Hva betyr drømmen?

Har du noen gang våknet fra en drøm så merkelig at du lurer på hvor i all verden du får det fra? Vel, det har jeg!  Da jeg var liten våknet jeg av et dunk. Dette skulle vise se å være meg selv som landet på gulvet etter en flyvetur fra senga mi. Ikke vet jeg hvor jeg skulle og ikke vet jeg hva drømmen ville si meg. Jeg har drømt så utrolig mye sykt opp gjennom tidene og har ofte lurt på hva de egentlig betyr. Derfor har jeg surfet litt på nettet og funnet noen interessante svar.  Drømmer du ofte om noe som inneholder punktene under, vet du nå kanskje hvorfor..  


Meg som baby. I dyp søvn, og kanskje midt i en drøm…

VANN
Det er svært vanlig å drømme om vann og vannet er et symbol på følelsene våre. Et deilig bad i et stille vann viser at man lever i harmoni med seg selv. Er man derimot ute på havet i en storm der det blåser og vannet pisker deg i ansiktet kan dette være et bilde på dine mer kaotiske følelser.

FLYR
Drømmer du ofte at du flyr eller flykter fra noe, kan det være tegn på at du flykter fra et problem i hverdagen.

DYR
Å drømme om dyr er veldig vanlig. Mange drømmer gjerne om edderkopper eller en slanger. Det som er viktig er hvilke følelser du har for de ulike dyrene i våken tilstand. Å drømme om hunder kan innbære noe helt annet for en som er redd hunder, enn en som elsker dem. Å bli bitt av et dyr eller insekt, kan bety at du trenger å våkne opp. Selv drømmer jeg alltid om edderkopper når ting er svært kaotisk. Dette fordi jeg virkelig hater edderkopper. Slanger derimot, liker jeg og jeg tror det er årsaken til at jeg aldri drømmer om dem.

ILD
Ild kan være livsfarlig. Eller bare en koselig peisvarme.. Det er det som brenner som har betydning. Brenner f.eks barndomshjemmet ditt ned, kan dette tyde på at du er ferdig med det gamle livet ditt  og at det er på tide å gjøre noe annet.

FALLDRØMMER
Drømmer der man faller kan være vanlige i perioder med endringer i livet og der vi står overfor nye utfordringer.

DØDEN
Drømmer om døde personer kan vise oss at denne personen er veldig viktig for oss.

Kjenner du deg igjen i noe av dette?
Fortell gjerne om dine rareste drømmer!

– Marthe <3

38 kommentarer
    1. Jeg drømte at jeg kunne forvandle meg til alt det jeg har tegnet, og forvandlet jeg meg til en blå og hvit ulv med vinger, og så føltes det så ekte ut når jeg fløy.

    2. jeg har hatt uendelige mange rare og vakre og ganske nifse drømmer.
      jeg har en nydelig gammeldags drømmebok hvor jeg er ment å skrive dem ned, men jeg husker så få av dem, de dukker som regel opp glimtvis.
      en av drømmene som jeg faktisk husket og skrev ned handlet om edderkopper, en by som jeg døpte spindelvevbyen som var full av edderkopper, og det var en steintrapp ved enden av byen som jeg sto ved, jeg våknet før jeg fikk gått opp alle trappetrinnene, tror jeg kom halvveis og det var spindelvev overalt rundt meg.
      jeg er blitt veldig interessert i dette med drømmetydning selv, og spesielt dette med insekter. for jeg har drømt en del om dem, og selv om jeg ikke liker dem i det hele tatt i virkeligheten har jeg lest at egentlig har en ganske sterk symbolsk verdi, i form av spirituell vekst.
      noe jeg finner veldig interessant, for det betyr kanskje at jeg er på en slags spirituell reise..

    3. da jeg var liten hadde jeg en drøm om at bilen vår stod å brann.. skikkelig ekkelt. å jeg har hatt en drøm hvor jeg løper, også plutselig faller jeg.

    4. Du kan gå inn på google og skrive inn drømmesymboler så for du et nett side der du kan tolke drømmene dine:) Kjempe grei side!

    5. hva vis man drømmer at en man er glad i dør, betyr det det samme? hadde en gang en drøm om at mamma døde i en bilulykke, jeg våknet opp med klissvåt ansikt og pute og alt.

    6. Jeg har ofte rare drømmer, og jeg husker nesten alltid drømmene mine, men det rareste må være når jeg var kanskje rundt syv år, og gikk i søvne.. Alt jeg husker er at jeg drømte at jeg måtte ut FORT men jeg kunne ikke la noe være igjenn, jeg måtte ta med meg ALT.. jeg husker bare at jeg drassa med meg puta og dyna og gikk, og neste morgen fant pappa og lillesøsteren meg liggende på gulvet på badet med pute og dyne og noen random leker som hadde ligget i nærheten av sengen min : p

    7. Mine rareste drømmer er sånne som forandrer seg og er helt meningsløse. En natt for ikke så lenge siden drømte jeg at pappa var blitt sammen med en 17-åring, vi hadde flyttet til brasil og jeg hadde en venninne med meg. Vi lå og solte oss oppå bilen og så kom eks-kjæresten min og en kompis av han og knipset litt bilder av oss. Og så endte drømmen med at vi ble tatt av en flodbølge. Det gir liksom ingen mening i det hele tatt! Jeg har mange slike drømmer 😉

    8. JA! Drømte om farfar for noen månder siden. Viste i drømmen at han var død. Alle kom inn i huset for å dra i begravelsen hans, men jeg stod der å klemte farfar og grein som en foss. Våknet av at hjertet mitt banket noe sinnsykt høyt.
      Slike drømmer er ikke noe koselig, men fikk se han igjen da, om jeg skal si noe positivt om det.

    9. En gang drømte jeg at jeg traff morfar, farfar, farmor, onkelen min og moren til kjæresten min (alle sammen er døde). Jeg har ikke en gang truffet morfar eller farfar, men allikevell vet jeg at jeg hadde elsket dem. Jeg vet også at jeg “savner dem” selv om jeg aldri har møtt dem. Jeg var sykt glad i moren til kjæresten min. Farmor døde da jeg var 1 1/2 og onkelen min døde rett før jeg ble 5, men jeg savner dem så sykt mye, både de jeg har møtt, og de jeg ikke har møtt.
      Husker en veldig rar drøm jeg hadde der jeg drømte at Asgeir (sjefen over alle sjefer) prøvde å ta meg, og senere endte det opp med at vi ble sammen, hehe!

    10. Jeg drømmer hele tiden om at jeg faller.. Hele tiden.. Dette har gjort at jeg har fått høydeskrekk, noe jeg ikke hadde før!

    11. Ja, jeg kjenner meg virkelig igjen her! Jeg har faktisk lest om det før 😀
      Her om dagen drømte jeg faktisk om deg! Haha! At vi av en eller annen grunn gikk i samme klasse, selv om du er noen få år eldre enn meg da men. Og jeg var så utrolig stolt siden jeg liksom gikk i samme klasse som Marthe Borge(!!) liksom! Favoritt bloggeren min! Og vi snakket masse, og jeg gledet meg til å komme hjem fra skolen for å blogge om at du gikk i klassen min, og legge ut alle bildene vi hadde tatt den dagen osv, haha!
      Hihi, vet ikke hvorfor jeg drømte det, men jeg leser bloggen din hver eneste dag da, og bloggen din er favoritt bloggen min, så har nok noe med det å gjøre tror jeg 😉

    12. jeg drømte om regine stokke i natt. hun var barndomsvenninna mi. hun hadde det lange, fine, krøllete håret sitt. det var rødt, og vi snakka om alt mulig som skjedde i barndommen.

    13. Jeg drømmer masse! Og jeg husker dem alltid!
      En gang så drømte jeg faktisk at du og kristina hadde startet en kjolebutikk sammen. (det var når dere blogget sammen.) Så fant jeg en kjempefin kjole til 500 kr, og prøvde den. Den satt perfekt. Også klarte jeg med et uhell og legge den i veska, og da jeg hadde gått ut av butikken fant jeg ut at jeg hadde kjolen i veska. Men så tenkte jeg, dum som jeg var, at jeg bare kunne beholde den siden det hadde jo ikke gått noe alarmer ellernoe. så ingen kom sikkert til å skjønne at det var meg. Dagen etter gikk jeg inn i butikken igjen, og da så jeg at to Kristina og ei blond jente som jobbet hos dere drev og snakket om at butikken hadde tapt 500 kr fordi det manglet en kjole. Jeg ble selvfølelig kjempedårlig med en gang, og plutselig kom hun blonde jenta bort til meg og bare: kan du bli med inn på bakrommet en liten tur?
      Og jeg turte jo ikke annet en å nikke, og bli med. Og da jeg kom inn satt du og Kristina og stirret skikkelig surt på meg og bare: Har du stjelt en kjole fra oss?
      Også prøvde jeg og forklare meg og bare: Ja, men jeg har den med meg. Dere kan få den tilbake! Unnskyld! Jeg mente det ikke!
      Også våknet jeg og har aldri vært lykkeligere for at det bare var en drøm.
      Hele drømmen virket så jævla ekte, og jeg kan enda kjenne den redde følelsen jeg fikk da jeg skjønte at jeg var tatt i tyveri.
      Denne drømmen skremte meg såpass at jeg ihvertfall aldri kommer til å stjele. Kommer ikke til å vurdere det en gang! Så ille var det! Haha 🙂

    14. Jeg drømmer syyykt mye rart! Noe blir for drøyt å fortelle her, haha..
      Men jeg drømmer ofte at folk jeg er glad i dør og våkner opp av at jeg gråter..

    15. Nå er det lenge siden jeg har fått lest bloggen din siden jeg har vært i Stavanger som frivillig på sandvolleyen. Så nå har jeg ventet i en uke på å lese bloggen din! Håper bare du ikke syns det er for irriterende at jeg kommenter vært eneste innlegg for en hel uke, men du blogger så bra og du er favorittbloggeren, så derfor fortjener du alle kommentarene du får og kan få! 😀
      Dette med drømmene skal jeg tenke på neste gang jeg har drømt noe! <3

    16. eline velken: Velkommen tilbake Eline. Jeg har savnet kommenteringen din i det siste! Hehe. Det er selvfølgelig ikke irriterende med kommentarene dine. Jeg elsker dem 🙂

    17. Jeg har en tendens til å drømme de samme drømmene flere ganger! Helt sykt. Jeg merker faktisk til og med MENS jeg drømmer at jeg har vært igjennom det tidligere.
      Har hatt en drøm der jeg faktisk mistet alle tennene. Jeg kunne bare dra dem ut. Skikkelig nasty. Men var likevel ikke tannløs etterpå, om du skjønner. Akkurat denne drømmen har jeg hatt mange ganger. Jeg fatter ikke hva den prøver å fortelle meg !
      Har også ganske ofte faktisk, deja vu. Tror kanskje jeg må ha drømt om det tidligere. Kan være alt fra hvordan folk sitter ved siden av meg eller hvordan en serviett ligger på bordet til noe en person sier. Haha.

    18. Jeg har hatt to drømmer som bekymrer meg en del. Den ene hadde jeg bare en gang, mens den andre har vært noe gjentagende (dvs, den har ikke kommet flere netter på rad, drømte den først for ca. 4 år siden, så kom den tilbake ca. et år etter, også nå nylig igjen).
      I den ene drømmen ble jeg dømt til et eller annet (jeg tror det var kamp av et eller annet slag) for å la en gruppe mennesker slippe unna forfølgelse. Men når det hele skulle skje, kom folka jeg hadde tatt dommen for og hjalp meg. Og nesten alle sammen døde. Mange av dem var folk som kjenner eller som jeg er i familie med. Når det hele var over, fikk jeg resten ut av området og venta aleine under unnskyldinga på at et nytt angrep skulle komme. Istedet tente jeg på alt sammen og ble tatt av brannen som oppstod.
      Som sagt, denne drømmen har jeg kun hatt en gang, men den ga meg en skikkeli’ støkk.
      Den gjentagende drømmen er mye mer rotete og uoversiktlig, og den har noen ganger noen forandringer, men noen detaljer er der hver gang.
      Generelt sett går det mest ut på at jeg skal videreformidle beskjeder som enten andre gir meg eller som jeg synes burde bli gitt ut fra eget initiativ, men ting som oftest kommer i veien. Enten er ikke folk der de skulle ha vært, eller så det ikke mulig å komme seg dit de er. Et veldig tilbakevendende problem er at jeg av en ellert annen grunn ikke kan gå ut blant andre folk #jeg er enten naken, kan ikke gå pga skade, har ikke med det jeg trenger, værproblemer, utgangen er blokkert#. Et annet er at jeg ikke rekker fram i tide.
      Grunnen til hvorfor denne drømmen er bekymringsfull er at den er veldig lik ting som har skjedd i virkeligheten. Og jeg tenker; drømte ikke jeg dette? Og det har hendt i drømmen at jeg har tenkt det samme; Har ikke jeg drømt dette? Eller, Har ikke jeg vært her før?

    19. Jeg fikk mareritt av en jeg er glad i, at jeg aldri fikk se han igjen… og lurer veldig fælt på hva det kan bety :p?

    20. Jeg vet deg er lenge siden du skrev dette innlegget, men jeg hadde en så merkelig drøm i natt at jeg bare måtte søke på nettet om hjelp. Jeg har drømt den samme drømmen med jevne mellomrom så lenge jeg husker; jeg er på en svær skole( harry potter-aktiv skole) langt uti ingenmannsland der det kun er skog og vann rundt. Jeg og noen av de andre elevene(som jeg ikke kjenner ansiktene til) utforsker skolen og klarer å slippe løs en slags demon som vil drepe alt og alle, så vi evakuerer hele skolen, og klarer å låse demonen inne på skolen mens alle andre er ute og vi tenker vi har vunnet. Den er i form av en svær løve. Men plutselig ut av ingenting reiser det seg et enormt monster(som jeg tror er den samme demonen) opp av bakken, men da den reiser seg opp fra bakken, er alle kommet seg ganske langt inn i skogen. Jeg er plutselig med fetteren min og vi har blitt tatt av demonen,men han dreper oss ikke, han vil ha oss til å føre ham til de andre(demonen skifter skikkelser fra et skummelt menneske til en svær demon i drømmen, så nå er han et et menneske) meg og fetteren min prøver å føre ham på ville veier men han skjønner det ganske fort. Han blir sur og sier: “tror dere virkelig jeg er så dum.” Rett etter dette så er jeg langt langt inn i skogen, med mamma. Ikke lenge etter så møter vi på demonen igjen fra motsatt retning, men denne gangen er det en enda styggere ting som er blind(?) Meg og mamma hiver oss ned bak et svært furutre som har en dyp hole med røttene, der er det en liten, leiere vanndamp. Demonen lukter oss og bøyer seg ned og snuser på mamma, han merker henne og tar henn opp og spiser henne, så bøyer han seg ned igjen og snuser på meg, men kan ikke finne meg. Så løper han videre og finner ei som har klatret opp i et tre. Etter det er han vekke og jeg er med en plass der det er tre store slott, og vanligvis i mine andre drømmer har jeg gått inn i en av dem også klart å drepe demonen, men denne gangen kom jeg meg ikke inn i noen av dem…så våknet jeg. Er det noen som klarer å forteller meg hva denne drømmen betyr? Har jeg sett for mye film eller begynner jeg å bli gal?😵

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg