I am number four

I går kveld gjorde vi litt av hvert. Vi så blant annet filmen “I am number four”. En guttefilm om jeg får kalle den det, men en utrolig gøy film! Nå liker jo jeg nesten alle sjangre, men dette var absolutt en film for oss jenter også. Ellers så vi på turer til både Praha og Paris. Vi har nemlig planer om å dra på shopping en av stedene rett etter bursdagen min. Jeg har vært i Paris en gang før, men da var jeg så liten at det kun var disneyland som sto i hodet mitt. Praha sies å være den nye store shoppingbyen, men jeg drar ikke noe sted uten å ha litt peiling først. Derfor håper jeg virkelig at dere kan hjelpe meg. Har noen vært på shopping i Paris eller Praha? Hvis det, vær så snill og fortell om deres erfaring, hva dere syntes, hvilke typer butikker det var å finne her osv. Det ville jeg satt stor pris på!

Ja jeg vet jeg reiser alt for mye.. Nå er det bare denne ene turen, og en til tur med mamma og kanskje en tur til Thailand, så er jeg ferdig for i år. Jeg ELSKER virkelig å reise!


Kveldsmat.. Stekt skinke og mais!


Jordbær til dessert..


Guttefilmer.. Nå skal vi visst se Thor også!


Åh. Se han sykt kjekke der da! Digger han.. Han der i bakgrunnen altså.

Praha eller Paris? Hvor er det billigst, hvor er det beste shoppingstedet? Hjelp!

– Marthe <3

64 kommentarer
    1. Jeg har aldri vært i paris før, men praha er virkelig verdt et besøk. Byen er kjempe fin, shoppingen er bra og prisene lave! Utelivet i praha er også knallbra. Byen har liksom alt 😀 Du finner blant annet butikker som sephora, new yorker, bata (som er en sko butikk på 6etasjer) I min mening passer praha perfekt til en shoppingtur med jentene 😉

    2. Har selv vært i Praha, men på klassetur så var begrenset hvor mye butikker vi fikk sett 🙂 men New yorker i Praha er i hvertfall en kjempegod butikk 🙂 ellers vet jeg ikke om så mye annet 🙂

    3. Praha er billigere enn Paris i allefall 🙂 Begge byene er ellers veldig fine, men standaren i Paris er kanskje litt høyere på hoteller hvis du ikke velger et hotell med en del stjerner.

    4. Du er så søt! Virker som en herlig jente, virkelig! 🙂 Brukte et bilde av deg i et blogginnlegg, men har ikke bloggadressen din, ettersom jeg følger deg på bloglovin.. Men skrev navnet ditt.. 🙂

    5. Har kun vært i Paris. Mamma har vært i Praha ett par ganger, men vet ikke så mye fra det siden hun ikke er så interessert i shopping. Men Paris har H&M, Zara og sånt, det meste er dyrt..

    6. Har vært begge stedene. Ingen tvil om at Praha er billigst, men Paris er såå mye nydeligere! Der er det masse og shoppe, samtidig som der er utrolig mye å se utenom.

    7. Hmm.. min mor har vært i Praha et par tre ganger nå. Der fant hun tom. min favorittparfyme som ikke selges i Norge lenger. Såå jeg hadde gått for Praha av prinsipp ;D

    8. Praha er en vakker og billig by, var der i juni. Shoppa nesten ikke, men butikkene jeg var på hadde skikkelig billige varer. Servicenivået i Praha er så som så… Tsjekkerne er ikke det mest vennlige folkeslaget…. Skal til Paris nå i oktober, og gleder meg skikkelig!

    9. Bestefaren min er fra Praha, men han døde på sankthans i år :'( jeg og papsi skal ned det sommeren 2012 til familien 🙂

    10. har vært i paris! utrolig fin by, men det er litt dyrt!! det er mange designer butikker der, så hvis du liker å kjøpe litt merkevarer, så bør du absolutt dra dit! selvfølgelig, du finner noen klær som er billigere enn det vi har i Norge også 🙂 velg paris!!! det er fantastiisk, du vil ikke angre!!!!:)

    11. Paris har veldig mye dyrt!!! Hvis du ikke er ute etter chloe,ysl og lous vuitton så dra til praha! Paris har jo hm, zara,mango osv men da er det like greit å dra til oslo. Og så langt jeg vet har de topshop i praha? Noe som jeg savnet enormt i paris, men ikke forset Paris er en opplevelse og ville sikkert vært fantastisk hvis du dro dit med Jonas 😀 gleder meg til å høre hvor du drar!hihi

    12. Jeg har vært i praha. en utrolig fin by og utrolig billig å bo og shoppe neddi der forhold til norge.
      De har mange bra butikker som vi ikke har her i norge som topshop, new yorker, gate osv. Jeg anbefaler det absolutt.

    13. Har vert i Praha 8 ganger før, å byen er helt fantastisk! Masse god shopping! New Yorker, Zara, Mango osv.. Ville anbefalt å gått på et senter som heter Endel! 🙂
      Veldig billig på New Yorker og masse fint!

    14. Jeg har vært begge deler, og er 16 år, så liker kanskje noe av det samme som deg da. Paris er for meg motebyen selv, liker å sammenligne den med Roma, der jeg var nå i sommer. MANGE kjente butikker, som louis vuitton, burberry, prada ol. Men det er jo alt for dyrt.. Så prisklassen du også er ute etter, er det meste HM, Zara ol. Men også mange andre fine butikker med så og si billige klær. Jeg kjøpte meg en kjole, som kostes 400, og det var ett ganske så populært merke der, husker ikke helt hva det heter :p
      Prada er litt billigere, men der kan du også oppleve en del fake ting, (noe du også kan i Paris, men ikke like mye.) Så der må man være litt mer på letingen for å finne de rette butikkene. Men finner du de, er det en del klær og vesker. Men selv mener jeg kanskje at Paris er en bedre shopping by, og det er også mere å se..
      Håper det hjalp litt! 🙂

    15. Praha er nok billigst 🙂 Jeg har bare vært i Paris, og begge gangene har jeg blitt like skuffet. Det er ikke så bra shopping der spør du meg.. Sist jeg var der endte jeg opp med å kjøpe et par solbriller bare! hehe

    16. Praha= Billig, og ikke fullt så mye merker, men absolutt mye fint der nede! Sykt mye fine og billige sko!
      Paris= Dyrt! Men bra kvalitet og merker. Ikke bare merker selvfølgelig, det er mye bra billig kjeder der også, men du må regne med at det blir dyrere enn Praha!:)

    17. Praha har store shopping muligheter 🙂 jeg lurte på om du ar stekt maisen også? pleier alltid koke den,men da blir den ikke like god som på grillen.. ? 😀

    18. Jeg har vært i Praha, men husker desverre ikke så mye om shoppingen. Var ikke derfor jeg var der. Men byen er nydelig, og ikke minst romantisk. Kjempefine slott og andre bygninger som lyser opp byen om kvelden. Og det koseligste av alt er en romantisk middag om kvelden på en fin restaurant ved elven 😉

    19. Jeg har vært i Praha og der var det sykt billig!! Husker jeg var på et stort kjøpesenter, men mye bra butikker! 😀

    20. Jeg sliter med strekkmerker. Noen tips til hvordan man får det bort? Har du det?
      (Jeg er tynn, og skjønner derfor ikke hvorfor jeg har det)

    21. Jeg var i Praha for 6 år siden eller noe sånt. Shoppa veldig mye, det var super billig. De som var fra Praha stod bare å måpte over alle klærne vi kjøpte, mens de stod å vrenge alle lommer for å få råd til ei t-skjorte :-p husker ikke hvilke butikker jeg var på. Men, anbefaler Praha på det sterkeste 🙂

    22. Har vært i Paris, og det var bra med shoppingmuligheter der (helst i sentrum). Der hadde de butikekr som Diesel, Zara, H&M osv.. Bra utvalg!

    23. Jeg har selv vært i Praha! Synes det var fantastisk gøy..
      Masse billig og finne. Var også noe som heter det “Gule markede” der de selgte masse merke vesker, lommebøker, sko osv til en utrolig billig penge. Men dette er seff bare fake ting! Selv kjøpte jeg en veske og litt mer, det har holdt seg utrolig bra!
      Om du er ute etter litt mer “ordentlige” ting finnes det mange butikker inne i byen og store shopping sentere! fant en sko butikk der som var hele 3 etasjer.. Så jeg synes virkelig du skal dra til Praha! 😉
      Håper dette hjalp deg litt hvertfall! 🙂
      Klem Anette.

    24. Jeg var i Praha for 3 måneder siden. Syns det var kjempebra shopping muligheter der! Og det er heller ikke vanskelig å finne frem. Det er et GIGANTISK senter der, som var helt himmelsk! Syns det senteret var mye bedre enn Oslo city. Og de hadde TOPSHOP! lykke. I tillegg så er det lange, lange gater med masse forskjellige gode butikker. Det er noe jalla butikker, det er vanlige kjøpesentere og dyre kjøpesentere. Mye å velge mellom. Taxi er billig, mat er veldig billig, og klærsko er noe billigere. Om en genser koster 399,- her sparer du 100-200 kroner der nede. Det er jo ikke dårlig. Og man kan jo ikke klage på den vakre byen?

    25. Glemte å nevne hva slags butikker det er i Praha. H&M, Topshop, New yorker, Sephora, Zara, Marcs & Spencer, Mango og selvfølgelig mange andre gode butikker. Og leste over her at noen nevnte at tsjekkere ikke er et vennlig folkeslag. Vel,- det kan jeg si meg helt uenig i. Kjempegod service, spesielt på senterene og ishoppinggatene. Men i jallabutikkene, maste de kanskje litt vel mye. Slik som de gjør alle andre steder også.

    26. Jeg har vært i både Paris og Praha flere ganger og anbefaler PRAHA<3 Det er billig å fly dit og billig å bo der. Byen er kompakt, du trenger ikke styre med buss/trikk/tbane/tog osv...der er bare å vandre rundt i brosteinsgatene:) Veldig lett å finne frem, og folk er kjempe hyggelige og alle jeg har snakket med har snakket veldig bra engelsk! Og Praha er så nydelig!!
      De har mange flotte restauranter og igjen er det BILLIG. Maten koster ca 1/3 av det det gjør her hjemme. Og det finnes utallige butikker; både billigkjeder og merkebutikker. Tro meg; du får definitivt mest for pengene i Praha! Er du glad i krystaller, øl, black light teater og marionetter er også Praha rette stedet ;D hehe.
      Paris er stort og dyrt, men også en vakker by og har mange butikker. Men det koster så mye...

    27. PRAHA, helt klart, et ord; Fantastisk!
      Gode shoppingmuligheter, billig, mye spennende å se, og bra uteliv:)

    28. Praha er en fin plass å dra på shopping. Det er veldig billig der (deler prisen på 3 så får du den norske prisen ca).
      Det er mye av det samme i butikkene da, så det er litt kjedelig om du er der lenge, men det er virkelig en fin plass. Mye historie der også, og mye å sjekke ut. Blant annet et sjokolademuseum, veldig fin arkitektur det også (høres skikkelig kjedelig ut – men jeg tuller ikke, vanvittig mye fine bygninger). Eneste er at man må passe seg for hundebæsj for det er det over alt! Og de snakker ikke mye engelsk da de er veldig glade i språket sitt.
      De har Sephora så og si over alt, og de er SÅ verdt det.

    29. Har ikke vært noe av stedene, men kunne gjerne tenkt meg Praha. Har hørt masse positivt om det!
      Jeg har også sett Thor, noe av de beste filmene jeg har sett. ^^,

    30. Praha er helt fantastisk på alle måter! Utrolig mye og se og oppleve! Shoppingen er helt grei, et stort pluss er at alt er kjempe billig der! Anbefales på det sterkeste 🙂

    31. Var i Paris i sommer. Kjempeflott, men veldig travel by. Shoppingen blir fort veldig dyr, ettersom paris er kjent for “bare” merkebutikker. Men hvis du leter, så finner du fort noen kjøpesenter. Har hørt at i Praha er den beste shoppingplassen. Har aldri vært der selv, men skal unne meg en tur dit:-D – På opplevelsestur ville jeg valgt Paris, og shopping til Praha!:-D

    32. jeg har vært i praha og det var virkelig værdt det!
      Det var kjempestore kjøpesentere, veldig billig, lett å finne fram i gater og bra butikker .. noen butikker jeg var innom; topshop, zara, new yorker, h&m,sephora, promod og mange fler, men jeg husker ikke alle 😀 maten i praha var ikke den beste (syntes jeg, frokost og lunch ), men om du skal ha middag kan du jo stikke innom fridays! :DD . Jeg var der på weekend tur tors-sønd og det holdt for min del.. Jeg ble overrasket over hvor enkelt det var å finne fram i gaten. hehhehe MANGE skobutikker der, noe for deg! :DD skobutikk annhvergang… Alt i alt hadde jeg en kjempebra tur, fikk masse billige klær og sko :DD

    33. Praha er uten tvil det beste valget! Jeg var der i fjor og det var både fantastisk og forferdelig på samme tid! Så mange butikker, både vintage og mainstream (topshop, pepe jeans, sephora, osv..) – bankkortet fikk kjørt seg! Har aldri vært i Paris før, så skal la være p uttale meg om det, men har hørt det er fryktelig dyrt der, bare merkebutikker ++, men sikkert en spennende by på arkitektur o.l.

    34. Jeg har nettopp vært på shopping tur med jentene selv! Vi tok turen til Amsterdam. Der er det mye og hente + bra liv om kvelden! anbefales ;D

    35. PRAHA! SÅ ABSOLUTT:)
      En by det er verdt å besøke. I paris har den f.eks ikke topshop noe det er i Praha, de har akkurat de samme butikkene i Praha som i Paris bare enda flere i Praha

    36. Tusen tusen takk for alle svar og for alle tips angående sted som er verdt å besøke, hotelltips, shoppingtips og alt sammen! Dere er toppen. Jeg tror Praha leder litt ann, selv om mange har sagt fine ting om Paris også her nå 🙂

    37. Helt klart billigst i Praha! Hadde VANSKELIG for å få brukt opp 3500,- på fem dager der borte, og det var inkludert all mat fra frokost til kvelds, drikke og godteri sånn ellers. Fikk faktisk ikke brukt de opp, og jeg shoppa en del ;p De har massivt utvalg der også! Alt fra Sephora og New Yorker til MAC og Marks & Spencer, pluss lokale butikker og vanlige kjeder som H&M o.l 🙂 De har et enormt shoppingsenter 15 min fra sentrum med masse bra utvalg, og massemasse herlige butikker i gatene nedover langs sentrum.
      Så jeg ville anbefalt Praha 🙂 lett framkommelig – billig – godt utvalg.

    38. Jeg har vert i Praha , men ikke Paris! Praha , var utrolig fint. Det var nydelig der og sykt billig. Det er veldig bra shopping der og mange fine butikker. Savner virkelig den turen! Men jeg har og hørt at det er dyrt i paris, så da ville jeg sikkert gått for Praha 🙂

    39. Hvordan får du penger til å reise så mye? Du er jo ikke av dem som bruker bloggen din for penger heller, noe jeg digger!

    40. Jeg har vært i Paris et par ganger, og det er super shopping, om du kun er ute etter merker. Det er ikke mange billigere butikker, og de eneste som det er noen av er Zara og Promod. Paris er virkelig verdens fineste by, men shoppingen må man lete litt etter:)

    41. Har vært i både Paris og Praha! Paris er en utrolig nydelig by, men med en del dyre (veldig fine da) klær. Praha er billigere, og også veldig fint.
      Herlige byer på hver sin måte!
      Jeg synes også det var lettere å finne billige, men fine klær i Praha, men om du leter litt i Paris er det utrolig mye fint der også! 🙂

    42. Har ikke vært noen av stedene, men har familie som har vært i både Praha og Paris. Paris er ihvertfall helt nydelig ifølge moren min..er utrolig gode shoppingmuligheter, og kjempefin by!
      Du er ikke den eneste som liker å reise! 😉 Skal til syden 3 ganger til neste år, og 1 år i Australia på utveksling om 3 år ;D

    43. Uten tvil ville jeg valgt Praha!
      Der har de gigantiske shoppesentre, på størrelse med de du finner i usa. Det er også superbillig der. I paris vil jeg tro det meste er veldig dyrt, og diverse merkebutikker som LV, Chanel, Dior osv. finner du også i Praha. Du trenger altså ikke å dra til paris for å besøke de 🙂

    44. Har nettopp vært en uke i Praha og er stor fornøyd, utrolig fin plass med masse shopping muligheter 🙂 Sender deg denne linken: http://www.prahaguiding.no/shopping.htm
      Der det bla. står litt om shopping muligheter. Der har også et kjøpesenter på 6 etasjer med bare sko 😀 Jeg skal helt klart tilbake til Praha! 🙂

    45. Jeg har vært begge steder. Paris er en utrolig fin by med flotte bygninger, hoteller, parker osv. Shopping er litt vanskelig siden det er ganske overpriset og vanskelig å finne klær til vanlig pris.
      Praha er en helt grei by, men har en ganske god shoppinggate. Blant annet med butikken Newyorker. Praha har ganske dårlig mat, men er igjen billig. Paris har utrolig mat, men ganske dyrt 🙂 Så spørs hva du er ute etter:)

    46. Praha!
      Definitivt Praha!
      Var der i fjor, og det var helt nydelig! Det er billige hoteller, maten er billig, men sjekk litt rundt før du velger sted å spise på. Tips jeg lærte er å se etter hvor de lokale går, der er det som oftest best 😉
      Det er billig der og Palazzo (mener å huske at det var det det het) som ligger sentralt i Praha, har nærmest åpent til alle døgnets timer 🙂
      Eneste kjipe for deg som liker høye heler, er at mesteparten av byen er i brostein, så det kan jo bli litt slitsomt etterhvert 😉 Anbefaler isåfall kilehæler 🙂

    47. Praha er billig, Zara er veldig billig i forhold til Norge og syke shoopingsenter å mange mange mange butikker i gatene! mye billig å mye dyrt, men alt i alt en billig plass å reise til!

    48. Paaris!
      Jeg var der for bare noen uker siden og det var bare helt nydelig der! Hvis man er glad i å besøke attraksjoner(?) og shoppe og sånn, er det en klar anbefaling. Man shopper til man blir gal..
      Jeg vil defintitivt tilbake ditt om noen år.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg