Let’s talk about christmas!

Fra surfemimring til julesnakk! Vi nærmer oss første desember og da blir det MYE av sistnevnte her på bloggen. Fy som jeg gleder meg! Det skal bli en fantastisk måned med masse julebakst, filmtitting, pynting av tre og julegaveshopping. Jeg har faktisk allerede avtalt med bestis å handle juletre sammen med henne 1 desember. Bestemor mente jeg fint kunne ta treet med på bussen, men jeg klarer liksom ikke å se det for meg uten å brøle ut i latter, så jeg har sikret meg en venninne og bilen hennes til treshoppingen. Hihi!

Jeg tenkte å skrive litt om tradisjoner jeg denne søndagen! Det er vel ikke tidlig å begynne og samle julestemning nå? Neste søndag er jo første i advent! Har dere noen juletradisjoner dere har lyst til å dele med meg? Noe dere bare MÅ gjøre hvert eneste år? Noen filmer dere bare MÅ se? Eller noe dere bare MÅ spise? Jeg har masse, og under her får dere alt på en liste! Håper jeg klarer å lure inn litt tidlig julestemning hos noen av dere nå! Slapp helt av.. Jeg vil ikke la den forsvinne igjen før jul. Bare vent til snøen faller dere.. DA er det ei som skal drepe dere med juleglede!! Måtte den falle veldig veldig snart. Første desember ville ha vært perfekt.

Mine juletradisjoner:
1. Jeg må som alle andre barn ha en sjokoladekalender bare for kosens skyld. Er det noen som egentlig liker denne smakløse sjokoladen? Jeg spiser den ikke engang. Jeg åpner en ny luke hver eneste morgen og legger sjokoladen i en skål. Slik får jeg min daglige dose morgenstemning.

2. Jeg handler julegaver for en liten formue. Foråsidetsånn.. Hadde jeg gjort som folk flest og holdt meg til èn gave per familiemedlem så kunne jeg i stedet kjøpt meg en ny bil hver desember måned. -Men herlighet da! Å handle gaver er kanskje det gøyeste jeg vet om. Jeg klarer ikke å beherske meg! Jeg finner det like hyggelig å handle pysjbukser til farfar, som interiør til bestemor, og klær til tante. Er det noe som slår shopping så er det julegaveshopping. <3

3. Juletreet mitt må være av ekte gran! Disse falske trærene de selger i dag ser mange ganger superlekre ut, men det er noe med lukten av gran som gir meg ti ganger så sterk julestemning. Treet må være i hus 1 desember, og pyntes samme kveld! Ja det vissner definitivt før jul, men nå reiser jeg alltid til Stavanger allerede 5-7 dager før julaften og da vil jeg jo ha rukket å bli lei av treet mitt først! Hvilken farge trepynten skal ha er like spennende å fundere på hvert eneste år.

4. Dagene like før jul ligger jeg som et slakt på sofaen, spiser bestemors julekaker, ser julefilm etter julefilm, drikker varme kopper med kakao, leser gode bøker og bare N-Y-T-E-R høytiden. Jeg vil ikke at jula skal ta slutt og prøver derfor alltid å sette minst like stor pris på dagene før julaften som julaften selv.

5. 24 desember tilbringes alltid hos bestemor og bestefar, og her får vi servert deilig pinnekjøtt med riskrem til dessert før vi trykker i oss på kaker og åpner gaver til midnatt. 2 juledag drar jeg på besøk til farmor og farfar hvor julaften nummer 2 blir satt i gang. Her går det i ribbe og riskrem før vi kjører nok en kveld med gaveåpning. *GLEDE*

5. Resten av romjula bruker jeg med de fine jentene mine i Kristiansand. Hvert år arrangerer Karen julefrokost på gården i Lillesand, og i år planlegger vi i tillegg et maskeradeball før nyttår! Ååå, så gøy det skal bli! Maskeshopping neste!

Nå kan desember måned bare komme! <3

37 kommentarer
    1. Tradisjoner tradisjoner, det er det beste i verden <3
      1) huset pyntes 1 desember eller 1 søndag i advent, den av de som kommer først!
      2) Sjokoladekalender, liker den egentlig ikke jeg heller, men å trøkke i seg den sjokoladeklumpen før jeg løper til skolebussen, det er bare magi til julestemning
      3)Tre nøtter til askepott på julemorgenen selvfølgelig!
      4) Pynting av juletreet lille julaften etterfulgt av grevinnen og hovmesteren
      5) julestrømpen som ligger forskjellig steder hvert år fyllt til randen med godteri av mamma <3
      6) ikke minst julaften med pinnekjøtt og det hele med mamma, pappa, lillebror, mormor, besse og farmor! i år blir det annerledes, jeg er blitt vegetarianer og spiser derfor ikke pinnekjøtt, og farmor gikk bort for 2 dager siden... 🙁

    2. Hei! Fint innlegg 🙂 Jeg har bursdag på julaften, så vi feirer alltid dagen min med en “bursdagsfrokost” med familien, for så å feire jul resten av dagen/kvelden. Vi pleier alltid å gå i kirken på julegudstjeneste (jeg er ikke kristen, men det hører til tradisjonene hos oss) – veldig koselig. Det jeg egentlig lurte på kan være litt personlig, men hvor er moren din? Har du noe kontakt med henne? Jeg lurer på om du en gang i tiden har nevnt henne, men jeg husker rett og slett ikke.
      Håper uansett du får en fantastisk førjulstid, og julefeiring. Klem 🙂

    3. Bare sånn at det er sagt, jeg ELSKER den sjokoladen som er i julekalenderen, så de som ikke liker den må gjerne sende de i posten til meg, kjøper både 3 og 4 kalendere hvert år, 1 holder helt til julaften 😉

    4. Hjemmelaget juleklalender er et must!!! begynner å samle litt gjennom året da datteren min får 12 gaver av meg og 12 av konen til min far
      Eg får også julekalender selvsagt<3
      når eg pynter er litt humøravhenging...mellom siste helg i November til midten av desember....men har da selvsagt alt litt fremme,men ikkje gardiner løpere osv ,de vil eg ha klare til jul.
      Lille julaften pynter vi treet for det gjorde mamma -hun gikk bort for mage år siden så her blir det bare gjort sånn:)
      Eg lager julesokk til alle som er her julemorgen og min er minst eg spiser minimalt med snop-----jepps..true story ,god julemarsipan er nesten like godt som påskemarsipan 😀 så det blir jo litt. pepperkaker elsker eg,men de siste årene har eg blitt så dårlig samme med pinnekjøtt,men MÅ jo ha det selvsagt 😀
      Julemusikk MÅ spilles i hele advenststiden....og lys må brennes....gjerne med juleduft 😀
      Julaften begynner med 3 nøtter til Askepott fordi vi gjerne er oppe hele halve natten og pynter og har det gøy
      Vi besøker gravene til mamma og besteforeldrene mine ca 16 og da er det middag kl 18 mens det er juleprogrammer i bakgrunnen.
      Er det jul i skomakergata må den sees, eller the julekalender..de andre driter eg i hahahaha
      Vi spiser rbbefromasj til dessert -dvs sjokoladpudding...da ingen av oss er særlig fan av ris....hverken grøt eller krem....eller til middag
      så er det kaffe og te og kaker...og julegave utdeling. Vi gir til en og en og alle må følge med.....så det tar tid og er veldig gøy.
      Etterpå blir det litt mer spising for noen og så begynner vi å spille spille.....og holder på leeeeeenge. I fjor gikk min bror hjem, dvs han gadd ikkje så han ventet på bussen kl 830 hahaha, min nevø sier han har øvd seg i år til å være lenge våken...så han gleder seg til jul hos meg.
      I år får vi besøk av en av mine beste venner fra USA, han elsker jul hos oss. Desverre litt fullt her da alle kommer hjem fra der de bor så han bor på hotell....får med seg gøyen alikevel 😀
      1 juledag er det julefrokost hos pappa i i år -vi bytter, den som har julaften har ikkje julefrokosten.
      I år har en venninne av konen til min far gått bort så hun har ingen å feire nyttårsaften med.
      Eg pleier å være hjemme pga hundene og fyrverkeri -de blir så redd så blir en koselig og rolig middag og nyte utsikten og fyrverkeriene -for dem tror eg vi kan se fra meg i år ( har jo flyttet )
      Åh eg gleder meg <3<3<3

    5. Hey Marthe!
      You have an amazing blog and you look so beautiful in every picture!
      How to you add two pictures stand side by side, like your third picture in this post.

    6. Av og til får jeg litt dårlig samvittighet av å lese bloggen din. Du skjønner, jeg har blogg selv også, og vet hvor demotiverende og kjedelig det er å skrive lange innlegg, ta gode bilder og rett og slett bruke masse tid på bloggen uten at du føler du får noe igjen for det. Det å se at lesertallet er ganske bra, mens bare en liten brøkdel legger igjen fine kommentarer. DET er kjedelig det.
      Jeg satt å tenkte over detta da jeg leste nå, og så fikk det meg til å tenke over hvor mye du egentlig fortjener å få igjen ettersom at bloggen din faktisk er ganske bra. Det gjør litt vondt å se at du får så mange stygge kommentarer som du absolutt ikke fortjener. Derfor håper jeg denne kommentaren kan hjelpe litt på motivasjonen 🙂
      Du virker som ei kjempe hyggelig jente som er utrolig sterk på fysisk og psykisk, men samtidig har du også bena godt plantet på jorda. Du er også kjempe pen, og jeg ville lett blitt bedre kjent med deg om jeg kunne fått muligheten 🙂 Håper du får en kjempe fin søndagskveld, og at du står på videre med bloggingen – for dette er noe du virkelig får til.
      Ellers har jeg forresten en salgsrunde på bloggen min nå der jeg selger ei hel korg med flotte klær jeg aldri har brukt til en veldig billig penge! sjekk det ut da vel 😀

    7. Jeg(27 år, gift) og min søster(22 år, student) bare MÅ pynte peppeprkakehus hjemme hos mamma og pappa. I år har vi faktisk 20 år’s jubileum =)

    8. Alright, juletradisjoner! 😀
      Lille julaften:
      – Er alltid hos mamma. Venninna mi kommer over. Vi pynter juletre, åpner venninnegavene, ser på love actually og grevinnen og hovmester’n. Ingen jul uten noen av disse førjulsforberedelsene!
      Julaften:
      – Jeg ser alltid på Disney på morgenen. Noe annet er det ikke snakk om! Ingen Askepott og sånt her, nei! Så på ettermiddagen drar vi til Vestfossen, spiser medisterkakter, sosisser, ribbe and what not. Og riskrem til dessert, med mandel <3 Åpner pakker og de voksne koser seg med en aquahvitt eller tre.
      Første juledag:
      - Julebruns hos oss! Det diskes opp med eggerøre, rakfisk, røklaks, hjemmelaget sylte ála mamma og alt annet godt.
      Dette er julestemning for meg. Og hvis jeg bare får lavende snø på julaften hadde alt vært HELT perfekt.

    9. Blir sykt kos med jul! Men marthe jeg synes det er flaut, men jeg spør for x-antall gang. Er det mulig for deg å lage et sminke innlegg igjen? Hva slags basic sminkeprodukter, mascara, pudder osv du bruker til hverdagen? Er jo nesten 2 år siden sist du oppdaterte oss på dette. Vil gjerne få tips til hvordan du får så plettfri hud. :/ Dersom det blir noko av dette, er det også fint om du forteller i hvilket farge du har produktene i.

    10. For et herlig innlegg!
      Mine juletradisjoner: samboeren min og jeg slenger masse dyner, puter og tepper på gulvet og tenner masse stearinlys som vi setter rundt hver søndag i advent.
      Jeg MÅ besøke mamma julaften morgen, så drar vi til svigers på kvelden til ferdig dekket bord.
      Jeg elsker og kjøpe gaver til ALLE! Men samboeren min og jeg har en avtale der vi gir pengene vi skulle brukt på gave til hverandre til hver vår veldedighet. Det føles jo så godt!
      Ha en fin kveld 🙂

    11. Vet du hva jeg ikke forstår? At man nesten MÅ vente til 1.desember med julepynt og diverse. Jeg er ferdig med både pynting og julegaver, nettopp fordi jeg er så gira! Jeg synes 3 uker med pynting og stemning fra 1.desember til julaften er for lite, og vil mye heller ha noen uker ekstra før jul enn etter jul. Derfor blir jeg SÅ glad når du blogger om nettopp dette, da jeg vet du elsker juletida og jeg får stemning av bare dette jeg. Håper du blogger så mye om jula at man skulle trodd det var en juleblogg, da blir jeg glad 😀

    12. Kan du få deg sånn kommentarfelt der man kan svare direkte til hverandre?
      Det blir så rotette og uoversiktelig når du ikke har det…

    13. Koselig innlegg. Jeg også elsker jul og har allerede pyntet litt og kjøpt nesten alle gavene. Selv om jeg også bare fortsetter å kjøpe ting jeg vil gi. Jeg har samme tradisjoner som deg – gå i pysjamas, endeløse kopper te og kakao, disneyfilmer og pekkerkaker. Jeg må også i stallen på julaften (mor har hest) og spise risgrøt med jentene der 🙂 Nå som jeg bor hjemmefra er det ekstra kos å dra i stallen i jula og komme hjem igjen til varmen etter en kald dag ute.
      Før middag på julaften ser vi alltid Karl-Bertil Jonsson på tv, så spiser vi ribbe etterfulgt av riskrem/multekrem/kransekake/julekaker. Så er det gaveåpning og kos til vi sovner. For min del fortsetter julestemninen helt til nyttår. Hver dag mellom jul og nyttår er det deilige middager i huset, familievenner på besøk osv.
      Å, jeg gleder meg!

    14. Hjemme i hagen min har vi utallige edelgraner som vi hvert år hogger ned å bruker til juletre! Helt enig, lukten av et ekte tre fra skogen gir stemning i seg selv!
      Hvert år må jeg se “hjemme alene”-filmene. De går jeg aldri lei av, de er klassikere som aldri blir kjedelige!

    15. 1. Lillejulaften bruker jeg å være i stallen, kle på meg nisselue og rosa i kinnene, og dra ut med en gjeng på sledetur og synge julesanger og rope god jul til folk vi møter, deretter er det grøt og mandel!
      2. Julaften sitter jeg i pysj å ser 3 nøtter for Askepott, Donald duck og hele den regla, før det blir finstasen på før middag og julegaver.
      3. 1.juledag er det middag med hele familien min hos bestemor, som jeg ser alt for lite pga avstand.
      Men i år blir det mye nytt da jeg har fått en datter som er 3 mnd snart! Så blir mye nytt, både for meg og familien!

    16. Åh, julen er den fineste høytiden vi har, syns jeg <3 Jeg må blant annet pynte juletre lille julaften, spise havreflarn med sjokolade, drikke julebrus, spise pinnekjøtt i løpet av romjulen, se Tre Nøtter Til Askepott på julaften, feire første juledag hos tante sammen med hele familien. Sistnevnte er min favoritt tradisjon i hele julen 🙂

    17. Åååå om ikke jeg gledet meg masse til jul fra før gjør jeg hvertfall det nå! Så utrolig fine bilder 😀 Jeg har allerede satt opp juletreet og begynt å pynte til jul, synes det er den koseligste høytiden! Veldig bra innlegg Marthe!

    18. åå, for et koselig innlegg! Dette er mine juletradisjoner:
      -Hver morgen åpner jeg en pakke i pakkekalenderen min, som mamma alltid styrer og ordner med. Gleder meg sååå til jeg kan lage kalender til mine unger hehhe
      -Julekalenderen som går på barnetv må jeg alltid få med meg! Om det ikke er jul i blåfjell, jul på månetoppen eller jul i svingen som sendes ser jeg det på youtube hver kveld
      -Lille julaften kommer grantreet inn i stua og da pyntes det. Aldri før, aldri seinere. Dette må skje på lille julaften, selv om det av og til frister å ta det inn litt før!
      -På julaften står jeg alltid opp til tre nøtter til askepott, så spiser jeg årets beste frokost, deretter ser jeg julefilmer fram til 4 da jeg begynner å ordne meg. Familien min er ikke kristen, men vi hører alltid på at julen ringes inn, deretter spiser vi pinnekjøtt. Også åpnes pakkene 🙂

    19. Åh elsker Desember og jul, hvem gjør ikke d 😉 i år skal jeg være hos mamma på julaften og nyttårsaften 🙂 blir kos d 😀

    20. Så koselig innlegg! Julestemningen har kommet snikende på meg helt siden 1.november den, prøver å holde den litt på avstand, men 1.desember skal den få ta meg med storm, hihi:) Det er vel ingenting jeg absolutt MÅ gjøre, men noen ting setter virkelig julestemningen og hører virkelig julen til. Som å sette på julesanger om kveldene foran peiskos, familiemiddager i romjulen, skiturer om dagen når det er lyst, helst en skitur på selve julaften også (håper på masse snø!), julegaveshopping (er forsåvidt ferdig med nesten alle julegavene, men da kan jeg koose meg med de siste i desember uten stress og hastverk, + kjøpe litt julegaver til meg selv), juleverksteder, kakebaking. Åh det er så masse! Uansett om jeg ikke får gjort alt så vet jeg at julen blir fantastisk likevel:)

    21. Kjempekoselig innlegg <33 Eeelsker jul. hørte på julesanger i sommer<3 (haha) Det hadde vært en skikkelig kul idé om du kunne hatt en type julieseriegreie på bloggen. For eksempel at du hadde et jule innlegg hver søndag i advent eller noe? haha, bare forslag, men det er så gøy med slike jule innlegg 😀

    22. hææææææ?
      den kalendesjokoladen er den beste sjokoladen som finnes! haha, jeg kunne spist drøssevis, men holder meg til en om dagen i desember.
      Desverre så spiser jeg ikke sukker i år, så min sjokoladekalender står der bare til pynt. Men julaften skal jeg spise så mye sukker jeg orker så da skal denne kalenderen ned 😀 haha.
      Jeg elsker jul, og startet med julesanger for en mnd siden :´D huff. Men de er så nydelig, spesielt platen til Kurt Nilsen.
      Klem

    23. Så gøy å lese om dine tradisjoner! Jeg er så utrolig opptatt av tradisjoner selv, og får helt klump i magen hvis det skjer noen endringer. Så i år blir en veldig spesiell jul, den første uten alle besteforeldrene mine. Min elskede farfar gikk bort i sommer, og han har alltid vært en stor del av min julefeiring. Men vi skal holde på tradisjonene til tross for det, og jeg vet at høytiden blir utrolig fin uansett, med nesten hele familien samlet.
      Dropskoking, familiejulebord, edelgran, ribbe og hygge.

    24. Aw, det høres helt fantastisk ut – jul er virkelig favoritthøytiden:*
      PS. Hvis du er ute etter maske til maskeradeball, så har jeg en som kun er brukt en gang. Kan sende deg bilde om du er intressert. Er kjøpt i London, er sort med mønster som dekker øynene og nesen. Den har stropper som festes bak hodet, og ser rett og slett dødslekker ut. Jeg ser ikkr for meg at jeg kommer til å bruke den igjen, derfor jeg selger den. Kjøpte den for rundt 20 pund, så tenker å selge den for 100kr eller noe sånt 😉

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg