– 12 spørsmål og svar –


Hva skal du i dag? Mino og jeg har akkurat kommet hjem fra en halvannen times tur i skogen, så nå ligger han og snorker ved siden av meg i sofaen mens jeg oppdaterer dere. Jeg skal ikke på jobb før klokken syv i kveld, så før det tenkte jeg å lage meg litt lam til middag og bare njute at det er stille før stormen! De har meldt 20mm med regn og 19 m/s i kveld og natt! Iiiih!

Hvordan ser den perfekte daten ut? Hmm, jeg elsker jo å kokkelere så å lage mat sammen med et glass vin til er en favoritt! Ellers er jeg jo heller ikke imot en spillkveld med eller uten vennepar. Hytteturer og utendørsaktiviteter er heller ikke feil, men sistnevnte helst på sommerhalvåret..

Hva er det gøyeste med å være sykepleier i mottak? Hvor skal jeg begynne? Utfordringene! Alt ansvaret du får kjenne på og den enorme variasjonen i dagene. I løpet av en kveld kan jeg som sykepleier sammen med en eller flere leger ha ansvaret for en 5 dager gammel baby og en 98 år gammel mann. En med lårhalsbrudd, en som har satt fast en matbit i halsen, en med blodforgiftning og en med mulig infarkt. Det er virkelig ikke en dag som er lik i et akuttmottak og det gjør det så innmari spennende! Læringskurven kunne ikke vært større og den deilige følelsen av å gå hjem fra jobb etter å ha følt seg til nytte og mestret noen (til tider) ganske skremmende situasjoner.. Nei jeg unner alle å få kjenne på akkurat det. Jeg går ofte hjem fra jobb med mer energi enn jeg dro med.

Hva ønsker du deg akkurat nå? Akkurat nå sitter jeg og vurderer å klikke meg hjem en fuelbox. Jeg har fundert og tenkt på disse fuelboxene lenge nå, så kanskje det er på tide å gå til anskaffelse av en. Ellers har jeg også nylig oppdaget at det finnes en trehytte i Konsmo også! Ca en time unna Kristiansand. Den må jeg også se å få booket meg et opphold på i 2020 kjenner jeg.

Hva gjør deg sint? Jeg tror jeg har skrevet det før, men folk som undervurderer meg. Jeg fremstår nok utad både litt sjenert, forsiktig og ydmyk, men jeg tåler så mye mer enn det ser ut som. Smarte, flinke folk som er nedlatende, spydige, og belærende… Åh, sånne mennesker får ikke 1% respekt av meg. Uansett hvor flink, smart, rik og begavet du er så må du kunne samtale på en fin og ydmyk måte med mennesker som ikke har eller er like mye som deg.

Trives du fremdeles i leiligheten din? Jaa absolutt! Faktisk så godt at det nesten ikke frister å gå ut av den i desember måned. Jeg begynner å bli mektig lei av fargevalget jeg har på soverommet og kunne godt tenke meg å gjøre noen endringer med både maling og gulv det kommende året, men vi får se! Plutselig er våren her, og da tilbringer jeg mer tid utendørs på verandaen enn innendørs så da er maling og gulv glemt.


Har du meldt deg på Love Island? Nei, Cathrine har meldt meg på Love Island! Hehehe, uten samtykke. Har ikke hørt noe fra dem. Heldigvis. Vil nødig ødelegge favorittprogrammet mitt med egen deltakelse.

Hva er det mest utfordrende med å være sykepleier i mottak? Som nyutdannet har man ikke nødvendigvis inne denne “magefølelsen” som mer erfarne sykepleiere besitter og tar kloke valg utifra. Noen av sykepleierne som har jobbet i akuttmottak i 10-15 år ser og legger merke til symptomer og tegn som nyutdannede legene tolker feil eller ser forbi. Da kan en tilsynelatende oppegående pasient bli akutt dårlig veldig raskt og det kan være skummelt. Jeg stoler nok litt vel mye på legens bedømning per dags dato og tørr ikke like enkelt å si ifra dersom jeg er uenig eller føler at noe kan være oversett. -Men det er bare sånn det er å være ny. Jeg blir tryggere og tryggere for hver dag som går og må bare fortsette å jobbe med å bli enda tryggere!

Favorittsitat? Tja, det kan vel kalles et langt sitat. Dalai Lama sitt utsagt da han ble spurt hva som overrasket han mest ved menneskeheten: “Mennesket selv – For det ofrer sin helse for å tjene penger. Deretter ofrer det pengene for å gjenvinne helsen – Og så er det så bekymret for sin fremtid, at de ikke nyter sin nåtid. Det resulterer i, at de hverken lever i nuet eller i fremtiden. Mennesket lever som om det aldri kommer til å dø, og så dør det, uten virkelig å ha levd.”

Favorittsport på tv? Ski og sjakk! Langrenn og alt Karlsen spiller. Hehe. Skiskyting har jeg ikke riktig falt for enda. Så kommer fotball og håndball på en delt andreplass 🙂

Hva gleder du deg til akkurat nå? Jeg gleder meg til JUL i Stavanger by. Skulle så inderlig ønske at jeg fikk flere døgn enn et der borte, men jeg skal ihvertfall nyte det til det fulle! Så gleder jeg meg også til å komme hjem, ha julebord med jentene, feire nyttår (kanskje på hyttetur), og tre ut av 2019, som definitivt ikke har vært mitt favorittår.

Hvor tror du at du befinner deg om 5 år? Jeg har virkelig ikke den villeste ide. Skulle absolutt ønske jeg hadde slått meg til ro med en plan på livet innen jeg var tre år fra tretti, men sånn ble det ikke. Kanskje er jeg i Stavanger og tar videreutdanning der om fem år. Kanskje er jeg i Bergen og tar videreutdanning der. Kanskje er jeg ferdig og har kjøpt hus i Kristiansand. Det føles som et helt liv til jeg er 32 år gammel, og det kan snus opp ned på en natt, så jeg aner virkelig ikke. Alt jeg tørr å håpe på er at familie og hund er friske og i live 🙂

Er det noe du ser frem til i 2020? Jeg hadde en skikkelig dårlig kveld her forleden dag der jeg tenkte huff, hva er det egentlig å glede seg til i 2020? Jeg har ingen reiseplaner, ingen spennende plan om å jakte etter hus eller valp.. Ingen planer om å utrede noe stort, søke ny jobb, starte noe ny utdanning.. SÅ kjedelig? -Men så kom jeg på at sommeren 2020 er min første med Mino, og da begynner han å nærme seg et år gammel. Herregud som jeg gleder meg til både vår og sommer med han. Så gleder jeg meg selvfølgelig også til å være forlover for min nydelige bestis 08.08.2020. Har dere sett så fin bryllupsdato?

12 kommentarer
    1. FOR et praktfullt sitat! Åhhh, det var det beste jeg har hört tror jeg! Håper 2020 blir ditt år, Marthe! Det fortjener du så innmari! Klem! <3

    2. Hei Marthe!

      Jeg ble skikkelig glad da jeg så at du har blitt meldt på Love Island.

      Jeg leser bloggen din hver dag, å klikker ofte innom flere gangen for dagen. Igjennom bloggen virker du som en veldig fornuftig, klok og kjempehyggelig dame! Vi har noe like interesser og du er et skikkelig stort forbilde for meg!

      Det å kunne få lov å se deg på tv skjermen hadde vært så gøy! Det hadde vært så innmari morsomt om du hadde takket ja!

      Klem <3

    3. Hei Marte!
      Først og fremst må jeg bare si at du er så inspirerende! Så altfor ofte syns jeg at mennesker “klager” over arbeidslivet sitt, og det er så sinnsykt motiverende å lese om hvor inspirert og motivert du er for jobben du gjør – det er ingen tvil om at du har valgt det rette yrket for deg!

      Angående hva som gjør deg sint, må jeg bare si at jeg kjenner meg veldig igjen i dette. Jeg fremstår ofte som sjenert og stille, og er absolutt ikke den som gjør mest ut av meg. Dette virker som noe som noen ganger kan trigger andre til å heve seg enda høyere opp og å lett se ned på meg som “svakere”. Sinnsykt irriterende, da jeg har mye å komme med – bare et mindre behov for å alltid rope høyest og å få viljen min. Takk for at du nevnte dette, for det var faktisk veldig godt å høre at det ikke bare hender meg 🙂

      Ønsker deg en riktig god jul og et NYDELIG nytt år – det har du fortjent! <3
      Klem fra Stine

    4. Hei Marthe!

      Så storyen din på instagram hvor du viser buret du har kjøpt til Mino, og at han ikke var særlig fornøyd med å være i bur, haha!

      Har et tips til deg om målet ditt er å avgrense området han er på, når du ikke er hjemme.
      Grønne kompostgjerder/kompostbinger kan man bruke for å stenge igjen døråpninger etc. Går også an å lage en egen inngjerding hjemme med de. Kan kjøpe flere og sette sammen til ønsket størrelse 🙂

      Jeg synes de gjerdene er helt geniale, i hvert fall! De kan kjøpes på de fleste butikker som for eksempel Jula, Biltema, Felleskjøpet, Clas Ohlson.

      Eventuelt for at han skal “tvinges” litt til å bli vant til buret, kan du kanskje lage en slags innhengning rundt buret. Da har han valget mellom å ligge i buret med åpen dør, eller ligge på gulvet eller i hundeseng utenfor – men har fortsatt en begrenset plass han er på.
      Blir kanskje ikke såå kjedelig om inngjerdingen er stor nok, og om han har leker og sånt der? Gjerdene er veldig tynne og lette, så om han skulle rive de ned blir han ikke skadet 🙂

      Helt til slutt vil jeg bare si at bloggen din er superbra, blir skikkelig glad av å se deg og skjønne Mino sammen!<3

      1. Tusen tusen takk for tips! Du er good! Nå er det en del etter storyen min som har tipset meg om dette, så nå skal jeg bare plukke en av butikkene du nevner her og gå til anskaffelse av noen gjerder til stua! 😀 Stor klem!

      2. Gjorde det samme, med min siste når hun var valp. Nå løper hun inn i det lille buret sitt uansett når jeg skal ut, og blir der til jeg kommer hjem, lukker aldri døra, men gull med gjerde med valp. Våre i familien har alltid vendt seg selv til bur, uten noe trening eller tvang, inkludert den ene vi adopterte som hadde blitt livredd for bur stakkars, mest sannsynlig sittet i det altfor lenge og den hadde blitt mishandlet. Vi lot buret bare være, så de valgte selv om de ville inn eller ikke, over tid gikk han inn igjen og følte seg trygg. Vi har små, så vi bruker de små reiseburene, de blir som små trygge huler for de. Får så vidt lov til å rydde og vaske inne i buret, blir overvåket som en hauk, må alltid forte meg 😅

        1. Hahaha <3 så herlig! 😀 Jeg testet det samme i går kveld. Var hos en venninne i 3,5 time og lot buret stå åpent med masse snacks inni. Ikke hørt noe fra naboen så tror han har kost seg 😀 var ihvertfall ikke en snackssmule igjen da jeg kom hjem <3

    5. Hvordan kom du deg gjennom kjærlighetssorgen? Virker som du kom deg gjennom den så raskt og følte deg fort ferdig med eksen? Går gjennom et stygt brudd med eksen og har det ekstremt dårlig med meg selv enda det er snart 7 uker siden det ble over.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg