Reiseguide – Chiang Mai

Jeg har sittet med dette innlegget siden klokken ti i dag morges så nå håper jeg noen av dere vil få bruk for det en dag! Jeg synes det er ekstra morro å skrive reiseguider fra steder som det ikke står så vanvittig mye om på nett fra før. Slik jeg forsto det så var det mange av dere som ikke engang hadde hørt om denne byen. Nå håper jeg dere ihvertfall vet litt mer om Thailands nest største by! Jeg har startet med å fortelle om severdighetene jeg synes dere må besøke. Deretter har jeg tipset om gode shoppingsteder, og til slutt har jeg kommet med litt restaurantanbefalinger. Hope you like it!

Ratchaprhuek Flower Garden
En park bestående av blomster og diverse planter. Nydelig! Det var gigantiske blomsterseksjoner til alle kanter hvor hver og en av dem symboliserte nasjonaliteten til et land. Her var det rett og slett en smule magisk. Det er lett å tenke at blomsterparker kun interesserer voksne, men denne parken var også vanvittig flinke på å gjøre området barnevennlig. Det var svære lekeplasser, planter formet som monsterbiller og en egen “zoo” med figurer og skulpturer formet som digre dyr.

 
 

Guan On Cave
Chiang Mai har flere slike fjellgrotter som tidligere var bebodd og flittig brukt av munker. Vi besøkte en av dem ved navnet Guan On Cave. Aller først klatret vi opp en en mengde bratte trapper, og da vi kom til topps utførte vi et spesielt rituale som alle thaiene pleide å gjøre før de gikk inn i selve grotten. Fjellgrotten var som et bittelite, bratt hull i fjellveggen. Vi fikk hver vår lommelykt med oss og måtte nærmest krype ned de helt vanvittige bratte trappene. Da vi kom ned var det bare helt gigantisk. Store dryppstein var over alt og tegn til at munkene tidligere hadde holdt til her, var å se til alle kanter.

 

 

Hot Springs
Slike varme vannkilder skal det også være flere av i Chiang Mai, men den vi besøkte lå nærmest rett under Guan On cave. Man kan derfor fint besøke begge disse områdene på en og samme dag. Det koster noen få kroner å komme inn, men det er svært lite som koster mye i Thailand. Ved Hot Springs Chiang Mai, kunne man kjøpe råe egg i søte stråkurver for å koke dem i de naturlig, varme vannkildene. Dette var så koselig! Vi kjøpte både store og små egg, kokte dem i vannkildene og dyppet de ferdig kokte eggene i soyasaus. Smakte nydelig! Å spise egenkokte egg mens man vasser føttene i en elv med varmt kildevann, er virkelig stemningsfylt! Dette ble et av mine favorittsteder i Chiang Mai.

 

Chiang Mai Zoo
Chiang Mai Zoo MÅ dere besøke. Fy søren så morro vi hadde det her! Parken er DIGER og består både av en dyrepark og et akvariumsområde med all verdens fisker. Man kunne kjøpe fiskemat og mate gigantfisken fra en fiskestang uten krok, og man kunne gi gullfisker sin daglig dose vitaminer gjennom en tåteflaske. Akvariet hadde også en diger undervannstunell som vi gikk gjennom, og her kunne vi se ALT. Skilpadder, de største rokkene, haier.. Nei, det var bare utrolig fascinerende! I selve dyreparken var det både store og små dyr i alle varianter, og ulike show ble vist til forskjellige tidspunkt.

Maesa Elephant Camp
En helt egen elefantpark! Det første jeg så da vi kom inn i parken var en thailandsk mann komme ridende forbi meg på en elefant. Her kjøpte vi bananer og matet elefantene fra hånd før vi dro på parkens store show hvor jeg blant annet fikk se elefanter spille fotball, og male de flotteste malerier. Her kunne man også betale en liten slunt penger og ri på elefanter i det flotte skogsområdet.

Mae Rim district
Dette er et område hvor mindre dyreparker og dyreshow ligger på rekke og rad. På toppen av denne “gata” ligger Maesa Elephant Camp, og på bunnen finner du blant annet denne slangeparken som pappa og jeg besøkte. Mellom disse finner du også parker med apeshow og krokodilleshow, en egen “insektsfarm” full av insekter og “Tiger Kingdom”. En park full av tigre i alle størrelser. Her gikk vi kun for å spise middag, men man kunne også betale 150 kroner for å komme inn i selve tigerparken. Enda en botanisk hage ligger også øverst i dette distriktet. Denne fikk jeg aldri besøkt selv.

 

Fiskespa
Dere MÅ prøve fiskespa. Jeg betalte 20 kroner for en halv times fiskespa og koste meg glugg ihjel. Herlig het som jeg lo av de ivrige fiskene som så ut til å ville spise opp hele meg. Det kiler massivt i starten, men resultatet er verdt det! En utorlig morsom opplevelse.

Shoppingsentre:
1. Big C
2. Big C Extra
3. Airport Plaza
4. Central Gaad suan Gao
 
Her har dere fire av Chiang Mai sine største shoppingsentre. Mine favorittsteder var definitivt de to siste. Airport Plaza er S.V.Æ.R.T. I toppetasjen finner du kino og karaokebarer, og i de fire etasjene under er det shopping, shopping, shopping. Her har du Mango, Body Shop, Guess og disse dyre kjedene. -Men også billige “thaisjapper” som jeg så fint kaller det, med unike klesplagg til 40 kroner. Kvaliteten er ikke noe å skryte all verdens av, men man får det man betaler for ikke sant? I første etasje finner man et helt enormt matmarked med ordentlig god thaimat. Nudler, supper, risretter, sjømat, grillspyd.. Her kan både lunsj, frokost, middag og kvelds nytes på Plaza, eller tas med hjem. Selv om dette shoppingsenteret hadde mye å by på, var det på Central Gaad Suan Gao jeg fant mest. Det var her jeg tok med hjem 40 nye klesplagg til 37 kroner stykk. Gå helt opp i øverste etasje så finner du de råeste klesbutikkene på rekke og rad, og alt er nærmest gratis. Jeg var i himmelen.. I nederste etasje fant jeg også en kjolebutikk med selskapskjoler. Det var her jeg kjøpte meg to nydelige kjoler til 250 kroner per stykk.

 
 

Markeder:
1. Night Bazar
2. Sunday Marked

Åh det finnes så uendelig mange morsomme utemarked som dere bare er nødt til å besøke. Night Bazar ligger midt i Chiang Mai city og er åpent hver dag, mens Sunday Marked kun er åpent om søndager. Det fantes også egne “helgemarked” og “mandag og tirsdag” marked. Alle disse markedene er fantastiske. De har noe av det samme på alle markeder, men jeg vil likevel anbefale dere å dra på flest mulig av dem. Her fikk jeg også kjøpt meg flotte maxikjoler til 60 kroner, litt interiør til leiligheten, aalt for mye god mat, og litt gaver til lillebror. Jeg kjøpte syv gaver til han den siste dagen jeg var der nede så han skulle få åpne en gave for hver dag jeg ikke var hos han mer. Jeg tror det ble veldig populært! Disse markedene er kun åpne om kveldstid fra 18-19.00 til 00.00 da det er en smule kjøligere å gå utendørs. Her kan dere også finne insekter eller grillede frosker om noen har lyst til å smake på litt thailandsk lørdagsgodt?

Restauranter:
1. Tiger Kingdom
2. The Dukes
3. Giorgio
4. Heuan Soontaree

Tiger Kingdom finner du flere steder både i og utenfor Chaing Mai sentrum, og de har vanvittig god mat! Rettene koster ingenting, kommer servert tre minutt etter bestilling og smaker himmelsk. The Dukes ligger rett ved Night Bazar og er et amerikansk “steak house”. Her må man betale 200 kroner for en biff, men kvaliteten på maten er super. Jeg smakte på pizzaen her og NAM! Som jeg savner denne restauranten. Giogio er en italiensk restaurant som også ligger ved Night Bazar. Her får man ordentlig italiensk kvalitetsmat. Heuan Soontaree er en restaurant litt utenfor sentrum. Det er en kjent thailandsk artist som er eier av restauranten. Lokale ligger rett ved en elv og er rett og slett nydelig. Vi hadde hele restauranten for oss selv, servicen var bare fantastisk, maten kom kjapt og smakte fortreffelig. Dette ble kanskje min favorittrestaurant. Ellers må dere passe på å ikke kun gå på restauranter, men også spise middag på nattbazarene noen kvelder. Gå fra bod til bod og kjøp med deg alt som frister. Det selges vårruller, grillspyd, sjømat og diverse risretter på rekke og rad til 4-5 kroner.

 

Håper dere likte reiseguiden min og en gang får tatt den i bruk!

28 kommentarer
    1. kjempebra reiseguide, marthe!
      har lyst til å prøve fiskespa selv, men er så redd for at det skal gjøre vondt..pysette meg

    2. Oi, siden klokka 10? Du gjør virkelig alt for bloggen din du 🙂 imponerende å se! innlegget ble helt fantastisk bra også, merket godt at du hadde brukt tid på det. håper jeg får bruk for denne reiseguiden en gang for en vakker dag så skal jeg til thailand 😀 thailand virker som et så utrolig idyllisk land at jeg nesten bare må dit!

    3. Åh, elsker slike innlegg!
      Siden kl.10? Wow Marthe! Du jobber for bloggen, det skal du virkelig ha!
      VERDENS ALLER BESTE BLOGGER <3

    4. NÅ fikk jeg lyst til å reise! Det så ikke annet enn fantastisk ut 🙂
      Du er forresten utrolig flink til å blogge 🙂

    5. Spennende! Familien sier at vi skal til Thailand en gang, så da skal jeg virkelig foreslå Chiang Mai!

    6. Åååh! Chiang mai, hvorfor er du ikke litt nærmere? Tror Thailand steg ti hakk høyere på alles reiseliste nå! Drit bra innlegg Marthe, storkoste meg da jeg leste hvert eneste ord og studerte hvert bilde, luuuve it! <33

    7. Thea ?: Såå hyggelig at du likte reiseguiden min Thea! Nå ble jeg glad 🙂 Skal du reise en dag så får du kanskje tatt tipsene i bruk også 😀 Stor klem!

    8. >Emilie<: Hehe, ja det verken så eller luktet særlig delikat. Jeg klarte ikke å smake på, men grillede frosker var visst lillebrors storfavoritt. Haha, får jeg med meg Jonas neste gang så har han lovet å smake! <3

    9. Marie: Jaa det synes jeg du skal 😀 Chiang Mai er kjempefint. -Men det er jo hele Thailand! Hehe, det eneste Chiang Mai mangler er strender. Denne byen har jo bare en masse skog og mark, så skal du bo på hotell i Chiang Mai så sørg for at hotellet ditt har et stort og flott basseng 🙂

    10. Line Stensrud: Tusen takk Line! <3 Det var akkurat det jeg håpte på så det var veldig fint å høre. Jeg synes flere skal reise og oppleve denne fine byen 😀

    11. Helene Sofie: Åh, det er godt å høre 😀 Det er ikke all verdens med penger som må til. Jeg hører nemlig rykter om at Norwegian skal selge flybilletter til Thailand for 3000 kroner til høsten! Veldig spent på om det skjer 😀 Da kommer i hvert fall jeg på besøk mye oftere! <3

    12. helene: Ja timene flyr når man har det gøy vet du 😀 Så hyggelig å høre at du likte innlegget Helene. Kanskje du en vakker dag får bruk for det også. 😀 Du får nok oppleve Thailand en dag du også skal du se. 🙂

    13. Pim: Tusen takk for det! Jeg skal ærlig innrømme at jeg var litt redd for det samme selv. Spesielt da jeg så at en av fiskene var enorm. Trodde den skulle bite av meg hele tåen, men det gikk heldigvis fint. Hehe, jeg lo bare i en halv time i strekk. : D

    14. ja, det kan jeg se for meg! kiler bare av å tenke på at det er masse småfisker som skal gi meg tusen kysser på tærne, haha

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg