Marthe tipser: Indisk kyllingsuppe

God kveld kjære, tålmodige blogglesere. Først må jeg bare si tusen hjertelig takk til dere som har lagt igjen en rekke tips til oss under forrige innlegg. Det var så hyggelig å komme hjem fra skolen til det kommentarfeltet. Dere er så snille. <3 Åh, så bra denne helgen skal bli! Alt av tips er nå notert ned og skulle det dukke opp enda flere så sitter jeg klar med notatboken i hele kveld.

Hehe, vel bortsett fra når Farmen ruller på skjermen. For det er vel Farmen i kveld? Håper det! Jeg kjenner nemlig at jeg har et stort behov for å være litt tvslave denne onsdagen. Jeg kom hjem fra skolen klokken 15.30, og siden har jeg stått på kjøkkenet og knipset hundrevis av suppebilder til dere. Haha! Det ble en sen oppdatering på dere i dag, men noen ganger må det bare bli slik. Jeg har funnet ut at jeg rett og slett ikke kan sitte oppe og forhåndsskrive blogginnlegg på nattestid for at dere skal ha noe å lese på mens jeg er på skolen. Jeg får heller ta det igjen og være en flittig blogger de dagene jeg har fri. Heldigvis er det mange av dem også. <3

Du trenger: 1. 2 ss kyllingfond 2. 2 løk 3. 2 dl matfløte 4. 4dl vann 5. En hønsebuljong 6. 2 ss karri 7. 2 ts paprikapulver 6. Et fedd hvitløk 7. En rød chilli 9. 3 gulrøtter 10. Et eple 11. Litt smør 12. 2 kyllingfilèter 13. Valgfrie nudler 14. Nanbrød 15. Salt/pepper

Slik gjør du:
1. Hell 1 ss smør i en gryte, og skjær opp løk, hvitløk og chilli. Surr dette i en varm kjele til løken er blitt blank.
2. Skrell gulrøtter og eple, skjær alt i mindre biter før du tilsetter dem i kjelen med løk, hvitløk og chilli.
2. Tilsett så 2 ss kyllingfond, 2 ss karri, paprikapulveret og en hønsebuljong utblandet i 4 dl vann. Kok opp under omrøring.
3. La gryten stå og småkoke i 10 minutt. I mellomtiden kan du kutte opp kyllingen og steke den gjennomstekt på en panne.
4. Når gryten har småkokt i 10 minutt tilsetter du matfløten før du moser hele suppen med en stavmikser. Smak til med salt/pepper.
5. Kok nudlene etter anvisningen bak på pakken og hell dem i suppen sammen med kyllingen rett før servering. 


Pynt gjerne med litt frisk korriander! Jeg har brukt basilikum.

Her får dere det deilige resultatet av dagens kjøkkeneksperiment!
Jeg kjøpte ferdige nanbrød denne gang. <3 Oppskriften er til 2 personer.

20 kommentarer
    1. Hei! Vet du hva som hadde vært artig? Jo, et innlegg om mat/middager/dessert osv. du ikke liker! Haha, det virker som du spiser det meste, så hadde vært artig. 10 eksempler!

    2. Åh så godt det så ut 😀 kos deg masse m Farmen for det skal nemmlig jeg gjøre 😀 sofa, pledd og farmen 🙂 ha en fin kveld <3

    3. Åå, det så godt ut! Den skal jeg skrive ned i boken min, som jeg har mange av dine tidligere oppskrifter i! Virker som du er glad i kylling, så hvis du vil prøve en kyllinggryte som du mest sannsynlig ikke har prøvd før, så si fra! Den er fantastisk god. Kan virkelig ikke beskrive den GODE smaken 💕 Ha en super kveld, fine Marte!

    4. Så fantastisk ut, bare huske at det er enormt viktig å koke kyllingen gjennom og å ikkje bruke samme kniv og skjærebrett til den og resten av ingredisene pga smittefare.
      Egentlig burde man ikkje ta i kylling engang med hendene, bruke hansker foreslår forskere pga det utrolog høye bakterieinnholdet.
      Skummelt :/
      Kanskje man kan bruke kalkun?
      Eller økologisk kylling. Hva tror du?

    5. Beklager for at det ble Marte og ikke Marthe! iPhone lever litt sitt eget liv.. Uansett! Jeg lager enten til to eller tre, og pleier å smake meg frem til den perfekte smaken! I dette tilfellet får jeg skrive ca også må du smake deg frem 😀
      Du trenger to stk. Kyllingfilet
      En halv løk ?(hvis du er veldig glad i løk, kan du så klart bruke mer)
      To fed hvitløk
      En halv paprika
      Pesto
      Soltørkede tomater (jeg bruker de av eldorado som er flytende og de skal kuttes i små biter)
      Matfløte
      Chilli explosion krydder
      Salt
      Pepper
      Start med å steke kylling sammen med løk og hvitløk (da får kyllingen en ekstra god smak) Og så klart skal det kuttes opp!
      Tilsett paprika et par minutter før kyllingen og løken er ferdig stekt.
      Så er det til for matfløte! Hvor mye du vil bruke er litt opp til deg. Om du vil ha mye eller lite saus! Så nå er det til for å smake seg frem 🙂 Du kan starte med en og en halv soltørket tomat, ettersom de er ganske store. Ha i et par ts med pesto og chilli explosion! Er du glad i litt sterkere mat, kan du bruke en del chilli. Ha også i salt og pepper. La de småkoke noen minutter til alt er varmt og smaken har satt seg i sausen 🙂
      Det er litt vanskelig å si hvor mye pesto og tomat du skal ha, men om du tilsetter mer, blir det mere smak! Du må nesten prøve deg litt frem 🙂 Alt er smak og behag vet du 🙂
      Hvitløksbaguetter gjør seg utmerket til denne retten! Og gjerne litt ris eller pasta!
      Jeg håper denne forklaringen ikke sugde helt og at du får til en smakfull kyllinggryte! Denne er virkelig en av de beste jeg vet om! Lykke til, Marthe 💕

    6. Hvilken stavmixer bruker du? da jeg skal kjøpe meg ny, og har vært borti mange dårlige av disse, som ikke moser ordentlig:(

    7. Å dette så herlig ut Marthe! Men du må bare prøve de nye nanbrødene som er i butikken for øyeblikket. Det er hun indiske kokken Sarita (?) som er ute med nye produkter i butikken. De er de beste!

    8. Hvor får man kjøpt blue dragon produkter? Hvis man ikke får kjøpt det i butikken hva anbefaler du som kylling wok saus?
      – Btw. Wow, det så deilig ut! Du bør melde deg på masterchef.

    9. Hei! Hvor kjøper man kylling fond? Har tenkt å lage denne suppen, men finner ikke i utlandske butikker eller vanlige?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg