Ukens leserspørsmål – Frokost

Hva spiser du til frokost? Noen gode og enkle tips til en frokostlei leser?  

 
 

Skulle jeg ha svart på dette spørsmålet for bare et par uker siden så ville svaret ha vært sjokolade, boller, eller rett og slett ingenting. Jeg var så lei av all frokost at jeg heller valgte å gå sulten helt til middag. Alle med litt peiling på trening og kosthold vet at det ikke er noen god ide. Nå derimot er jeg blitt en frokostelsker! Jeg har kastet bort alt av brød og pålegg som jeg var lei av, og byttet det ut i rug sprø knekkebrød. Jeg har alltid hatt lyst til å like grovbrød eller knekkebrød fulle av sunne korn, men jeg kan ikke fordra smaken av frø. Det smaker jo helt forferdelig! Disse rug sprø knekkebrødene smaker godt, samtidig som de metter. Hver morgen spiser jeg to slike med krabbekjøtt på boks. LOVE IT!  

Også er det sunt! Blir jeg lei av knekkebrødene så spiser jeg gjerne en youghurt med masse bær i. Det smaker jo like godt som en dessert. Youghurten jeg liker best å bruke ser dere på bildet under her. Blandingen av denne smaken og en liten håndfull blåbær og bringebær er bare nydelig.

Varier frokosten, finn på noe nytt og bruk gjerne frukt og bær! Man blir vel aldri lei av det?
Har dere noen gode frokosttips til meg?

44 kommentarer
    1. NAM!!:)) Dette så virkelig fantastisk ut! Jeg skal bytte ut pålegget mitt og prøve krabbekjøtt! Knekkebrødet er allerede på plass, og yoghurten spises som en “utskeiing”!:)

    2. Jeg lager meg alltid en frokostshake hver morgen 🙂 Varierer hvilken smak jeg har lyst på, og noen ganger lager jeg smoothies med bær, men tilsetter alltid shakepulver med proteiner, vitaminer og mineraler. Da blir jeg mett, full av energi og klar til å gripe dagen 🙂

    3. Nam <3 så ble nydelig ut, tror nok jeg må prøve ut begge delene er ikke god på dette selv men tusen takk for tipset <33

    4. Hei Marthe. Tenkte å gi deg tips til spørsmålet ditt angående løping og styrke. Jeg tro det er lurest og løpe først, og så ta styrke. For du bør alltid varme opp for å ta styrke og mange andre forskjellige sporter. Jeg hørte om folk som har fått strekkskader og andre skader av styrketrening fordi de ikke varmet opp først. Håper dette var til hjelp for deg.

    5. Speltlomper, pesto, mais og kjøtt, på en måte som en liten taco 🙂 Så får du brukt rester og! Skyr og cottage cheese er også sunt og herlig 🙂

    6. Linn: Ja det er dyrt! Men nå har coop 40% på all frukt og bær. LØP OG KJØP! Jonas og jeg var oppe på treningssenteret allerede klokken 10 i dag morgens og kjørte rett på Coop etterpå for å handle inn frukt og bær 😀

    7. – havregrøt toppet med yoplaityoghurt 0% (vanilje), opptinte bringebær og hakkede mandler/andre nøtter
      – knekkebrød med makrell i tomat og egg
      – skyr med bær/frukt, nøtter og müsli
      – smoothie
      – proteinvafler

    8. Hvor høy er du og hvor mye veier du? Og spiser du mye? Du har en helt sinnsyk kropp.. misunnelig til tuuusen!

    9. Nam, det så jo bare kjempegodt ut! Her går det også mye i knekkerbrød til frokost – synes det er såå mye bedre enn brød. Har nok blitt lei av brødmat tror jeg 🙂
      Krabbekjøtt på boks hørtes jo bare helt fantastisk ut for meg som elsker krabbe – men det har jeg faktisk aldri tenkt på å se etter på butikken før. Hvilken butikk har du kjøpt det på? 🙂

    10. Vet ikke helt om dette er et frokosttips, mer et frokost/kveldstips. Men 1dl havregryn, 1dl melk, 1dl vann, blandes i en skål, inn i mikroen et-tre minutt på høy styrke, og voila, sunn, enkel, supergod havregrøt. Ha på kanel, sukker, rosiner, syltetøy eller alt annet du liker på havregrøt. NAM! <3
      Havregrøt reddet vekten min i sommer da jeg fikk kreftbehandling, og ikke hele munnen var et stort sår. Så den metter godt!!

    11. Så du spiste ikke frokost, og ikke lunsj??? Det er jo sykt, og alt for lite mat. Og nå spiser du bare to rugsprø til frokost, og venter helt til middag til du spiser noe igjen? Jeg vil ikke akkurat si at du spiser som en gris slik som kjæresten din skriver. Håper virkelig du spiser masse til kveldsmat isåfall. (hvis jeg har forstått deg rett)

    12. de rugsprø knekkebrødene der er de beste!! elsker dem og har 2 av dem hver morra jeg og 🙂 jeg pleier å spise hver 3 time sånn at jeg holder forbrenninga oppe, men spiser ikke så mye da – kun en skive eller et eple eller noe 🙂 men til frokost så går det i enten grovbrød eller de knekkebrødene, de er virkelig gode! er faktisk dødsgodt med youghurt med bær oppi, desidert min favoritt og ti ganger bedre enn godteri<3

    13. Pannekaker med grovt mel, cottagesheese med blåbær, kokt egg med majones( uten brød) eller vaniljekseam med bær:D ellers er jo omeletter, speilegg, eggerøre osv godt!:) om man har tid selvfølgelig;)

    14. Anonym: Er ikke alle som er så glad i frokost. Jeg klarer heller ikke å spise så masse om morgenen, tar det heller resten av dagen 😀 Fine frokosttips, Marthe!

    15. Du burde bytte ut yoghurten der med vaniljekesam der du tilsetter litt fun saft + skogsbær (Enten fra frossendisken som du tiner i en gryte eller ferske bær hvis sesongen er riktig)
      Yoghurt er utrolig mye sukker i blant annet, er ikke bra for treningen! 😉
      Ellers kan du spise proteinpannekaker til frokost! Eller proteinsveler, utrolig enkelt og raskt å lage. Havregrøt er jo også bra med tanke på trening (Så lenge du ikke kutter helt ned på karbohydrater) Eventuelt fruktsalat med vaniljekesam (epler og vaniljekesam er også godt sammen.) Proteinsmoothie, tyrkisk yoghurt med nøtter og bær, Tunfisksalat/Kyllingsalat/tacosalat, hvis du har hatt taco dagen før! 😀
      Mye å lage 😀 Lykke til med frokostene framover 🙂

    16. Jeg hadde dilla på rugsprø i mange år, men nå for noen mnd siden gikk jeg lei. Jeg bytta de ut med Polarbrød extrem! De er drit gode, og ett veldig sunt alternativ innenfor brød. Passer med absolutt alt av pålegg. Prøv de! 🙂

    17. Sånn spiser jeg også til frokost HELE tiden! 😀
      Rug med gräddost (fet og ikke så sunn, jeg vet det.. men den er så god!!) og skogsbæryoghurt med aaall slags frukter oppi! 🙂 nam nam

    18. Årh, jeg elsker frokost jeg! I Norge er det jo så mange gode matvarer så frokost har aldri vært noe problem for meg. Her i Capw Town er det verre synes jeg, de har jo bare hvitt brød og yoghurt full i sukker!

    19. jeg har fast frokost hver dag, for å rekke dette står jeg opp 6.30, trener i 30 min, dusjer raskt, lager frokost og etter det fikser jeg meg til skolen som er 8.15, om jeg ikke har tid, har jeg også lettvinte frokoster.
      kornblanding med yoghurt
      ett eple eller banan med en ss peanutsmør (høres rart ut men utrolig godt!)
      en kopp med nøtter og tørked frukt og bær
      Omelett med masse grønnsaker (f.eks brokkoli, tomat, potet, skinke, salami, ost, paprika og alt annet jeg ser som kan være godt i)
      Smoothie eller hjemmelaget juice med frukt, yoghurt og annet som er sunt

    20. spiser mager kesam, eple i terninger, fitness frokostblanding og en god dæsj kanel på. mmm så godt det er!

    21. Andrine: Åh, herlighet så flink du er! TUSEN takk for både fristende frokostoppskrifter og motivasjon! Nå har du motivert meg enda mer til å være sprek. Klarer andre, så klarer jeg! 😀

    22. Til hverdagene lager jeg alltid vanlig toast, mens i helgene liker jeg å lage noe litt mer spennende. Da blir det som oftest scones 🙂 Det tar kjapp tid siden deigen ikke må heves og de er utrolig gode! 😀
      Her er oppskriften for 4 mellomstore scones:
      – 2 dl hvetemel
      – 2 dl sammalt hvete, grov
      – 3 dl yoghurt naturell
      – 1/2 ts salt
      – 3 ts bakepulver
      Du setter stekeovnen på 210 grader. Blander alt det tørre i en bolle (mel og salt) Deretter heller du yoghurten i og blander godt.
      Del deigen i 4 biter og kna dem runde. Legg de så på et bakepapir og trykk dem litt flate.
      Stekes i ca. 15-20 minutter i ovnen (du ser det selv)
      Jeg pleier som oftest å spise de med ost, skinke eller brunost og syltetøy 🙂

    23. Jeg spiser vanlige knekkebrød, med vanlig pålegg, haha. Men jeg elsker å ”pynte” maten min med bær og frukt for å få det til å se så fargerikt ut som mulig. Smoothie lager jeg ofte også, og det går jeg aldri lei av! Hvis det noen morgener ikke er noen flere fryste bær i kjøleskapet lager jeg milkshake (med banan og melk eller jordbær og yoghurt og melk). <3
      Camilla

    24. Hei 🙂
      Jeg mener ikke å si noe gale nå, og jeg synes det er utrolig bra av deg å endre kostvanene dine og spise frokost 🙂
      Men 2 rugsprø med krabbekjøtt er for lite for hvem som helst….
      ett rugsprø inneolder 30-40kcal og krabbekjøtt er ganske kalorifattig men også proteinrikt som er veldig bra 🙂
      Dvs. at frokosten din sikkert bare inneholder 200kcal noe som er ALTFOR lite……. Du burde minst spist 3-4stk og feks ta på avocado, skinke/kalkunpålegg, makrell i tomat, egg osv. da får du i deg alle næringsstoffene protein, karb og fett 🙂
      Du vil merke at energinivået ditt blir enda bedre enn det det har blitt, det kan jeg LOVE deg 😀
      ellers så er cottage cheese med sukkerfritt syltetøy og litt nøtter veldig godt. (da selvfølgelig hele boksen)
      havregrøt med frukt og cottagecheese
      omelett på brød med kalkunpålegg
      det er så mye godt 🙂
      Hver så snill å øke frokosten din litt, det kan også påvirke andre at du spiser så lite….

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg