Laks med ovnsbakte grønnsaker

 

Du trenger – 2 personer:
En pose viltris
4 fileter laks
Cherrytomater
Brokkoli
2 gulrøtter
2 sjalottløk
En halv agurk
En boks creme fraiche
4 ss tyrkisk youghurt
1 fedd hvitløk
aluminiumsfolie
Matolje
Salt/pepper

 
 

Slik gjør du:
1.
Start med risen. Her følger du bare bruksanvisningen på pakken. Jeg valgte viltris for denne retten.
2. Når risen er satt på koking, legger du fiskefilètene i en ovnsbakt form og setter ovnen på 200 grader.
3. Krydre filetene godt med pepper og hell over litt matolje før du setter dem midt i ovnen i 20-25 minutt.
4. Kutt opp det du ønsker å ha av grønnsaker til. Jeg brukte brokkoli, tomat, gulrot, og krutongterninger.
5. Bland de opphakkede grønnsakene sammen og riv aluminiumsfolie opp i fire firkantene biter.
6. Legg litt grønnsaker oppå aluminiumsfolie, krydre godt med salt og pepper og hell over olivenolje.
7. Du kan også legge over en skje creme fraiche om du ønsker det. Brett så dette inn som en liten pakke.
8. Legg de innpakkede grønnsakene inn i ovnen sammen med fisken når det er ca 10 minutt igjen av steketiden. Du kan velge selv hvor lenge du ønsker å ha grønnsakene i ovnen. Jeg liker dem sprø. Liker du grønnsakene myke så bør du ha dem lengre i ovnen.
9. Sil vannet av risen etter 20 min og ta ut laksen med grønnsakene etter 20-25 minutt.

 
 

Tzatziki – Slik gjør du:
1. Bland en halv bok creme fraiche med 4 store ss tyrkisk youghurt og krydre godt med pepper.
2. Knus 1 fedd hvitløk og kutt opp ca en halv agurk. Agurkbitene bør være små og tynne.
3. Hell agurk og hvitløken over i creme fraiche/youghurt blandingen, rør, og tzatzikien er klar!

 

Mmm! Så det ikke godt ut? Det smakte NYDELIG.
Alt av kommentarer vil bli besvart i morgen tidlig!

35 kommentarer
    1. Så dødsgodt ut det! Anbefaler en skvett sitronsaft og litt honning opp i tzatziki-en. Da blir den enda bedre 🙂

    2. Ett tips til tzatziki’n din er å raspe agurken, da får du en mye bedre konsistens på den. Hvis du da rasper agurken må du huske å klemme ut vannet slik at tzatziki’n ikke blir for våt. 🙂

    3. åh, dette så utrolig godt ut! 🙂
      Jeg lurte på om du kunne skrive et innlegg om hva som passer best til de med store pupper. Jeg er bare tretten år og har 75D. Er kanskje ikke så stort, men stort nok for meg. Er egentlig flau over å ha det, siden resten av vennene mine har så vidt fått pupper. Finner aldri noen bikinier jeg synes sitter fint..

    4. Da jeg var i Hellas i sommer, ble jeg lært at for og få den beste tzazikien så må du tørke agurken litt 🙂 da blir den myeeeeee bedre 😀

    5. Nam, dette så utrolig godt og deilig ut 😀 Setter sånn pris på alle oppskriftene du legger ut. De kommer godt med til jeg skal flytte ut, tihi 😀
      xx Siri

    6. Det så utrolig godt ut!
      Et tilbehør- tips til laks, som jeg liker veldig godt er å hakke opp kinakål i en bolle, deretter blande litt sukker i en boks med rømme (mengde alt etter hvor søt du vil ha den), for så å blande det med kålet. Kjempeenkelt og supergodt!

    7. hej, gillar du eller dina läsare Miley cyrus? jag drev sveriges största fan blogg om Miley (peacemiley.blogg.se) men den blev nyligen hakkad och bort tagen.. Jag har lagt ner så mycket tid och ork på den bloggen för att göra mina läsare nöjda. tänk dig i min situation om din blogg skulle bli hackad och bort tagen? du skulle nog också bli otroligt förbannad, ledsen och besviken. Jag har mailat blogg.se men jag har inte fått något svar. Så nu behöver jag all hjälp jag kan få för att å tillbaka min statistik och läsare. Snälla kan du nämna vad som har hänt och hänvisa dina Miley fans till min nya blogg peacemileyray.blogg.se i ett inlägg snälla, jag behöver all hjälp jag kan få, vi måste få fast hackaren!
      tack på för hand.

    8. Nå spiser ikke jeg fisk men tilbehøret så urolig godt ut! *vann i munnen* Det blir nok laget her i hus! 🙂
      Lykke til med flyttingen, gleder meg til å se bilder!

    9. Å, du gode Marthe! NÅ ble jeg utrolig sulten 🙂 *Vann i munnen* Det så helt nydelig og smakfullt ut.

    10. bare to oppdateringer?! det er jo virkelig ikke noe å beklage for, du blogger som en helt Marthe, alltid mange og varierte innlegg syns jeg! 🙂

    11. Ville bare si at jeg syns det er flott at du legger ut oppskrifter på bloggen din. Jeg skal selv flytte på hybel til høsten og trenger litt mattips. Bloggen er ellers kjempebra!

    12. fyyysøren å godt det så ut!! tusen takk for alle disse oppskriftene, alt skal prøves 🙂 men når du lager det ser det ti ganger ut enn når mamma lager det. og som regel etter hun har lagd det sier jeg: ååh, favorittbloggeren min får det alltid til å se det så fint ut! haha. så hvertfall sinnsykt godt ut og jeg skal prøve dette ut så fort som mulig. laks er det beste 😀

    13. Så kjempe godt ut, jeg skal lage det til middag i dag! Og jeg lurte på om det går bra med vanlig jasmin ris?
      Jeg digger bloggen din og fortsett med slike oppskrifter! <3 Jeg digger dem 😀

    14. Christina: Selve middagen tar bare en halvtime å lage, men når man skal knipse 10 bilder av hver bevegelse man gjør så tar middagen plutselig en time og vel så det 😀 Hehe!

    15. Anonym: Heisann! Da har vi samme størrelse vi da 😀 Du kommer til å være så glad for å ha dem om noen år. Da vil du mest sannsynlig ha en venninnegjeng som misunner deg for dem også. Hehe 🙂 Jeg kan godt hjelpe deg litt på vei angående hva som passer best, men tenker du på klær eller bikinier? 🙂

    16. Elfa: Jeg skulle egentlig ha sitron i, men jeg glemte det! Jeg hadde handlet inn sitron og greier, men det skal jeg prøve neste gang 🙂 Honning må jeg nok holde meg langt unna. Jeg har en samboer som vil dø av lukten så honning for jeg ikke lov til å ha i hus. Hehe!

    17. Hei Marthe! Først og fremst, så digger jeg bloggen din! Du er nydelig på alle måter, og en av de vakreste jeg vet om! Har vert fast leser i mange år, og ser frem til flere! Ellers, ønsker jeg deg og Jonas lykke til med flyttingen, og gledeg meg til å se resultatet av den nye leiligheten! Ha en super dag 🙂
      – Sandnes jente

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg