Lesestoff til 2014

Tusen takk for alle boktips dere la igjen under gårsdagens antrekks-innlegg! Jeg kom hjem fra jobb rundt kvart på et i natt og har derfor ikke engang fått lest gjennom gårsdagens kommentarer før nå. Jeg skal kose meg med både lesing og svaring av de siste kommentarene så fort dere er oppdatert med et lite morgeninnlegg! Den siste timen har jeg googlet meg frem til bokanmeldelser av de ulike bøkene dere lesere har anbefalt meg. Ikke bare i går, men også fra tidligere i år. Noen av bøkene har jeg allerede lest, men det gleder meg å se at jeg fremdeles har en rekke flotte bøker til gode! 2013 har ikke vært et særlig godt leseår for min del. Jeg oppdaget fifty shades og brukte all min gjenstående tid på disse. 2014 skal bli et bokrikt år!

Takket være dere har jeg klart å sette sammen en fin, liten liste på bøker som jeg vil igjennom i løpet av det kommende året. Dere finner til og med et par krimbøker på listen! Hoho, dere har ihvertfall klart å friste meg til å prøve! Kanskje krim egentlig er en sjanger for meg? Hvem vet? Jeg har kanskje bare ikke funnet de riktige bøkene for min smak?




  
  

Har jeg noe å glede meg til eller? Nå gjenstår det bare å finne ut hvilken av disse som skal leses i juleferien. Boken skal kjøpes i kveld, så fort jeg er ferdig på jobb! Jeg drar til Vero Moda om en liten time og blir der til seks i ettermiddag. Deretter skal jeg løpe rundt på sørlandssenteret for å kjøpe siste del av julegaven til Jonas. Dere får bare være tålmodige med oppdateringene mine i dag. Jeg skal ihvertfall få fortalt dere om dagen min så fort jeg har hentet Jonas på jobb halv ti. I mellomtiden får dere skrive ned noen nye bøker på ønskelisten og ha en god lørdag! *Trommevirvel før nedtelling* TRE DAGER IGJEN TIL JUL <3

74 kommentarer
    1. Hvis du liker å lese sånne young adults bøker eller klassikere, bør du i hvert fall lese;
      The Fault in Our Stars av John Green
      The Perks of Being a Wallflower av Stephen Chobosky
      The Catcher in the Rye av J. D. Salinger
      To Kill a Mockingbird av Harper Lee
      De to siste bøkene er klassikere men herregud helt fantastiske leseopplevelser! Jeg døde hver gang … Og de to første er fantastisk fine og så utrolig bra og tankevekkende og en pageturner..

    2. Om du skal lese ildvitnet, kan det være lurt å lese de andre bøkene i kepler serien først. Gjerne i rekkefølge. Begynte selv å lese rett på ildvitnet, men tok litt tid før jeg skjønte noen deler pga jeg ikke hadde lest bøkene før i serien. Likevel så er Ildvitnet kjempe spennende, og er vell den eneste boka blant disse jeg har lest 🙂

    3. Prøv å få tak i “på tross av alt” av julius paltiel! Litt som gutten i den stripete pyjamas. Bare det skjer i norge og er mye mer følelses laddet! ♥♥

    4. Jeg så du hadde orkideens hemmelighet der! Du burde også lese jenta på klippen og lavenedelhagen av samme forfatteren! De er utrolig bra!:-)

    5. Anbefaler deg ikke “Uten min datter”. På boka står det at det er en sann historie, men den er dessverre langt i fra sann da den amerikanske kvinnen i boka var ute etter å hevne seg på sin eksmann da hun skrev den.
      Har du lest “Amatøren”? En GAMMEL norsk bok, men FY så bra den er! Vi som er i starten av 20 årene kjenner oss så igjen i den..

    6. Anbefaler virkelig “orkideens hemmelighet”! Har selv lest den, og likte den utrolig godt. Virker som vi har veldig lik smak når det kommer til bøker! Gøy 🙂

    7. Jeg har sett filmen 3,096 days, og fy søren den er bra! Hvis boka er like bra har du virkelig noe å glede deg til!

    8. Ser du har Evig Søndag av Linnea Myhre på listen. Den leste jeg ferdig for et par dager siden, og boken er så sterk! Anbefaler den..

    9. 2013 har ikke vært et bokår for meg heller, dessverre, men nå i julen blir det nok en del! Ingenting er som å sitte foran peisen med en kopp kakao eller te og en god bok i hånden og bare slappe heeelt av uten bekymringer <3 Jeg gleder meg!
      Ser ut som en fin samling av bøker 😀 "Gutten i den stripete pysjamasen" har jeg hørt veldig positivt om, så den blir du sikkert å like. Skal nok lese den jeg og en gang 😀

    10. Har du lest noen andre bøker av Kate Morton? Det vil jeg virkelig anbefale, jeg klarte virkelig ikke å slutte å lese når jeg først hadde begynt :p The Secret Keeper er hennes nyeste bok tror jeg, tok litt tid før jeg kom inn i den, men det var virkelig verdt det! Også lest Hothouse Flower, samme type bok, og bare elsket den!

    11. Jeg er ikke noe glad i å lese bøker begynnte på ei som heter Øya men kommer men liksom ikke noe lenger. Kos deg masse på jobb <3

    12. Som ble sagt over her så bør du starte på første boken – hypnotisøren, så Paganini kontrakten og deretter Ildvitne, avslutt med Sandmannen. Disse bøkene er helt fantastiske, og UMULIG å legge i fra seg. Har lest masse krim opp igjennom, men denne serien tror jeg må være blant de beste. Start med hypnotisøren, jeg syns den er enda bedre enn ildvitne igjen.. spenningsnivået er skyhøyt og bøkene er fantastiske!

    13. jeg anbefaler boken my sisters keeper(norsk tittel er min søsters vokter). Du har kanskje sett filmen? boken er helt untrolig bra, og helt anderledes enn filmen 🙂 de slutter helt ulikt, så du kommer til å få deg et stort sjokk! Tusen takk for tips. Jeg tror jeg må ta en tru på bokhandelen en gang på nyåret!

    14. Dette har kanskje ikke noe innlegget ditt å gjøre! Men jeg vil bare si at jeg synes du er en kjempe flott blogger, og du har utrolig mange flotte bilder, når jeg leser bloggen din får jeg masse inspirasjon og jeg får lyst til å fortsette min egen også! Du er en kjempe flott blogger, og du virkelig som et flott menneske også : ) <3

    15. Jeg vil virkelig anbefale “Blomstenes hemmelige språk”! Jeg leste den ut på en dag da, så du burde kanskje gå til innkjøp av flere om du vil ha bøker i ferien!

    16. Har lest et glass melk takk, og den er fantastisk! Veldig sterk, får vondt i hele kroppen av å tenke på den men den bør absolutt leses!!

    17. Å nå fikk jeg virkelig lyst til å lese! Jeg har forresten et tips til en krim serie du bør lese! Forfatteren heter Camilla Läckberg og er en svensk forfatter! Min favoritt bok fra serien, så langt, er Tyskerungen! 😀 Håper du leser dem, for de er døds gode!

    18. Jeg vil anbefale deg å lese Idas dans. Det er en bok om 18 år gamle Ida som blir rammet av leukemi. Jeg har akkurat begynt å lese den, å den gir meg frysninger. Anbefaler den!!

    19. Hei! Jeg leser sjeldent bøker, men når jeg leser så er de utrolig bra. Denne sommeren leste jeg en bok som het “faen, ta skjebnen”. Den handler om en jente som har kreft. Den boka var så bra, jeg klarte ikke legge den bort. Jeg er 14 år så jeg synes det er utrolig kjedelig å lese bøker, men den håper jeg den enten kommer en film av eller en bok 2. Jeg ville egentlig ikke lese den siden den handla om kreft og jeg hater at livet er så urettferdig, uskyldige og herlige mennesker skal få kreft. Jeg kjenner ingen som har hatt kreft, men jeg ble utrolig rørt av den. Boka høres kanskje ikke så “hyggelig” ut, men de banner ikke så mye og det er ikke noe sånn “ekkelt” som skjer men den boka må du lese.
      Etter du har lest boka må du gå inn på er heart it og søke på : book cry John green love it augustus waters the fault in our stars. Etter det finner du et bilde som er sånn lyse gul aktig. Der står det en tekst om gutten i historien. Du må lese den, og kan du etter du har lest den; lage et innleg om den sånn at jeg vet at du har lest den?:)

    20. Hei Marthe! Jeg vil bare kome med en liten anbefaling. Nicholas Sparks sine bøker er utrolig bra skrevet, og mange av bøkene hans har blitt gjort om til filmer. The Last Song – Toner fra et piano, The Lucky One – Fotografiet og Safe Haven – En trygg havn. Desse bøkene er noen av de som har blitt laget film av. Visst du har sett filmene er bøkene mye bedre, og filmene er jo kjempebra. Jeg anbefaler virkelig Nicholas Sparks sine bøker på det høgste. Klem<3

    21. Anbefaler Kepler bøkene!!! Men begynn med hypnotisøren, så paganinikontrakten, og så ildvitnet 🙂 Leste alle tre bøkene på en uke! Helt fantastiske bøker!!

    22. Evig søndag er kjempebra! Fikk den til jul i fjor. Har kjøpt Ildvitnet av Kepler til pappa, så satser på at han liker den.
      Ellers ble jeg nettopp ferdig med “Kinamann” av Brynjulf Jung Tjønn, handler om rasisme, adopsjon og slikt. Veldig bra.
      Vil virkelig anbefale boken “Blomstenes hemmelige språk” av Vanessa Diffenbaugh. Utrolig bra, leste den ut på bare noen timer!

    23. Siri: Å jeg ante ikke at det var han som hadde skrevet The last Song og The lucky one. Jeg har sett begge filmene og elsker dem. Spesielt The lucky one 😀 Ah, nå gleder jeg meg enda mer til å lese Toner fra et piano. 😀

    24. Du burde lese alle bøkene til Lars Kepler! Hypnotisøren er den første, og ildvitnet er den nyeste. Midt imellom er Peganinikontrakten. Favorittbøkene mine ihvertfall 😀

    25. Åå, her var det noen jeg har lest som er kjempebra! Evig søndag er fantastisk. Gutten i den stripete pysjamasen trodde jeg egentlig ikke var så bra for jeg leste den på skolen, men etterpå satt jeg med tårer i øynene og tenkte på boka i flere uker etterpå. Og Lars Kepler sine bøker er fantastiske! Så håper du har lest bøkene som er før Ildvitnet (Hypnotisøren og Paganinikontrakten) 🙂
      Ellers vil jeg anbefale Idas dans og Perfekt Kjemi, Grenseløs Kjærlighet og Brennende Hjerter av Simone Elkeles (ungdomsbøker, men liker de skikkelig godt. Du blir rett og slett forelska i de brødrene man leser om) 🙂

    26. ;): Hei! Tusen takk for boktips kjære deg. Det setter jeg stor pris på. Jeg får aldri nok! 🙂 Dette høres absolutt ut som en bok for meg. Jeg skal notere den ned og skrive den opp på ønskelisten (som begynner å bli veldig lang) 😀 Jeg kommer nok til å skrive en bokanmeldelse av alle bøkene jeg leser gjennom 2014 så så fort jeg har lest boken ut så kommer det et innlegg på bloggen 🙂

    27. Flodhest: Å det var godt å høre. Da jeg så bokcoveret så stusset jeg faktisk litt. Den så så rar ut og med den tittelen i tillegg! Hehe, men etter å ha lest omtaler og fått den anbefalt av flere lesere er jeg sikker på at jeg vil like den kjempegodt jeg også. 🙂

    28. Laila: Jeg skal feire nyttår med hele venninnegjengen, og kjærestene deres. -Og Jonas så klart. 😀 Hehe! Det blir middag hos Annika og feiring etterpå. Det må jo bli knall 😀

    29. Du burde lese boken om christoffer, åtteåringen fra andebu som ble drept av sin egen stefar

    30. Jenta på klippen og Lavendelhagen MÅ leses etter Orkideens Hemmelighet 🙂 Fiolinen av Natasha Solomons er også veldig søt! Noen kjenner mitt navn av Lawrence Hill er en fantastisk historie der man samtidig lærer mye om slavenes historie.
      Har forelsket meg i mange av de bøkene du har anbefalt, så håper dette var noen tips du selv kan få glede av 🙂 Ha en finfin lørdagskveld Marthe!

    31. Jeg må virkelig anbefale “bli best med mental trening” og Helvetesuka” av Erik Bertrand Larssen, det er virkelige gode bøker som har forandret livet til mange som har slitt psykisk! Det er masse gode forslag, råd og andre fortellinger fra andre som har slitt, og kommet seg ut av det! Leste aldri bøker før jeg fant først bok nr.1, så når bok to kom ut, var det rett på bibliotket! 🙂
      Anbefaler også boken du har anbefalt ” hvis jeg forsvinner, ser du meg da? ” – virkelig sterk tekst!

    32. Alle de tre økene som har kommet i Kepler-serien er vanvittig gode. Utrolig spennende. All annen krim blir kjedelig etter du har lest Keplers bøker.

    33. Et helt halvt år leste jeg ut på to dager, og når jeg var ferdig med siste side klarte jeg ikke slutte å gråte! Virkelig en fengende bok!
      Jeg anbefaler deg å lese thrilleren “Mus”. Wow, for en bok! Fikk pappa til å lese den etter meg og han var helt enig i at det var en virkelig god bok. Fikk helt frysninger av den!

    34. Åh, så utrolig mange gode bøker du har fått anbefalt! “Hvis jeg forsvinner, ser du meg da?” er en av de aller beste bøkene jeg noen sinne har lest, anbefaler den så innmari mye! Den er ufattelig sterk, og Kristine skriver supergodt! En bok man virkelig sitter igjen med i ettertid. Både den og “Evig Søndag” handler om mye av det samme, men er allikevel vidt forskjellige. Jeg synes Linnéa Myhre skriver veldig godt og har en utrolig fin bok, men hun slipper ikke leserene helt inn til seg slik som Kristine Getz gjør. Anbefaler uansett begge bøkene, for gode er de! 🙂
      Tror du får et supert leseår, Marthe, og jeg skal definitivt sjekke ut en del av disse bøkene selv! Er så dårlig på å kommentere, men synes det er så gøy at du skriver om alt fra mote til klær og bøker, er så gøy å følge med på! Litt for enhver smak. Ikke uten grunn at du får så og si bare positiv tilbakemeldinger og så mange fine kommentarer!
      <3

    35. Eeelsker Toner fra et piano, gutten i den etripete pysjamasen og Orkideens hemmelighet! Ale tre bøkene er til å gråte av, men samtidig er de så lett å vise forståelse for. Fantastiske, uforglemmelige, og lett noe du vil lese om igjen!
      Har du forresten lest Saras nøkkel? Hjærteskjærende den også!

    36. “Bare en datter” av Chi Ann er også helt fantastisk sterk – hadde tatt den med på lista også 🙂

    37. 1. Den morsomste boka jeg har lest: hundreåringen som klatret ut av vinduet og forsvant. Herregud, forfatteren skriver på en helt særegen måte, og humoren er så lett og god. Lo meg igjennom hele boka og jeg har kjøpt den i julegave til omtrent hele familien. Det kommer også film av denne boka på kino 1. juledag. Får ikke forklart den… Hadde den med til syden i sommer, og stakkars kjæresten min fikk jo ikke kontakt med meg.

    38. “Tørk aldri tårer uten hansker” er verdt å få med seg! Har stått noe om den i media i det siste. Veldig fin!! Har akkurat lest den første og skal kose meg med bok nr. 2 i jula :))

    39. “Bare en datter” av Sarita Skagnes er en bok de fleste jenter i Norge burde lese.. Man innser hvor utrolig heldige vi er som får vokse opp i et land som Norge. Mange indiske barn (jenter) blir ofte utsatt for voldtekt, satt som slaver i huset, nektet skolegang osv. Jeg har selv møtt Sarita og hørt hennes historie i tillegg til å lese boken og den er sterk! Hun er med i en fadderorganisasjon som heter Indias Barn, tidligere Fadderbarnas fremtid, som jobber med å forebygge disse grusomhetene som indiske jenter blir utsatt for, KUN fordi de er blitt født som jenter…. Er selv fadder til en skjønn jente som heter Shivani, og var og besøkte henne og familien i 2009 i India. Hvis noen ønsker å bli fadder, eller å kjøpe boken, gå inn på indiasbarn.no 🙂 Les i hvertfall boken! 😉 juleklem fra Helle

    40. Gutten i den stripete pysjamasen er virkelig helt fantastisk! Jeg har aldri blitt så berørt av en bok før, trodde ikke det skulle være mulig å leve seg så inn i en historie. Der har du noe å se frem til! 🙂 og Evig søndag er også helt fantastisk. Så fantastisk at jeg leste den like greit to ganger på rad, på to dager! hihi.
      Gøy med bokinnlegg Marthe, juleklem fra meg <3

    41. Har lest boka ildens hemmelighet og boka om natasha kampusch. Utrolig sterke og rørende, men samtidig meget triste bøker, du ikke glemmer med det samme. Du burde også lese “mammas svik”, som er en bok om alvdal saken, som handler om jenta som bodde sammen med mammaen og stefaren sin som voldtok, og misshandlet henne på den groveste måten (norges mest voldelige historie gjennom nyere tider tror jeg det var) hele barndommen hennes uten at barnevernet, skolen eller noen brydde seg.

    42. Ååå, jeg elsker å lese gode bøker! Jeg har selv lest 2 av de bøkene over her.. Blomstenes Hemmelige Språk er veldig lettlest. Synes den er ganske bra 🙂 Og Natascha Kampusch sin bok MÅ du bare lese. Den er virkelig bra! Det er en bok du husker altså…Såklart veldig trist..
      Anbefaler også Natasha Solomons sin bok – Fortellingen i Fiolinen. Den er veldig fin 🙂

    43. Blomstenes hemmelige språk er den beste boken jeg har lest på lenge! Utrolig lærerikt og spennende. Den anbefaler jeg virkelig! Etter at jeg var ferdig med boken satt jeg og lurte på om dette var noe jeg hadde tatt del i selv, fikk utrolig medfølelse!
      Forresten, elsker bloggen din! Du er virkelig en inspirasjon i hverdagen!

    44. “Den glemte hagen” er utrolig fin 🙂 “Nattog til Lisboa” kan du fint stå over, du går ikke glipp av noe der… Leste nettopp “Mannen som elsket Yngve”, etter å ha hatt boka i hylla i årevis, fordi jeg innbilte meg at jeg ikke kom til å like den. Elsket den! 🙂 Morsomt at handlingen er lagt til Stavanger 🙂 Ellers må jeg anbefale “Vill lavendel”, husker ikke forfatter, men superfin bok! 🙂

    45. Jeg har selv lest Orkideens hemmelighet, ganske bra hvis du liker søte romanser med en overraskende twist 🙂

    46. Jeg har lest 3096 dager.. Utrolig sterk bok. Og så har jeg sett filmen til Gutten i den stripete pysjamasen 🙂 anbefales!

    47. Jeg er en femten år gammel jente som ALDRI har likt å lese. Jeg har rett og slett ikke tålmodighet til det. Denne sommeren leste moren min orkideens hemmelighet og jeg bestemte meg for at jeg skulle lese den, selv om den er ganske tjukk. Det tok ikke lang tid før jeg ble slukt inn i boka og leste den på overraskende kort tid. Boken har mange overraskelser og er stadig spennende. Det er en bok du vil huske i ettertid. Når du leser boka ruller det en film i hodet, noe for meg er svaret på en ordnetlig god bok. Den boka forandret mitt syn på bøker og jeg har lest mange gode bøker i etterkant. Orkideens hemmelighet anbefales på det sterkeste og Arven som er en annen bok med likt utgangspunkt. Begge historiene befinner seg for det meste i et stort herskapshus i England og begge historien handler om famililie hemmeligheter.

    48. Jeg har lest gutten i den stipede pysjamasen og sett filmen, den er spennende og veldig trist på slutten, klarte ikke å slutte å gråte.
      Vi så den en gang på skolen og alle jentene gråt!
      Jeg har også lest evig søndag av Linnea Myhre, jeg kjenner meg ikke igjen i boka men den er veldig bra og jeg leste den på et øyeblikk!
      Den siste boka jeg har lest av de du har der er Ildvitnet av Keppler som handler om at noen blir drept på birgittagården(?), den var kjempebra! klarte ikke å legge fra meg boka i påska! (:

    49. “Et glass melk takk” er en utrolig trist bok, men en av de fineste jeg har lest og belyser et tema man egentlig ikke vet så mye om, bare er klar over er et problem i dagens samfunn uten helt å vite hvordan/hvorfor. Har også lest et par av de andre bøkene, og ser på alle som en av de bedre jeg har lest. Du har masse bra lesestoff du kan kose deg med! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg