DIY – Dip Dye Shorts

God dag, fine leserne mine! Det er onsdag, og dere vet hva det betyr? Det er tid for et nytt DIY prosjekt! Sommeren nærmer seg og derfor valgte jeg enda et shortsprosjekt. Forrige uke lagde jeg min egen aztec mønstrete shorts. Denne uken har jeg prøvd meg på dip dye! For å være helt ærlig så trodde jeg ikke at jeg kom til å få dette til. -Men det gjorde jeg og herlighet så enkelt det var! Mye enklere enn hva den dumme bruksanvisningen sa. Jeg gjorde ting på min egen, forenklede måte og resultatet ble jo BRA!

Du trenger:
En shorts
Nitor tekstilfarge i to ulike farger
2 pakker Nitor tekstilsalt eller bare 1 kg salt uten jod
2 par plastikkhansker
Plastikkposer til dekking av gulv

Jeg valgte disse to fargene, som jeg kjøpte på Panduro! Blå og Lilla.

 
 

Slik gjør du:
1. Bløt shortsen du skal fargelegge. Da vil fargen sette seg bedre.
2. Varm opp 7 liter vann til 30, 40 eller 60 grader. Det sto varmere vannet er, det sto sterkere blir fargen. Jeg varmet vannet i en stor gryte til det var ca 40 grader. Deretter helte jeg det i en stor plastikkboks.
3. Hell nå 500 g salt uten jod eller tekstilsalt i vannet. Deretter heller du i fargen du ønsker å starte med. Jeg begynte med blå og valgte å dyppe overdelen av shortsen først. Bland salt og farge godt sammen.
4. Snu shortsen opp ned, dypp første halvdel nedi fargevannet og hold i 5-6 sekund. Ta så shortsen opp, la den dryppe av seg og legg den på et håndkle eller noen plastikkposer for å ikke søle på gulvet.

Shortsen vil nå se slik ut!

 
 

5. Nå varmer du 7 nye liter med vann i en stor gryte til vannet har nådd 30, 40 eller 60 grader.
6. Hell i 500 nye gram salt og den nye fargeblandingen. Jeg valgte lilla for farge nummer 2.
7. Rør godt og dypp så nedre del av shortsen. Hold i 5-6 sekund, trekk opp, la shortsen renne av.
8. Skyll shortsen i rent, kaldt vann og la den tørke. Da vil du se det endelige resultatet.

Nå må jeg bare gjøre punkt nummer 8 og skylle av den overflødige fargen!
-Men ble det ikke bra? Dette var faktisk DRITgøy!

46 kommentarer

Siste innlegg