Sjokoladekjeks med karamellkjerne

God kveld kjære lesere! Jeg kom akkurat inn døren fra tidenes verste kino. Haha, huff for en film! Spring breakers må dere bare ikke finne på å se. Hadde vi visst at det var det vi hadde meldt oss på så hadde vi aldri dratt. Det var bare fyll og fanteri all the way. Hodet mitt var rett og slett helt tomt da jeg gikk ut fra kinosalen.. Konklusjon: Se heller en annen film jenter! En GOD film.

…Eller bare ungkaren.. med sjokoladekjeks til! Hihi. Frøkna har bakt igjen.. Denne gang tok jeg utgangspunkt i en sjokoladekjeks oppskrift, tilsatte en liten ingrediens, og vips så fikk jeg noen digre sjokoladeboller som var både myke og sprø samtidig. Mmm! Jeg klarer ikke helt å beskrive smaken, men jeg forspiste meg og det vel et fint tegn på at smaken ihvertfall var god.

Du trenger – 12 sjokoladekjeks:
250g smør
1 dl sukker
7 dl hvetemel
En halv dl kakaopulver
En halv ts bakepulver
2 smil sjokolader

 
 
 

Slik gjør du:
1. Start med å smelte smøret i en gryte.
2. Bland sammen alle de tørre ingrediensene.
3. Pisk to egg og bland sammen både smør, egg og de tørre ingrediensene. 
4. Rør godt og du har deigen klar! Nå er det bare å rulle små deigbiter til små, søte sjokoladeboller.
5. Legg på et stekebrett og trykk ned en bit smilsjokolade i hver bolle. Dekk godt så ikke sjokoladen flyter ut.
6. Stek midt i ovnen på 200 grader i 6 -7 minutt.

Enjoy! Drikk gjerne et glass melk til. Smaker nydelig!

50 kommentarer
    1. Å herlighet så godt dette så ut! Du må slutte å friste meg sånn til å lage søtsaker, haha! Bakte nettopp rundstykker til jeg skal ha tentamen! Nom nom 😀
      Må bare si unnskyld for at jeg har vært så dårlig på å legge igjen kommentarer hos deg i det siste 🙁 Har overload av ting å gjøre, og dagene går i ett! Heldigvis ikke lenge igjen til sommerferie, da! Men, jeg har iallefall fulgt med og lest hvert eneste innlegg som vanlig. Du er bare så flink, og jeg blir enda like inspirert av deg som før <3 Virker som du har hatt det fint den siste tiden da, og det håper jeg. Stor klem! <3

    2. Frida Bringslimark: Nå ble jeg glad 😀 Tusen takk for en fin kommentar. Jeg har ikke vært en superflink blogger de siste to ukene, men nå er jeg tilbake! 🙂 Du står på som bare det du Frida. Det er godt å høre! Herlig at jeg klarte å friste deg i kveld også. Masse masse lykke til på tentamen Frida! <3

    3. frkaksberg: Hehe, jeg burde nok ha lest litt mer om filmen før jeg bestemte meg for at det skulle bli en supergøy film. 🙂 Jaja, kan ikke bare velge gode filmer heller 🙂

    4. Ååå, den oppskriften MÅ jeg prøve en gang! ser herlig ut! 😀
      – Skulle egentlig se spring breakers i helga, men tror jeg heller ser en annen film da, haha!

    5. likte spring breakers utolig godt jeg, du må ha intabkene at det er mer en kunstfilm enn en typisk chickflick/american pie-aktig film som mange kanskje hadde sett for seg

    6. Så utrolig godt ut! Men jeg lurer på en ting, hvordan har du så syke muskler i bena? Og på spørsmålsrunden sa du ingen ting om at du trente. Du gjorde det kanskje før, men.. 🙂

    7. mm!
      – Kunne ikke Jonas ha hatt en type gjesteinnlegg hos deg iblant der han skriver noe rare faktaer, eller bare noe annet? Hadde vært så gøy 😀

    8. Bloggen din er virkelig min favoritt av alle jeg har lest. Jeg er ikke flink til å legge igjen kommentarer, men jeg leser bloggen din daglig og jeg synes du er veldig flink til å legge ut innlegg med høy kvalitet. Elsker oppskriftinnleggene dine, veldig oversiktlige og fine. Elsker at du legger ut så mye tips og ideer som vi kan stjele, fordi da får jo vi lesere også masse ut av å lese bloggen! Stå på Marthe!

    9. Ragnhild: Å <3 For en herlig tilbakemelding! Tusen tusen takk for gode ord Ragnhild. Jeg satte stor pris på kommentaren din. En gang må være den første 😀 Håper på flere slike kommentarer i fremtiden 🙂

    10. De så kjempegode ut! Jeg liker veldig godt at du legger ut oppskrifter, så bare fortsett med det! 🙂

    11. Åå, de så utrolig gode ut! Jeg er heller ikke en av dem som er flinke til å legge igjen kommentarer, men du er den bloggen jeg må sjekke flest ganger i løpet av en dag og som jeg MÅ Bare anbefale videre:) Stå på nydelige deg!

    12. Disse prøvde jeg nettopp å lage.. Det gikk ikke så bra… Fulgte oppskriften til punt og prikke, men “kjeksene” ble aldri kjeks, bare sjokoladeboller.. skuffet 🙁

    13. Kan du lage en side med matoppskriftene på?:) Fikk veldig lyst til å bake nå..:) Du har en kjempefin blogg! ♥

    14. det der frista mer enn noe annet nå, nam så gode de så ut! du er så utrolig flink til å bake og lage mat, misunner deg så masse. hver gang jeg er på kjøkkenet ender det opp med at noe blir svidd eller at røykvarsleren går, så jeg har gitt alt ansvaret over til mamma 🙂 like greit egentlig! men sjokoladekjeks og melk slår aldri feil. det er noe av det aller beste som finnes 😀

    15. Håper du ikke tar dette feil, men neste gang ønsker jeg meg gjerne at du kommer med litt mer konstruktiv kritikk på filmer 🙂 spring breakers er jo tross alt en thriller, ikke en komedie, og jeg og alle jeg så den med likte den godt. I tillegg har den fått gode kritikker i USA! Jeg skjønner jo at vi alle har forskjellige meniger, men kanskje du heller kunne skrevet hva du ikke likte med den isteden for å bare skrive at den var dårlig..som sagt, håper du ikke tar dette feil, jeg bare reagerte litt på dette! 🙂

    16. Ingeborg: En kjempefin tilbakemelding Ingeborg! Jeg skal tenke meg om to ganger før jeg skriver en slik “anmeldelse” igjen. Jeg var nok bare litt ivrig da jeg skrev innlegget etter nettopp å ha kommet hjem fra kinofilmen. Selv om jeg ikke forsto bæret av den og derfor ble skuffet, betyr det ikke at filmen er direkte dårlig. Smaken er som baken, men filmen blir ikke dårlig selv om du eller jeg ikke likte den! 🙂 Det skal jeg huske på til neste gang. <3

    17. Martine: Å! Det var kjedelig å høre Martine. Blir alltid så glad når dere prøver ut oppskriftene og får det til! Jeg vet ikke hva som kan ha gått galt hvis du fulgte oppskriften til punkt å prikke heller :/ Mine ble kjeks som var harde på utsiden og litt brownies aktige inni med smeltet karamell i midten. <3 Kanskje de skulle hatt lengre steketid?

    18. Jeg dro på kino og så Springbreakers for litt siden, og det med en innstilling om at den skulle være en skikkelig “chickflick”-film.. Kan ikke huske å ha vært så skuffet noen gang som når jeg gikk ut av kinoen! Men når jeg fikk tenkt litt over filmen, likte jeg den faktisk ganske godt! 🙂 helt annerledes enn noe jeg har sett, og med mange fine skuespillere 🙂 Så skjønner hva du mener når du sier du ikke likte den, hehe. Den var litt spesiell.
      Og jeg skal definitivt prøve å lage de kjeksene her til helgen, så skikkelig yummy ut! Gleder meg! <3

    19. Hei igjen! Så bra 🙂 Det er viktig å kunne ta til seg konstruktiv kritikk, og det at du gjør det på en sååå pen måte gjør at jeg blir en veldig glad leser! Du er allerede et forbilde for meg og mange andre jenter (og kanskje gutter?) og nå fikk du enda et STOORT pluss i min bok! 🙂

    20. Jeg prøvde denne oppskriften. Det endte opp med at de ble litt sprø på utsiden, og smuldrete inni, karamellen var også bli borte. Gud veit hva som hendte, haha! men god smak ble det hvertfall 🙂
      Stå på videre Marthe! Du virker som en utrolig person, og er virkelig et forbilde for mange unge. Kom gjerne med flere dessertoppskrifter. Hva er vel bedre enn dessert? hihi!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg