Hvitløksmarinerte reker

 

Solen skinner og gradestokken viser over 20 grader. Dette var definitivt dagen for hvitløksmarinerte reker! Denne retten har vært en favoritt helt siden jeg var liten, men det siste året har jeg helt glemt den bort! Det er en skam, for dette tror jeg både Jonas og jeg gledelig kunne spist hver eneste dag.

Å lage hvitløksmarinerte reker er like enkelt som det høres ut. Man skreller rekene, legger dem i en form med hvitløk, varmer dem, og legger dem på skiven. Likevel skal jeg lage en søt liten “steg for steg” liste til dere under her. Kan jo ikke risikere at det oppstår missforståelser! Dette MÅ dere teste i sommer.

 

Du trenger – Hvitløksmarinerte reker:
Ferske reker til 2 personer
4 fedd hvitløk – knust
1 dl matolje 
En halv pose majones
En halv boks lettrømme
Sitron
Salt/pepper

Slik gjør du – Hvitløksmarinerte reker:
1. Skrell rekene hvis du ønsker det. Dette for at hvitløkene skal sette smaken sin godt i kjøttet. Skal du lage til 4 personer eller flere så kan du la være å skrelle rekene og heller tilsette ekstra mye hvitløk. Da må du gjerne også la dem stå noen ekstra minutter i ovnen.
2. Legg de rensede rekene i en ildfast form og hell over 1 dl matolje.
3. Knus 3 hvitløksfedd og fordel hvitløken med rekene og matoljen.
4. Dekk den ildfaste formen med sølvfolie og stek midt i ovnen på 200 grader i 10 minutt.  

Slik gjør du – Rekedressing:
1. Bland en halv boks rømme og en halv pose majones sammen.
2. Tilsett saften av en halv sitron og 1 knust fedd hvitløk.
3. Rør godt og smak til med salt og pepper.



Lover å lage en ordentlig hjemmelaget aioli en dag!
Her har dere altså min store sommerfavoritt.

16 kommentarer
    1. ser utrolig godt ut! du er s kreativ du! jeg lurte bare på om du kunne gi noen tips til kjærligheten? jeg og kjæresten min kommer skjevt ut fortiden. krangler, han har ikke tid til meg(føler jeg) åsså føler jeg han er forelska i eksen sin. kjære marthe gi meg råd:(! jeg ønsker å ha ett forhold som deg og jonas

    2. Det så vanvittig godt ut! Namnam. Synd jeg alt har spist. I dag laget jeg hvitløkskyllingskjøttboller, avocado med hvitløk og tzatziki. Ja, jeg er hjemme alene i dag, liksom. 😉 Hvitløksheaven!

    3. Nam!
      Har du prøvd med rogn i tillegg? Om du tar rogn, rømme og hvitløk sammen! Utrolig godt 😀

    4. Årh, så deilig det så ut! Det finnes jo ikke noe bedre en sjømat. Har reker sikkert 3 ganger i uka, fordi jeg syntes det er så deilig 😀 Skal ha skalldyrbord på søndag, så skal ta med dette tipset og teste det ut!

    5. Naaam, dette skal prøves 😀 Men hvilken type brød bruker du? Er det engelske muffins? Isåfall, hvor kan man få tak i sånne?

    6. det så bare knallgodt ut! reker er en favoritt og hvitløk er også dødsgodt – bra kombinasjon som ikke kan bli annet en perfekt 😀 takk for alle mattipsene du gir, er dødsgøy å la mamma eksprementere litt på kjøkkenet og prøve å få det like bra til som deg. haha, noe som sjeldent går 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg