Jeg har fått fisk!

Endelig fikk jeg avslørt valentines gaven min! Jonas kjøpte meg en fisk! Haha, beste gaven noen sinne. Jonas vil kalle han Rex og jeg vil kalle han Valentino. Hva mener dere er et passelig navn? Jeg blir nødt til å spørre dere om litt hjelp i dag jeg. Jeg blir nemlig litt stresset av at fisken ikke kan snakke. Hvordan skal jeg vite at den har det greit? Er vannet for varmt? For kaldt? Vil den ha hvit sand i stedet? Større bolle? Mer trær? Haha! Er jeg gal? Ja jeg er mildt sagt gal.

Nei, men dere må gjerne dele litt erfaringer med oss! Jonas fikk beskjed om å legge en slags kalkstein fra dyrebutikken i vannet til den hadde smuldret opp, men vannet ble jo helt grumsete av den! Stakkars fisken kunne jo ikke se til slutt så jeg tok den ut i dag tidlig. Fisken ser alvorlig talt mye gladere ut nå. Haha, huff. Har jeg gjort det riktige? Jeg tror jeg må ta turen opp på dyrebutikken i morgen for å få litt mer informasjon enn det Jonas fikk da han kjøpte den. Fisken må jo ha det greit!

Det hvite grumset på sanden er fra kalksteinen. Skal det være slik?
Kjære fiskeeksperter, del gjerne tipsene deres med oss!

122 kommentarer
    1. Flere planter fordi fisker bor som regel i planter og da når de bare bor i en bolle så vil de ha planter rundt seg 🙂

    2. Hei Marthe. Fisken har det i hvert fall ikke noe godt når den bor i en bolle. Jeg hadde gullfisk i bolle i et halvt års tid, før jeg innså at det var er en ting som skal oppbevares i bolle- og det er potetgull. Gå heller til innkjøp av et akvarium! Mine to gullfisker har nå bodd i et akvarium i 3 år og har vokst seg store og fine. Når det kommer til temperatur i vannet, må du gå til innkjøp av en varmekolbe! Lykke til 🙂 Fisk i bolle er nærmest dyreplageri etter min mening. Det er kanskje fint for oss mennesker, men er ikke et verdig liv- selv ikke for en fisk!

    3. Fiskene liker mye heller å ha større plass, men ettersom det er 1 går det kanskje greit med bolle. Det at det er kalk i vannet tror jeg er bra for vannkvaliteten + vitaminer 🙂

    4. Hannah: Hei Hannah! Tusen takk for kommentaren din. 🙂 Men skal jeg virkelig kjøpe et helt akvarium bare for en fisk? Den har jo tre ganger så stor plass i denne bollen enn hva den hadde i dyrebutikkens akvarium. Et akvarium vet jeg ikke om vi har plass til, men han skal nok få det fint likevel. En varmekolbe er notert ned! Det skal jeg gå til innkjøp av i morgen 🙂

      1. Hei!Ja det bør du. Egt er det dyreplageri og ha fisker i en bolle og du må ha en filterpumpe hvis ikke kommer vannet til og bli giftig for fiskene. Hvis du ikke tar fiskene i et akvarium så kommer de til og dø snart isåfall pines de. Husk at en gullfisk f.eks. Kan bli 20 år! Og hvis fiskene dine dør etter 2-3 år er det fordi de ikke hadde det bra. Beklager hilsen jente (13 år)

    5. Hei! Jeg har hatt kampfisk før, og mine erfaringer er at de liker å gjemme seg inne i ting. Sånn som planter og dekorasjoner med åpning, som den kan svømme inn i.

    6. Hei! jeg har hatt en kampfisk som er det du har fått deg nå 😉 De er veldig sløve og gjør ikke så mye 😉 derfor er de ikke like vanskelige å håndtere som andre eksotiske fisker. Og husk at fiskene bor som regel i et skittent hav ikke sant, så om vannet ikke er helt rent har ikke det noe å si 😉 husk også at fiskene karer seg leeenge uten mat hvis de har planter – mi klarte seg i en uke fordi den spiste av planten 😉 Jeg synes du er tøff som eier en kampfisk 😉 Ps: de har ikke så god hukommelse, så hvs de havner en ny ting i bollen så blir det omtrent slik “OI! for en fin ting…..OI! for en fin ting….. OI for en fin ting…..” hehe
      Lykke til 😀

    7. Ville faktisk anbefalt et lite akvarium! Du ser de er ikke så dyre som n skal ha fet til å i små strl! Der man får med renser og varmekobler! Tror vi betale rundt 399 kr.. Men ikke er jeg fiske ekspert.. Hadde den i 3 dager før den døde;P

    8. så tøff en fisk, valentino er et fint navn!! har hatt flere fisk, men alle døde etter et par uker så skal nok ikke gi deg noen tips! haha:))

    9. ida: Jeg har ikke hatt tid til å sette meg ned med det før nå, men jeg kommer til å sitte med spørsmålene i kveld. Innlegget kommer nok i løpet av morgendagen 🙂

    10. Jeg har også hatt kampfisk før! Et akvarium er ikke nødvendig! Den vil få det like fint i en bolle. En ting du IKKE må gjøre, er å skaffe deg en gullfisk. Kampfisk og gullfisker går helt okei overens! Men gullfisken blir å bite av halen til kampfisken, haha huff! Du burde skaffe deg flere planter, men ikke for mange, fordi da ser det ikke fint ut med tanke på at det blir å ligge i en bolle:)

    11. Anbefaler akvarium fremfor bolle.. Levetiden til fisken synker betraktelig når den bor i bolle ble jeg fortalt i dyrebutikken.. Det finnes akvarium i mange forskjellige størrelser, og har du bare en fisk holder det med et lite et. I et akvarium er det strømninger i vannet, varmekolbe er lettere å “gjemme”, i en bolle vil varmekolben vise veldig godt.. 🙂 har selv hatt fisk i bolle som liten, nå har jeg ikke samvittighet til å ha fisk i bolle lenger..

    12. Du kan kjøpe små akvarium. Fisk
      liker planter og bobler/strøm for å sirkulere. Og en plass de kan gjemme seg, som en hul stein. Dette er en kampfisk, så den trrives best alene. Vi hadde en kampfisk med andre fisker, alt den gjorde var å gjemme seg og bite de andre, hehe.. Men har du et lite akvarium kan du f.eks. kjøpe et par guppier når den dør.
      Ellers ikke skift ut alt vannet for ofte, det kan bli for rent. Vi må ha i noe blå væske når vi skifter vann, du kan jo spørre. Ellers mater vi om kvelden. Lykke til, bare å høre med butikken, de kan best 🙂

    13. Valentino Rex passet fint, syns jeg! 🙂
      Den burde ha mange flere planter, som noen har skrevet tidligere, da kan den “gjemme” seg bort litt om den vil og da vil den trives bedre.
      Dette med bollen er jeg litt usikker på, men det finnes veldig små akvarium. Det er jo noe du kan høre med de i dyrebutikken om. 🙂
      Hvis du ikke har fått noe informasjon eller vet noe om kampfisk, så trives de best alene. Aldri putt to kampfisker i samme bolle for eksempel.
      Ha en fin dag! 😀

    14. Har hatt en del fisker opp igjennom årene og jeg har aldri hørt noe om å ha kalksten i bunnen så der er jeg nok ikke en ekspert, men du burde kanskje ha en plante til, så kan du være sikker på at den får nok surstoff! Og siden du har en fisk burde du kanskje være obs på å gi den nok oppmerksomhet, en av fiskene mine antok jeg døde pga ensomhet. 😉

    15. Hei! Kan ikke så mye om kampfisker, men jeg har hørt at man skal ha vertfall to fisker sammen så de ikke blir ensomme! Da kan de dø.. men jeg vet ikke om det gjelder kampfisker! Spør i dyrebutikken 🙂 Jeg hadde en venninne som hadde først en gullfisk i en bolle så døde den etter kort tid for den vart ensom! så kjøpte hun to gullfisker og de døde fordi det var for liten plass.. haha, skal ikke være lett!

    16. Hei Marthe!
      Dette var en veldig fin fisk du har fått av Jonas 🙂
      Jeg anbefaler deg å kjøpe pH-måler, slik at du kan måle om vannet er alfor surt, eller om det er nøytralt. Dette er veldig viktig, siden når jeg hadde fisk så glemte jeg å måle pH-en så den døde litt for fort (2 uker tror jeg), men jeg anbefaler deg å kjøpe en pH-måler i dyrebutikken, som ikke er veldig dyrt engang, men med engang man kjøper pH-måler kan man vite om fisken har det bra i vannet 🙂 Anbefaler deg virkelig dette Marthe 🙂 <3

    17. Hei Marthe! Jeg har hatt fisker veldig lenge nå, også kampfisk. De er veldig glad i planter og jeg måtte ha mange av dem, så anbefaler det sterkt. Det at vannet er litt grumsete gjør heller ingenting. Kalken gir også vitaminer og gjør vannet bedre for fisken. Vannet vil bli klarere snart, kalken må bare ha litt tid på seg før det løses ordentlig i vannet. Vil også anbefale et lite akvarium hvor det er en pumpe som renser vannet, det er også mye mindre arbeid. Hvis du bare har en bolle så må du rense det mye oftere. Jeg har hatt begge deler og jeg syntes akvarium var mye lettere. Lykke til videre 🙂

    18. Kampfisker trenger jo ikke akvarium, da. Hvorfor de fleste fisker må ha det, er fordi de trenger mer oksygen i vannet eller noe. Og skal du ha flere fisk, må du ikke ha to hanner i hvert fall, for da slåss de bare.

    19. Når du ikke har pumpe i bollen, slik at det blir nok oksygen i vannet burde du helle et glass med friskt vann i bollen hver dag 🙂

    20. ååååh, nå savner jeg å ha fisk! Tror jammen meg jeg må ta meg en tur til dyrebutikken til uken. Du trenger ikke kjøpe et helt akvarium når du bare har en fisk. MEN levetiden vil blir mye kortere når du har den i en bolle. Jeg anbefaler deg å bytte vann i bollen to ganger i uken, og husk å skylle steinene/sanden også for mye av skiten legger seg der. Kan også være lurt og omså bare bytte en kopp med vann hver dag slik at den får nye oksygen-molekyler. Slike fisker trenger ikke så veldig mye mat. Husk og ha den på en plass hvor sollyset slipper inn, for de er akkurat som oss som blir litt deprimert av for mørke dager 😉 Lykke til som fiskeeier! Enig med en kommentar over her, kall fisken Valentino Rex!

    21. siden det var en valentinsgave så passer jo valentino ganske bra, men rex var også dødskult! dere kan jo prøve å finne en blanding av de to navnene? litt rart, jeg har hatt allverdens av dyr, men aldri fisk så jeg vet nesten ingenting om det.. men jeg håper du finner ut mer om det, hvis ikke kan du bare google. også har du så mange lesere som sikkert vet en hel haug 😀 ha en utrolig fin søndag, marthe. hvis det er noen som fortjener det så er det virkelig du 🙂

    22. Du kan lett ha fisken i en bolle. du må bare huske på å ha litt flere planter, og ikke minst ha lys som sløkner om kvelden automatisk.
      Dette var en utrolig fin gave fra Jonas. Du bør kalle de Rex-Valentino :D<3 Lykke til!

    23. Hei Marthe, eg har en kampfisk selv og den har levd i over ett år i en bolle med en plante, så akavarium tror jeg ikke du behøver å tenke på 🙂 vi fikk beskjed at de liker å ha det litt “skitttent” og at du ikke må ha det så altfor rentt, hehe! Forrige gang renset vi vannet og helte nok kanskje litt mye rensemiddel oppi som gjorde at noen dager senere døde de 🙁 kampfisker er robuste så ikke vær altfor bekymret, men selvfølgelig må de jo ha det best mulig! Høres ut som du har gjort det meste riktig og at fisken lever i beste velgående 🙂 du virker så godhjertet så du vil vel bare at fisken skal ha det bra og det skjønner jeg <3 det går nok helt bra skal du se! Og du trenger nok ikke å kjøpe ny fisk med det første for som sagt lever den nok minst ett år 😉

    24. Hei Marthe!
      Har aldri kommentert her før, men er litt uenige i andre kommentarer er, så da slenger jeg meg på 🙂 Jeg har hatt flere titalls fisk, alle i akvarium. Utenom den ene kampfisken jeg har hatt. En kampfisk trenger ikke (!) et eget akvarium. Kampfisker liker å ha det lite, men gjerne en plante eller to til, som blir nevnt over. Kamfisker skal også bo alene, da de ofte dreper andre fisk. Siden du har en hann, kan du jo kanskje kjøpe en hunn (uten farger), men det kan dessverre ende litt sørgelig for den også 🙂
      Varmekolbe skjønner jeg ikke vitsen med? Jeg har hatt guppyer, mange slags gullfisker og som sagt, kampfisk. Disse sortene trenger ikke varmekolbe. Romtemperert vann er perfekt for dem! Altså vil vanntempen “gjevnes ut” av romtemeraturen i leiligheten deres. Det kan dog være litt vanskelig når man skal skifte på vannet, men da er det viktig at du ikke skifter ut alt vannet hver gang. Skift kun 2/3 av vannvolumet i bollen, både for å holde på temp som var, og også vannfloraen 🙂 Det er sant at man ikke skal skifte for ofte på vannet, men dette gjelder oftest større akvarier med flere fisker og planter – da klarer de å opprettholde sin egen normalflora. I en liten bolle er ikke dette like lett å få til, så du må hjelpe til litt 🙂 Tror jeg hadde byttet vann hver 10. dag, hvis jeg var deg. Men det lærer du deg til å se an selv!
      Dette ble et langt innlegg, men håper du fant litt nytte i det 🙂

    25. Rex Valentino høres bra ut! Mye bedre enn Valentino Rex.
      JA, la den hete Rex Valentino! Fungerer fett.

    26. Jeg har sendt deg en mail. Hadde vært fint om du kunne ha svart på akkurat den.
      Ville kald den for rex valentino dere.. veldig fin fisk marthe, ha en fin dag 🙂

    27. Jeg hadde en sånn fisk for en stund siden:) vi hadde den i en bolle, og den så ut til å trives helt fint!:) men oppi bolle. Hadde vi en varmekolbe og en slags rense maskin! Lagde litt lyd, men fungerte helt fint:) lurt å spørre i dyrebutikken:):) lykke til!

    28. jeg tror ikke du vil noen dyr noe vondt jeg marthe <3
      men etter våres erfaring, spesielt mammas, så lever ikke fisker lenge i boller desverre ifht litt større kanskje avlangt akvarium. og hvis dette ikke er en kampfisk så ville jeg vurdert å skaffe meg en til som selskap:) ellers så er det som andre sier, planter!!!! 😀

    29. Vi har hadd både kampfisk og gullfisk før. Vi har hadd alle fiskene vi har hadd i bolle. Alt vi hadde oppi var 1 plante, steiner og kanskje en stor stein eller noe den kan “gjemme” seg bak eller svømme igjennom. Vi hadde ikke rensepumpe eller noe. Vi skftet vannet og renset vannet 1 gang i uken. Når vi skftet tok vi noen dråper med noe oppi eller noe, men husker ikke helt hva det het. Vi gidde den mat 2 ganger om dagen, 1 om morgenen og en gang om kvelden.

    30. ser det ikke er noen som har anbefalt aquaforum.no , anbefaler denne siden på det sterkeste. 🙂 Der har du alt fra veteraner til nybegynnere med akvarium som deler tips med hverandre,du har også en kunnskapsdatabase som er veldig nyttig. har fått mange tips derfra 🙂 her er en link hvis du er interessert i å lese om kampfisken og dens behov. http://akvaforum.no/profile.cfm?id=5183

    31. ikke noe ekspert. men viktig å bytte ut noe av vannet ofte(!), slik at fisken alltid har oksygenrikt vann. fort gjort at den dør i en bolle, hvis en ikke er obs på behovene. hadde en fisk før som hoppet ut av bollen også, og jeg fant den halvdød på gulvet. vet ikke helt hvorfor den gjorde det.. haha

    32. Hei marthe!
      Det du har fått er en kampfisk! De liker veldig godt å ha mange planter som andre fisker, det er en tropisk fiskerase som liker litt varmt vann ikke kaldt! Men varmekolbe er ikke nødvendig for kun 1 fisk..!
      Et tips for å “sosialisere” den litt å for å få den til å få bedre selvtillit! Er å sette et speil eller noe som skinner igjen på han, som gjør at han ser seg selv, da tror han at an må beskytte territoriet sitt å blåser seg opp. Da får du virkelig se hvor fin den er!! Hvis du vil ha flere fisker må du nok desverre ha de i en annen bolle.. Men jeg hadde en hann kampfisk ilag med 2 hunn kampfisker, det gikk veldig fint! Bare at da trenger de flere planter slik at de kan gjemme seg mer.
      Lykke til! P.s den trenger ikke veldig mye mat..

    33. Vis dere kjøper en til lik fisk, så kaller dere en Rex og en Valentino, da blir både dere og fiskene glade( som har fått en lekekamerat) 🙂

    34. kampfisker trenger ikke noe større enn den bollen der,jeg har hatt mange kamfisker til og med i mindre boller enn den der,de trives med lite plass.anbefaler deg å gå på dyrebutikken på det “gamle” sørlandssenteret,de har mye erfaring med fisk. du trenger heller ikke varmekolbe og alle disse tingene oppi,den lever like fint uten.

    35. Hva med Rex Valentino, da? 😀 Jeg har hatt fisker før, men ikke en sånn kampfisk som du har. Jeg tror ikke kampfisker trenger så stor plass, så den bollen der er nok. Da jeg hadde gullfisk så hadde jeg plante, en liten pumpe (det er et tips), sand og litt pynt 🙂

    36. Så koselig med fisk! Tenkte på hvordan det ville være å ha en selv her forleden, men jeg tror nok ikke det går, da jeg er student og reiser fra hybelen i ferier. Din var i alle fall veldig fin. Håper den trives hos dere 🙂

    37. Man kan få akvarium som er litt større enn bollen, det er lys med og man kan gå til anskaffelse av en varmekolbe og evt en pumpe 🙂 kampfisken klarer seg fint alene, men de sier aldri nei til en lekekamerat 🙂 helst av samme art.
      Som mange nevner her så kan du få kjøpt strips til og måle ph verdi/ om vannet er bra for fisken og leve i.
      Dere kan jo kalle han Rex Valentin(o) siden det er kampfisk men en skikkelig sjarmør 😉

    38. Jeg hadde kampfisk, som levde usedvanlig lenge. Jeg ser noen kommenterer over at du må ha stort akvarie, pumpe osv, men det er bare tull. Den bollen der holder i massevis, også burde du bytte vann annen hver uke. Kanskje ha oppi et par planter til, for den liker å ligge på blader når den sover 🙂 Men pass på å ha fiskebollen på samme sted, for hvis du bytter sted for ofte, kan den dø av forvirring… Haha! Det fikk jeg hvert fall beskjed om i dyrebutikken! Det samme gjelder mat, så ikke gi den for mye mat, for den spiser til den dør! Lykke til med ny fisk! 🙂

    39. Dyrebutikken på gamle sørlandsenteret selger noen kule små akvarium beregnet for en kampfisk. syns absolutt den må ut av bollen…du kan også levere vannprøve der så kan de teste kvalitet på vannet. Vårt vann er så kalkholdig fra før så det må absolutt ikke kalkstein oppi vårt akvarium(Hånes). Les på aquaforum!! Masse gode tips der. Det var en virkelig flott kampfisk, vær forsiktig med å ha speil foran den, så noen tipset om det. Gøy å se den blåser seg opp,men den kan bli stresset,ser jo en “rival” i speilet. Kjøp middel for å nøytralisere klor når du skifter vann,aldri skift mer en 20-30% av gangen. Lykke til med det nye familiemedlemmet!

    40. Så fin han var! 🙂 Jeg har ingen erfaring med kampfisk, men han burde få noe han kan gjemme seg i i alle fall, finnes masse stilig pynt til akvarier som også fungerer kjempefint som gjemmested, bare å se i dyrebutikken 🙂 Og ja, husk å aldri skifte alt vannet! Jeg ville ha skiftet en gang i uken, men da bare 1/3 av vannet. Å skylle stenene i bunnen ville jeg ha gjort litt oftere enn en gang i måneden (kanskje annenhver uke?), dette ser du an, jeg har aldri hatt bare 1 fisk (men du skal absolutt ikke ha flere når du har kampfisk!!) så jeg aner ikke hvor fort skittent stenene blir når du bare har en 🙂
      ♥ Lizbethosnes.com – Mitt liv som gravid – og ellers litt utenom det vanlige.

    41. Rex Valentino høres jo bra ut 🙂 (men mest Valentino, haha) hadde også kampfisker da jeg vokste opp, men det var ganske mye styr for et så lite dyr..bl.a. det med at buret må renses osv, og blir fort grumsete og illeluktende. Som du sikkert har hørt før, så må man aldri ha to kampfisker i samme bur, for da dreper de hverandre! Jeg hadde min fisk i et akvarium av plast som var ca. like bredt som en pc, i stedet for en liten bolle, men tviler på at fisken har det så veldig mye bedre i et akvarium dersom størrelsen nesten er den samme. En plante eller to er også bra å ha, ikke bare for vannet sin skyld, men også for fisken siden den kan “gjemme seg” bak den 🙂

    42. Jeg hadde en slik kampfisk for ett par år tilbake. Hadde ikke kalksten i bollen, men brukte noen dråper fra en flaske kjøpt på dyrebutikken. Er for at vannet skal ha rett PH:-)
      Vær forsiktig med å kjøpe en “venn” til denne fisken. Jeg mixet den med noen andre, og den var fæl med å bite og bli bitt. Den levde ALT for lenge, hadde aldri trodd den skulle leve så lenge:-) Vask bollen 1 gang i uken, mat 1-2 ganger daglig, og pass på at fisken har ett sted å gjemme seg:-D
      LYKKE TIL!

    43. Jeg hadde fisk for en stund siden, jeg fikk vite at det var helt i orden å ha fisken i en bolle, men han anbefalte meg å ha to stk. Det sier jo seg selv at det må være ganske ensomt å svømme rundt helt alene i en bolle 🙂
      fisken var kjempe fin!

    44. Kampfisk liker å ha pumpe, slik at den får svømt mot “strømmen” og bevegt seg litt.. Lunket vann, og et hus den kan gjemme seg i! Min elsker huset jeg har kjøpt til den, sover der o stor koser seg! Kanskje akvarium også!;-)

    45. Et akvarium er ikke nødvendig, jeg hadde en kampfisk i bolle for noen år siden, og den levde i over et år 🙂

    46. Jeg synes også at den skal hete valentino 🙂 Jeg hadde to gullfisker før, men det var så kaldt på rommet mitt at dem døde etter 2 uker stakkars. Huff, pass på å ha bollen i romtemperatur hele tiden 🙂

    47. Jeg hadde en kampfisk som levde bra den i en slik bolle du har, og den levde i ca 3 år faktisk 🙂 trenger ikke dyrt akvarium og alt det der for at den skal ha det bra, men som jeg ser flere skrive, så ha en liten gjenstand fisken kan gjemme seg i 🙂 og aldri bytt alt vannet, og la det være igjen litt grums på glasset. Det vi fikk beskjed om på dyrebutikken 🙂 det vil alltid være alger og “dritt” i vannet pga fisken “produserer” det, men lysstoffrør og sånt gjør det grønt, som får vannet til å se veldig skittent ut. Bytt vann ca 1 gang i uka, og pass på å ha en plante liten nok så toppen ikke går utenfor vannet:-) lykke til! Likte Rex best forresten:-)

    48. Vanentino likte jeg 🙂 jeg kan ingenting om fisk… Har hatt men de døde av en elleranna grunn… Vil ikke vite hvorfor 😀

    49. Heihei! Øøømm, nå har ikke jeg vert så aaalt for mye borti akkurat denne type fisk, men jeg har vertfall aldri hørt om at en skal legge en kalksten nedi bollen!! Hehe! Men jeg tror nok det beste du gjør er å få informasjon i dyrebutikken ja! Kanskje den trenger en spesiell type plante, kanskje det bør være minst to fisker sammen? evt. hvilket kjønn for at de skal komme best mulig overens?
      MEN… det alle sier om at det er dyreplageri å ha fisker i en bolle er bare tull! Mange mener dette er sant, og at de både har forsket på ditt og datt. At dere fant en fiskebolle i en dyrebutikk er jammen sjeldent! De fleste butikker har til og med sluttet å selge disse! Men jeg kan si deg en ting.. Om fisken svømmer i en bolle eller i en firkant, har den det like godt! Jeg har hatt fisk i MANGE år nå. Noen lever lenge, mens andre ikke, og dette varierer rett og slett fra fisk til fisk (selv om det høres rart ut!). Lang historie kort; det er INGEN problem å ha de i en bolle.
      En ting til… Visste du at det faktisk går ann å drukne en fisk?? Hehehe! Helt sant! Om du fyller for mye vann i bollen, får de ikke tilgang til nok oksygen!!

    50. Er ingen ekspert på fisker, men spør noen kvalifiserte før du skyller steinene. Nå er det vel 10 år siden jeg hadde fisk, men mener å huske at mine fisker døde fordi jeg vasket steinen.. Jeg ødela det naturlige grunnlaget som fisken hadde… Så vær forsiktig med det 😉

    51. Etter mine år og erfaringer med kamp fisk trenger dere ingenting enn: bolle,lunka vann, og noe den kan gjemme seg under(sove hull på en måte)
      kampfisken kommer jo fra vannpytter i japan osv, så stl på bollen er fin, men husk og ikke ha for varmt vann, men heller for kaldt bare litt mindre en lunka 🙂
      vaskingen av fiskebollen bestemmer du selv. den kan leve med grønt(alger) glass og, så det er opp til deg om hvor reint du vil ha det!
      kalksteinene trenger dere ikke.
      OG, ikke putt flere fisker med den, det er hann fisk og den vil nok mestantagelig spise opp de andre dere putter oppi der..:) lykke til 😀

    52. Heihei Marthe!
      Jeg har hatt mange fisker fra før og av den erfaring anbefaler jeg at du kjøper inn litt flere planter! Da har fisken noe å bultre seg opp i og han kan gjemme seg litt av og til..Valentino var ett kjempe søtt navn! Valentino er italiensk og også litt franske(det passer godt siden du fikk han på valentines)p.s-Har vert fast leser siden 2011!

    53. Haha, har tydeligvis hatt tidenes særeste drøm.. Har vært syk i over en uke nå og har tydeligvis litt for høy feber, for jeg har sjekket bloggen din ett par ganger i løpet av dagen fordi jeg har lurt så på hva denne valentinesgaven var. Og plutselig kom jeg på at du allerede har avslørt det, fordi det var jo en sånn tv ting sånn at du kunne se flere forskjellige kanaler på tv’en. Herreminn, snakk om romantisk valentinsgave…vet ikke hvor jeg fikk det fra 😛 Men gøy med fisk da! 😀

    54. Kjære vakre vene. Kampfisken din trenger MYE større plass, en bolle er ikke helt tilstrekkelig. Du må ha 20 liter minst.
      Min første kampfisk hadde jeg selv i en liten bolle, med litt grus, en plante og en pynteting. Den døde ettee et par mnd. Samme gjorde fisk nr to, nr tre, nr fire og nr fem. Etter dette kjøpte jeg et større, ordentlig akvarie – med innvendig pumpe, lysarmatur og alt. Dette er fire år siden, og fisken lever enda. I beste velgående. I tilleg har jeg to små algeetere (sånne sugefisk som sitter på glasset og bunnen og spiser alger) og fem kardinaltetra,
      Kampfisk går fint med andre fisk, som vel og merke er fredelige og ikke så veldig prangende med mye slør og lange finner. Ikke andre kampfisk selvfølgelig. Men jo større plass, jo bedre trives de. Det sier jo seg selv, blir jo det samme med oss. Tenk om vi skulle bodd på et lite mørkt bøttekott?
      Og sist men ikke minst trengs det planter! 80% av bunnen burde være dekt av planter 🙂
      Les på denne siden; http://akvaforum.no/profile.cfm?id=5183 :))

    55. jeg hadde kampfisk i bolle i litt under ett år. husk å vaske og skifte vann i bollen minst en gang i uken, jeg vil også anbefale og helle et glass vann i hver dag slik at fisken får nok oksygen. husk også å vaske plantene, gjerne skrubbe med fingertuppene slik at de kjennes rene ut, da fjerner du avfall som skal være skadelig for fisken 🙂 ellers er kampfisken nydelig å se på!!

    56. Lykke til med fisk 🙂 jeg ser mange, mange kommentarer om hvordan den skal behandles og hvaden skal få og hvor den skal bo. Selv har jeg hatt fisk i fire år og har bare et enkelt råd: prøv deg frem. Fisker er forskjellige, noen har fisker i boller i flere år uten problem mens noen har massedødsfall hver gang de prøver å få fisk til å leve i noe annet enn akvarium. Det er tusenvis av dilldall du kan kjøpe, men ta med en klype salt det de sier i dyrebutikken, det er sjeldent de er spesialisert på fisk og liker gjerne å tjene så mye som mulig har jeg forstått. Jeg anbefaler en side som heter akvaforum.no, som har en oversikt over akvariefisk. Der kan du sikkert finne fisken din og lære mer om den, med informasjon om størrelse på karet den trenger og temperatur 🙂 kos deg med fisk, de er veldig koselige når man får det til!

    57. Hei Marthe! Jeg hadde flere kampfisker som levde i 3-4 år og de hadde det veldig bra (ble litt tjukke til slutt men…). For det første, skal du kun ha en fisk, er det veldig kjekt for kampfisken spesielt om det er en hannfisk, at den har et “mini” akvarium som er firkantet med speil i så den kan bruse med finner og farger. Min hadde det veldig morsomt når han oppfattet at han “vant” over noen andre, og de får da stimulert sin KAMPfisk. Man skal egentlig aldri ha flere kampfisk hanner sammen da de sloss lett. Jeg kjøpte to hunner til min kampfisk, og de endte med å slite han litt ut, så han døde først, men trivdes i selskap med jentene så lenge det varte. Jeg kjøpte da en stor bolle og pyntet med passende figurer og planter. Viktig å holde vannet rent og i passe temperatur, øving gjør mester når det gjelder å skifte vannet og rense steinene samtidig som fisken har det fint i en annen mindre bolle til rengjøringen er over. Pass også på at kampfisk har lett for å kunne hoppe ut dersom de ikke trives/har en for liten bolle. Et medium stort firkantet “akvarium” med speil i en av glassveggene er derfor å anbefale!

    58. Vet du hvor man kan få kjøpt sånn fiskebolle som du har fisken din i? finner det ingen plasser.. Håper på svar 😀

    59. Du må ikke bytte ut allt vannet samtidig, fordi i det gamle vannet er det bakterier som fisken er vandt til og som fisken trenger. Hvis du bytter allt sammen blir det nye bakterier og bakteriene som fisken trenger er ikke der lenger 🙂 bollen burde ikke stå i sollyset, for det tåler ikke fisken..

    60. Hei! Ser at folk mener du bør kjøpe akvarium, det trenger du ikke fordi du har kampfisk. De trenger ikke akvarium, det er det som er spesielt med kampfisk, de klarer å leve i en bolle. Bare bytt ut en kopp med nytt vann hver dag, så får’n bra med oksygen!!

    61. Fisken vil ha mindre kapasitet for å utvikle seg og levetiden vil minske enormt om du lar den bo i en bolle. Mange som sier kampfisken ikke trenger større plass ettersom en bolle er like bra som dens naturlige habitat, men dette er ikke sant! De lever i vannområder som kan sammenlignes med et 500L akvarium. Såklart kan de overleve i en bolle, men det er forskjell på å overleve og trives! Du kan jo bo på et 5 kvadramtmetersrom resten av livet ditt og overleve, men vil du trives?
      Jeg selv kunne uansett aldri hatt samvittighet nok til å ha en fisk i et akvarium en gang! Nemo har gitt stort inntrykk på meg for å si det sånn, haha! Lykke til med fisken iallefall, var nok koselig å bli overrasket med den! Ikke minst er den nydelig i både fasong og farger:)

    62. Denne fiksen liker seg faktisk best i sumpvann, det vil si at du ikke må rense vannet alt for ofte. Den liker seg også best i liten bolle, så det du har nå er passe:)
      de lever faktisk ikke like lenge i store akvarium. 🙂 har hatt denne type fisk i mange år,siden pappa driver dyrebutikk

    63. Hei 🙂
      Hest mange av kommentarene ovenfor, og ser at flere har kommentert at fisken burde fått seg et akvarium i stedet for en bolle, da det er nærmest dyreplageri å la en fisk leve i en bolle. Jeg ser at du mener at det ikke er nødvendig med et stort akvarium bare for en fisk, og det skjønner jeg godt. Akvarium er både dyrt og tar mye plass, men om du går til innkjøp av et lite, men firkantet kar, vil det være mye bedre for fisken. Da slipper den å svømme rundt og rundt, for det har den ikke noe godt av. Det firkantede karet trenger ikke være så mye større, men det er dette med formen som gjør det så mye bedre. Og når du likevel har fisk, da gjør det vel ingen forskjell for deg om du har en eller to fisker i det samme “akvariet”? Men for fisken ville det gjort en stor forskjell. I det ordentlige liv lever de i stimer, det å leve alene blir ensomt. Du kan jo tenke deg selv å svømme den samme ruten gang etter gang, ikke noe nytt å observere og utforske, ingen å kommunisere med. En eller to venner tror jeg ville gjort fiskens liv mye bedre.
      Nå som jeg likevel har skrevet langt, kan jeg jo egentlig bare fortsette med at fisken trenger planter for å føle seg trygg. Eierne av fisken vet selvfølgelig at den er trygg der nede, men den stakkaren vet ikke noe, og fiskens liv vil bli mye mindre stressende om den har planter den kan gjemme seg i, spesielt om natten da den sover, og ja, fisker sover 🙂 Planter vil også være steder fisken kan utforske, da har den noe å gjøre, og stoffene plantene skiller ut er også bra for fisken 🙂
      Så vil jeg bare si at det var veldig romantisk fra Jonas og gi den denne fisken. Både Rex og Valentino var fine navn, hvorfor ikke kalle den Rex-Valentino? 😀
      Lykke til videre med fisken, den får det nok bra!

    64. Hei Marthe! Kalksteinen skal være i vannet selvom det blir grumsete. Det er en kampfisk du har og de lever i slike forhold i naturen. Kampfisk er den eneste fisken man kan ha i bolle fordi den er den den eneste fiskerasen som tåler det, det er slik den lever i naturen. Det er ulovlig i Norge å ha gullfisk i bolle. Kampfisk er de eneste som kan leve slik!
      Mvh Anette som jobber i Tropehagen Zoo kjeden.

    65. Hvis du tar et speil inntil glasset begynner den å “slåss” med fisken i speilet! 😮
      Da blåser den fjeset opp og svømmer villmann!
      Har hørt at den kan faktisk dø av det i lengden, men ikke vet jeg 😛
      Anbefaler ikke å ta noen som helst andre fiske i, heller ikke hunner.. Blir som oftes drept

    66. Jeg har hatt en kampfisk som levdevde i tre år , den kampfisken bodde også i bolle og hadde det kjempe fint,jeg pleide bare og gi han et slags blått vann som man kan kjøpe på dyrebutikken (de vet hva du mener hvist du spørr dem som jobber på dyrebutikken)fisken hadde bare en liten plante og noen farge rike steiner og jeg matet ham to ganger i uken ,jeg tror kampfisker trives godt nor de er litt farger rundt dem og at de holder seg friskere med det blåe vannet nor de bor i bolle:):):)

    67. Det er veeeldig viktig at du ikke har to kapmfisker eller flere i et akvarium, spessielt ikke av samme kjønn! For da begynner de å sloss mot hverandre til en av de tilslutt dør… Ellers så er det fint hvis du har planter og småting som de kan gjemme seg i 🙂 lykke til! 😀

    68. har kampfisk selv som har levd i over 1 år, jeg har han i en avlang blomstervase faktisk, han har et berg oppi med falske planter og så bruker jeg Aqua sana – thats it 🙂 du trenger ikke et helt akvarium for en fisk, han klarer seg fint uten pumpe og varmepumpe 🙂 men opphold han der det er litt varmt, fisken blir sløv dersom vannet han er i blir for kaldt 🙂 lykke til!

    69. Ikke tenk på å kjøpe et stort akvarium til en liten fisk. Vi hadde en kampfisk(slik som du har) i en bolle og den levde godt den. Kampfisker lever i dammer i naturen som betyr at det ikke gjør noe om vannet er litt grumsete. Pass på at vannet ikke er for kaldt og ikke for varmt! Ikke lurt å ha andre fisker med den heller fordi kampfisker kan slåss til den andre fisken er død. Vi hadde noen småfisk sammen med den, og det gikk helt greit. Men tror ikke mamma ville puttet oppi noen større fisker. Kall han heller Rexino, da blir nok begge fornøyde, haha! Lykke til med å ha han 🙂

    70. Jeg har hørt at man skal aldri putte flere kampfisker sammen da de kommer til å drepe hverandre. Jeg hadde to gullfisker i en stor bolle og de døde etter to uker, har også hørt fra flere fiskeeksperter at det anses som dyremishandling å ha fisk i bolle, var flere grunner til, men som jeg dessverre ikke kommer på nå. Lykke til 🙂

    71. jeg ser kommentarer over her som sier at fiks ikke skal være i bolle, men kampfisk er vant til å bli avlet opp i glass som er mindre enn melkeglass, så for kampfisken har ikke dette noe å si. Andre typer fisk synes jeg kan ha et passe stort akvarium, men kampfisker trenger ikke noe stort akvarium. Det ser jo selvfølgelig stygt ut når en kamfisk ligger i et lite glass, men det er jo dette disse fiskene er vant til så det er ikke noe krise 🙂 Men jeg ville kanskje uansett investert i et større akvarium så fisken får mer plass til å svømme, men da må dere kjøpe en pumpe til akvariet og så fisken får oksygen.

    72. Har hatt min kampfisk i en bolle nå i over et år, og jeg syntes det var helt greit.
      Min bolle var mindre faktis.
      Men etter en stund kjøpte jeg meg et stort akvarium, og nå har kampfisken min rykket å bli 3 år. Men trist å si, så tror jeg han synger på siste verset:(

    73. Jeg er litt sent ute, men kjekk informasjon: her ser jeg at det er utrolig mange meninger ang kampfisk. En gullfisk i bolle kan man kalle “dyremishandling” for den blir også 35 cm i et stort akvarium den har også en del avføring ! En kampfisk blir ca 6cm. Og ta planten ut av potten, dette er en anubias så den har kraftige røtter, den øverste delen av planten skal ligge over grusen. En kampfisk har labyrintorgan så den henter oksygen over vannflaten, da kommer vi inn på flyteplanter. Flyteplanter er utrolig geniale å ha i overflaten til denne fisken siden den går opp å henter oksygen, så slipper den å få en stor overgang i temperatur. Gjerne få taki en plante som er hurtigvoksene og gjør de samme med denne planten men del planten i flere deler:D kampfisken liker høy ph derfor har du kalkstein som hjelper med å øke ph. Står bollen på stua eller kjøkkene trenger man ikke varmekolbe så lenge det ikke er kaldt der. Han vil ha ca 27 grader, og lunket for deg er ca 37. Så de ska kjennes kaldt ut, trenger kun å ta ut en kopp pr dag med vann kun om det er sommer å etterfylle med kaldt vann. Når planten er våken gir den fra seg oksygen til fisken også. få taki slamhevert for å komme godt nedi grusen for å rense opp avfallstoffer av mat og avføring(gjør jobben lettere for deg) jo større plass kampfisken får, jo mer aktiv er den selvfølgelig, men den er ikke nødt til å ha utrolig stor plass, for der den kommer fra bor den i små “pytter” med vann. Men selvfølgelig jo større plass jo bedre er det. Håper jeg har fått med meg det meste nå, men du får bare spør om det er noe du lurer på 🙂 her eller epostadressen min.

    74. Hei . Jeg har en lik fisk og den heter tyson 😂 har min i bolle jeg også , snart to år . Den er aktiv , meget aggressiv og lager skumrede hele tiden og det er tegn på att den er frisk og har det bra . Jeg har ett skjelett hode den liker å gjemme seg i til tider og plante som vokser så den flyter i vannet , det liker den best . Du trenger ikke tilsatt oksygen hos en kamp fisk så lenge du har plante , da blir det oksygen i vannet og fisken går opp etter luft også . Har hørt att kampfisk kan leve i slags små pytter så jeg tror ikke en bolle er ille men er jo klart att fisken trives uansett i større omgivelser da 😊

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg