Alt jeg gruer meg til..

I dag har jeg tenkt alt for mye. Tenkt på alt jeg gruer meg til. Jeg gruer meg foreksempel til å få barn! Jeg vil ikke ødelegge kroppen min for et barn, bruke all min tid og alle mine krefter på det.. Aldri! Jeg vet det høres overfladisk ut, men sånn føler jeg det. Jeg kan ikke med barn, og ikke er jeg spesielt glad i dem heller. Jeg er snart 19 år og jeg liker dem bare mindre og mindre. Jeg gruer meg også til å bli gammel. Til å komme i overgangsalderen og irritere meg over hver eneste lille detalj. En hundebæsj på bakken.. Ja, så tråkk over? Regnet spyler den vekk om noen dager og i mellomtiden er det nok av andre steder å gå. Alt man kan irritere seg over. Naboen klipper gresset på en søndag.. Ulovlig. Bråk. Farlig. Åh.. Jeg håper aldri jeg blir sånn. 

Er det noe dere gruer dere til? Jeg gruer meg ihvertfall til alt for mye. Jeg tror rett og slett jeg må stoppe å tenke. Leve i stede. Nyte livet som det er i dag, for bedre enn dette tror jeg ikke det blir. Jeg får vel bare ta det som det kommer. Hvem vet! Kanskje det blir seks barn på meg? Kanskje jeg gifter meg fire ganger? Og kanskje jeg er pølseselger om noen år? Alt jeg har traumer om den dag i dag. Vi får vel bare vente og se hva fremtiden bringer.


Jeg vil bare ha en hund..


.. og en katt..


.. en hest..


.. og kanskje en sau.


.. Så vil jeg leve lykkelig i alle mine dager.

Er det bare jeg som tenker slik?
Har ikke du noe du gruer deg til?

– Marthe <3 

38 kommentarer
    1. jeg har ett spørsmål til deg, du vet de chanel veskene du kjøpte i Tyrkia, hvor kjøpte du dem og hva ga du for dem ? elsker bloggen din og du er utrolig nydelig 🙂

    2. Skjønner deg god Marthe! Jeg gruer meg veldig til den dagen en av de jeg er veldig glad i dør.. Jeg gruer meg til å flytte helt alene og ta all ansvar selv. Jeg gruer meg til å ta høyere utdanning og kanskje ikke bestå i alle fagene. Og noe jeg virkelig tenker på er at om jeg en dag får barn, om det barnet kommer til å bli en skikkelig drittunge, og om jeg i det hele tatt kommer til å være en god mor. Burde vel egentlig ikke tenke sånn i en alder av 18. Men sånn er det. Tror alle har noen form av bekymring for fremtiden. 🙂

    3. Haha, du får trøste deg med at du ikke trenger å få barn, siden du ikke er klar for det, så da får du beholde kroppen din;)

    4. MK: Åh, den første tanken der orker jeg ikke å ta inn engang. Da vet jeg ikke hvor jeg skal gjøre av meg.. Det er så mye man kan grue seg til! Heldigvis er det minst like mye å glede seg over her i verden 🙂

    5. Savannah: De er kjøpt på forskjellige sjapper i tyrkia 🙂 De solgte dem over alt, så det er bare om å gjøre å finne de pene, med skinn og ekte kvalitet 🙂 De jeg fant kostet rundt 130-150kr per stykk.

    6. Jeg gruer meg til å bli voksen.. For jeg vet ikke om jeg vil være godt “rustet” og leve ett bra liv, men jeg satser på at det kommer til å gå bra.. I motsetning til deg så GLEDER jeg meg til å få barn, selvom det ikke blir på mange år, er så glad i barn 😛

    7. Man velger jo selv om man vil ha barn, det er HELT frivillig, og det er mange par som er minst like lykkelig uten barn, hvis ikke mer!(:

    8. Katalina: Ja det er så sant 🙂 Men skal jeg gifte meg med Jonas, får jeg håpe synet mitt på barn endres om noen år. Han vil nemlig ha et helt fotball lag av barn.. Hehe!

    9. er ikke bare du som tenker slikt nei!
      jeg gruer meg til jeg må flytte ut fra mamma og pappa, betale regninger og må greie meg på egenhånd. jeg gruer meg også til og få barn, selvom det er mange år til!

    10. Hei Marthe:-) Vi har alle ting vi gruer oss til! Det at du gruer deg til å bli gammel fordi de eldre irriterer seg over alt mulig, kan du jo faktisk styre selv. Tror du kommer til å bli en koselig, glad, gammel dame;-)
      Vil også si at du er et lyspunkt i hverdagen min, blir alltid glad av å lese bloggen din, fordi du er så skjønn og positiv. Klem

    11. Hahaha! Barn som er så søte små. I alle fall til et viss punkt, hehe 🙂
      Tror du får en fin fremtid jeg, Marthe!
      Men driver du mye med hest? Om du har litt og fortelle.-Kunne du ha laget et innlegg om det? Om det er noe spesiellt du gjør. (:

    12. Jeg gruer meg veldig til å dø. Jeg vil ikke dø.. jeg tenker alt for mye på det, fordi jeg har vært alt for nære døden flere ganger, det er så skummelt. At du ikke lever lenger, du eksisterer ikke.

    13. Det minste du trenger å bekymre deg for, er å “ødelegge” kroppen din. Jeg fikk mye finere kropp etter fødselen. Mindre lår, mer markert midje, mindre rumpe og større bryster (så er det så enkelt å bare fylle brystene igjen, Hehe). Det blir hva du gjør det til selv. Dessuten kommer morsinstinktet av seg selv. Du vil ha barn senere – garantert, du tenker bare sånn fordi du ikke er klar for barn den dag i dag 🙂 Du blir en fantastisk mor, garantert 🙂

    14. Gleder meg masse til å få barn (ikke den delen med smertene og hvor kroppen blir ødelagt vel og merke..) 🙂 Men gruer meg til andre i familie begynner å bli eldre og går bort. Gruer meg også litt til den dagen jeg slutter å bli spurt om legitimasjon på polet, haha!

    15. Når du kan si at du ikke vil ha barn fordi du ikke vil ødelegge kroppen din, er det klinkende klart at du virkelig ikke er klar for det. Et idiotisk argument spør du meg. Du er ung, så du trenger ikke tenke på barn på mange år 🙂 Du skifter nok mening når du er blitt ordentlig voksen 😉

    16. jeg gruer meg også til å få barn, er så redd for å få store strekkmerker som er der for resten av livet! :/

    17. Jeg gruer meg og til utrolig mye, for eks og få barn.. Om jeg får det, for føler jeg ikke kommer til og bli en god mor, men hvem vet.. Og for eks og gifte seg syns jeg virker utrolig skummelt ut nå, liksom binde seg for resten av livet, og ikke bare gjøre det slutt.. Men må bo sammen for resten av livet, noen jenter drømmer om dette, men ikke jeg egentlig.. Fint med kjærste, og alt det der men når det kommer bryllup inn i bilde, blir jeg “redd” og gruer meg, vis jeg skal igjennom det en gang.. Hihi! Har så mange drømmer og, om og utdanne meg enda mer innen kokkefaget, siden jeg jobber som kokk nå, og flytte til usa, og jobbe med sånne store kokker, og om jeg gifter meg og får barn går jo den drømmen værtfall i vasken.. Kansje ikke vis jeg finner meg kjærste i usa, men vis jeg finner meg en før jeg for eks stikker ditt en tur, så ender det nok med at jeg jobber på kjøttdisken i meny, eller noe.. Usj, skummelt!!!… :p Men får ta det når det kommmer, og alt går nok bra til slutt!! Leva livet Nu!! Og ikke tenke på fremtiden sånn som noe skummelt, men noe fint!! 😀

    18. Så alle mødre du ser har ødelagt kroppen sin? Det der er faktisk det dummeste utsagnet jeg noengang har hørt, fikk vondt inni meg. Du er en blogger jeg har fulgt lenge, og har likt deg alltid, men idag, dette, usmakelig.
      Hilsen mamma til 2 åring, 23 år.

    19. Hei! Er ingenting i mot deg eller noe, men reagerte litt på den setning at du aldri ville ødelegge kroppen din for et barn…. det er nesten som å si at du heller vil at et barn ikke skal få leve fordi du synes det er viktig å se bra ut…

    20. Det sa jeg og før jeg fikk barn! Men det er det beste og gøyeste som kunne skjedd 😀 Men så har jo vi den snilleste ungen også da;) og btw, kroppen min har ikke en enste forandring etter og ha gått gravid eller født! Så hvis du er like heldig har du noe helt topp i vente.

    21. Nei, jeg gruer meg ikke til noe… Orker ikke kaste bort tiden på å grue meg til ting og tenke negativt!
      Du bør lese boken The Secret, anbefales for å snu tankegangen 😉

    22. Ja, har ein del ting, men spesielt ein ting, eg gruar meg til, men vel å ikkje tenkje på det 🙂 Ein kan jo aldri vite om ein får oppleve det, og om det i så fall blir så ille som ein trur. For eit nyydeleg føll, og haha – artig sau!

    23. Gruer meg til jeg står på Gardemoen. Klar for å ta farvell med mine nære og kjære for ett helt år. Ett helt år hvor jeg skal være utvekslingsstudent. Ett helt år uten å se familie, venner, hunden min, norsk narur og norsk mat.
      Selvfølgelig gleder jeg meg også! Men akkurat idet jeg slipper taket for 1 år..det er jeg sikker på at kommer til å bli VELDIG vanskelig!

    24. Marthe Moland: Ja dere har vært heldige dere. Får du en som sover hele natta, og sjeldent skriker så er det ikke så mye å frykte. Er man like heldig som deg med kroppen etterpå så blir det jo ikke bedre. 🙂

    25. Kristina Gjermunds: Ja du sier noe der. Jeg kommer helt sikkert til å endre mening senere. Håper da det 🙂 Har ganske store pupper fra før så jeg ser bare for meg at de henger på knærene etter et barn. Hehe! Men det går jo ann å fikse på alt disse dager. Tusen takk! Skjønn du er <3

    26. malint ‘: Nei, jeg driver ikke med hest nå lengre. Jeg kommer nok til å gjøre det i voksen alder igjen men nå er det andre ting som har fått fokus 🙂 Jeg har skrevet noen innlegg om hesteperioden min før, lagt ut bilder osv, men kan godt gjøre det igjen en gang! Sikkert flere som vil lese om det 🙂

    27. Du må ikke grue deg sånn! Hehe.. (lett for meg å si – og jeg gjør det selv også)
      men man må prøve å leve i nuet og ikke bekymre seg sånn – alt ordner seg til slutt uansett. Tenk at for hver stengte dør er det to åpne som venter på deg..
      Men jeg skjønner deg godt mtp dette å få barn. Jeg er heller ikke spesielt keen på unger (og er mye eldre enn deg) men det kommer sikkert en dag det også! =) Ellers får jeg bare la være da! Ikke værre enn det.. =)

    28. Jeg kan garantere deg at tankegangen snur etterhvert som du blir eldre, Marte 🙂 Jeg tenkte selv som du gjør for noen år siden, men etterhvert som man “roer seg ned” og føler at ting faller litt på plass med jobb, utdanning, kjæreste (evt. mann nummer 3, som du skriver;), så vokser også behovet for noe “mer” i tilværelsen. Da føles ikke det at kroppen forandrer seg litt som et stort tap, i forhold til hva du gagner på det 🙂 (For ja, du lærer deg å overse at ungene hyler, sikler og bæsjer på seg;)
      Men dette er ikke noe noen kan “belære” deg om, du får bare vente og se 🙂

    29. Jeg gruer meg til å begynne på videregående om noen uker..
      Jeg gleder meg til den dagen jeg får barn :- )
      Ps: jeg digger bloggen din! Du virker så utrolig snill også har du kjempekul stil. Det er ikke mange toppbloggere jeg leser fast, men din blogg er en av mine favoritt blogger :D!

    30. Jeg har alltid villet ha barn, men da jeg var tenåring som deg (er 24 nå) så grua jeg meg til å føde. Men det er ikke noe å grue seg til, ja riene er vonde, men alt i alt er det noen timers smerte så er det over. Og jo, det er mulig å få kroppen sin tilbake. Kan jeg skrive under på 😉 Selv om du ikke er så begeistret for andre sine barn, garanterer jeg deg at ditt eget barn vil være det vakreste og morsomste i hele verden!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg