Visit a hostfamily – Check!

I går fikk jeg endelig dratt for å hilse på Emilie’s vertsfamilie her i Costa Rica. Hun er en av mange som har valgt å bo sammen med en fremmed familie i stedet for på EF campus, eller et hotell i nærheten. Det er både fordeler og “ulemper” ved å bo på denne måten. Selvfølgelig har man ikke basseng, en fantastisk utsikt eller luksus her, men vertsmor lager alle måltider til deg, vasker klærene dine to ganger i uken og steller deg som om du var en av hennes egne.

Man lærer også raskere spansk ved å bo sammen med en vertsfamilie ettersom familien sjeldent snakker engelsk. Kommer du hjem fra en spennende utflukt og har lyst til å fortelle vertsmor om alt det morsomme du har vært med på så blir du rett og slett bare nødt til å prøve deg frem. Bruke alle ord du har lært og armbevegelser som erstatning for de ordene du ikke kan. Har du virkelig lyst til å gå inn for å lære spansk så vil jeg faktisk anbefale å bo hos en vertsfamilie. Husene ser litt stusselige ut fra utsiden, men familiene er så hyggelige, og så vanvittig opptatte av renhold! Alle rom blir vasket hver eneste dag og den hjemmelagde maten de får servert her skal visst være veldig veldig god. Emilie fortalte meg også at hun hadde både internett og en velfungerende dusj, men dette kommer nok litt an på hvilken familie du kommer sammen med.

Noen av oss kunne nok aldri tenke seg å flytte inn til en fremmed familie og bo på denne måten, mens andre ser på det som en del av sjarmen. En del av reiseopplevelsen! Det er utrolig hvor fort man vender seg til nye omgivelser. Det vet jeg alt om etter å i Zimbabwe ha delt et bittelite, airconditionfritt rom med en eldre dame i to uker. Førsteinntrykket mitt var “oi, dette kan det ta tid å vende seg til”, men etter to døgn føltes det lille rommet som et like trygt og godt hjem som det jeg har hjemme, og den eldre damen ble jeg så glad i at jeg bare ville ta henne med hjem. Jeg ville ikke ha byttet den opplevelsen for noe verdens luksushotell! Erfaringene og minnene jeg tok med meg fra denne reisen er noen av de beste jeg har.

Her ser dere soverommet til Emilie og hennes roomie “Gina”. Alt er brettet og gjort rent ser dere. Er det noe jeg er opptatt av når jeg er ute og reiser så er det renhold. Man behøver ikke alltid å leve luksus, men akkurat dette med bakterier synes jeg er litt skummelt. Det er så kjedelig å bli syk på ferie pga dårlig hygiene. Heldigvis har jeg ikke møt eneste EF student som har blitt dårlig her i Costa Rica.

Nå er jeg spent! Hva ville dere ha valgt? Vertsfamilie eller hotell-livet?
Husk at om dere reserverer plass på EF språkkurs HER innen 31 juli får dere bloggrabatter.

        Reisen er sponset

28 kommentarer
    1. Det høres så spennende ut med EF språkreiser. Har veldig lyst til å dra. Kanskje man prøver det neste sommer 😀 Er litt usikker på hva jeg ville valgt. Jeg er et veldig hotell eller camping menneske, når jeg reiser til et nytt sted. 🙂

    2. Jeg tenker det kommer veldig Ann på reisen om du bor hos vert familie eller på “hotell”. Viss du feks. Skal ta ett helt år i ett annet land ville jeg valgt familie fordi jeg vet ikke om jeg hadde orker og bo på hotell i ett år. Men viss man bare skal væred er 2-4 uker syntes jeg “hotell” er best. Jeg føler at viss du er der nede så kort føler jeg man ikke blir kjent med familien du bor hos før du skal dra igjen og da tenker jeg det er bedre med “hotell” <3
      Han en flott tur videre 🙂

    3. Så morsomt! Jeg bodde hos en familie i Polen og ingen av dem kunne engelsk – jeg var en av fire som dro dit med skolen og kunne derfor ikke polsk, det var faktisk veldig spennende og av en eller annen grunn så klarte vi å kommunisere godt. Jeg og jenten på min alder kommuniserte mye via google translate. Det var spennende å få et innblikk i hvordan disse menneskene levde. Hundene måtte leve utenfor husene, de hadde flisbelagt gulv nesten overalt. Faren var maler og moren var arbeidsløs, de spiste mye spennende mat og jeg følte meg godt tatt vare på <3 Jeg ville likevel bodd slik som du gjør nå! Det var en tøff uke i Polen og det var kun når jeg var med de andre norske at jeg følte meg hundre prosent komfortabel og avslappet 🙂

    4. Jeg tror jeg villa ha valgt å bo på egenhånd. Først og fremst fordi jeg er gammel nok til å kunne gjøre det, og fordi jeg ikke liker å være “avhengig” av noen. Tror kanskje det følger med noen regler ved å bo hos en vertsfamilie? Den friheten av å bo alene (eller dele hotelrom/leilighet med noen) og kunne dra ut når det passer deg, den friheten hadde jeg trengt. Men det ser jo litt spennende ut å bo hos en familie å se hvordan opplegget for det er også 🙂 Er det forresten ikke mulig å dra på en sånn tur og dele leilighet/hotelrom med kjæresten? Mener å ha lest det et sted..
      Klem til deg! <3

    5. Oi, så spennende 🙂 Jeg trur jeg helt klart ville valgt vertsfamilie om jeg virkelig ville lære meg spansk. Man må jo se på det som en erfaring og ikke minst en opplevelse du kan ha med deg videre livet! Man trenger jo ikke alltid og bo så luksus som man har hjemme eller på et hotell, men det er jo så klart smak og behag! Dette så veldig spennende ut og det ser ut som hun jenta har hvert heldig med son verstfamilie 🙂

    6. Hei Marthe! Er så fornøyd med bloggen din! Du har flere innlegg hver dag, og jeg gleder meg hver dag til å lese bloggen din! Du skriver alt på en intressant og bra måte!
      Jeg ville valgt vertsfamilie, er halvt spansk, så det tror jeg hadde vært null problem for meg!

    7. Jeg har selv vært på språkreise i Malta, hvor jeg bodde på campus 🙂 Var veldig sosialt og moro, men tror også det hadde vært moro å prøve vertsfamilie for å lære mer om kulturen og språket 🙂 Skulle jeg dratt på språkkurs hadde jeg nok valgt campus igjen, mest på grunn av det sosiale og garantert kort avstand til ting 🙂

    8. Åh høres sykt spennende ut 😀 Vet ikke hva jeg hadde valgt jeg 🙂 Kos deg masse og nyt det 😀 <3

    9. Bodd hos verstfamilie i ett år i USA og angrer ikkje et sekund. Min største kjærlighet pr dato møtte eg der <3
      Desverre happily ever after skjedde ikke for oss da han døde veldig ung av hjerteinfarkt. Og selvsagt året er ikkje om kjærlighet,men om å lære seg selv å kjenne,
      Uansett hadde aldri byttet det året mot luksus på hotell<3<3<3
      Kose deg finingen

    10. Jeg bor hos en vertsfamilie i Cape Town i år, jeg. De snakker jo engelsk, noe som var veldig viltig for meg når jeg søkte på utveksling, men det er fortsatt en opplevelse helt utenom det vanlige! Jeg har kun vært her i en uke, men i går sa vertsfaren min til meg at han følte at han hadde kjent meg hele livet. Hvis du har lyst å se litt hvordan jeg har det kan du alltids stikke innom therunawaykid.blogg.no for jeg kommer til å oppdatere der hele dette året.

    11. Er det noen store prisforskjeller? 🙂
      Er ikke helt sikker på hva jeg ville valgt, er som du sier både fordeler og “ulemper” med en vertsfamilie. Man må jo ta hensyn til mye annet enn seg selv + at vi bloggere gjerne vil ha internett tilgjengelig – haha 😀 Men jeg personlig er veldig dårlig på å ta ting på sparket så jeg hadde nok hatt godt av å måtte prate spansk. Man kan jo ordene innerst inne, det er bare det å tørre og satse : <3 Har besteforeldre som bor i Spania og de snakker spansk, jeg har hatt det på skolen og kan litt - men når jeg er med dem er det veldig lett å gå over til norsk om det ikke er noe jeg forstår. Så får gi bestemor og bestefar en skjennepreken om at de bare må fortsette å prate spansk til meg selv om jeg feiger ut 😀

    12. Vurderer språkreise gruppe 14-17 år neste sommer og skal definitivt bo på campingvogna eller resort. Aldri turt å bo hos en ukjent familieså kort, ei venninne av meg gjorde det ifjor og hun hadde ingen god opplevelse, ei heller ingen andre fra her jeg bor hadde det..
      Oooog, bare sånn til info så er fifty shades of Grey traileren ute/) sånn barefordijegvetduskalseden:)

    13. Jeg bodde med vertsfamilie da jeg var 3 uker på språkreise i England som 15-åring. Det var jo veldig spennende og lærerikt, men følte meg aldri som hjemme og var derfor ikke helt komfortabel. Om jeg skulle reist for en lenger periode hadde jeg valgt vertsfamilie, men hotell for bare et par uker. Håper du koser deg masse i Costa Rica Marthe, du har tatt så mange fine bilder at jeg vil reise dit selv 🙂

    14. savner bloggingen din. men kanskje du fremdeles er oppe i fjellene og at det ikke er internett der. gleder meg til å lese om det og se masse bilder

    15. Shit, jeg så Jonas på Tinder og skjønte ingenting! Hadde ikke fått med meg at det er slutt (vært på ferie).. Var i nøyaktig samme situasjon for 5 mnd siden, men nå har jeg det bedre enn noen gang! Ikke vær redd 🙂

    16. Åh! dette virker såå spennende… også så fine bilder!
      Ta gjerne en tur innom bloggen min! Kommer et spennende innlegg i morgen! 🙂

    17. NÅ savner jeg deg veldig Marthe<3 (haha faen så teit og si, kjenner deg jo egentlig ikke men men, whatevzzzz, savner bloggingen din, savner deg og jeg savner bare rett og slett ditt gode vesen<3)
      Du er fantastisk flink til å blogge, håper du er tilbake snart:)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg