Overvinn kjærlighetssorg!

Her om dagen fikk jeg et brev fra ei jente på facebook som spurte etter råd angående kjærlighetssorg. Jeg har ikke fått svart henne på brevet, men jeg håper jeg kan gjøre det ved hjelp av dette innlegget. Har DU også kjærlighetssorg? Her er mine 7 beste tips for å komme seg gjennom den!

1. Bruk venner.
Bruk vennene dine for det de er til for! Prat med dem, få litt trøst! Er det gode venner så tåler dem litt sutring. Sørg for at dette er mennesker som får deg til å føle deg bra. Positive mennesker som kan løfte deg opp, er det du trenger aller mest nå. Foretrekker du å prate med familiemedlemmer i stede, bruk dem!

2. Hold deg unna eksen.
Synes du det er vanskelig å holde deg unna? Slett nummeret hans. Og for all del ikke stalk han på facebook. Slett han som venn om ikke du allerede har gjort det. Å se bilder av personen du  enda har følelser for med en annen vil ikke få deg til å føle deg bedre. Prøv å unngå å bli skuffet enda en gang!

3. Tren!
Trening kan for mange være en genial måte å komme over sorgen på! Som regel har du mye  av både sinne og tristhet inni deg. Trening kan være en flott måte å få ut litt frustrasjon på. Løp, jogg, svett! Du vil definitivt føle deg bedre etter hard treningsøkt!

4. Ikke begrav deg selv.
Det er lov å være trist og det er lov til å finne en skulder å gråte på, men ikke grav deg ned i tristheten. Det gjør rehabiliteringsprosessen bare langsommere. Noen føler for å dra på byen ved første anledning, og finne seg en annen som erstatning. Andre tar det mer gradvis. Hvis du ikke orker å møte en masse mennsker rett etter bruddet, gå på besøk til noen gode venner. Prat sammen, eller se en hysterisk morsom film! Det er viktig å komme seg ut på NOE. Få tankene over på noe annet enn eksen enten du vil det eller ikke.

5. Have fun!
Gjør ting som du ikke fikk gjort da du var i forholdet. Ting som ikke får deg til å savne det! Var eksen din sjalu av seg? Lot han deg ikke dra på jenteturer til varmere strøk foreksempel? Bestill en tur med det samme! Gjør en masse ting som får deg i godt humør! Pass på å ha det ekstra gøy i helgene.

6. Belønn deg selv!
Skjem deg bort. Spis masse god mat, kjør hjemmespa hver søndag. Prioriter deg selv og virkelig kos deg! Det er viktig å ta vare på seg selv i en tid som dette.

7. Tenk positivt!
Prøv hver dag å tenke at verden ikke er gått under bare fordi en idiot ikke skjønner hvor bra du er!

Har du hatt kjærlighetssorg noen gang?

– Marthe <3

47 kommentarer
    1. Bra skrevet! Lov å være lei seg men viktig å ikke dyrke de negative følelsene. Har aldri hatt kjærlighetssorg men nå er jeg bare 17 år da, og det er vel en periode i livet som kommer det også. What doesn’t kill you, only makes you stronger 🙂

    2. Gode tips! Det å holde sammen med venner, og ikke bli sittende hjemme og sture hjelper veldig. Samtidig det å holde seg unna eksen. Det er gode tips! 🙂

    3. Bra skreve 🙂 å helt ærlig ja, jeg har faktisk prøft alt, men jeg ender altid tilbake til samme plass, akkurat som værda har stoppet opp. Andre dager er værre en andre og andre dager tenker jeg ikke over han,men han dukker altid opp uansett:) det har gått over 1år nå, og jeg har ikke komt over han. jeg syter og griner til både venner og familier hele tiden, jeg trener når det passer meg for å få ut sinnet 🙂 jeg skjemmer meg bort ofte. men jeg sitter uansett på samme plassen 🙂 det vanskligeste av alt er å la han vær, titte inn på facebook som du sier og slette nummere ikke minst 🙂 føler jeg ikke kommer meg noen vei, akkurat som at jeg sitter å venter på ingenting.

    4. jeg har det nå, og det er 3 månder siden det ble slutt, og vi var sammen i 5 månder og jeg greier ikke glemme han, ser han hværdag, ilamme andre jenter og i går dar det 8 månder siden vi ble sammen ! Takk for tipsene ! de hjelper sikkert

    5. Åh, hadde jeg bare hatt disse tipsene da jeg var 15 😉 Det er nok gode tips, men om noen virkelig virkelig har hjertesorg må noen hjelpe dem med å iverksette alt dette – for mange som mister sin første kjærlighet er dette så vondt at man ikke vet hvem man er, hva som skal skje i fremtiden, er det noe liv etter dette? Og det er klart det er det, men man trenger kanskje noen man er glad i som kan fortelle en dette, for det er ikke alltid det hjelper å lese i en blogg eller et blad eller anywhere for that matter om man ikke har “orket” til å gjøre disse tingene. MEN; det er kjempegode tips, og om man har noen som bryr seg nok til å få en til å gjøre disse tingene kommer det faktisk til å bli bedre 🙂

    6. Hei, kjempe bra innlegg… Jeg leser bloggen din OFTE!!
      Men det var en ting jeg lurte på.. Kan du ha et innlegg eller
      Video der du viser alle skoene dine, og et der du viser alle ringene dine !!!! 🙂 🙂 <3
      Klem Karen <3

    7. Kjærlighetssorg er det værste jeg noensinne har opplevd .. jeg ville heller kjent en utrolig vondt fysisk smerte, istedet for en skikkelig trist psykisk en liksom.
      Men takk for tipsene Marthe, skal prøve å følge de så godt jeg kan! 🙂

    8. Kjempe gode tips og råd, problemet er bare å følge alle! Trening og bortskjemming av seg selv er jo helt greit! Men når man ikke egentlig VIL glemme han eller slette han ut av livet ditt er det fryktelig vanskelig 🙁 etter 2,5 år sammen med en gutt på avstand (Bergen/Bodø) ble det plutselig slutt.. Livet er fremdeles et ork.

    9. Gode og fine tips! 🙂 Kjærlighetssorg er virkelig det verste som finnes! Venner er veldig gode å ha, men saken er at alle tror det går over på en uke! og vips, så er du alene, er ikke så kult å gå å “sippe” til vennene etter en måned og alle tror du har det bra. OG det er ikke enkelt å bare slette han på facebook og slette nummeret hans. Jeg slettet nummeret, men det hjelper lite da man kan nummeret i hodet. Og du vil jo såklart være venn med eksen din (om det ikke har skjedd noe spesielt såklart!), og sletta han på facebook er helt uaktuelt for meg! Allikvel om kanskje det kunne vært det beste til tider..

    10. Gode tips og råd!
      Jeap, å det er ikke så lett å gå på samme skole som han heller, er liksom litt umulig. Er spesielt ikke lett å ha fellesfag med han heller, så. Men jeg tror jeg er kind of over han, har glemt han, fordi jeg merker nå at jeg blir fort irritert å sur på han, men likevell :p Er ikke lett :p

    11. Helt riktig. eksen min var utro mot meg.. og jeg brukte disse tipsene, funker godt!:)
      Men vil du vite noe morsomt? når jeg leste dette innlegget så ville jeg fortelle deg at eksen min ligger rett ved siden av meg nå og sover.. han er en ex og jeg er over han.. men hva vi driver med aner jeg ikke. skummelt ikke sant? hehe..

    12. Uff det er noe dritt!!!!
      Meg og kjæresten gjorde det slutt av mange grunner og jeg hadde så sykt kjærlighetssorg! 18 års dagen min var ett helvette og jeg var så vidt på skolen. Hadde ingen venner og alt var bare drit.
      Kjæresten min hadde også det ganske hvondt så vi snakkket om det og ordnet opp alt og nå er vi sammen igjen. Alt i alt har vi vært sammen i 2 år. Aner ikke hvordan eg skullle overlevd den kjærlighets sorgen! Desssideert det hvondeste eg har opplevd:-S

    13. Vil bare si tusen takk for tipsene. Har slitt utrolig lenge med å komme over eksen min. vi var sammen veldig lenge, og ved å miste han, føler jeg at jeg har mistet litt av meg selv også.. Føles ut som en del av meg er borte, og jeg finner ikke helt tilbake? Jeg prøver å tenke positivt, fortelle meg selv at jeg fortjener bedre men.. er ikke alltid så lett!
      skal virkelig bruke tipsene dine godt. Føles for dumt å miste helt fokus pga bare 1 person av 100 i livet ditt. skjønner du?

    14. Hei Marthe! Jeg har lest bloggen din en liten stund nå, og jeg må si du imponerer meg. Du virker til å være en flott jente, og det er ingen annen blogg jeg blir så glad av å lese, som når jeg leser din. Din positive energi og gode humør kommer tydelig ut på bloggen. Du er en nydelig jente, stå på 🙂 Og tusen takk for så gode tips. Jeg sliter selv med kjærlighetssorg om dagen, og av og til er det så godt å få noen råd utenifra som kanskje åpner øynene litt 🙂

    15. jeg har hatt kjærlighetssorg før..personen bare ga f… i meg:/ det er ikke like lett å glemme han,fordi han var virkelig noe spessielt.. norwaycup love… men føler meg mye bedre når jeg får snakket med vennene mine om det osv:) bra tips<3

    16. et annet svært godt tips er å ikke gjøre ting pga han. altså, svært mange tenker “jeg skal legge ut dette festbildet slik at han ser jeg har det gøy, jeg har kommet meg videre OSV” dette er ikke riktig løsning. ikke knytt dine handlinger til han. Gå ut på jentetur og fest for å ha det gøy, IKKE for at han skal se at du har det gøy.

    17. Jeg holder på med verdens beste gutt for øyeblikket. Dessverre sliter vi litt, han har nemlig en sjalu og smågal eks som gjør alt for å ødelegge for oss.. Jeg tror jeg er forelsket i han, og følelsene min for han blir sterkere og sterkere for hver dag som går. Allikevel er jeg utrolig redd for å miste han, og at han ikke vil ha meg lenger.. Jeg tar liksom litt kjærlighetssorgen på forskudd, og har det jævlig allerede. Kan bare forestille meg hvordan det blir hvis han dumper meg.. Uff
      Vil bare legge til at jeg elsker bloggen din, Marthe<3

    18. Super bra tips!
      Uheldigvis så har jeg hatt kjærlighetssorg litt for mange ganger. Gutter finner virkelig ut hvem jenter som blir fort såret, og dumme som de er så utnytter de det til å få litt oppmerksomhet, samme om den er god eller dårlig.
      Men endelig har det ordnet seg, og jeg har en supergod kjæreste som virkelig gjør alt for at jeg skal få det godt igjen.

    19. Ble dumpa i går 🙁 Fant ut at han likte meg og to
      andre :-:-:- Sååå han er sammen med en av dem to nå
      🙁 Skal aldri se på ham igjen :-Xo_O

    20. Slo opp med typen min i juni, fordi fant ut at han var forlovet? å det gjør så vondt, tanken på at en annen jente får han 🙁 har prøvd flere ganger å drite i han, men jeg bor ikke så langt unna han, og vær gang jeg skal ut å gjøre så ser jeg han kjøre forbi??å det gjør så vondt fordi han later som om han ikke ser meg noe som virkelig sårer meg??..jeg sletta facebook min for han, for å ikke se bildene, og det hjelper utrolig mye!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg