DIY – Make your own skirt

 
 

Da var det på høy tid med et nytt DIY innlegg! Er dere klare? Denne onsdagen har jeg laget meg et søtt, lite skjørt kun ved hjelp av stoff og saks. Ingen sying eller liming! Jeg skal love dere at det var veldig mye enklere å lage enn å forklare både med ord og bilder, men jeg har ihvertfall gjort et forsøk! Håper noen av dere vil teste det ut. Det var virkelig morsomt å holde på med. Stoffet jeg har brukt kjøpte jeg på Panduro hobbybutikk for 169 kroner meteren. Hvis dere vet om en stoffbutikk som selger stoff billigere enn dette så ville jeg absolutt dratt dit. 338 kroner var ikke så billig for et eksperiment.

Du trenger:
2-3 meter stoff
Saks

 

Slik gjør du:
1. Jeg kjøpte stoffet mitt 2 meter langt og nesten like bredt. Derfor måtte jeg starte med å halvere bredden på skjørtet. Først klippet jeg det i to og deretter klippet jeg den ene halvdelen også i to. Jeg fikk da en bredde på ca 50 centimeter og lengre enn det ønsket jeg ikke å ha skjørtet mitt. 
2. Start med å surre stoffet stramt rundt deg selv èn gang,
3. Sørg for at stoffet du står igjen med havner på fremsiden av skjørtet.
4. Ta tak i det nederste hjørnet på stoffet du står igjen med og dra dette hjørnet over hele stoffet fra fremsiden til baksiden slik at skjørtet får en slags “snurr”. Gjerne gjenta denne bevegelsen to ganger slik at “snurren” blir enda tydeligere. Dette gir skjørtet en litt spesiell og fin detalj!
5. Så fortsetter du bare å surre stoffet rundt deg selv til du ikke har mer igjen.
6. Fest ved å trykke den lille gjenstående biten ned i selve skjørtet.
7. For å gjøre den stygge skjørtkanten penere, kan du brette inn skjørtet nederst slik du gjør med en stram kjole som er for lang. Har du vært flink med å stramme godt under hele prosessen så vil kanten holde seg slik. Ønsker du et slappere skjørt så må du nok nå til med nål og trå eller litt lim.

   
 
Det er så logisk når man gjør det selv, også er det likevel så umulig å forklare!

Håper dere får det til! Det er slett ikke så vanskelig som det ser ut til.

25 kommentarer

Siste innlegg