Insekter som lørdagsgodt?

Da Erik ble hentet fra skolen i dag, dro vi på et ordentlig Thai-marked hvor alle de innfødte stort sett handler inn middagens ingredienser. Her fikk jeg for første gang oppleve grillede insekter! De hersens insektene som jeg hadde lovet at jeg skulle smake på. Vel.. Jeg klarte det ikke. Jeg har alvorlig talt aldri sett noe så lite delikat før. -Og for en lukt! Det verste var faktisk froskene. Ja her griller man hele frosker og til min store forskrekkelse spiser lillebror dem som lørdagsgodt.

Marthe: Hvem i all verden spiser HELE grillede frosker? Åja…. Lillebror.

 

Andre som er glad i denne form for snaks?  

56 kommentarer
    1. Uff, det så ikke godt ut i det hele tatt! Forstår godt at du ikke smakte på dem… Kunne du ha laget en reiseanbefaling for Thailand? Evt når du kommer hjem? Har såå lyst å reise der! Kos deg masse 🙂

    2. uff, det fristet ikke så veldig!
      håper du koser deg masse, har veldig lyst å reise til Thailand en gang! 🙂 beste blggeren er du, Marthe! 😀 <3

    3. Hahhaha, det site bildet:P
      Insekter er ikke noe for meg nei…
      Men du, er du hjemme før 28-29.juni? Da er det internasjonalt marked i Arendal, om du vil komme:) men innen den tid er du vel lei av asiatisk mat?;)

    4. Bor faren din i Thailand? Og han broren din, der det bare halv-broren din, er faren din sammen med en thai-dame?:)

    5. Off…så ikke godt ut det, så jeg forstår at du ikke ville smake på grillede insekter! Ha en veldig fin dag Marthe! 😀

    6. HAHA, jeg er veldig veldig kresen når det gjelder mat, så hadde nok aldri smakt det der!^^
      digger deg

    7. Du vet vell at det meste av norsk godteri inneholder knuste innsekter? Ikke at jeg hadde turt å smake selv.. 😀

    8. Pernille: Nei han snakker engelsk 🙂 Ja jeg har møtt han både i Norge og i Thailand tidligere, men jeg har ikke akkurat sett han utallige ganger. Hehe. 🙂

    9. Camilla: Hehe, nei det er nok ikke noe for oss nordmenn! 😀 Vet du hva, 27-30 juni er jeg faktisk i London! Jonas og jeg skal en liten tur til london i slutten av måneden. Ellers ville jeg selvfølgelig gjerne ha kommet. Blir aaaldri lei denne maten. Hehe!

    10. Christina i London!: Hehehe, ja jeg blir helt fascinert av å se på alt den lille tassen putter i seg. Han liker ALT. Aldri møtt et slikt altspisende barn. Haha. 😀

    11. Vettu, marthe? Det å se bilder av lillebroren din er som å se bilder av min samboer når han var på den alderen. De er/var seriøst prikk like :p
      Men så til innlegget :p Nei, jeg kunne aldri smakt på dette. Kjæresten min har prøvd å “Lure” meg til å spise innsekter utallige ganger, men jeg klarer det ikke, haha

    12. Haha, så gøy aat du fikk oppleve det da… Litt pinlig å si… Men jeg har også spist kanskje noe av det broren din ar spist, kommer selv fra Thailand, så jeg er vandt til det:D, men frosker har jeg ikke smakt på…

    13. Linn: Nei så morsomt! Haha 😀 Nei, jeg tror det skal mye til før vi nordmenn smaker på denne typen insekter. Jeg så for meg noe smått og crispy men de silkelarvene der var jo tykke og myke. Sikkert fulle av slim! Haha, brekker meg bare av å beskrive dem jeg. <3

    14. Sofia: Hehe, føler meg som verdens største pingle! Dere som er fra Thailand og som er vandt til den type “snaks” spiser det vel uten å tenke noe mer over det. Hehe, de lo som bare det av meg på thaimarkedet i dag. Erik prøvde å trykke silkelarvene i ansiktet mitt og jeg ville bare brekke meg. Du får smake på frosker neste gang Sofia! 😀

    15. Æsj spiser dere insekter.så ekle der er.men ikke di Marthe.ser du på thivagraceparker s blogg.hun fortjener og væremåte på blogglista.

    16. Wow, æsj! HELE dyr hadde ikke vært noe for meg heller, men om føtter og hode og forskjellig hadde vært borte så kaanskje jeg kunne prøvd. Hehe. Kult at lillebroren din liker det da! 🙂

    17. Er det noe du kan Marthe så er det å skrive reiseinnlegg!!!! Gleder meg hver gang du reiser nye steder fordi det er så gøy å lese!!<3

    18. Haha, så morsomt! Minner meg veldig om filippinene og skal dit nå om to uker. Håper du har det fint der, men skulle bare høre om det er halvbroren din på bildet? 🙂 Er faren din gift med ei annen i og med at han virker ganske thailandsk i utseende messig? 🙂

    19. Åå, håper du kan lange en London-guide etter du har vært i London?:) Skal dit i august med kjæresten, men har aldri vært der før 🙂 Kunne også tenkt en oppsummering og guide fra Thailand 😀 Kos deg!

    20. Jeg har faktisk smakt en sånn larve du ser på det første bildet, den var grillet eller fritert fra Thailand… Smakte ca chips :p Veldig crunchy. Fullt spiselig, men var jo ubehagelig å se de små svarte prikkene som er beina og øyne… Frosk er jo ganske godt til vanlig (froskelår smaker jo tørr kylling) så de er sikkert veldig gode som grilla, haha ;P

    21. Huff, slike grillede “spesialiteter” ser sjelden spesielt innbydende ut! Selv har jeg bare dristet meg til å spise friterte småkrabber (hele krabbene liksom) og det smakte egentlig ingenting:p Tror det er mye som bare smaker frityr og ikke noe spesielt av selve dyret/insektet. Dog er det jo litt fremmed og ekkelt for oss pinglete europeere, hehe!

    22. haha, æsj! jeg skjønner godt at du ikke klarte å spise grillede insekter. hadde heller aldri greid det selv, og hadde nok gått vekk derifra før jeg visste ordet av det. sykt hvor store kulturforskjeller det finnes og at noen faktisk spiser det som snacks.. blir kvalm av å tenke på det, jeg. og frosker?? hadde aldri i livet gjort det. men for en herlig lillebror du har, åå så nusselig 🙂

    23. Hahaha, det nederste bildet er det beste jeg har sett! Er lillebroren din fra Thailand, og bor han der? Eller var det faren din? Henger ikke helt med, haha

    24. Ser at du skriver at skjorten er fra Lindex (?) Jeg mener at den er fra Kappahl, løp og kjøpte den selv på den tiden husker jeg 🙂

    25. Anita A.: Åja! Ja da har jeg blandet gitt. 🙂 Butikkene ligger rett ved siden av hverandre så da er det lett å blande dem 😀 Hehe. Den er selvfølgelig fra Kappahl 🙂

    26. Æsj, haha! Jeg hadde fått helt hetta der inne jeg.. æjs, haha! Jeg skjønte ikke at pappan din hadde barn der nede. trodde det var et feriehus 🙂 Så koselig, søt gutt!

    27. Lillebroren din virker helt herlig! Insekter og frosker som snacks? Det kan ikke jeg riktig se for meg. Jeg liker å prøve nye ting, (nesten) uansett hvor ufyselig det ser og høres ut, så jeg tror jeg hadde klart å tvunget et insekt i munnen. Jeg har smakt ganske masse rart opp gjennom årene, og tenker at når jeg er i utlandet og med en annen kultur, så er det lov. Hahah. 😀

    28. Haha, du er så god, Marthe 🙂 Håper du storkoser deg! det fortjener du etter mange år med supere blogginnlegg

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg