Avskjedskveld!

Årsaken til at jentene var samlet i går kveld var at vår kjære Caroline reiser fra oss! Alle reiser fra meg for tiden.. Vi måtte dermed ha en liten avskjedskveld for henne som vi hadde for Andrea nå nylig. Hun reiser til Telemark helt alene for å studere. Disse venninnene mine er litt av noen gale mennesker! Etter å ha sittet og hørt på studieplanene til de forskjellige i går, ble jeg helt gal. Jeg blir døstresset av å tenke på at min “plan” var å chille i et år! Jobbe, blogge, tjene penger og bruke de igjen? Hva er det for slags plan?

Jeg fant dermed ut at jeg må gjøre noe ut av livet mitt og nå står det mellom to ting. Valget høres kanskje enkelt ut for dere men jeg greier virkelig ikke å bestemme meg. Enten reiser jeg til Mexico i starten av februar og studerer der i 3 måneder, samler opp litt studiepoeng og får en opplevelse for livet. Ellers begynner jeg på UIA mandag og tar to fag på et år. Ex fac og Ex phil, samler studiepoeng og får ikke en opplevelse for livet. Jeg skulle gjerne valgt nr.1 men jeg vil ikke reise bort fra alt og alle i 3 måneder! Dessuten har jeg ikke 53 000 å hive ut av lomma heller. Hva velger man?


Litt bilder av alt annet enn studieplanene mine!


Karen og >Annika<


Susanne og meg.


Plutselig fant vi ut at vi skulle sette på terkel i knipe og shotte litt. Flere enn oss som har fått shottekick før?


Så der satte vi og alkoholiserte oss selv til Annika fikk sprit i nesa og begynte å blø neseblod. Haha huff!


Legg merke til hvor godt teppet matcher..


Iha!

Ja det ble litt mye å innta her nå, men så vet dere hva som foregår i mitt hode! 

– Marthe <3

45 kommentarer
    1. Skjønner at det er et vanskelig valg! Du har jo tross alt din kjære i norge pluss familie og venner! Følg hjertet:-) Lykke til med valget:-)

    2. For noen vanskelige valg! Jeg ville nok valgt UIA, da kan du fortsette å bo hjemme å være med de menneskene som du får masse støtte i fra! + at Kristiansand er en KONGE-by såe.. det ville jeg valgt, men valget er jo ditt og jeg skjønner om du velger Mexico for å si det sånn 😉

    3. Hvis jeg skal være fornuftig vil jeg absolutt anbefale UIA! Går der selv andre året nå, kjempe godt miljø og mange flotte mennesker! Kanskje jeg møter på deg neste uke da ;D

    4. Anbefaler deg å reise til Bali med Gateway College , Marthe! Fra februar til mai. Da kan du jo studere ex-phil og ex-fac der i stede for her i kjedelige Norge. Fantastisk opplegg og en unik opplevelse. Man får både studielån og stipend, men det blir såklart en del utgifter selv også da. MEN, lover deg at det er verdt det!

    5. Tror nok du heller burde vært litt fornuftig og tatt ex phil og ex fac. Skal du studere på universitetet senere er dette fag du uansett må ta, i tillegg til en haug andre fag i studiet du har valgt, så du vil nok spare deg for endel lesing senere.

    6. reise! hvis du jobber nå dette halvåret før du reiser klarer du fint å tjene opp til det+ at du får støtte fra lånekassen:) jeg gjorde det etter vgs og det angrer jeg ikke et sekund på, hadde også kjæreste, men 3 mnd er virkelig ikke sååå lenge altså 😀 så kan han komme på besøk 😉

    7. Hva er ex fac og ex phil da!? Hva skal du studere på universitetet? Skjønte ikke noe på den måten du skrev på:)

    8. Ikke gidd å ta ex phil og ex fac på UiA, du kommer seriøst til å kjede deg I HJEL! Det er boring, boring, boring! Dra heller til Mexico og opplev noe nytt. På UiA kan du kjede deg i hjel senere, men anbefaler virkelig å gjøre noe nytt og spennende som du egentlig bare kan gjøre en gang i livet, koste hva det koste vil! Lykke til!

    9. Velg syden! Tre mnd er ikkje så lenge å vere vekke fra skikklige vennar. Eg har vore vekke i 2 år, og no når eg er tilbake føles nesten alt som før. Viss du skal la folk holde deg igjen får du ikkje så masse ut av livet 😉 🙂

    10. Man velger å stramme inn bittelitt på shoppingen de neste månendene (litt hardt, men det vil jo være verdt det!), og setter pengene man sparer inn på en ny konto. Så reiser man fra Norge og alle de fine folkene her til fordel for Mexico, studering, de fine folkene som bor der og ikke minst en opplevelse for livet!!!

    11. Reis til mexico, uten tvil. Du kan jo søke om borteboerstipend og utenlandsstuderingsstipend, du kan du få opp til 50 000 kr 😉

    12. Studie skal ikke være “sydentur” som jeg leste oppe i her. Synes du skal dra på UIA. Først og fremst så synes jeg du har hatt en minnerik sommer, og opplevd masse gøy. Det som er så dumt av å komme ut av rutiner, er at det er vanskelig å komme inn igjen… Ex phil og ex fac er fag du uansett MÅ ha, så det å bli ferdig med det er ganske greit. Og så året etter så kan du sitte og fundere over hva du skal gjøre, fordi den “kjedeligste” delen er ferdig.. Håper virkelig du velger dette, du har jo det sååå bra hjemme, ville være altfor dumt å reise fra alt det positive i livet ditt :/

    13. IKKE ta exphil og exfac hjemme. Alle sier det er bortkastet, da du får dette i alle fag når du studerer på universitet senere. Skal du ta det, tar du det for gøy i Bali, Mexico osv. for å få en opplevelse. Dette sa rådgiveren på min skole til meg.. og det sier vel kanskje sitt!

    14. Hva med å jobbe for å tjene penger til du skal begynne å studere da? 🙂 det skal jeg, da føler jeg ikke at året er helt bortkastet allikevel! dessuten kjenner jeg veldig mange som hoppet over friåret som angrer på at de gjorde nettopp det. Men hvis du skal velge en av alternativene, hadde jeg nok valgt UIA 🙂

    15. Jeg jobbet, jobbet, jobbet 1 år og reiste til mexico, brukte ALT og levde som en konge og stakk hjem igjen etter 6 mnd blakk og jobbet igjen, så reise, reise, reise igjen! Klarer ikke være i Norge særlig lenge, haha!

    16. Reis til Mexico! Du kommer ikke til å angre. Greit, 3 måneder vekke fra kjæreste, venner og familie, men du får en opplevelse for livet som du aldri kommer til å glemme!

    17. Nå blir sikkert jeg den kjedelige her, men jeg ville faktisk gått for alternativ 2. Ta ex.phil og ex.fac! Det er to fag du kommer til å ha nytte for nesten uansett, og siden det er to ganske små fag kan du heller legge opp penger og reise rundt omkring samtidig! Både pose og sekk med andre ord 😉
      Hilsen ei som ikke hadde ex.phil da hun begynte å studere medisin, men som gjerne skulle hatt det 😉

    18. Jeg ville valgt UiA, helt klart! Ellers vil du “kaste bort” en del av året. Lykke til med valget 🙂

    19. Jeg ville valgt UIA, da kan du gjøre som vennene dine å studere, du vil ikke bruke alle pengene dine og du vil heller ikke være borte fra kjæresten! 🙂 jeg ville helt klart gjort dette og heller reist endel reiser som du har gjort i det siste.. Borte bra, men hjemme best.. 🙂

    20. Det er virkelig ingen tvil hos meg. Reis til Mexico! Regner med at du kanskje reiser med Gateway? Helt fantastisk opplegg, virker det ihvertfall ut som. Alle du er glad i venter på deg hjemme, du kan blogge mens du er der, og holde kontakten med alle. Husk at opplevelser og minner er mye mer verdt enn penger. Man kan virkelig ikke basere hele livet sitt på penger. Det er et fantastisk valg og en gedigen sjanse og opplevelse i livet..Velg Mexico!!!

    21. Jeg bor i Telemark! Venninnen din kommer nok til å syntes det er kjempestygt her! Det syns alle som kommer får å studere, spesielt når de har bodd i en flott by. Kan jeg spørre hvor i Telemark? 🙂

    22. Dra til Mexico! Du kan jo ta x-phil/fac der og samtidig få den opplevelse for livet. Jeg drar selv til Playa Del Carmen i februar med Gateway College for å ta x-phil/fac, og gleder meg som en liten unge 🙂 Er det EN gang i livet man skal ta sjansen og bare hoppe uti noe, så er det nå! Er du ikke enig Marthe? ;))

    23. Hei Marthe! Jeg reiser til Mexico i februar med Gateway, for å ta nettopp exphil exfac. For det betaler jeg 34000 som alt blir dekt av Lånekassen. Jeg gleder meg helt utrolig mye, og jeg VET det blir en syk opplevelse samtidig som jeg blir ferdig med exphil og exfac. En venninne av meg var der nå i våres, og hun hadde det så bra at hun reiser til samme sted igjen med meg. Hvor mye du vil bruke der nede er helt opp til deg selv, det er helt insane billig der nede. For Guds skyld, ta sjansen og dra til Mexico mens du enda har muligheten! Er nok lite kult å sitte pg angre om 20 år fordi man ville være fornuftig. (det er du jo faktisk selvom du drar, for du kan jo ta de to fagene i Mexico) vær litt crazy nå! Klem Marie

    24. “samler studiepoeng og får ikke en opplevelse for livet.” hehee 🙂
      jeg hadde nok blitt hjemme pga tryggheten, selvom mexico høres litt for digg ut.

    25. Jeg synes heeelt klart du burde velge Mexico! Ser noen skriver over her at det er å “kaste bort” 3 måneder, det er helt ærlig det dummeste jeg har hørt. Hva er det å “kaste bort” ved å reise til et annet sted i verden, lære seg (LEVE) en annen kultur, studere og møte nye mennesker? 🙂 Jeg syns HELT KLART du skal gå for det!! 🙂 Ex.phil/fac er ikke et voldsomt spennende studium spør du meg, så hvorfor ikke gjøre det litt spennende selv? Åh, jeg hadde blitt sååå misunnelig på deg om du gjorde det, hehe!

    26. hey jeg lurer på hvor kjolen er fra 😀 den som karen hadde på seg utrolig fin 😀 ? hun som satt vesiden av annika 🙂 ?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg