Flaggermus på rommet mitt!!

Å herregud. Dette er faktisk ikke til å tro. Jeg er enda skjelven i både fingre og ben! Halv syv i dag tidlig våknet jeg av en innmari høy tikking.. Jeg kunne ikke skjønne hva det skulle være, men da jeg åpnet øynene og så rett frem hadde pernille dratt ut alle videoene mine som lå under tvbordet. Jeg forsto fort hvor lyden kom fra, men hva det egentlig var som lagde lyden måtte jeg jo finne ut av.

Mamma hadde heldigvis ikke rukket å gå på jobb enda så jeg ropte henne opp og sa jeg trodde Pernille hadde tatt med en fugl inn på rommet mitt. Det var en underlig lyd å lage til å være en fugl, men jeg satset likevel på at det var det. Så der satt vi da.. Jeg, mamma og Pernille. Alle tre på alle fire ben og tittet inn under tv bordet. Mamma ba meg ta bort katten, men så fort jeg hadde gjort det stoppet tikkelyden og vi hadde ingen aning på hvor “fuglen” kunne være. SÅ jeg lot pus hjelpe til og hun visste nøyaktig hvor den var. Med et lite potetrykk på dvd coveret den lå i, var klikkelyden tilbake.

Mamma: Åh herregud, åh herregud.. Det er en gresshoppe!
Marthe: Nei det er en fugl! Snu coveret og se!
Mamma snur pappcoveret til “Pirates of the carribbean” og noe ramler ut.
Mamma: ÆÆÆ DET ER EN PADDE!!!!
Marthe: Nei.. Det er en.. Det.. det er.. DET ER EN FLAGGERMUS! 

Så fort ordet flaggermus var sagt sto vi begge bare å skrek. Like etter dunket jeg hode i veggen og skrek noe om at jeg ikke fikk puste. Mamma og katten løp rundt og skulle fange denne flaggermusen mens jeg måtte prøve å ta bilder i sjokktilstand. Dere kan tro det var liv! Og alt skjedde på 5 minutt..


Jeg våknet til dette synet..


Inni pappcoveret med de blå dvd’ene lå den.. Helt sikkert halvmost og livredd.


Har dere sett? Den fløy selvsagt av gårde da vi “helte” den på gulvet. Desverre var rullegardinet da igjen.


Pernille var overraskende snill med den.. Hun holdt den fast, men prøvde aldri å bite eller “drepe” den. Men ærlig talt. Jeg ville heller ikke hatt denne saken i kjeften! Tror faktisk hun var litt redd selv.


Mamma måtte trå til med papir for å slippe den fri.


Å fytti..

Noen som har opplevd det samme?
Huff, nå får jeg sikkert aldri overnattingsbesøk igjen!

– Marthe <3

82 kommentarer
    1. Aldri opplevd å fått en flaggermus inni huset, men har sett noen utforbi etter vår egen katt som tar de.
      Men skulle ønske jeg hadde hatt besøk av en inne, flaggermus er så vanvittig skjønne at det er ikke mulig! Vært favorittdyret mitt siden jeg var 5 – 6 år haha. 🙂

    2. Ja, jeg hadde faktisk en flaggermus på rommet hos pappa i minst 6 timer for to år siden, 🙂
      Om natta når klokken var tolv, jeg hadde slått av lyset på rommet og det eneste lyset på rommet var fra tven, så kom flaggermusa fra kleskommoden hvor den hadde gjemt seg i 6 timer cirka (den dukket opp i 6-tiden på kvelden også, men da trodde jeg den dro ut igjen, noe den ikke gjorde altså), og da fløy den over og rundt hodet på meg 12 ganger før den forsvant igjen, og la seg oppå kleskomoden rett ved døren som jeg måtte forbi 🙂 Syns det var litt kult jeg, vil ha enten flaggermus, rotte eller slange 🙂 LOVE IT!

    3. åååhh, herregud så ekkelt :oo
      Nei, har heldvis aldri opplevd dette! Uuush, jeg hadde begynt å grine tror jeg!!

    4. å herregud, kjenner jeg nesten blir litt kvalm! :p fyfaen, så heslig! æsj.. jeg hadde seriøst flyttet eller isolert meg i en glassboks! og jeg som syntes synd på meg selv da jeg måtte mose en edderkopp istad.. :p

    5. wow.
      jeg satt her og lo og storkoste meg med hvor godt dette var skrevet, så morsomt! tenkte jeg, og jeg kunne liksom se alt levende for meg.
      helt til jeg så bildet av flaggermusen. da ble jeg igrunnen litt sånn ÆÆÆ! åh, herregud! jeg også. har faktisk aldri sett noe så utrolig i hele mitt liv, jeg har jo sett flaggermusen, på TV i naturprogrammer og slikt. men å faktisk se bildet av den inne på rommet ditt og vite at du våknet opp til dette.. jeg tror jeg hadde vært helt stiv av skrekk.
      Og jeg kan godt forstå hvorfor Pernille ikke ville bite den, kan du forestille deg et slikt vesen flaksende rundt inni munnen? huff, jeg må slutte og forestille meg slike ting før jeg får frysninger.
      jeg må bare si det Marthe, dette var et utrolig fengslende og underholdende innlegg og du skriver så utrolig godt.
      ha en fantastisk flaggermusfri dag 🙂

    6. ahahahahhahahah! Jeg døøør av latter her! Så funny 😛 Hadde døøødddddd av skrekk jeg! hahaha 😛 Hyggelig med kommentar tilbake 🙂

    7. I have dreams: Haha tusen takk for en herlig kommentar 😀 Så gøy å høre at dere greier å forestille dere situasjonen. Det var helt uvirkelig. Jeg som ikke ante vi hadde disse skapningene her i Norge! 😀

    8. Å herre, hahaha! Må le litt, for måten du skrev det på og de bildene jeg lagde i hodet var utrolig morsomt! Men jeg vil ikke oppleve det samme selv. Hadde fått panikk og løpt rundt i sirkel og ropt etter hjelp. Æsj, for noen ekle skapninger!

    9. Silje: Å tro meg.. Jeg har traumer! For hver lyd jeg hører tenker jeg flaggermus og snur meg febrilsk rundt. For hver sorte flekk jeg ser blir jeg helt hysterisk og tror noe skal komme flyvende mot meg. Jeg kommer ALDRI til å få ro i kroppen igjen!

    10. wow! Ble helt skjelven av bare å lese det der. Om noe sånt skjer meg en gang tror jeg jeg hopper ut vinduet selv, eller bare dør av skrekk!!! ;o
      sv – takk for kommentar!

    11. Haha, uff! Har faktisk opplevd det samme, 2 ganger til og med!
      Var helt forferdelig, tok tid før jeg klarte å sove godt om nettene. Flaggermus er kanskje “søte”, men ikke når de er hjemme hos deg :p

    12. Hehehe, morsom historie! Men selv kan jeg ikke skjønne at dere er så redde… Er et søtt lite dyr, HELT ufarlig, og garantert mye mer redd enn deg.. Skjønner det er ekkelt å ha en inne på soverommet, men jeg fatter ikke at dere er så hysteriske :p

    13. Eg har eigentlig blitt glad i dei. Det er alltid flaggermus i skogen uttenfor der vi bur. Synest det alltid er litt koselig å stå inne og sjå på dei fly fram og tilbake 🙂 Men hadde blitt vettskremt av å ha ei inne!
      Haha, likte forresten samtalen du og mora di hadde! GRESSHOPPE, neei, fuuugl, neeei, PADDEEE! haha 😀

    14. Alt kattene finner, det piner de til døde før de spiser det. de leker med det og lar det stikke litt av, så henter de det igjen og piner det enda mere. Helt til det dør !

    15. Ja har opplevd det samme. Rundt klokken 12 på natten satt jeg i senga å så film. Plutselig kommer det noe flyvende inn på rommet mitt! Jeg ble livredd og gjemte meg under dyna.. trodde det var en fugl som fløy rundt og rundt i ring på rommet mitt, men da så jeg at det var en FLAGGERMUS!! Og vet du hva? Vi fikk ikke tak i den så neste natt kom den søren meg igjen.. på MITT rom selvfølgelig… så jeg hadde besøk i to netter jeg. 🙂

    16. jeg og hadde en på rommet mitt, jeg sover ganske så tungt, men mamma våkna av masse bråk inne på rommet mitt. når hun kom inn var katten min på full jakt mens flaggermusa fløy rundt over alt. vi fikk ikke tak i den så måtte bare stenge katten og flaggermusa inne på rommet og håpe på at den fløy sin vei. så aldri mer til den..

    17. Jeg lurer på hvordan du blir sponset, Jeg har lyst til å bli sponset å få slike sponsorgaver som du får, men jeg aner ikke hvordan jeg får det, kan du forklare hva du gjorde, og hvis man ikke har så mange lesere, kan man likevell bli sponset?

    18. vilde: Jeg sender enten mail til de firma som jeg liker produktene til og spør dem eller så sender de meg mailog spør meg om de kan få sende meg produkter. Men har du ikke mange lesere så kan du likevel bli sponset. Meld deg inn på sponsetblogg.no
      Lykke til <3

    19. Jeg må nesten le litt her når jeg leser gjennom alle kommentarene. :p
      At så mange ikke visste at flaggermuser finnes i Norge! Nesten skummelt hvor ignorante visse folk er.
      Ikke stygt ment, men jeg ser de overalt. Bor også i Kristiansand og jeg ser de flakser rundt enhver sommerkveld. Det er de små svarte tingene som flyr med no sinsykt fart haha. 🙂

    20. Aldri opplevd flaggermus på rommet, men har opplevd opp til flere MUS! Jeg tror vi tok ca 7 mus på rommet mitt i fjor høst. Vi hadde satt ut mange feller, men vi tok bare noen få med dem..Måtte tilslutt sette ut musegift, men det tok jo ca en uke før de døde. Jeg kan love deg at jeg ikke sov på rommet mitt før jeg visste at alle var døde! Hater sånne dyr, de er så stygge 🙁

    21. Heiii!
      I følge i Viet Nam så betyr det når en flaggermus kommer inn til ditt hus kommer pengene strømmende inn hvis den BÆSJER i huset ditt..
      Onkelen min har flere ganger hatt besøk av flaggermuser og hver gang de kommer bæsjer de på terassen, og ja… Han er styrtrik..
      Såh, Marthe hvis den bæsjet kommer du til å bli riiiiik! MONEY $
      Hehe… <3

    22. jeg hadde flippa.. jeg har fuglefobi, så hadde nok vært redd uansett, men hadde jeg sett en flaggermus, ville jeg nok svimt av

    23. Det hørtes ikke serlig koselig ut!
      Jeg var hjemme alene en dag for en stund siden. da satt jeg på kjøkkenet og så litt utover rommet, så merket jeg noe merkelig på et strikket bilde og lurte på hva det var. da jeg gikk helt nerme og sto på en stol, ca. fem centimeter fra det så jeg at det var en flaggermus. 🙁 det var skikkelig ekkelt. jeg så fingrene og håret på ryggen skikkelig tydelig. det hand å sov så jeg fikk veldig god tid til å ta bilder 🙂

    24. Å jeg hadde bare løpt ut jeg hehe. di er søte når di flyr men ikke ellers =) veldig søtt bilde med katten =) jeg liker bloggen din da =)

    25. JA! haha, litt vittig da! For to dager siden hørte jeg en slags pipe lyd fra loftet å når vi gikk opp å så etter lå det en liten baby flaggermus på gulvet! Æææ! OG de har lagt seg reir inni veggen så det er noen skikkelig koselige vesener! hehe. Bra gjort at du fikk tatt bilder! 😉

    26. Er ikke så redd flaggermus nå ettersom jeg passer på en flaggermus baby 🙂
      venter på at flaggermusmottaket i oslo skal hente den ettersom mamma’n ikke hentet den i natt da den var ute 🙂

    27. Jeg opplevde at en flaggermus hang på veggen min inne i stua og sov i begynnelsen av forrige uke. Jeg ble så vettskremt at jeg pilte ut fra stua og håpet den ville fly ut av seg selv. I løpet av natta gjorde den heldigvis det. Flaggermus er creepy dyr. Men trøsten må være at de er ikke spes farlige da..
      Krysser fingra for ikke flere møter.
      Hilsen Kristin

    28. Kristin Tandberg: Nei så ekkelt! Huff, disse skadedyrene er virkelig det ekleste.. Jeg kan ikke forstå at mange synes de er søte. Også den lyden de lager om natten. Fy søren. Fysj :O

    29. Uff. Det virket ikke så morsomt, har aldri vært noe redd for de før, men nå var det litt verre med bildet av den. Æsj, jeg hadde dødd av skrekk. En gang sov jeg på gamle-rommet mitt. Jeg var veldig ung så skjønnte ikke så mye da. Ca. 4 års-alderen. Men jeg husker det uannsett. Jeg hadde køyeseng. Og en gang våknet jeg og så i taket av køyesenga ca. 50 cm. over meg, rett på en grønn skapning! Minner meg litt om en skilpadde nå, vet ikke hva det var. Men ropte på mamma som kom og hjalp. Hehe.

    30. Flaggermusen er fredet. Kanskje pus hviste dette? Heheh
      Flaggermus er greie alene og de spiser insekt som du har midre lyst på. Fluer, midd, mygg, klegg, nattsvermer, m.m..
      Norske flaggermus er ikke aggresive og vil ikke bite deg, hvis du bare tar dem forsiktig og ligger dem forsiktig på en skyggefull plass.
      Jeg fikk en på badet. Der er det passe temperatur og fuktig når jeg er bort reist. Den lever på plantefluene, for den ene planten min har råttnet desverre. Jeg vil finne en fin plass i tka mønet på uthuset. Får jeg en koloni der, så holder de mygg og annet insekt borte.
      Å få en flaggermus i hus er litt tillitsvekkende. jeg synes de er kjekke!

    31. jaaa… nettopp nåå.. jeg satt i stuen, så hører jeg katten frese.. så reiste jeg meg opp for å se hva det var.. så ligger det noe der, noe som liknet en padde.. så gikk jeg bort, så hyler den tingen skikkelig høyt… så er det en flaggermuuus.. det er bare det værste.. jeg løp inn til storesøs, som sover… selvfølgelig måtte jeg ta den ut da, men vet noen om det er farlig?

    32. Var nettop en flaggermus som fløy rett inn vinduet mitt, var helt i sjokk kunne ikke tro dette nettop skjedde. For å si det sånn jeg er 191cm 94kg mann å følte meg som en vettskremt liten jenteunge, de er spennende dyr på tv men i virkeligheten inne på rommet mitt var det rene marerittet….

    33. Min mann og jeg satt å så på TV da vår katt (som her forresten helt prikk lik katten i artikkelen) så bestemt bort på vedoven i stuen. Hun ga seg ikke. Hun gikk bort til vedovnen der vi ser ansiktet til en flaggemus stikke ut av ventil hullene. Min mann ringte til skadedyrkontrollen. De sa at ingenting kunne bli gjort før september da de flyr til varmere strøk, og det eneste vi kunne gjøre frem til da var å dekke hullene med et laken. Denne arten het Skimmelflaggermus, og flaggermus er visst en utrydningstruet art.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg