Fuktighetstips for vinteren!

Nå som vinteren nærmer seg, merker jeg at både ansikt, hender og hår gradvis begynner å tørke ut. For å unngå store problemer med dette både for dere og for meg, er det vel på sin plass med et innlegg angående fuktighetstips for vinteren! Nå er vel minusgradene like rundt hjørnet også tenker jeg! Her er mine 11 beste tips for å unngå tørt vinterhår, tørre lepper, tørr hud og tørre hender.



Fuktighetstips til huden
1.
Begrens dusjingen din. Dusjer du veldig ofte, vasker du bort hudens beskyttelseslag og huden blir fortere tørr. Bruk dusjsåper med god fuktighet. Gjerne dusjsåpe eller pleieprodukter som inneholder olje. Olje gir huden masse fuktighet. 

2.
Unngå varmt vann. Er du en av dem som dusjer ofte? Unngå i det minste varmt vann. Det varme vannet tørker ut huden din dobbelt så raskt som lunket vann. Det har dere helt sikkert merket selv?

3. Ved barbering, bruk en shavingkrem som ikke er med på å tørke ut huden. Unngå billigprodukter fra dagligvarebutikkene. Invester heller i et produkt som tilfører rikelig med fuktighet. 
  
4. 
Etter dusjen, tilfør huden en body lotion med masse masse fuktighet. Det er kjempeviktig at du nå om vinteren opprettholder hudens fuktighet etter en lang og gjerne litt for varm dusj. Smør deg gjerne med krem morgen og kveld, både kropp og ansikt.

5. Om vinteren er forrurensingen enda verre enn ellers, og da er det viktig å få renset huden godt. Her er det også lurt å ikke bruke billigprodukter som ikke eier verken næring eller fuktighet. Skal du rense huden, så gjør det ordentlig, og husk også her å ikke bruke for varmt vann. Etter rensing, smør ansiktet inn med en god krem. Om natten er huden mer mottagelig for næring, så en god nattkrem er ikke dumt!

6. Bytt ut kaffè med vann. Drikk masse masse vann! Med det tilfører du fuktigheten innenfra.Et voksent menneske skal egentlig få i seg 2 liter rent vann for at kroppen skal fungere bra. Drikker du så mye vann daglig?

7. Er det ordentlig kaldt, bruk kuldekrem! Denne type krem inneholder ikke vann som kan fryse i porene. Kuldekrem har reddet meg uttallige mange ganger. Etterlys en god kuldekrem på apoteket.

8. Bruk fettsyrer! Ta kosttilskudd med omega-3. Disse fettsyrene er kjempeviktige for alle celler i kroppen. Blant annet hud og hårceller. Omega-3 smører huden innenfra ved at fettsyrene tas opp i cellene og huden tilføres fett. Ved bruk av omega-3 blir cellene mer fleksible og med det vil du merke at huden blir mykere.

Fuktighetstips til lepper og hender
9.
Unngå sprukne lepper ved jevnlig peeling etterfulgt av en god, fuktighetsgivende og næringsfull leppepomade.

10.
Ikke glem å beskytt hendene dine i vinterkulda. Bruk en god håndkrem, eller kuldekrem i de verste minusgradene for å unngå sprukne hender og knoker. Dette ville jeg også etterlyst på apoteket. For å unngå flisete neglbånd, bruk neglebåndolje eller neglebåndskrem. Det finner man blant annet på Vita.

Fuktighetstips til hår
11.
Om vinteren er det lov til å kure håret med fuktighetsgivende produkter flere enn en gang i uken. Varier gjerne med kurene og sørg for at håret får litt av hvert. Viktigst av alt er selvsagt fuktighet. For tørre tupper, kan en god olje være godt å ha. Loreal’s absolut repair serie har en slik genial olje. Denne fås kjøpt på frisørsalong. Ellers vær flink til å bruke både shampoo og balsam som ikke tørker ut håret. Spør om produktråd i byens beste frisørsalong!

Har du noen fuktighetstips å tilføye?

– Marthe <3

19 kommentarer
    1. Det var kjempe gode tips! gjør noe av dette, men det med å ikke dusj så ofte og at det er bedre med kaldt vann visste jeg faktisk ikke 🙂 så tusen takk for tipsene, skal ta i bruk dem..

    2. Jeg har funnet ut at det kan være litt vanskelig å venne på seg den vanen å drikke en del vann, men når du først er inne i det, føler man seg så mye tørrere i ansiktet, hender, i munnen osv om man ikke får så og si mye fuktighet :p

    3. Jeg hadde utrolig tørt hår, men begynte å bruke hårkuren på en ny måte. Når jeg er ferdig med å dusje surrer jeg håret inn i en turban, og lar det meste av vannet trekke ut samtidig som jeg ordner og kler på meg. Når jeg er ferdig påkledd tar jeg ned håret, og klemmer litt hårkur inn i hele håret, og lar det være i til neste gang jeg dusjer. Dette gjør jeg hver gang jeg dusjer, og det funker kjempebra. Håret mitt er nå mykt og glansfult igjen 🙂
      Jeg vil også anbefale dusjkremen til Dr. Greve, med mandelolje og havre 🙂

    4. ‘ Christine .: Oi tusen takk for at du la igjen denne kommentaren. Den kom kjempegodt med ikke bare for meg, men helt sikkert for leserne også 😀 Herlig!

    5. jeg vet om noe genilat. Det er masker. Ansisktsmaske: Det du trenger er et egg. DU skiller plommen for seg og eggehviten for seg. så rører du i eggeplommen. så gnir du eggeplommen i ansikte. la det trekke til det har stivnet. så vasker du av med kalt vann. så tar du eggevite og visper sammen. så gnir du også det på ansikte. dette er veldig pleiende for huden. eggeplommen gjør huden myk, og eggehviten gjør ansikte skinnende. du kan også røre sammen ett egg og olje, bare vanlig matolje. også tar du det i håret, og lar det virke i 15minutter. dette kan du også gjøre med ansikte. også kan man ta olje i hele ansikte og sove med det. dagen etter, er huden superhelig. pørv!!! annbefales. Håper tipsene komme til gode 😀

    6. vilde: Åh! Spennende, spennende, spennende! Tusen takk for tips søte deg. Dette må testes! 😀

      Veronika: hmm. Jeg synes ikke lypsyl er så gode jeg! Man må liksom ha dem på leppene hele tiden for å ikke bli tørr igjen. Åh, nå husker jeg ikke hva den heter men det er en leppepomade som er grønn med hvitt lokk. Den har samme form som lypsylene, men er mye mye bedre 🙂

    7. Vet det virker sært, men når man har lagd kaffe enten i presskanne eller i kaffetraker, så er det kjempe bra å peele hendene med kaffegruten som er igjen, for den inneholder oljer og sånn. Hende blir sikkelig myke etterpå 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg