Marthe tipser – Mote på nett!

 
 

1. WWW.NASTYGAL.COM
Jeg kan sitte på nastygal i timesvis og bare glane på klær. Skoutvalget her er det beste jeg har sett på noen nettside og utvalget av blant annet Jeffrey Campbell er enormt. Jeg tror nesten ikke det er et skopar på hele nettsiden jeg ikke ville hatt i samlingen min. Her snakker vi råtøffe sko! Utvalget av klær er også godt. Jeg kjøpte selv min første UNIF skinnjakke fra denne nettsiden for et par uker siden og er storfornøyd med både utseende og kvalitet på jakken. Eneste ulempe med nastygal er tollen. Jeg betalte 600 kroner i toll på pakken min. Jakken kostet bare 800 kroner i seg selv, så jeg ble litt overrasket over den store tollsummen, men så skulle det vise seg at jakken var verdt enhver krone.

 
 

2. WWW.NELLY.COM
Dere vet vel hvor mye jeg handler hos Nelly? Jeg venter faktisk på en pakke derfra nå! Nelly har også et godt utvalg på billige både kjoler og sko. Her slipper man også toll! Frakten varierer litt, men jeg har aldri opplevd at den koster mer enn femtilappen. Etter å ha handlet utallige ganger hos Nelly kan jeg si helt sikkert at dette er en trygg nettside. Man kan bytte klærene om de ikke er som forventet og man kan få igjen pengene om man ønsker det. Det tar litt tid før pengene kommer inn igjen på konto, men man får dem ihvertfall! Nelly får stadig inn noe nytt og forbedrer sortimentet hele tiden.

 
 

3. WWW.ROMWE.COM
En nettbutikk jeg oppdaget forrige uke! Siden har jeg egentlig bare gått og ventet på lønning slik at jeg kan ta en shoppingrunde i butikken! Jeg er helt sjokkert over at jeg ikke har sett denne butikken tidligere. Så mye fint, og rimelig! Nå har jeg ingen erfaring med toll og frakt fra denne nettsiden, men det har kanskje dere? Noen som vil dele erfaringer her? Jeg har i førsteomgang fryktelig lyst på den naglede bhen! De har den i flere varianter og jammen er de ikke dyre heller. MÅ HA!

 
 

4. WWW.SONEXTYEAR.COM
Sonextyear er en ganske nyoppstartet nettbutikk som jeg oppdaget for et par uker siden. Det jeg liker så godt med sonextyear er at utvalget ikke er så ekstremt. Når utvalget blir veldig stort, orker man ikke å bla seg gjennom alt. Her har de kun noen få varer av hvert merke og alt er noe jeg mer enn gjerne skulle hatt i klesskapet. Nettbutikken selger både spell bags i flere varianter, runwaydreamz shortser og jakker, og klær av Jen’s Pirate Booty. Det er faktisk noen varer på vei hjem til meg fra denne nettbutikken akkurat nå! Så fort jeg har mottatt det, kan jeg om ønsket fortelle litt mer om frakt, kvalitet, osv..  

5. WWW.MODEKUNGEN.SE
En svensk nettbutikk jeg både har handlet hos og fått varer sponset. Den naglede vesken min som også vises på bildet under, er herfra og koster rundt 800 kroner. Ellers har jeg også en helt nydelig genser herfra og to par sko som jeg virkelig har bodd i. Eneste ulempen som jeg har opplevd med modekungen er at det tar lengre tid enn normalt fra man bestiller til varene kommer på døren. Det kan godt hende dette er forandret nå, men tidligere var dette et lite problem. Ellers er det dessverre toll her også.

  

6. WWW.RUNWAYDREAMZ.COM
Åh.. Jeg må innom denne nettbutikken nesten hver dag bare for å dagdrømme. Jeg tror ikke jeg hadde takket nei til en eneste vare av Runwaydreamz. Alt er jo rålekkert! Jeg har selv to shortser og en vest fra nettbutikken og er storfornøyd. Første shorts jeg kjøpte herfra var alt for stor, men andre shorts jeg kjøpte i samme størrelse passet perfekt igjen. Det står mål på nettsiden deres slik at leser man disse, så skal det ikke være mulig å ta så feil som jeg gjorde. Ellers vil jeg si at jeg er kjempefornøyd med kvaliteten på både shorts og vest. Vesten er jeg så fornøyd med at jeg egentlig bare vil gå med den hele dagen. Tollen kom på under 200 kroner begge gangene jeg bestilte fra runwaydreamz.

 
 

7. WWW.SHOPTHETRENDBOUTIQUE.COM
En nettbutikk som jeg også har gode erfaringer med. Jen’s pirate booty kjolen og spell bagen min er herfra. Utvalget av varer er veldig stort, noe jeg synes er litt slitsomt. Det lønner seg å søke opp det du leter etter slik at du slipper å bla deg gjennom 50 sider med klær. Det er mye rart som selges her også, men det er jo litt morro å gå på en slags skattejakt for å finne det virkelig unike! 

 
 

Det var mine favoritter!
Hva er deres?

46 kommentarer
    1. Skal lære deg det med mva og toll jeg 🙂
      Er verdien på pakken under 1000 kr, men over 200 kr, betaler du uansett 120 kr i fortollingsgebyr, og 25% merverdiavgift av totalverdien på pakken (verdi av varene + frakt), og 10% toll hvis det er klær. Er verdien over 1000 kroner, er fortollingsgebyret 220 kr. Dette gjelder posten, fedex osv er litt annerledes.
      Så, kjøper du en jakke til 800 kroner, og frakta koster 150 kroner, skal du betale 120 i fortollingsgebyr + 237,5 (25% mva) + 95 (10% toll på klær) = 452,5 kr. Blir dyrt med andre ord.
      Og et lite obs – om varen har en verdi på under 200 kroner (husk valutakurs, koster noe 198 dagen du kjøper det kan valutaen endres slik at den likevel koster over 200 dagen den kommer til Norge, lurt å kjøpe for under 190), og frakten gjør at den kommer over 200 kroner, skal du ikke betale mva og toll. Det er kun verdien inntill 200 kroner, men over 200 kr er det verdi + frakt. Dette kommer an på om firmaet som sender setter beløpet som totalverdi (verdi+frakt i ett) eller verdien som en sum og frakt som en annen sum. Lurt å passe på!

    2. Toll har ingenting med hvilken side man handler fra, men handler man fra utlandet for mer enn 200 kr (produkt + frakt), så må man betale moms og evt toll. Da betaler man 25% (tror jeg) i mva, og ulik pris på tollen etter hva slags vare man kjøper og hvor mye det koster. Gå inn på toll.no, så kan du sjekke hvor mye en evt tollregning vil komme på når du handler fra utlandet! Kjempelurt, for da får du ikke noe sjokk når du må ut med mange hundre i tollregning! 🙂

    3. Tollen har jo ikke noe med siden å gjøre, men med hvor mye du handler for 🙂 Så tollen hadde blitt akkurat det samme på romwe som på nastygal dersom summen av varene er den samme!
      Nastygal elsker jeg, samme med Nelly. Fine nettbutikker, det 😀

    4. Super smart blogg!! Handler en del på Nelly.com, men bruker ikke å handle på utenlandske nettsider siden de har toll :s Handler også en god del på ginatricot.no, siden vi ikke har det her jeg bor..
      Kunne du foresten ha hatt en blogg der du viser noen “skolevesker” til under 500 lappen? Hadde vært veldig nyttig, jeg leter enda etter årets skoleveske!

    5. Det er ikke toll på varer i skinn da, så at du måtte betale toll på jakken var rart. 25% moms er derimot noe som må betales på alt.

    6. Så mange flotte tips! Du hver ikke om noen bra nettsider som selger ballkjoler som også kan fungere i bryllup? 🙂 (ikke de typiske “store” kjolene)

    7. Romwe.com har faktisk ikke toll og har også gratis frakt til Norge. Hvis du velger gratis frakt når du bestiller fra romwe, så får du ikke toll. Velger du en raskere fraktmetode som koster penger, får du toll. Har bestilt derifra to ganger før, og fikk aldri noen ekstra tollregning å betale.

    8. Jeg har definitivt ikke forstått dette tollsystemet, men jeg forstår like lite nå. Mine tollregninger stemmer ikke med noen av “oppskriftene” dere har kommet med her. Jeg har hørt det ene og det andre angående toll, men lite av det stemmer. Man skal ikke betale toll på sko har jeg hørt og nå ikke på skinnjakker heller. Vel, jeg har måttet betale toll på alt jeg har bestilt, og de tollregningene som har vært høyest har faktisk vært på sko og denne siste skinnjakken. Hvorfor fikk jeg en tollregning på 600 kroner fra nastygal på en skinnjakke, og en tollregning på 200 kroner fra runwaydreamz på en shorts og en dongerivest når summen av de to sistnevnte kom på mye mer enn prisen på skinnjakken? Jeg forstår NADA. Haha 🙂
      Ida: Jeg vet ikke om noen nettbutikker dessverre, men har du butikken Agape i nærheten av der du bor? De selger vanvittig mange fine både brudekjoler, selskapskjoler og ballkjoler. 🙂

    9. Er du og Kristinabe.blogg.no venner?
      Dere brukte den bloggen før, men så skjedde det noe.
      Elsker bloggen din Marthe♥

    10. Elsker Nelly og maaaange andre butikker! Forresten så vil jeg bare si ifra at jeg ikke vil anbefale Romwe! Bestilte noe derifra før jul en gang. Ikke bare tok det flere måneder før jeg fikk høre noe, men da sa de at de hadde fått feil adresse (selvom det faktisk var riktig) Helt latterlig! Da vet du hvertfall det, så håper jeg du ikke går på samme smellen som meg 😀

    11. takk for mange gode tips! Dette innlegget ble lagt inn som favoritter hos meg for da vet jeg hva jeg skal gjøre hvis jeg trenger inspirasjon eller kjøpe fine ting:-)

    12. Utrolig fint at du deler dette med oss Marthe! Har faktisk bestillt fra alle de butikkene før og nastygal er lett en favoritt!
      Digger bloggen din søta!

    13. dødsmasse fint på disse nettbutikkene. har handla litt her ja. mest fra nelly for der er det sikkert og så god kundeservice 🙂 du har så fin stil!!

    14. Hvis du bruker denne nettsiden (http://toll.no/templates_TAD/ImportCalc.aspx?id=153564&epslanguage=no) til toll.no, så kan du regne ut der hvor mye toll og moms kommer på. Tollprosenten varierer utifra hva slags produkt du kjøper. F eks er undertøy tollfritt (men ikke momsfritt, altså du må fremdeles betale 25% mva). Dette gjelder bare truser osv, ikke BH. På importkalkulatoren står det at skinnklær er en tollfri vare, så du skal egentlig ikke behøve å betale toll for den – men igjen, momsen må man alltid inkludere. Så hvis du er usikker på om varen er tollfri, så bruk importkalkulatoren!

    15. Har bare positive opplevelser med romwe. :). Litt varierende frakttid, men har for meg aldri vært over en mnd iaf…

    16. Ble litt interessert når du sa at du måtte betale toll på skinnjakka di,fordi du har helt rett, skinn er tollfritt…anyways jeg sjekka jakka di på nastygal for jeg synes at 140 dollar for en ekte skinnjakke var litt lite, og jakka di er ikke ekte skinn, det står at det er vegan leather, altså er det fake skinn. Det er derfor du måtte betale toll på den. Ellers er toll og mva på varer relativt enkelt så lenge man vet nøyaktig hva man importerer og passer pa valutaen 🙂

    17. Kaja-Marie: Aha! Den første der må jeg inn og titte litt på 😀
      Ella: Åh! Endelig fikk jeg svaret. Fantastisk. Takk skal du ha Ella! Da vet vi det. Skinn er det ikke toll på, men vet du hvordan det er med sko? Skal det ikke være toll på dette heller? Det er så mange som har sagt det ser du. 🙂
      Takk til dere som deler deres erfaringer med nettshopping med oss andre! Kjempefint, så vi får litt greie på hvor det er trygt å handle og hvor vi ikke burde shoppe på nett 🙂

    18. Hvis du ser etter jeffery campell sko er solestruck også en utrolig bra side! Er veldig stort utvalg der, men hvis du klikker deg inn på en av typene kan du se den i alle farger. Har bestilt derfra selv og er kjempe fornøyd. Tollen var også ganske så dyr, men hva gjør man vel ikke for et par Jeffery Campells? 🙂 Billigere enn på nelly eller i butikk uansett 🙂

    19. man betaler toll på sko!! jeg bestiller ofte sko og har alltid betaltt toll. Men solestruck og shopbop er også bra sider på sko og jeffery campbell. veldig fin anbefaling!

    20. prøv chicy.se , de haaar så masse kult, også nagle og diamant bh!
      du kan se forskjell på pris osv fra romwe :):)

    21. Ser det er et gammel innlegg, men jeg synes du bør ta bort anbefalingen om sonextyear.no – De svindler! Jeg og mange hundre andre har blitt lurt. Får feil varer, får ikke varer, får ikke penger tilbake osv. De skylder meg 2100,-! Jeg har ikke fått noen varer i det hele tatt og de svarer ikke på mailer. Så greit å spre det enda mer. 😉

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg