Hils på mitt nye fadderbarn!

God morgen, og goood helg! Denne fredagsmorgenen har jeg lyst til å vise dere fadderbarnet mitt. Jeg har fått det nydeligste fadderbarnet fra Kenya. Dere aner ikke hvor glad jeg ble da jeg fikk papirmappen med bildet av Lavenda og lillebroren hennes i posten. DEN følelsen! Jeg ble så ivrig at jeg i dag tidlig bestemte meg for å starte helgen med å skrive tre brev til fadderbarnet mitt. Et elektronisk, et vanlig brev, og et på et skjema som fulgte med i plan-fadder permen. Det skal ta noen måneder før brevene kommer frem, men nå vet jeg ihvertfall at minst et av dem gjør det! Tenk så glad den lille jenta blir når brevet eller brevene mine kommer frem. Åh, nei i dag føler jeg at jeg har gjort en god gjerning!

Er hun ikke nydelig? Jeg er frelst av denne lille jenta. Til dere som er eller vil bli faddere der ute. Send brev til fadderbarna deres! Det er noe av det koseligste jeg har gjort. Man får ikke lov til å sende gaver, men man kan legge ved bilder og det tror jeg barna synes er vanvittig stas. Dere kan velge selv om dere vil sende et vanlig brev med penn og papir eller om dere vil sende et elektronisk via www.plan-norge.no. Her kan man også enkelt laste opp bilder. Dere behøver heller ikke å skrive på engelsk om dere ikke ønsker det. Plan-norge oversetter brevet ditt fra norsk til engelsk om du helst vil skrive norsk.

Til venstre over her ser dere også fadderbarnet til Jonas!
For å bli fadder selv kan dere klikke dere inn på www.plan-norge.no 

50 kommentarer
    1. Hvor mye koster det å ha et fadderbarn? Er jeg gammel nok hvis jeg er 14 år? Hvis ikke kan jeg ha et fadderbarn med familien min:) jeg har alltid ønsket meg et fadderbarn!

    2. Har i fem år vært fadder til nå ni år gamle judith fra burkina faso :)veldig koselig å sende brev og bildertil henne.

    3. Kommer ALLE pengene frem til det barnet?
      Er ikke så mange år siden det kom frem hva SOS barnebyer og andre hjelpe organisasjoner brukte pengene på. Bare 10% gikk nemlig til barna :-/

    4. Så utrolig søtt!! Ble også utrolig glad selv og fikk et par tårer i øynene da jeg fikk et brev i posten selv om at jeg hadde blitt fadder til Cumba! Så god følelse over at du har gjort noe så snilt osv er det vært å ha!

    5. Familien min har også blitt plan faddere og fått tilsendt verdens søteste jente fra Honduras ❤

    6. Så hyggelig! Det er helt fantastisk å vite at man er med på å gjøre en forandring. Selv har meg og familien mange faddere, det er kjempe koselig 🙂

    7. Vi har fadderbarn fra Guatemala. Ei skjønn lita jenta på 3 år 🙂 Visst du har lest gjennom mappen står det klart at man ikke skal legge ut bilder eller navn på fadderbarnet på internet. Beklager visst dette er noe du har klarert med Plan, men tenkte jeg bare skulle si ifra visst du ikke visste det 🙂

    8. har vært det i 3 år snart 🙂
      når jeg fikk info og permen så stod det at man ikke kunne gi ut navnet til fadderbarnet og info osv.? er jo ikke så mye som kan skje, men mener at det stod det hvertfall! mulig at det er endret, haha!

    9. Saa koselig!! :)) Jeg har begynt aa lese bloggen din en del i det siste 😀 Er ikke interessert i mote, men jeg blir saa glad av ditt humoer og elsker innleggene (naturligvis mest de uten mote, selv om du absolutt har en fantastisk stil!) :)) Ha en super helg!! 😀 <3

    10. Sist jeg sjekket var det ulovlig å gi ut bilde og navnet på fadderbarnet?
      Men flott at du har et fadderbarn! 🙂

    11. Hei.
      Du forsøker alltid å fremstå som så godhjertet. Både når det kommer til mennesker og dyr. Når det kommer til dyr er du en en hykler. Hver gang du komme drar på ferie skal du alltid karre deg opp på ett eller annet stakkars dyr. Ri slitne elefanter, kameler, hester. Klappe og kose delfiner som slettes ikke ønsker kos.

    12. Veldig bra at du er blitt fadder Marthe, det er kjempe bra. Men det står i brevene dine at du ikke skal legge ut navn og bilder på nett. Jeg hadde selv blogg da jeg ble fadderbarn og hadde tenkt å legge ut, men i papirene står dette klart.

    13. Sendte brev til mitt fadderbarn i Senegal her om dagen 🙂 Synes det var så utrolig koselig. Som student måtte jeg melde meg ut av et tidligere fadderskap, og kun noen dager etterpå fikk jeg et brev fra den lille jenta.. Noe som egentlig er veldig kjipt, og ga meg masse skyldfølelse fordi jeg nå “ga henne opp”. Men nå har jeg ihvertfall bestemt meg for å sørge for at det nye fadderbarnet får brev og penger hver mnd 🙂

    14. Da ble vi alle syndere her i dag og ikkje bare Marthe,så da får du heller redigere hele innlegget og endre alle sine kommentarer da Marthe,event fjerne hele innlegget

    15. Stine: Ja, man får virkelig en godfølelse av det! Kan du huske hvor lang tid det tok fra du sendte brevet til svaret fra fadderbarnet ditt kom? Jeg er så spent på om brevene i det hele tatt kommer frem. *Krysser fingrene* <3 Å ha fadderbarn er nok ikke like enkelt for alle studenter, men det er herlig å høre at du har fått deg et nytt fadderbarn som får både brev og penger den dag i dag 😀

    16. benedikte: Åå <3 Så hyggelig å høre Benedikte. 😀 Kjempestas med slike tilbakemeldinger. Tusen takk for gode ord. Håper du fortsetter å følge meg og bloggen min i lang tid fremover. Jeg har ihvertfall ingen planer om å gi meg med det første 😀

    17. Marie: Tusen takk for info Marie! Det ante jeg ikke. Jeg trodde jeg hadde lest nøye gjennom permen, men dette har jeg ikke fått med meg. Jeg håper det går greit i dette ene tilfelle og at jeg ikke behøver å slette innleggene og alle kommentarer som er blitt lagt igjen her. 🙂

    18. Celina: Hei Celina! Jeg tror det har litt med at det fort blir urettferdig for barna. Noen får gjerne gaver tilsendt hele tiden, mens andre ikke får noe. Selv om det er pengene som er viktigst så betyr det mye for et barn å få tilsendt små gaver. Så lenge ikke alle sammen kan få tilsendt like mye så tror jeg det er best at det ikke er lov å sende noe som helst. -Men man kan legge ved bilder i brevene og man kan besøke fadderbarnet sitt om man ønsker det! 🙂

    19. Celin J. Midthaug: Ikke sant! Hjelpen din blir plutselig så mye mer virkelig når du får bildet av barnet tilsendt og en forklaring på hva man egentlig hjelper til og bidrar med. 275 kroner i måneden er ingenting for oss, men det gjør en stor forskjell for andre. <3

    20. Jeg har et flott fadderbarn allerede, men bruker ikke energien min på å vise hele verden hvor flink og glad jeg er i dyr og mennesker, for så å klappe, ri og kose. Hva har du å si til kommentaren? Om du er så glad i dyr som du utgir deg for å være hvordan har du samvittighet til å svømme med delfiner, ri elefanter, kameler, hester som brukes og lever under kritikkverdige forhold, som drasser rundt på bildekåte turister som tror at delfiner, elefanter…. liker kos?

    21. Isabel: Huff! Nei, her går 83% til barna og 17% til plan-norge som står på og arbeider for at dette skal fungere og for at pengene blir brukt til å virkelig gjøre en forskjell for de fattige barna. Mer enn 83% tror jeg ikke du får hos noen andre enn plan-Norge. Det er en stor andel av pengene 🙂 Det er så viktig at man undersøker slikt og ikke bare betaler inn tusenvis av kroner til en organisasjon som tar alle pengene selv. <3

    22. Anonym: Heisann! Det koster 275 kroner i måneden og det er ingen aldersgrense på å ha fadderbarn. Har du lyst til å ha et fadderbarn, men ikke råd så går det jo alltids ann å ønske seg et av foreldrene 😀 Kanskje du til og med har råd til å bidra med noen kroner selv en måned? 🙂 Å kunne være til hjelp er en fantastisk følelse! 😀

    23. Jeg satte meg ikke godt nok inn i den brevsituasjonen så jeg sendte aldri brev, men jeg mottok ett fra henne helt plutselig. Jeg tror det tok en god stund, siden det kom nokså uventet og på et litt feil tidspunkt! Skulle på mange måter ønske at jeg kunne fått muligheten til å “ta henne tilbake” etter det ihvertfall..

    24. Hei. Jeg ser folk har kommentert det før om bilder og info. Jeg mener du fortsatt bør ta hensyn til dette, selv om du fant det ut nå, og slette innlegget.
      Dette på grunn av barnets personlige rettigheter. Det blir for dumt å dele info om et barn som ikke vet(?) det selv, eller kan ta denne avgjørelsen pga alderen. Alle mennesker er ikke like snille som deg her i verden, pass på barnet ved å beskytte henne fra internett sine ubegrensninger! 🙂

    25. Takk for svar 🙂 Husker bare det at før sa alltid pappa til meg at det eneste som var
      lurt å støtte, var igjennom fretex og rødekors/leger uten grenser. Sånne barneorginisasjoner står kanskje mye på, men desverre er det konger/presidenter/maktgrupper i sånne land som gjerne skal ha en stor andel,for at orginisasjonene i det hele tatt for lov til å hjelpe :-/
      Jeg vet ikke om det er sånn nå lengre, men det gjør en jo smule skeptisk.
      Men jeg synes fortsatt dem menneskene som velger å gjøre det, har et godt hjerte <3 Jeg derimot har valgt å støtte dyr, og ikke mennesker. Jeg er nok litt gladere i dyr ( uansett hvor forferdelig det kunne høres ut? :p ). Ha en fin helg 😀

    26. Har selv lenge hatt et fadderbarn. Har sendt ham to brev og et av de med et-to bilder av meg. Gutten jeg er fadder for heter Phililmon og er fra Zambia. En helt herlig, nydelig gutt! Han har to små søstre og en mor. Jeg har mottatt en tegning fra ham og et vanlig brev der han har fortalt litt om seg selv. Det er veldig koselig! 🙂
      Jeg håper jeg en dag kan få dra ned dit og hilse på han. Kanskje om noen år?

    27. Jeg er plan fadder jeg også, har vært det i 3år nå for en liten jente i Peru 🙂
      Er ikke lov å legge ut bilder og info om fadderbarnet. Holdt på å gjøre det en gang selv, men fant ut at det ikke er lov. Er ikke sikkert de er så strenge på det, men da vet du det til en annen gang ihvertfall 🙂

    28. Hei Marthe. Veldig gøy å se at du bidrar og inspirerer andre til å bli faddere 🙂 Men lurte på om du egentlig har lov å gå ut med såpass mye informasjon om fadderbarnet ditt? De pleier jo å endre navn og informasjon hvis barna brukes i reklamer osv for barnas sikkerhet. Har du fått noe informasjon rundt det?
      Elsker bloggen din søta!

    29. Jeg har lest alle kommentarene og sett at du har sagt selv at du ikke fikk med deg at det ikke er lov til å legge ut personlig informasjon (navn, alder + bilde osv) av fadderungen din, men allikavel vil du ikke slette dette innlegget. Her kommer et direkte sitat fra det du sa: “..Jeg trodde jeg hadde lest nøye gjennom permen, men dette har jeg ikke fått med meg. Jeg håper det går greit i dette ene tilfelle og at jeg ikke behøver å slette innleggene og alle kommentarer som er blitt lagt igjen her. 🙂 ”
      Du fremstår som godhjertet som støtter et Plan-fadderbarn, men så viser det seg at “når det kommer til stykket” handler det om å få kommentarer på bloggen? Du burde virkelig tenke mer på barnets personlige rettigheter! Barnet har trolig allerede få rettigheter i forhold til oss i Norge, men de få rettighetene som barnet har SKAL respekteres! Det er en grunn til at akkurat dette barnet trengte en plan-fadder som støtte for å få bedre livskvalitet.
      Du vil tydeligvis heller bryte barnets rettigheter kun for mange kommentarer på bloggen. Utrolig trist å høre, det syns jeg virkelig. Hva gjør man vel ikke for å være populær og fremstå som en “god” person? Det er bra at du støtter Plan-Norge, men du burde støtte de 100 %. Slett innlegget eller eventuelt fjern bildene og personopplysninger om barnene. Om du gjør dette, viser du at du virkelig bryr deg om barnet, og ikke kun om bloggen!

    30. for et sinnsykt skjønt fadderbarn du har fått deg!! synes alle de barnene nede i afrika er så utrolig skjønne og de fortjener så utrolig mye bedre 🙂 vi har også et fadderbarn og det er hvertfall å gi litt hjelp, men skulle ønske det gikk ann å hjelpe dem enda mer. de fortjener å ha det like godt som oss, og jeg håper at det skjer en gang i fremtiden:)

    31. Herlig fadderbarn du har fått 🙂 Men du burde kanskje ikke legge ut personlige opplysninger som fullt navn..?

    32. Christine: Og du mener at barnets livskvalitet nå har blitt svekket? Ærlig talt. Jeg blir ikke annet enn fasinert over kommentarer som denne. Nå er jeg også ond for å ha tipset andre mennesker om å gjøre en god gjerning. Hadde dette vært et støtende innlegg så ville plan-Norge sagt klart ifra og bedt meg slette det med det samme. Det er heldigvis ikke din jobb å fortelle meg hva som er riktig og galt, så ta heller å bruk den enorme energien på å skaffe deg et fadderbarn Christine. 🙂 Ha en fin kveld!

    33. Selv har jeg faktisk 2 fadderbarn, så “den enorme energien min” har jeg brukt flittig 😉 Grunnen til at jeg skrev dette såppas detaljert og langt var at jeg tenkte på barnets beste. Det er bra at du tipser om å bli plan-fadder, den gjerningen støtter jeg! Og det er bra at du er en Plan-fadder, men det er viktig å være varsom. Det er ikke min jobb å fortelle deg hva som er riktig og galt nei, men det er også flere andre som har kommentert det om de personlige opplysningene til deg, så det er tydelig at det ikke bare er jeg som reagerte på dette!
      Barnets livskvalitet blir ikke svekket av at du legger ut dette nei, det sier jeg så absolutt ikke (Les over det jeg skrev en gang til du). Jeg sier at det er en grunn til at barnet trengte en fadder (nemlig for å få pengestøtte, noe som igjen fører til bedre livskvalitet mtp. barnets levekår. Ved å være fadder vil en øke barnets livskvalitet til det bedre), og da er det fadderens oppgave komme med denne pengestøtten, men en skal også verne barnets personopplysninger. Det står tydelig i heftet/permen fra Plan-Norge at man skal gjøre dette (verne personopplysningene). Jeg sier ikke at du er ond heller, du burde lese det jeg skrev skikkelig i stedet for å vri om på det. Hovedpoenget med det jeg skrev er at det handler om barnet, ikke om deg, og det som handlet om deg var at det at du ikke brydde deg det spor om å verne barnets personopplysninger. Du sa selv at det var viktigere for deg å ikke slette bildene/innlegget, for det ville jo blitt synd å miste alle kommentarene…. Huff.
      Tror forresten at de ansatte ved Plan-Norge har viktigere ting å bruke tiden sin på når de er på jobb enn å lese blogger for å se om de legger ut slike innlegg eller ikke.
      Ha en flott kveld!

    34. Jeg følte det var nødvendig å rapportere dette til Plan, fordi dette er faktisk brudd på reglene til Plan og viktigst av alt, brudd på rettighetene til et barn som har få eller ingen rettigheter fra før. Dette er mailen jeg fikk tilbake 31.05.13.. :
      “Hei,
      Og tusen takk for mailen din! Jeg er helt enig i alt du skriver, og synes ikke du er nesevis i det hele tatt.
      Jeg har lest bloggen, og synes jo i utgangspunktet at det er veldig hyggelig at hun har lyst til å fortelle om hvor fint det er å være fadder.
      Men, som du sier, Plans retningslinjer for barns beskyttelse brytes her. Vi kommer til å ta kontakt med bloggeren med en gang for å be henne om å sensurere noen av detaljene om fadderbarna.
      Som du sier er det personlig informasjon vi gir ut om fadderbarna, og hvis man vil dele bilder på sosiale medier må man i alle fall ikke skrive mer enn fornavn og land slik at det ikke går an for andre å identifisere barnet.
      Når det er sagt ble jeg forresten utrolig glad for at så mange engasjerte faddere hadde vært inne på bloggen og kommentert nettopp dette!
      Helt fantastisk at du og så mange andre faddere er så engasjerte i barns beskyttelse.
      Tusen takk for at du gjorde oss oppmerksom på dette, og ha en god helg!
      Vennlig hilsen/Best regards,
      Plan Norge/Plan Norway
      Andrine Brakstad
      Feltkoordinator for Asia/Field coordinator for Asia
      Fagansvarlig Sponsorship/Sponsorship Supervisor”
      Det er åpenbarn ikke bare vi lesere som reagerer på dette. Syns virkelig det er forkastelig at du ikke tar det seriøst. Jeg har helt ærlig et helt annet syn på deg nå enn jeg hadde tidligere. Jeg har alltid syntes du virker så jordnær, snill og god. Og det er du nok, men at du ikke tar dette på alvor sier faktisk veldig mye om deg som person :/

    35. Kommentaren min ble selvfølgelig ikke godtatt. Hehe. Du har mistet en leser nå altså. Mer opptatt av å få kommentarer på bloggen enn du er over å beskytte ditt eget fadderbarn som du liksom bryr deg så mye om. Kvalmt.

    36. Hei, jeg kommer over ditt blogginnlegg da jeg satt nå å skulle skrive et innlegg selv om mitt fadderbarn.
      Grunnen var at jeg søkte opp andre innlegg om fadderbarn for å se om det var greit å legge ut bilde av fadderbarnet.
      Faddebarnet mitt har jo ikke fått muligheten til å godkjenne at jeg legger ut bilde av ham, selv om jeg antar at det ikke gjør noe for ham egentlig, så skal en jo egentlig få en godkjenning av vedkommende.
      Men jeg la nå ut bilde jeg 🙂
      Fint innlegg foresten, hvordan går det med fadderskapet? Har du fått noe svar fra Lavenda? Fikk hun 1 av de 3 brevene du sendte? 😛

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg