er jo så nyttig for så mange!
      Ha en fin dag videre nydelige deg!:)

    7. SÅ utrolig mye bra du har skrevet! Mange gode tips som jeg tror mange vil finne hjelp i <3 du er så flink og god, og du er utrolig flink til å sette ord på ting.
      Om du får hat er den eneste grunnen sjalusi, det er jeg sikker på. En finere blogg med en så jordnær og godhjertet skribent bak skjermen skal man lete lenge etter. Er så glad for at du skriver!
      Håper julekortet når fram før du reiser til Stavanger. Det er en liten førjulsgave, så du bestemmer selv når du vil åpne brevet 🙂
      Klemmer <3

    8. Veldig morsomt å lese- har fått veldig sansen for bloggen din i det siste! Du virker så ekte og jordnær- og kommer dessuten med bra innlegg 🙂 tommel opp til deg! <3

    9. Synes det er så utrolig bra at du har fokus på dette, Marthe! Du virker så utrolig jordnær og som den snilleste og søteste jenta på kloden. Men, hva tenker du om det Kristina skriver? Altså dette med Sandra Borch og pelsdyrindustrien. Synes du det er greit å henge ut en person på nett, selvom ytringene til Sandra virker veldig lite dyrevennlige og veldig fornærmende for andre? Kjenner det er så sårt, da jeg selv har opplevd netthets. Pelsdyrindustrien er fæl, og jeg håper alle får opp øynene for dette. Men, det er alltid noen som ikke har samme meninger (kan nesten ikke forstå dette da). Synes du det er greit, selvom det de mener er helt sprøtt, å henge ut en person slik offentlig? Håper virkelig du tar avstand fra slik, kjenner jeg blir så utrolig lei meg.. Vi er så utrolig flinke å kritisere andre, enn å se på oss selv. Hva om vi heller kunne fokusert på det positive med andre?

    10. Jeg syns det blir teit av at du skal si at folk som skriver hat-kommentarer er automatisk sjalue, det stemmer jo aldeles ikke. Kan fort tolkes slikt, men ikke i alle tilfeller.

    11. Så fint innlegg! 🙂 er innom bloggen din flere ganger daglig og jeg elsker den<3
      Men jeg ønsker at du legger ut flere antrekksbilder.. Savner litt det 🙂

    12. Utrolig flott innlegg! :- ) Veldig gode tips, og jeg kunne ikke vært mer enig i punkt nummer to! Stå på slik, og jeg blir like inspirert og glad hver gang jeg kikker innom! DU er en fantastisk person 😀

    13. så utrolig skjønn du er, Marthe! Likte spesielt godt punktet ” kill them with kindness” 🙂 Håper du får en super helg <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg