Slik lærer du deg å gå i hæler!

Det nærmer seg lørdagskvelden og hundrevis av jenter skal snart finne frem sine lekreste hæler! Spørsmålet er bare hvor elegant de klarer å gå på dem. Hihi! Det å gå pent på hvilke som helst sko, kan til tider være en kunst. Noen ser bare ut til å aldri bli vandt med å gå i hæler.. Andre mener kanskje at de ikke er “typen” til å kle dem, mens noen til og med skylder på den kraftige høydeskrekken. Hehe! Som bestilt fra en bloggleser, får dere nå et blogginnlegg fullt med mine tips! Håper det er til hjelp for noen av dere.

Jeg begynte selv å gå i hæler da jeg var 16 år gammel, men hadde allerede som tolvåring stilt meg opp foran speilet i gangen og gått frem og tilbake en million ganger. Det er bare slik man lærer! Øvelse gjør mester. Det får jeg bevist gang på gang i enhver situasjon. Jeg begynte i det små, med stødige hæler på 5 centimeter, og jobbet meg oppover til den skosamlingen jeg har i dag. Nå er 90% av hælene mine 10 centimeter +, og jeg har vendt meg så til å gå på dem at et par lave sandaler føles unaturlig å tråkke i. Dessuten føler jeg meg på langt nær så feminin uten et par pumps på føttene! Holdningen min blir bedre, man ser lengre ut og bena føles slankere. Det må være effekten av at legg og lårmuskulatur popper frem! Hihi. Nei, hæler får jeg aldri nok av..

Marthe’s sjekkliste – Går du riktig på hæler?

1. Ikke legg all vekt på tærene. Tenk litt over det neste gang du går på hæler. Hvor legger du vekten på foten din? Kjenner du at du legger hele belastningen på tærene, vil det ikke gå mer enn 40 minutt før du kjenner smerten komme ilende. Pass på å legge vekten bakpå foten din. Klarer du ikke det så må du rett og slett velge en lavere hæl. Du vil ikke ødelegge deg selv!

2. Hold anklene i sjakk. Blir hælen for tynn så kan det bli fryktelig vanskelig å holde balansen. Du vil ikke vrikke ankelen for så å gå på trynet! Sliter du skikkelig med å ikke skjelve i anklene, gå heller for en kilehæl. Det finnes en rekke lekre både sommer og vintervarianter av disse også. Kanskje spesielt på nett! En kilehælsvariant ser dere på bildet av meg under her. Disse er slett ikke dumme!

3. Se opp og frem. Rett opp ryggen, løft blikket og se fremover. Vis verden hvor stolt du er! For all del ikke se ned på føttene dine.

4. Noen sko gir bedre støtte enn andre. Kanskje det kan være lurt å velge en god sko til å begynne med! En som gir støtte i form av en rem rundt ankelen eller en sko med platå foran som jevner ut høyden på hælen.

5. Start i det små. Ta på deg et par 6 centimeter hæler og øv hjemme på stuegulvet. Kanskje du kan ta oppvasken på hæler også! Bare for å få kjent litt på hvordan det føles å stå på skoen. Fy søren, JA! Nå håper jeg at dere nybegynnere tar dagens oppvask på hæler!



6.
Ikke ta for lange steg. Det blir så uendelig mye enklere å gå pent om du korter ned på skrittene! -Men man skal heller ikke ta små, stive museskritt. Finn en balanse du kjenner deg komfortabel med. 

7. Strekk ut knærene! Ikke glem det, for USJ! Dette må være den verste feilen vi jenter gjør. Det er så lite pent med knekk i knærene! Sørg for at du mestrer dette punktet før du bestemmer deg for å kjøre en hel kveld med pumps på byen.. Tar du akkurat passe lange steg så kommer dette med å strekke bena ut, mye mer naturlig.

8. Ikke ha hastverk. Det er det bare de mest veltrente som har råd til. Å løpe på hæler ender ofte i en krommet, fremoverlent rygg, bøyde knær og tramping. Ganske så uflatterende.

9. Går du i et par høye sandaler så vil du automatisk gå på en annerledes måte. En mer feminin måte, med hofter som automatisk vrikker seg forsiktig fra side til side. Ikke stritt imot! La hoftene gå der de vil gå! Ikke føl deg dum av den grunn. Det eneste som vil se dumt ut er hvis du kjemper imot. Ikke tenk! Bare gå.. Gutta har dessuten heller ikke noe imot noen vrikkende hofter!

Klarer du fremdeles ikke å gå pent på hæler? Vel, øv mer eller ta dem av.
Det er ikke verdt å bære en kjole som ringeren i Notre Dame.

23 kommentarer
    1. Men det er vel ikke bra å gå i for mye i lengden? Det kan vel være skadelig for beina. Tenkte bare på Carrie i Sex og singelliv, haha! Jeg overdriver kanskje men.. Greit at hun er jo gamlere enn deg da så 😀 Var ikke noe frekt med det.

    2. Terese Hagen: Nei, det er det absolutt ikke! 🙂 Mine ben har nok i en alder av 22 allerede tatt skade av all gåingen på hæler. Jeg går jo ikke på noe annet med mindre jeg er på trening, så jeg kjenner av og til at jeg har vondt under foten selv når jeg ikke har gått på hæler hele dagen. Huff, kanskje jeg behøver en liten pause. Hehe!

    3. akillesen blir kortere av å kun gå i høye hæler ,lekkert ja,men dumt med mye fot og musklearbeid når man blir eldre. Viktig å variere gjennom dagen, kanskje litt lavere sko og bytte med enten etter jobb elelr før en kveld med hæler osv. Egentlig sku vi gått barfot ute og med sko inne pga bena trenger mer støtte på flater enn i terrreng….men herlighet……skammelig kald og møkke dritten på bena da HAHAHAHA

    4. Nei høye hæler har jeg gitt opp. Får vondt i ryggen etter kort tid. Men du, innlegget er i kategorien Belgia 2014 🙂

    5. Det heter Marthes sjekkliste, ikke Marthe’s sjekkliste. Vi har ikke apostrof i genitiv på norsk 🙂

    6. Jeg ELSKER å gå i høye hæler, men føler meg ikke alltid like flink, så går ofte for chunky hæler eller wedges! Nå skal jeg jammen meg begynne å ta oppvasken etc i mine fine sko med tynne hæler 😀 Mange bra tips i dette innlegget her altså! *tommel opp*

    7. Gode tips! har selv gått i hæler siden jeg var typ 13 år gammel så jeg det er litt rart å gå i lave sko. Men etter jeg fikk førerkorte bruker jeg nesten bare lave sko,men utnytter hver en sjangse jeg har til å gå med høyhælte. 😛

    8. Hei Marthe:)
      Jeg ELSKER å gå i høye hæler men
      Mamma sier at det ikke er så bra for mine bein
      Siden jeg er 12.
      Forresten ELSKER bildene dine, er du modell?

    9. Hei Marte! Jeg skal snart på skoleball. Jeg er 12 år og skal bruke høyhæler som er 4 cm sånn høye under tærne og 14 cm hæl. Har øvd i hele dag på stua. Det er ikke bare bare og gå i slike høye hæler nei!! Har du noen tips? PS: rekker ikke og kjøpe andre sko til ballet.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg