Før jeg sovner

Tenk deg at du hver morgen våkner i en fremmed seng. Fortiden din er et eneste stort spørsmålstegn. Du husker ikke ditt eget navn, hvem du er, eller hvorfor det ligger en mann ved siden av deg. Mannen er nesten naken. Det eneste han bærer er en gullring på høyre ringfinger. Han er gift. Det første som slår deg, er at du har stjålet en kvinnes ektemann. Du har blitt smittet av begjær og robbet ham for natten.

Hva gjør du så når den fremmede mannen sier han er ektemannen din? At han elsker deg. Kan du stole på denne mannen? Er han virkelig ektemannen din? Hvordan kan du elske en mann du ikke kjenner? En mann du aldri har møtt! Slik lever Christine. Hver eneste natt viskes minnene bort. Alle de nye og alle de gamle. Hver eneste morgen våkner hun blank. Tom. Redd. Christine er 47 år og lider av hukommelsestap.

Hun skriver dagbok. Hver morgen sitter hun timesvis og leser om sin egen fortid. Sitt eget liv. Hun stiller ektemannen de samme spørsålene dag etter dag og ektemannen svarer. Han forteller de samme historiene om og om igjen, vel vitende om at alt er glemt innen natten er omme.

“Før jeg sovner” skrevet av Steve J. Watson, er en pshykologisk thriller som gir leseren et innblikk i hverdagen til en pasient med hukommelsestap. Vi får lære å kjenne Christine, og det fryktelig vanskelige livet hun lever. Boken fanget meg allerede fra første side og spenningen holdt hele veien ut. Mot slutten av boken følte jeg meg nesten syk selv! Jeg tok meg selv i å føle på den samme angsten og forvirringen som “Chistine” kjente på. Samtidig som jeg innerst inne visste hva som foregikk, følte jeg på den samme frustrasjonen. Hva skjer nå? Er alt bare en innbilning? Hvem kan hun egentlig stole på? Her snakker vi en helt ny type spenning. En som ihvertfall jeg aldri har vært utsatt for før.

Boken får en sterk 4 av meg, og kan anbefales for dere over 15 år!
Høres den ikke spennende ut? Boken kan kjøpes HER
(affiliateslenke)

37 kommentarer
    1. Dette var en kjempe bra skrevet! Fikk med en gang lyst til å lese boka. Vet du hvor lang tid det tar før du får den? Skal til Syden om 5 dager, og det er alltid greit å ha ei bok å lese 😉

    2. Vet du om det er en film til boken? Har sett en film som stemmer godt med det du skrev, filmen var vertfall utrolig søt men jeg husker ikke hva den heter.. Kan godt hende den het “før jeg sovner”, men er ikke helt sikker på om det er samme. Jeg har vertfall veldig lyst å se filmen igjen så jeg lurer på hva den heter?? 🙂 bra innlegg btw!

    3. Hei stor fan!!
      Eg lure på om du kan lage en videoblogg om hva du har kjøpt de siste månendene.
      Eg har aldri hørt stemmen din og eg vil høre om du snakker stavangersdialekt.
      PS! Eg bor i Stavanger og har sett deg rundt i byn og sånt men aldri tørd å gå å spør om eg kan ta et bildet med deg

    4. Du hadde jo bare godt å si om boka! Hvorfor en sterk 4er? Spør av ren nysgjerrighet altså, har lyst til å ta en titt på biblioteket og låne den.

    5. Elsker bloggen din! Du har så mye forskjellig; DIY, antrekk, spørsmålsrunder og bok-anmeldelser. Du skriver så bra og bildene dine er så flotte. KVALITET, sier jeg bare. Den dyktigste bloggeren jeg vet om!

    6. Sara: Den nådde ikke opp til en femmer hos meg. En femmer, eller en sekser er ekstremt god bok. En med et veldig godt språk og med en vanvittig fin historie. Denne var god, men jeg har lest mange bøker som er enda bedre 🙂

    7. Til dere som lurer på om denne boken er filmatisert.. Det står ihvertfall i boken at rettighetene til å lage film av den, er kjøpt og at to kjente skuespillere skal spille i filmen. Om den er laget enda vet jeg ikke, men det skal ihvertfall bli en film! 😀

    8. emma: Heisann Emma! Åh, du må bare se å komme bort og hilse på neste gang. Møtte mange søte lesere i dag og alle sammen tok bilde. Det er bare hyggelig! <3 Angående videoblogg så har jeg dessverre ikke videokamera om dagen. Får jeg lov til å låne et godt kamera så lager jeg gjerne en video til dere. <3

    9. Thea ?: Det er godt mulig at filmen allerede er laget ja! Det står i boken at filmrettighetene er kjøpt og at to kjente skuespillere skulle spille hovedrollene i filmen, men jeg har aldri hørt om den. Godt mulig du har sett den allerede da! 😀

    10. kaja: Den var god, men det er ikke den beste boken jeg har lest. Jeg har lest veldig mange bøker med enda bedre historier og språk. Det er bare derfor den ikke får full pott av meg. Men det kan godt hende at den får det av deg 😀

    11. Silje: Jeg tror rett og slett bare ikke at de under 15 år vil synes denne boken er underholdende nok. 🙂 Til de under 15 har jeg en rekke andre bøker å anbefale 😀

    12. er ikke ofte bøker faller i smak hos meg, men den her virka kjempespennende! den skal jeg faktisk få kjøpt eller lånt et sted. en utrolig spennende bok virka det som 🙂

    13. Det jeg mente med filmen jeg nevnte, er at den er eldre enn boken! 🙂 Synes rett og slett boken virket som om den var basert på en idè allerede brukt i en romantisk komedie, og bare skrevet om litt til en bok. Nå har ikke jeg lest boken så den kan jo være helt annerledes, men ideen virket ganske kopiert 🙂 Vil allikevel anbefale deg å se filmen 50 first dates, den er utrolig morsom og koselig 🙂

    14. Hei Marthe! Først ville jeg bare starte med å si at jeg har lest denne boken, og at jeg syntes den var bra 🙂
      Og så ville jeg bare tipse deg om Harry Hole-bøkene! Det er bøker som virkelig ikke går an å legge fra seg, jeg har hvertfall helt hekta på dem! Jeg leste nettopp ferdig den nyeste av dem, og den var bare helt rå! Så hvis du vil ha noen vanvittig spennende bøker å lese i sommer, anbefaler jeg disse! De blir bare bedre og bedre jo lenger ut i serien du kommer 🙂

    15. Det er så bra at du gir annbefalinger om bøker! Elsker å lese, selv om jeg ikke alltid tar meg tid til det.. Selv kan jeg anbefale “Tusen strålende soler”, “Drømmehjertet”, “Under bordet” og “Noen kjenner mitt navn”.
      Håer du fortsetter med bokanmeldelser 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg