FISKE-UPDATE!

God morgen kjære lesere. Mange av dere spør hvordan det går med akvariet vårt. Vel.. Vi hadde over 20 glade fisker for et par måneder siden. Inntil i går kveld hadde vi bare 8 igjen. De dør jo som fluer! Vi har tatt vannprøver for å sjekke at det ikke er noe vi gjør galt, men det er det altså heller ikke. Ikke gir jeg dem feil mengde mat heller. Hehe! Uansett.. Nå har vi tenkt til å gi akvariedrømmen en ny sjanse. Da jeg kom hjem fra jobb i går kveld ble jeg møtt med et fargerikt akvarium fullt med 15 nye fisker! *HYYL!* Jonas hadde kjøpt en hel stim av fisk for å overraske meg! Gode, gode samboeren. <3 Jeg aner ikke hvilke fiskearter vi nå har gått til anskaffelse av, men det kan kanskje dere informere oss om?

Nå har Jonas og jeg fått i oss litt dessert etter frokost og jeg er klar for jobb. Vero Moda kaller!

 

Mango, bringebær og blåbær med vaniljesaus. Mmm!
Vi skrives så fort jeg er hjemme igjen dere!

28 kommentarer
    1. Prøvde meg nettopp på de kamerainnstillingene du skrev om i kommentaren til meg, bildene ble kjempebra, bakgrunnen ble akkurat sånn som jeg liker den!! tusen takk!:)
      Men jeg skjønte ikke helt hva du mente med solknappen, hvor er den?:p

    2. Utrolig koselig akvarium. Jeg vet et akvarium kan være mye jobb, vi har selv ett på 500L… Hvis vann kvaliteten er fin, kan det være pumpen (om det er riktig filter i den, og om det kommer nok luft i vannet). Du kan prøve å justere pumpen så den bryter vannflaten og skaper mer sirkulasjon. Husker dere å bytte vann? Det eneste jeg ellers kan tenke på er at det ikke er riktig eller tilstrekkelig bakteriekultur i det. Jeg ville anbefalt å lese litt på akvaforum.no 🙂 lykke til ! Stå på, jeg elsker bloggen din!

    3. Kan vere at de vaska de for ofte? Er bra å ha det reint men samtidig ikkje vaske det forofte trur eg.. Eg veit ikkje så masse om akvarie å sånnt, men tenker det kan vere naturlig sida i havet er det ikkje så reint og sånnt? 🙂

    4. For min del ser det ut som den oransje fisken er en sverddrager, men kan godt stemme det de andre skriver.
      Ha en fin lørdag <3

    5. Den røde fisken på 3 bilde hadde vi før. Den levde i hele 2 år, noe som er ganske lenge for en fisk 🙂

    6. Så gøy med akvarium! 🙂
      Har vært fast leser lenge nå men aldri kommenyert før.
      Men jeg har et spørsmål til deg, det har ikke noe med dette innlegget å gjøre med det forje.
      Jeg lurte på når du går i kjoler og topper med bar rygg, går du uten BH eller bruker du noe annet? 🙂
      Synes det er så fint med bar rygg uten at BH stroppen skal vises.
      Men samtidig synes jeg det er litt ubehagelig å gå uten. Hehe.
      Håper på svar 🙂
      Du inspirerer hverdanen! God Helg! ♡

    7. Neontetra og platy. Dere har ikke gjort noe galt, guppyer (som dere hadde sist) er en fisk som er temmelig overavla, hvilket fører til innavl – som igjen fører til at de mest “vanlige” guppyene som blir solgt i dyrebutikk dør relativt fort 🙂
      Platy er bedre, de holder en god del lenger. Men be han om å kjøpe molly feks neste gang. De er ikke like overavla og holder nok litt lenger 🙂

    8. Noen fisker liker seg ikkje sammen OG noen ganger kan det bli for mye fisk på samme sted. da spiser de og bæsjer mer og dermed mer avfall. Noen fisker er mer aggressive enn andre og kan sloss med de andre fiskene om plassen. Husker du fikk masse baby fisk-disse har jo ikkje samme kjønn-mange av disse vil ha er plass når de blir eldre og eller andre ser dem som trussel.
      Kan og være de står feil sted i stuen. Det var slik hos oss. Ingening galt,men fiskene forble små og mange døde,nesten over natten. Så flyttet vi akvariet og vips vokste fiskene og ingen dør;)

    9. det kan hende plantene tar all oksygen om du ikke tilfører nytt vi en pumpe. det skjedde hvertfall med våre fisker, men ved å ta ut noen planter og tilføre oksygen levde de lenge 🙂

    10. Hei! Platy, neontetra og ballongmolly som jeg kan se. Det første jeg må si noe på er plantene. Dere må fjerne de svarte krukkene og så mye av vatten som mulig, slik at det er mest rot igjen. Plant dem deretter godt ned i sanden.
      Jeg vil anbefale og bytte 30-40 % 1-2 ganger i uken slik at bakteriekulturen som skal være i et akvarium, ikke forsvinner.
      Har dere sirkulasjonspumpe som gir oksygen i vannet? Kan være oksygenmangel, noe dere ser veldig godt på fiskene (om det er problemet). Da åpner fiskene munnen konstant, som om de puster tungt.
      Kan også være at dere har for mange fisk i forhold til hvor mange liter akvariet er på. Det sies at 1 cm fisk pr liter vann er OK, men en bør egentli ha litt mindre.
      Ser dere har en utvendig pumpe. For å få mer oksygen i vanne, bør dere la hullene der vannet komme ut være helt i overflaten (og ikke under vann) slik at det lages luftbobler.
      Er kjempemorsomt med akvarie, og man lærer nye ting hver dag. Sammensetningen av fisk ser kjempebra ut, alle de typene trives godt sammen. Har selv gått fra et 60 liters akvarium til å ha et på 450 liter på bare 1 år. Man får lett litersyka 😉
      Lykke til!

    11. åå, så søte de er! har alltid hatt lyst på fisker 😀 hehe! da min onkel kjøpte fisk i en fiskebutikk så sa han mannen som jobbet der at det er vanlig at en del av fiskene dør i begynnelsen, men så ordner det seg visst etterhvert 🙂

    12. de blå og rød/orange heter guppyer! hadde mange slike før. de liker seg best i “flokk” . Det som du burde huske på er at du forteller de i fiskebutikken hva slags fisker du har fra før når du kjøper nye for det er ikke alle fisker som kan leve sammen 🙂

    13. stakkars fiskene, de dør jo så ufattelig fort!! dumt 🙁 men godt dere fikk fornya fiskene og fikk noen nye inn i fiskebolla 🙂 utrolig fint akvarium dere har og ser ut som dere steller det utrolig bra, så er nok bare fiskene som dør fortere enn fluer.. håper du koste deg masse på vero moda, lenge siden jeg har settt deg der nåå..

    14. De små fiske på det øverste bilder har vi i klasserommet. Hadde 8 stykk, men nå er det en igjen. Kan jo være at de blir spist av de store. (hvis du ikke har funnet dem døde på bunnen) 🙂

    15. har dere “sugefisker”, de stygge svarte fiskene som spiser algene i vannet? litt usikker, men kan være det har noe med at det er for mye alger eller noe i vannet.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg