Afrika Safari – CHECK!

HYYYL! Vet dere hva? Nå begynner sommerens planer å utvikle seg her i gården. Jonas og jeg drar mest sannsynlig til Sør Afrika på en tolv dagers safari 4 juli! Åååh, LYKKE. Turen er booket og programmet er klart. Det eneste som mangler er betaling så er turen vår. Det er ikke engang to uker siden en leser tipset meg om nettsiden www.afrikasafari.no. Jeg klikket meg selvsagt inn på denne siden med det samme og der fant jeg sommerens drømmesafari.

www.afrikasafari.no tilbyr mange forskjellige safariferier i Afrika. De tilbyr reiser til både Kenya, Sør Afrika, Tanzania og Klimanjaro, og alle turene har ulike spennende safariprogrammer i forskjellige perioder. Her finner man turer i alle slags lengder og selvsagt til ulike prisklasser. Vi valgte en helt utrolig spennende 12 dagers safari til Sør Afrika. Jeg kan nesten ikke vente! Må selvsagt fortelle dere litt om hva vi får oppleve, hvor vi skal bo og hva vi skal få se her i Sør Afrika!  

DAG 1 – Vi besøker Kruger National Park
Første dag etter ankomst drar vi på heldags safari i åpent kjøretøy i en av verdens mest betydelige nasjonalparker. Her finnes 146 forskjellige pattedyr. Blant annet 11 000 elefanter, 2000 løver, 1000 leoparder, enorme flokker med bøfler, sebraer, antiloper, 520 fuglearter, og 120 forskjellige krypdyr!

DAG 2 – Tid for bush walk på Savannen
Veldig fint at det sjeldent er 50 grader i Sør Afrika rundt juni/juli for denne dagen drar vi på tre timers safari til fots med en ranger. Denne rangeren tar oss med ut i bushen og lærer oss å avkode naturens signaler ved å dufte, lytte og se som en riktig stifinner. Vi får høre dyrenes atferd i den ville natur, og vi får lære hvordan man identifiserer og sporer dem opp. Hvor spennende blir ikke det?

DAG 3 – Panoramatur
Denne dagen blir det nok ekstra mange bilder! Vi drar nemlig på den store utsiktsturen! Vi blir tatt med ut i de rødgrønne Drakensfjellene med et av naturens flotteste syn på toppen. Vi opplever blant annet Bourkes Luck Potholes, hvor den triste og lykkelige elv “Treuer og Blyde” møtes, og det fossende vanne har skapt dype kløfter med jettegryter. Vi skal etter planene stoppe ved Gods Window og bevege oss til fots opp trappene til utsiktspunktet Gods Eye og derfra videre gjennom regnskogen til toppen med den fantastiske utsikten. Før kursen går hjemover igjen, skal det nytes noen verdensberømte pannekaker.

DAG 4 – Sunset game drive
Etter solnedgang skal vi kjøre på en stemningsfylt tre timers safari for å oppleve de ville dyrene som skjuler seg om dagen. Vi kommer også her veldig tett på dyrene som vi og kan se i dagslys. Jeg krysser fingrene for at alle dyrene titter frem så fort jeg tar frem kameraet mitt!

DAG 5 – Matsamo Cultural Village
Dag fem skal Matsamos kulturelle landsby besøkes! Her får vi oppleve den tradisjonelle afrikanske kultur. Vi skal få møte et folk med en rik kulturarv, og få et godt innblikk i hvordan mange mennesker i Sør Afrika lever. Det kommer til å bli en helt unik opplevelse. Skal selvsagt knipse bilder til dere i massevis.  

DAG 6 – Elvebåttur og besøk på Moholoholo Rehabilitation Centre
Her kommer det ihvertfall jeg har drømt om i alle år.. Å dra på elvebåt safari. Vi skal få oppleve den nydelige og fredfylte naturen i en elvebåt på den oppdemmede Blyde River i bunnen av verdens tredjestørste canyon. Her sies det at tiden står stille. Så fantastisk er det! Etter denne turen besøker vi en imponerende redningsstasjon for truede, foreldreløse og skadde ville dyr, som eieren Brian Jones om mulig får gjenutsatt i deres naturlige miljø. Hva skal man si? En drømmedag..

DE SISTE DAGENE – FRI
Resten av dagene står vi fritt til å gjøre nøyaktig hva vi vil! Vil vi ha mer safari så kan vi bestille ekstra turer for det. Jeg vil blant annet på en 40 minutters elefant-ridetur! Ellers har vi også lyst til å dra på en egen safari hvor vi får møte 150 hvite neshorn. -Og til slutt vil vi sette av en dag til et veldig spesielt besøk. Et besøk på en barneskole med 50 fattige barn. Denne skolen ligger 50 kilometer fra hotellet vi bor på og her får man virkelig et inntrykk av hvordan det er å leve i fattigdom. Ved å reise med www.afrikasafari.no bidrar du blant annet til å gi klær, mat og nødvendige legetilsyn til disse fattige barna. Jeg kommer selvsagt også til å ta med gaver, da det og skulle være veldig lovlig! 

Ellers kan vi bruke noen av disse fridagene på å slappe av max ved bassengkanten på hotell Pestana Kruger Lodge. Det er tross alt 23-24 grader på denne tiden og lite regn! Åh, nei denne reisen kommer til å bli så opplevelsesrik.. Jeg gleder meg!  Hotellet ser dere under. Legger også ut en liten videosnutt!

 
 
 

Noen som gleder seg til Sør Afrikas oppdateringer?
Vår utvalgte reise finner dere HER.

– Marthe <3

63 kommentarer
    1. Jaa! Har selv vært der, kjente igjen både bilder og stedsnavn. Dere har virkelig noe å se fram til, safarien er helt fantastisk!

    2. Heldig! Håper dere koser dere skikkelig, blir hvertfall en ordentlig tur som du sent vil glemme! I sommer skal jeg kun være hjemme jeg, kjedelig .. haha

    3. Maria: Åh, da gleder vi oss enda mer! 😀
      Anette: Det er forskjellige priser utifra hvor lenge du vil være, hvilke steder du vil besøke og om du vil ha noen ekstra dager til avslapning på hvite strender eller ved bassengkanten 🙂 Vår tur koster ca 16 000 per person. Men da er alle safariturene inkludert, mat på hotellet, hotell, fly og transport til og fra plyplassen. 🙂

    4. Ååå, så utrolig gøy! 🙂 Spennende å virkelig oppleve noe, istedet å dra til syden og ligge på stranda! 🙂 Håper dere får en fantastisk tur, tror jeg må vurdere en slik tur selv i fremtiden!

    5. Gled deg masse! Selv bodde jeg to måneder i Sør Afrika før jul og ble helt forelsket i landet! Kan ikke vente med å dra tilbake! 🙂 god tur!

    6. Var på safari i Afrika i påsken, og det er en helt unik opplevelse og så mye inntrykk! Gled deg kjempemasse!! Og taed masse bilder til oss tilbake! 🙂

    7. Jeg er glad på deres vegne, for safari i Sør-Afrika er noe alle burde få oppleve! 🙂 men anbefaler virkelig ikke Kruger, fordi der kjører de lassevis av biler på rad for å se dyrene. Som sagt tidligere anbefaler jeg Entabeni Safari der de har som regel og ikke være mer enn 3 biler på et sted så dyrene trives. På Entabeni Safari utenfor Johannesburg så får du privat guide som følger deg hele oppholdet, istedenfor på Kruger der det kommer buss etter buss med turister! men uansett hva dere bestemmer dere for, God tur! 🙂

    8. Så utrolig gøy! Dette er en av mange ting jeg vil oppleve i livet mitt! Så lærerikt og opplevelsesrikt! Gleder meg skikkelig til oppdateringer, da jeg også kan få et innblikk i hvordan det er der nede 🙂
      Skjønner du gleder deg! Sør Afrika liksom 😀 ah, du er kjempe heldig Marthe! 🙂

    9. Åååååååå, du er bare så utrolig heldig!!!!! Det kommer til å bli en fantastisk lærerik og opplevelsesrikt! Gleder meg allerede til å se bilder og oppdatering fra turen:) Min gamle lærer hadde en datter som bodde i Sør Afrika, hun var der ofte på besøk og tok bilder og viste oss:) Det kommer til å bli fantastisk vil jeg tro. Håper en dag jeg og kan da til et slikt land og oppleve noe slikt!:)

    10. Så utrolig gøy!! Syns ikke prisen var så verst heller (leste svaret ditt ovenfor) med tanke på hvor langt dere faktisk reiser og hvor mye man får oppleve i løpet av de 12 dagene. Gleder meg til oppdateringer 😀

    11. Åå, bare gled deg 😀
      Jeg har vært på safari i Sør-Afrika i 18 dager for noen år siden. Beste opplevelsen i mitt liv. Så mange opplevelser og minner for livet. Men vær forsiktig, noen er veldig slue og utspekulerte der. Var noen som (nesten) tømte kontoen min! Kontaktet banken, og fikk tilbake pengene. Men allikavel, en skummel opplevelse!
      Men det er absolutt noe å glede seg til! Håper du er heldig og får se Leopard, det gjorde nemlig ikke jeg 🙁

    12. Du er bare såå heldig. Jeg er så misunnelig på deg. Du får se løver og alt det der. Gled deg! Jeg har alltid hatt lyst til å dra til Afrika, spesielt på safari. En dag, sier jeg bare. En dag. Da skl det skje.
      Lykke til!!! 😀

    13. Det kommer til å bli kjempebra! Var i Sør-Afrika og i kruger parken for andre gang i påsken! elsker safari! 🙂

    14. Ahh så gøy, var selv i afrika på safari (kenya) i forfjor , såå gøy, men det var bare 5 dager da, før vi dro inn til nairobi i 9, utrlog mye fikk vi se da, fikk også se en slags stamme der da, som ville bytte oss inn i 30 kyr.. løvene gikk atme bilen, og plutselig fikk bilen motorstopp med 3 svæære løver 10 meter unna.. Hihi, men det var gøyy, fikk lyst til å klemme på løvene jeg:D Gleeeeeeeed deg til Afrika ass!! Jeg var så heldig å gjøre det i meget ung alder da, bare 12 år!

    15. å herregud å heldig dere er! dere kommer til å huske dette for resten av livet for det der så helt fantastisk ut. hadde ikke hatt noe imot å vært me dder. skjønner godt du gleder deg 🙂

    16. åå jippi, så bra at du tok i mot tipset mitt! Dette var stas!
      Jeg og kjæresten drar mest sannsynlig i vinter på akkurat samme turen, og har faktisk valgt de samme valgfri turene som dere! Så dette var genialt, nå kan jeg få masse tips og råd før vi drar selv 😀

    17. Jeg anbefaler deg å besøke Robben Island, hvor Nelson Mandela ble tatt i fange, utrolig lærerikt!

    18. Karoline: Oi! Så morro 😀 Tusen takk for tipset. Det var virkelig heltopp 😀 Hadde aldri hørt om nettsiden før du tipset om den.
      Tusen tusen takk for tipsene dere kommer med, dere som har vært i Sør Afrika eller på lignende safarier tidligere. Slikt setter vi stor pris på. Det høres bare fantastisk ut i følge deres beskrivelser! Er det noe vi bør se opp for så si gjerne ifra så vi ikke går på noe smell! 😀 Åh, som jeg gleder meg.

    19. ååh fantastisk! har selv vært i krugerparken, GLED DEG! Det er desidert en av de mest spennende opplevelsene jeg har hatt 🙂

    20. wææ så gøy!! er litt jelly ja… du nevnte i et tidligere innlegg at dette var noe du virkelig ville, da kommenterte jeg at søsteren min var i kenya på den tiden på safari. nå er hun kommet hjem etter to uker, og for all del, vær forsiktig!! både søsteren min og venninnen hun reiste med fikk kolera der nede.. kjipe greier. de tok alle vaksinene også men likevel fikk begge denne veldig smittsomme og dødelige sykdommen. vær forsiktig med tanke på hva dere spiser, og husk antibac 😀

    21. Åh, for en drømmeferie! Høres helt fantastisk ut og ikke minst et minne for livet 🙂
      Men bare lurer, får du turen sponset siden du linket? Hadde jo ikke vært helt feil det 🙂 Haha

    22. åh, dette var virkelig noe jeg kunne tenkt meg! Er så glad i dyr, så hadde vært spennende å få opplevd! Tviler på at jeg får med foreldrene mine på dette, så jeg lagrer en slik tur bakerst i hodet og venter til jeg blir 18! 😀

    23. Så gøy at du fulgte tipset mitt! 🙂 Du har virkelig noe å glede deg til! Bodde selv på Pestana Kruger Lodge – verdens fineste plass! Reiselederne er supre og servicen er upåklagelig!

    24. Gled deg masse 🙂 Var der i Mars! Helt fantastisk!
      Du har masse å se fram til! Kruger Parken & alt det andre 🙂
      Hvis du tar en titt på bloggen min og blar nedover kan du se et innlegg fra tiden jeg var der!

    25. hvordan har du råd til og reise så mye?? Uansett er du veldig heldig som får oppleve så mange nye steder, kunne gjerne reist mer : )
      ELSKER DEG!

    26. Det fungerte bra noen ganger, og andre ganger ikke.. :/ Så det ble bare til at jeg brukte de to stasjonære dataene som står i resepsjonen.. Håper det fungerer bedre når du skal dit, vil følge med på reisen din! 🙂

    27. Åhh, så herlig! Ved å se dette ble jeg helt i hundre og er allerede i gang med å bestille meg tur selv! Gleder meg til oppdateringene fra turen deres, kos dere masse! 🙂

    28. Åhh, så utrolig heldige dere er! Gleder meg masse, masse til oppdateringer fra Afrika. Heldiggriseeer! 😀

    29. Du er så heldig! Jeg har selv vært på safari i Tanzania og det er virkelig en opplevelse for livet. Gleder meg virkelig til å lese oppdateringene dine derifra 🙂

    30. Har vært i Afrika, riktignok ikke i Sør-Afrika, men i Kenya og Tanzania. Var på safari i to uker, og herregud så FANTASTISK. Det er en helt sjuk ut-av-deg-sjøl opplevelse, absolutt noe av det beste jeg har opplevde!

    31. Jeg har selv vært i Sør Afrika mange ganger og har besøkt alle stedene du skal! Gled deg, det er et av de beste reisemålene! Bare helt fantastisk!

    32. hei, har tenkt til å bestille reise fra den nettsiden, men finner ikke ut hvordan man bestiller! hvordan gjør man det??:)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg