juli 2016

En seiltur i skjærgården

Åh! Ja til flere dager som gårsdagen! Dette er hva jeg kaller en gjennomført sommerdag. Karen inviterte hele jentegjengen med ut i seilbåten hennes i Lillesand, og ettersom Sup og Stup festivalen (eller hva nå den heter) også fant sted her i helgen, var stemningen på havet helt upåklagelig. Det var kanskje ikke mer enn 18 varmegrader, men fy så deilig å tilbringe en hel ettermiddag med frisk havluft og sjøsprut i ansiktet igjen!

På jakt etter det perfekte berg å grille på, cruiste vi rundt i de mest idylliske sørlandsomgivelser, pratet, lo og bare nøt oss i en god time. Deretter tok vi inn til et solfylt fjell hvor vi startet grillen og fant frem pølsene. Fem timer var vi ute i skjærgården, og det føltes som tretti minutt så hyggelig vi hadde det. Jeg ble nesten hysterisk da jeg så på klokken og den var blitt syv lenge før jeg var klar for å vinke Lillesand farvel. -Men heldigvis hadde Annika og jeg hyggelige kveldsplaner planlagt for oss også! Etter at de sprekeste av oss hadde tatt seg en svømmetur (ikke meg), vendte vi nesene hjemover igjen for å kjøre tilbake til Kristiansand og ta en helaften på byen der.

Et klesskift senere befant jeg meg i 30 årsdag, og med fine folk koste jeg meg på byen helt til øynene bare ville gli igjen. To kvelder på en uke ble visst litt i mestelaget for Borge. Haha, klokken to var det bare å ta en taxi hjem til Annika, spise nitten nuggets i sengen hennes og snorke helt til formiddagen i dag. Ferielivet altså!

Det tar på! Heh. I dag har vi fått nok en solskinnsdag i Kristiansand, så om det blir dyreparkbesøk på oss i dag, eller bare en dag på bystranda får tiden vise. Annika og jeg skal snart ringe og vekke Selini fra nattevaktsøvnen hennes og dra henne med på galskapen vår <3 En dag som denne kaster vi selvsagt ikke bort!

- En sommerdag i Lillesand -

Ville bare dele et hyggelig bildedryss fra gårsdagen med dere.
Tusen takk for en FAB lørdag jenter! Mer om dagen finner dere HER

10 ting jeg vil gjøre i august

♥ Starte på sykepleierstudiet, få tak i alt av pensumbøker, betale semesteravgift og gå til innkjøp av skolesaker som penal, tusjer, skrivebøker og den slags. Første skoledag er 15 august! GUD som jeg gleder meg nå.

♥ Ha en uforglemmelig fadderuke og bli kjent med nye klassekamerater. Håper jeg holder ut mer enn én kveld på byen denne gang. Heh, jeg blir jo helt utslitt av å være på flaska flere dager etter hverandre, men når det er sånn universitetene arrangerer bli-kjent-uken sin så er det klart jeg skal ta utfordringen.

♥ Dra til Stavanger på familie og vennebesøk! Papsen er jo i byen de neste seks ukene, og dessuten savner jeg allerede tante og besteforeldre. Satser på at jeg får reist på besøk uken før skolestart!

♥ Feire min egen bursdag! Wuhuu! 31 august fyller jeg 24 år. Åjada, så gammel er jeg altså blitt. Det er ikke noe stort tall, men litt må jeg vel feire likevel? En eller annen gang i august får jeg fylle ballongene og invitere over jentegjengen på boller og brus. Kanskje noen av mine nye medelever også?

♥ Oppgradere høstgarderoben. Jeg føler nesten ikke jeg eier vanlige plagg. Dongeribukser, simple jeans, skjorter og varme, langermede gensre er sånn som jeg bare har prioritert bort mot skjørt og kjoler i alle år! Jeg er helt nødt til å gå til anskaffelse av noe litt mer høstvennlig. Varmere kåper, hverdagssko uten hæl... ja, rett og slett godt hverdagstøy. I august/september skal det shoppes! Spare får jeg gjøre i mitt neste liv.

♥ Finne en avkoblingsserie til sene augustkvelder. Noen kvelder har jeg sikkert litt tid til overs og da vil jeg koble helt ut med en eller annen serie. Dessuten vil jeg se Bad Moms på kino. Den ser helt hysterisk ut..

♥ Sette i gang med treningsrutinene igjen. Jeg har nesten ikke trent overhodet den siste måneden. Jeg har rett og slett vært i feriemodus! Etter fadderuken skal det innføres tre faste treningsøkter i uken igjen, og gjerne før skoledagen starter. Elsker å svette før frokost.

♥ Innføre fast tacofredag! Ja, ja, JA! Er ikke taco bare den beste fredagsmiddagen? Dette er den eneste retten jeg klarer å spise så ofte som en gang i uken. Tror aldri jeg blir lei meksikansk mat generelt.

♥ Ta med en sporty venninne på dagstur til preikestolen. Har jeg så mye som én ledig dag med fint vær så skal jeg dra med meg Andrea på roadtrip til lysefjorden. Det ble dessverre ikke noe av disse planene i juli, men august er da en sommermåned det også! Håpet om å få litt solskinnsvær på vestlandet er ikke over riktig enda!

Måtte lørdagen deres bli fin! Her skinner sola, og jeg skal ut på båttur!
Denne helgen blir bra. Jeg har det på følelsen <3

En kveld full av gledestårer

I dag våknet jeg opp med tidenes svi-øyne etter å ha grått verdens største gledestårer i hele går kveld! MIN, nydelige bestis, Kristinemor fikk forlovelsesring til bursdagen sin i går! De er på klisseferie denne uken, og på selveste dagen hennes slo altså Christoffer til med denne nydelige overraskelsen. Jeg var midt i en jentekveld hos Selini da jeg fikk greie på det, og måtte selvfølgelig ringe tuppa mi med hele gjengen rundt meg, skrikende av glede. Alt jeg klarte å få ut var hvining og pipeskrik, og da bestis ropte "Du vet hvem jeg vil ha som forlover, Marthe?" ble pipingen omgjort til rene hulk. Haha, plutselig sto jeg på badet og strigråt med hele gjengen klemmende på meg, fullstendig i ekstase. FOR en torsdag! Hurra for kjærleiken sier jeg bare. Kristinemor blir den nydeligste bruden noen sinne, og jeg kan nesten ikke vente med å hjelpe til med bryllupsplanleggingen. -For ikke å snakke om å få henne hjem så jeg kan mosekose både hun og mannfolket hennes. Fy fader så fantastisk.

Hele kvelden på byen i går ble bare en eneste stor gledesfest med snapping frem og tilbake til bestis. Tror aldri jeg har hvint så lenge og høyt noen gang <3 Vi holdt på helt til utestedene lukket dørene, dro så innom vårt (mitt) faste stoppested Mc Donalds og tok nattmaten der før Annika og jeg dro hjem til henne for sleepover. Her sitter jeg enda med gårsdagens festkjole på og oppdaterer dere <3 Hehe, været er ikke så fint denne fredagen så jeg tenker faktisk bare å bli her i noen timer for å spise god frokost og se en episode eller to av The Jinx. En ny HBO serie som jeg nylig har fått anbefalt. Håper det står bra til med dere alle, og at dere ikke dæver av feriebloggingen min om dagen. Jeg prøver bare å suge til meg siste bit av sommeren, så jeg er klar for alt høsten har å by på.

- Sko fra missguided, kjole fra Mango, Jakke fra Bikbok -

Tenk at kristinemor skal gifte seg da dere! Åå, tuppa mi! For en GLEDENS nyhet <3

Hjemmelaget, crunchy granola

I skrivende stund skulle jeg vel egentlig stått foran speilet og jålet meg for kveldens syforening, men jeg føler meg ikke helt bra denne onsdagen så i stedet ligger jeg på sofaen, dopet på cosylan. Heh! Jeg skal ikke stå over jentekvelden altså. Aldri i livet. Jeg skal bare ha meg en liten powernap først! Det er Annika som styrer showet i kveld, og jeg har gledet meg til å finne ut hva hun skal servere helt siden skalldyrskvelden hos meg for en måned siden. Elsker disse syforeningene våre altså <3 Måtte denne herlige tradisjonen vare for evig og alltid.

Før jeg tar meg en liten ettermiddagslur, tenkte jeg å dele oppskriften på denne hjemmelagde granolaen som jeg har mast på dere om i flere uker nå. Haha, jeg har enda ikke spist opp den gigantiske porsjonen jeg lagde før Hellas-ferien, men dette har virkelig blitt en frokostfavoritt her i huset. En håndfull granola og en halv boks vaniljeyoughurt... NAM! Søtt, godt, og så vanvittig crunchy! Nei, konsistensen på denne må jeg si ble helt perfekt.

Du trenger: 1. 3 dl små havregryn 2. 2 dl store havregryn 3. 1 dl gresskarkjerner 4. 2 dl grovhakket mandler 5. 1 dl grovhakket tørket bananflak 6. 1 dl drovhakket valnøtter 7. 1 dl solsikkekjerner 8. 1 dl sesamfrø 9. 5 ss honning 10. 2,5 dl vann 11. 1 vaniljestang 12. 1 dl matolje uten smak

Slik gjør du:
Skjær vaniljestangen i to, skrap ut frøene og ha alt sammen i en gryte med honning og vann. Gi det hele et lett oppkok, og ta så vaniljestangen ut ifra gryten. Nå sitter du igjen med et søtt honning/vaniljevann.
2. Grovhakk alt av nøtter og bananflak og ha dette sammen med havregrynet i gryten med vanilje/honningvann. Rør godt så alle de tørre frøene og nøttene blir godt blandet inn med det søte.
3. Dekk et stekebrett med bakepapir, og smør bakepapiret fullstendig inn med 1 dl matolje uten smak.
4. Legg musliblandingen ut over hele stekebrettet og ha det midt i ovnen på 150 grader i 40-50 minutt.
5. Åpne ovndøren hvert 15 minutt for å røre litt rundt i muslien på brettet. Dette for at den skal bli stekt jevnt.

- Homemade musli for breakfast -

Når granolaen begynner å få en gyllen farge, tar du den ut for avkjølning på kjøkkenbenken, og så er det bare å nyte! Dette er både sunt og godt og passer som næringsrik topping til både youghurter og smoothies. Mmm!

Porsjonen holder forresten til frokost for en måned <3

En 71 grader nord opplevelse

God morgen alle sammen! Her kommer et lengre bildedryss fra den vanvittige tirsdagen vår! Dagen i går ble virkelig en av de villeste jeg har vært med på. Du er helt nødt til å skrible dette stedet ned på bucket-listen din om du ikke alt har gjort det, for hjelpe meg for en fantastisk opplevelse. Daniel, svigemor og jeg kjørte inn til Setesdal klokken syv om morgenen, møtte lykkelig uvitne opp i Valle to timer senere, og fikk utlevert klatreutstyr, hjelm og en instruktør som skulle følge oss hele veien til topps i galskapens klatrevegg. -Straumsfjellet.

Ja, det der var faktisk galskapens klatrevegg! Etter en tur over elven sto vi på bunnen av Straumsfjellet og tittet opp på de 550 bratte høydemeterne som vi skulle bestige, og allerede etter de tohundre første, skjønte vi alle at dette ikke kom til å bli noen daffetur. Både fysisk og psykisk var det ganske tøft allerede fra starten av, og da svigermor kjente på høydeskrekken allerede da vi var halvveis anbefalte guiden henne å snu for å ta skogsstien til topps i stedet. Daniel og jeg gikk deretter først, og for at vi ikke skulle bli blitt av høyeskrekken selv bestemte vi oss rett og slett for å skru opp tempo, ikke se ned, og bare gå på helt til matpause-klippen 400 meter over havet.

Fytti så GØY det var! Armer og legger brant da fjellet begynte å gå utover og vi måtte klamre oss til veggen for å ikke henge i løse luften. For et adrealin! Jeg følte på et tidspunkt at jeg var med i en av de villeste episodene av 71 grader nord! Tre og en halv time brukte Daniel og jeg opp til pause-klippen, og da hadde vi gått fra både guiden vår og resten av gruppen så halve turen i det majestetiske fjellet hadde vi omtrent helt for oss selv.

Mestringsfølelsen som ventet da vi satte oss ned for å spise lunsj 400 meter over havet, var nesten like bra som utsikten. I tillegg så var været helt perfekt, så her ble vi sittende og nyte oss i hele 40 minutt. Først da gruppen vår nådde lunsjtoppen gjorde vi oss klare for de siste 150 meterne med klatring opp en loddrett fjellvegg. Turen skulle ta en time om du gikk kjapt, men ettersom utsikten under oss var vel ja.. luft ga jeg klar beskjed til Daniel om at vi ble nødt til å gå i et utenomjordisk tempo. Det var nå alt for sent og bratt til å snu, så vi klatret rett og slett som gale og nådde toppen på en halvtime! Haha, tror aldri jeg har fått så mye skryt av mannfolket før <3

- En dag med Via Ferrata i Setesdal -

We made it! -Og på toppen møtte svigermor oss minst like andpusten. Spreka hadde gått opp skogsstien som skulle vise seg å være enda hardere enn selve klatreturen. Vi gikk ned denne stien alle sammen etter klatreseansen, og aldri i livet om jeg hadde kommet meg opp den galskapen. Bakken tok halvannen time å gå ned, og noe så sinnsykt bratt og gjørmete! Hjelpe meg for en lyst svigermor må ha hatt til å møte oss på toppen.

Tusen millioner takk for en helt uforglemmelig familiedag! Jeg har aldri sovet så tungt og godt i hele mitt liv som i natt. Alle naturglade, spreke sjeler der ute (uten høydeskrekk). Dere er helt nødt til å sjekke ut Via Ferrata i Setesdal HER.

Og dere som er født og oppvokst i Valle.. For en herlig dialekt dere har!

This week's fridge & menu

- Denne ukens middagsmeny -

God kveld, god kveld! Nå ligger Daniel og jeg som slakt på sofaen etter å ha inntatt ukens første middag. Værmeldingene har skiftet og gitt oss regn istedet for sol, så eventyrplanene mine er blitt erstattet av filmtitting og latskap. Kanskje like greit ettersom vi skal tidlig opp i morgen og kjøre på dagstur til Valle! Wuhuuu, vi skal på klatretur med svigermor! Hun kom med forslaget om å bestige Straumsfjellet i Setesdal for noen måneder siden, og nå har vi endelig funnet den perfekte dag å gjøre det på. Kanskje noen av dere har klatret Via Ferrate opp hit allerede? Jeg aner ikke hva jeg har i vente, om det blir en daffetur eller en real treningsøkt, men jeg gleder meg!

Kamera blir med, så jeg krysser fingrene for noen supre utsiktsbilder fra toppen av fjellet! NÅ, over til ukens kjøleskap og middagsmeny. Seks retter er handlet inn til, og alle sammen finner dere over her. Sistnevnte på bilde til venstre er jeg utrolig spent på om jeg kommer til å like. Mexicansk salat med reker, ruccola, mango, chilli, avokado og tortillachips høres ikke så godt ut, men jeg tror virkelig det er det! Inspirasjonsbilde jeg fant av retten på pinterest så ihvertfall vanvittig fristende ut. Jeg er under en utforskningsprosess av nye salatoppskrifter skjønner dere! Tenkte jeg skulle pakke med meg litt forskjellige varianter som niste til studietiden, og for at jeg ikke skal la meg friste til et kantinebesøk i tillegg må salaten være både god på smak og mettende.

Jeg får dele oppskriften videre om den faller i smak!
Oppskrift på risottoen skal dere ihvertfall få i løpet av uken <3

Q&A - Part One

Når flyttet du hjemmefra for første gang? Hva var det verste og beste med det? Jeg tror jeg var 19 år gammel. Det beste med det var definitivt friheten. Plutselig kunne jeg trampe rundt i leiligheten, grise så mye jeg ville på kjøkkenet, ha filmvolumet på 70 og lage meg middag tre ganger om dagen. Disse tingene husker jeg fikk smilet mitt til å gå rundt i mange måneder etter innflytning. Det verste var vel bare utgiftene, men det var også litt  stas å kjenne på at voksenlivet var i gang! Bare det å kjøpe grønnsåpe og vaskemiddel syntes jeg var gøy.

Hva gjør du når du kjeder deg? Jeg har ikke kjedet meg siden jeg var syk, hjemme og sengeliggende med en forkjølelse eller migrene på ungdomsskolen. Hehe, aldri forstått meg på kjede-seg-fenomenet.

Hva på sykepleierstudiet gleder du deg mest til? Jeg gleder meg til å finne ut om det er så fantastisk som enhver sykepleierstudent skal ha det til. Hehe, jeg har hørt så vanvittig mye fint om studie fra dere lesere, så forventningene er blitt ganske høye. Jeg håper det gir meg store nok utfordringer, og at jeg etter praksistimer kan gå hjem med den gode følelsen av at jeg virkelig har vært til hjelp for noen. Jeg vil være hun sykepleieren som ikke blir glemt. Hun som gjør alt i sin makt for at den eldre herremannen skal få en siste fisketur.

Hva med studiet gleder du deg minst til? Hmm.. Kanskje sene kvelder med pugging av anatomi når jeg aller helst vil ut på nye eventyr, reise eller være med venner. Heldigvis starter også Daniel på mekatronikk ingeniør studier ved siden av jobben sin til høsten så vi står ihvertfall sammen i den harde tiden <3

Tjener du og Daniel veldig ulikt, eller har dere nesten det samme? Vi tjener nesten akkurat det samme, men ettersom Daniel har bil og billån har han litt flere utgifter enn meg. Eller... egentlig ikke. Jeg bruker nok noen tusenlapper mer enn han på å fylle kjøleskapet i måneden. Mat, frukt og sunn kveldssnacks er så forbaska viktig for humøret mitt, mens hadde det vært opp til han så ville vi spist knekkebrød til alle døgnets tider.

Hvordan deler dere utgiftene som samboere? Har dere en felles konto for faste utgifter? Vi betaler halve husleien hver og annen hver strømregning. Ellers har vi en felles matkonto som vi egentlig skulle bruke på mat hver måned, men denne har bare falt bort. Jeg synes det er rettferdig at jeg betaler det meste av maten når jeg får låne bilen som Daniel betaler på. Dessuten koser jeg meg med handlelister og ukens storhandel.

Hva er ditt beste tips mot kjærlighetssorg? Å reise! Ikke på en sånn tullete festeferie for å ligge bort sorgen. Nei, nei reis alene. Det var det beste jeg kunne ha gjort for meg selv da jeg gikk ut av mitt fem år lange forrige forhold. Okei, sett av noen dager på å bare sitte hjemme for å spise is og strigråte litt, og SÅ reis. Å surfe på costa ricas bølger var det eneste som kunne fått meg til å tenke på andre ting. 10 dager med språkkurs var alt jeg trengte, så dro jeg hjem som en ny Marthe, klar for å starte et nytt kapittel og lære meg å lage middager til bare én. -Og hei! Man må dra til frisøren. En bli-ny-dag hos frisøren er et must etter brudd. Haha! Helt sant.

Beskriv Daniel med fem ord. 1. Smart 2. Dedikert 3. Selvsikker 4. Stolt 5. Sta. Kjekk går under selvsikker og så føler jeg det mangler et ord som "omsorgsfull". Ja, jeg må helt klart ha seks ord. Jeg føler meg utrolig godt tatt vare på hele tiden. Selv om han er en real mannemann så er han en fantastisk lytter når han må. Han forstår meg alltid (det er ingen selvfølge), innfrir på alle behov, og vil oss bare godt hele forbaska tiden <3

Hvilke toppbloggere leser du? Jeg leser mange, men akkurat nå er favorittene Kristina Andersen, Caroline Berg Eriksen, Eirin Kristiansen, Cathinthecity, Janni Deler og Angelica Blick. Elsker Janni Deler.

Buksa du hadde på deg går når dere fanga krabber, hvor er den fra? Den er fra Vero Moda.

Hva innenfor sykepleier kunne du jobbet med i fremtiden? Det vet jeg ikke enda. Jeg må nesten bare prøve meg frem på alle områder, og erfare underveis hvor jeg passer best inn. Det kan hende jeg trives i ethvert felt og det kan hende jeg tar etterutdanning og spesialiserer meg på bare ett område. Time will show.

Hvordan blir det å kombinere sykepleien og bloggen tenker du? Er jo mye praksis osv. Jeg tror det blir hardt. Eller jeg vet det blir hardt. Bloggen stjeler opptil åtte timer av meg daglig, og det går jo bare ikke når skole og praksistid skal ha minst det samme. -Men slik jeg har forstått det så er hverdagen som sykepleierstudent veldig variert. Noen dager er lengre enn andre og da gjelder det bare å planlegge riktig! Være strukturert, stå tidlig opp, prioritere bort eventyr og bruke tiden flittig. Andre studenter klarer å ha kveldsjobber ved siden av knallharde studier, så dette skal jeg klare! Jeg er ikke klar for å takke for meg i bloggverdenen enda.

Hva er det beste med å være i et forhold vs å være singel? Det beste er å ha noen å dele de lykkelige hverdagsøyeblikkene med. Kosekvelder i armkroken. En reisepartner og en aller beste venn som kjenner deg inn og ut og som støtter deg i alt. Det er for meg helt unikt og kan ikke måle seg med noe singelliv.

Hvor mye bruker du i måneden på mat? Å kjære vene. Dobbelt så mye av hva som er normalt.

Hvorfor har du ikke signert Sunn fornuft plakaten? Jeg synes den har mange fine punkter som jeg fint kan følge uten å skrive under på et papir, men å ikke kunne informere leserne mine om hvilken størrelse jeg har i plagg jeg eventuelt måtte bestille og dele bilder av på bloggen, synes jeg blir tullete. Det samme med punktet om å ikke ta bilder av middagstallerkenen om det ikke er en stor porsjon. Nå husker jeg ikke ordrett hva som sto, men det var noe sånt som at man bør informere om at man gjerne forsynte seg flere ganger i tilfellet. Er man så lett påvirkelig at et bilde av en middagstallerken kan gi vrangforestillinger så er den sunneste fornuften kanskje bare å holde seg unna hele internettet? -Men som sagt: plakaten har også flotte punkter som jeg allerede følger.

Hvordan var du på skolen? Flittig, uinteressert?... Jeg var flittig når jeg følte for det, og uinteressert når jeg følte for det. Det kom helt an på hvilket stadie jeg var i livet og hvilke venner jeg omgikk meg med. Ordtaket "du får til det du vil få til" er så sant. Når jeg ville ha gode karakterer så fikk jeg det, og når jeg heller ville bruke fritiden på å ri, feste eller være med de "mindre" skoleflittige venninnene mine så gikk karakterene ned. -Men jeg sørget alltid for at snittet endte på 4+ og det er jeg takknemlig for i dag. Å ta opp igjen fag ville vært så kjedelig!

Hvor ofte vasker du håret? Du ser ALLTID så fresh ut på håret! Jaay! Hyggelig å høre <3 Jeg vasker det annen hver dag ca og ellers bruker jeg også tørrsjampo nesten daglig.

Du virker så flink med økonomien! Jeg vet jo at dere sparer til hus, men hvor mye hver måned?
Å, det tror jeg ikke mannen vil skrive under på, men jeg sparer ihvertfall det jeg har satt meg som mål, og det er 8000kr i måneden. Daniel sparer rundt det samme. Vi kunne nok ha fått oss et fint hus eller en fin leilighet allerede nå, men vi har lagt husjakten litt på is. Jeg har ikke lyst til å tenke på flytting før jeg finner ut hvor mye jeg har å gjøre nå som studier og blogg skal kombineres til høsten. Samtidig har jeg alltid sett for meg at jeg flytter på vår og sommerstid når livet er lyst, lett og fint og Daniel ikke bor i skogen. Hehe, han jakter vet dere.

Hvordan er du når du møter nye folk? Forsiktig, høflig (håper jeg), og en smule sjenert. Jeg er definitivt ikke den som roper "YAAS! Det er meg!!" på navnopprop i klasserommet. Bedre å snakke litt for lite enn litt for mye sier nå jeg. -Men samtidig elsker jeg å omgås mennesker som er stikk motsatt fra meg.

Det var del 1! Tusen takk for at dere har stilt så vanvittig gode spørsmål <3

Uken som gikk...

Ukens latterkrampe... Fikk Daniel og jeg oss en morgen på ferie da damen ved nabobordet vårt presterte å falle baklengs uti "pynte-bassenget" som lå rett under de ytterste restaurantbordene. He-rre-gud for et syn. Jeg gjorde alt jeg kunne for å ikke bryte ut i fullstendig brølelatter der jeg satt, men da hun kom opp uskadd og med latterkrampe selv, kunne vi ikke dy oss. Kjære turist, takk for tidenes frokostunderholdning <3

Ukens høydepunkt... Forutenom enhver time tilbrakt på ferie med mannfolket mitt? At jeg kom inn på studie jeg søkte på i vår! Wuhuu, det blir visst en sykepleier ut av meg de neste tre årene! Igjen, tusen takk for alle gratulasjoner, tips og erfaringer dere har sendt inn i kommentarfeltene denne uken. Helt fantastiske er dere <3

Ukens film... The Mortal Instruments: City of Bones. Ikke min type sjanger i det hele tatt, men jeg syntes den så så spennende ut da jeg så traileren, og det var den også. Absolutt en film jeg trygt kan tipse dere om!

Ukens sang... Selena Gomez Kill Em with Kindness og Maria Mena sin Mitt lille land.

Ukens nedtur... Jeg tror ikke jeg har noe nedtur å komme med denne uken altså. Det får i tilfelle bli den lille solbrentheten som har gjort at jeg sitter med flassnese og noe som ligner melkebart her nå. Haha.

Ukens cravings... Risotto! Mmm, risotto med skalldyr, reker og blåskjell. Jeg bestilte meg det så ofte jeg kunne på restauranter under ferieuken vår, og har planlagt å lage meg en hjemmelaget variant den kommende uken som jeg håper blir så bra at jeg kan dele oppskriften med dere også. Kanskje en merkelig ting å crave, men..

Akkurat nå... Venter jeg på at mannen skal komme hjem fra trening så jeg kan planlegge et eller annet eventyr med ham. Om det blir i dag eller i morgen får tiden vise, men ut på noe moro skal vi! Punktum finale. Vi har fått utdelt drømmeværet her i sør, så ikke pokker om jeg skal sitte inne og se på det fra stuevinduet.

Det må ikke dere gjøre heller! Dra ut og nyt feriedagene, dere som har dem <3

Already missing it...

Morn, morn! Nå har jeg akkurat tatt meg et varmt og godt bad hjemme i leiligheten og er endelig klar for å starte dagen! Takk gud for svigermor som kom med en diger matbag til oss da hun plukket oss opp på buss-sentralen i går. Å komme hjem til tomt kjøleskap er aldri noe stas, og spesielt ikke når det er søndag morgenen etter. Vel, nå sitter vi med et kjøleskap fullt av iste, melk, brød, knekkebrød, deilig pålegg og ... wait for it: Tomatsuppe! ÅH. Gledepåjord <3 Hjemreisen gikk forresten veldig fint, og selv om jeg savner ferielivet allerede, var det også litt godt å sove i egen seng igjen. Dessuten gleder jeg meg til å finne ut hva den nye uken har å by på!

De melder finvær hver eneste dag, så mine planer er på langt nær å kaste bort tiden. Jeg vil ut på klatretur, ut på båttur, ut på stranda, ut på blåbærplukking, ut på telt-camping og ut på dyrepark-besøk, så nå gjenstår det bare å finne ut om venninner, kjæreste og svigers vil være med på moroa. Alt som skulle ordnes til studiestart fikk jeg unnagjort før morgenbadet denne søndagsmorgenen, så nå kan siste ferieuke ta meg med storm <3

Jeg har enda noen fristebilder fra feriehverdagen på lur, så her kommer et siste bildedryss fra den fantastiske(!) uteplassen vi har kost oss så uendelig på de siste syv dagene. Hva jeg skulle gjort for å få våkne opp her ikke bare en uke av året, men hver.eneste.morgen. *Sukk*. Lengter allerede etter juleferien. Haha, om noen bare kunne gitt meg hundre skattefrie millioner så jeg kunne lagt opp livet og reist jorden rundt seks ganger...

Det ville vært eventyret sitt det <3

Ukens filmtips: Paranoia

Hei fine dere! Nå kan jeg endelig melde om at vi trygt har landet i Norge igjen. I skrivende stund sitter vi faktisk på bussen tilbake til Kristiansand! Planen var vel egentlig å fly, men da det ikke gikk noen flere avganger mot sør verken med det eller tog i kveld, ble det mitt favoritt-transportmiddel i stedet. Nei, jeg kødder ikke. Jeg elsker å kjøre buss! Hater å vente på den, men elsker å kjøre. Buss-selskapene er nemlig de eneste som klarer å levere når det kommer til internett-dekning hele veien. Haha! Da er jeg fornøyd vet dere. Jaja, over til bloggens faste, nye spalte: Ukens filmtips! Hvis du sitter hjemme i stuen, og funderer på hva du skal bruke lørdagskvelden din på, så har jeg et glimrende forslag til deg: Fyll godteposen i nærmeste butikk, og snurr Paranoia <3

- Paranoia -
Adam Cassidy er en ambisiøs, ung kar som jobber innenfor IT bransjen og drømmer om å klatre i karrierestigen. Både for å bli noe stort, og for å kunne ta vare på sin syke far som krever medisiner og hyppige besøk av en hjemmesykepleier. En dag får han og vennene hans sparken på urettferdig vis, men i stedet for å legge seg ned for å gråte, bestemmer han seg for å bruke kunnskapen sin til å fikle med firmaets kredittkonto og feste ulovlig på jobbens regning. Dessverre går det ikke mer enn en natt før Adam blir tatt, og stilt foran sjefen som gir ham et ultimatum: 1. Dra i fengsel eller 2. Bli ansatt som spion for å spionere på sjefen i firmaet de konkurrerer mot.

Den høye lønna frister Adam til å gå for sistnevnte, men han finner fort ut at han befinner seg i et livsfarlig spill hvor overhode ingen kan stoles på. Disse firmaene vil begge ofre liv for å ivareta bedriftenes hemmeligheter.

Det er kjekke Liam Hemsworth som spiller hovedrollen i denne dramafilmen, og oppi all galskapen treffer han nydelige Emma, som gir filmen et hint av romantikk i tillegg. Jeg vil ikke gi historien mer enn en 4'er på terningen, men jeg storkoste meg virkelig de minuttene jeg satt med paranoia for hvordan det hele skulle ende, og dermed ble det et filmtips ut av denne fortellingen også. Traileren legger jeg som vanlig med under her. Enjoy!

Filmen kan du blant annet finne på Viaplay <3

The Last Night Dress

Siste kveld på Sensimar Imperial Resort ble riktig så vellykket! Daniel og jeg hadde booket oss et bord på restauranten "Culinarium at Mylos" ved bassengkanten på hotellet, og wow for et sted! Lokalet lignet et slags gresk sjøhus og ettersom det ikke var mer enn rundt 20 bord der inne ble stemningen så vanvittig intim med rolig livemusikk og dempede lys. Vi kunne ikke annet enn å bestille turens jeg vet ikke.. sjette vinflaske? Skåle hvert femte minutt og bare N-Y-T-E at ferien har blitt nøyaktig så bra som vi hadde håpet på og drømt om.

- Kjole & Sko fra missguided -

Daniel fikk servert tidenes tallerken med saftig lam, mens jeg bestilte meg hummer. Litt fordi jeg elsker det, og litt fordi jeg hadde lyst til å dele med katten som sto på to ben og mjauet ved siden av stolen min. Stakkars lille <3 Kan tro den ble glad da halve hummerhalen uheldigvis falt på gulvet.

Etter et nydelig måltid og en tømt rød vinflaske tuslet vi tilbake til rommet vårt hvor Daniel på død og liv skulle ha seg et aller siste bad. "Greit, jeg kan holde deg med selskap fra solsengen på verandaen", sa jeg, og femten minutter senere lå jeg og den splitter nye kjolen min og plasket hysterisk i bassenget med fullstendig latterkrampe. Dum som jeg er, skulle jeg bare være snill og hente badekåpen til Daniel for å gi han den i det han kom opp.. Dere skjønner jo hvordan det gikk for seg. Frekkas! Jaja, så ble det et siste feriebad på meg også.

Nå er koffertene pakket og vi straks på vei til flyplassen igjen <3

Lunch by the beach - Limanaki

Vi har funnet oss den koseligste, lille restauranten ved stranden på hotellet vårt, og her har vi faktisk inntatt lunsj hver eneste formiddag under reisen vår. Ja, nuddelpakkene har vi denne gangen ikke fått bruk for! Haha. Menyen og maten kan vel egentlig ikke måle seg med maten på hotellets egne spisesteder, men beliggenheten er bare så nydelig at vi har følt oss nødt til å dra tilbake hver.eneste.dag! Limanaki heter stedet, og ettersom det er plassert på strandens bakketopp sitter man med utsikten over både hav, berg og hele strandpromenaden <3

- Our favorite place to eat lunch -

Akkurat som jeg liker det! Over får dere forresten også en sniktitt på hotellets strand, og til dere som lurte på hvorfor jeg ikke synes den er top notch: Selve stranden er fin den altså, jeg liker bare ikke når strendene er så proppfulle av solsenger og parasoller. Det ødelegger liksom sjarmen! Lengre oppe ved bassengkanten har de laget til et digert gressområde hvor det ved hver solseng er blitt plantet et tre som fungerer som parasoll, og det synes jeg er så søtt! -Så her ligger vi om vi orker enda mer sol når uteområdet vårt er skyggelagt for dagen.

Gleder meg til å tilbringe en aller siste dag her i kolymbiakysten, og ikke minst lese ut ferieboken min. Måtte de neste timene gå megasakte! Solbrentheten er fremdeles ganske drøy på skuldre og bryst så det blir høy faktor og skygge på overkroppene våre i dag, men det blir bare deilig det <3 Riktig god helg til dere alle!

Vi skrives igjen senere i dag <3

En svømmetur i Egeerhavet

Minn meg på å aldri booke 1 ukes ferier igjen! Tiden går så alt for fort. Jeg rekker liksom ikke å bli det spor klar for hverdagen igjen før hjemreisedagen er her. *Sukk*. Det er vel bare et tegn på at ferielivet er alt for bra. Spesielt i min kjære, gode Daniels selskap <3 Dagen på havet i dag har vært helt sinnsykt bra, og vi har blitt så brune! *Rettelse* Røde. Vi har visst vært for sløve med solfaktoren i dag, for på hotellrom 223 sitter det nå to kokte hummere. Heh! Håper huden kommer seg over natten, for jeg nekter å tilbringe min siste dag innendørs.

- Swimming in the Aegean Sea -

Her kommer noen blinkskudd fra gårsdagens timer på berget. Som vi koste oss her med soling og hopping i havet. Jammen ser det ut til at undervannslivet her er ganske bra også, så i morgen har vi bestemt oss for å gå til innkjøp av snorkelutstyr og sjekke ut korallene! Kanskje jeg får dykket etter solbrillene mine også.. Om ingen andre har plukket dem opp så skal de ha ligget et sted på bunnen av havet i omtrent et døgn nå..

Meg: Wæææ! En svart fisk, en svart fisk!! Den var nær leggen min! Jeg kødder ikke!
Daniel: Herregud.... Det er solbrillene dine. Du hoppet med solbrillene på.
Meg: Faen! Dette skjer hver gang! Minn meg på å aldri kjøpe merkebriller.

Sånn kan det gå! Nå skal jeg prøve å kjøle ned mitt stekte ansikt med et kaldt glass hvitvin på verandaen, og så hopper jeg i finstasen for en siste buffémiddag. Vi har booket bord på en av de andre restaurantene til hotellet for morgendagen, så da blir det a la carte på oss for første gang denne ferien. Vi har hatt middag inkludert hele turen så vi har nesten ikke brukt penger her nede. Vi regnet faktisk på det i dag, og fant ut at det har gått rett over 4000 kr på lunsjmåltider, leiebiler, en tre retters middag i gamlebyen og båtutflukt for begge to(!)

Det er jo helt fantastisk? Elsker halvpensjon... Skulle bare ønske vi hadde det i en uke til.

En friskere sommerdessert

Morn, morn fra kolymbiakysten! Kvelden i går var så fin <3 Vi trasket rundt i Rhodos gater, spiste crepes, og tittet på boder i over to timer før vi slo oss ned på en restaurant for en deilig tre retters i gamlebyen. Noen bilder fikk jeg ikke knipset da det ble litt for fort mørkt, men skal dere besøke denne greske øyen så er det ingen tvil om at en visit i Rhodos gamleby må stå nesten øverst på listen over ting å gjøre. Fy, for noen koselige gater!

Vi har akkurat inntatt frokost og skal straks hoppe avgårde til båtturen vår, men først vil jeg dele en unnskyld meg men dritdeilig sommerdessert med dere! Jeg har nesten glemt bort disse forhåndsskrevne inneleggene mine mens vi har vært på tur. Haha! Denne gang har jeg ikke funnet på oppskriften selv, men testet ut en jeg fant på den veganske bloggen veganerliv.com. Absolutt en side dere vil sjekke ut for inspirasjon til kjøttfrie retter <3

Du trenger: 1. 1 ananas 2. 1 mango 3. 1 ts vaniljesukker 4. En boks vanlig kokosmelk 5. Litt hakkede mandler (7-8 stykk) 6. Litt frisk mynte (en liten håndfull) 7. 1-2 ss sukker

- Trying out some vegan recipes -

Slik gjør du:
Hakk opp frukten og myntebladene, bland det sammen og ha det i to dessertskåler.
2. Åpne boksen med kokosmelk og sil av vannet så du kun sitter igjen med kokosmassen.
3. Pisk krem av 1-2 ss sukker, vaniljesukker og kokosmassen, og smak den til så du får den så søt som du vil.
4. Hakk opp noen mandler og server fruktsalaten med en dæsj kokoskrem og et dryss hakkede mandler!

Jeg tåler ikke fersk ananas så jeg brukte ananas fra boks og det var suuupergodt!

Getting ready for dinner

Hei og hopp! Nå sitter jeg nydusjet i tidenes morgenkåpe og oppdaterer dere fra solsengen på verandaen vår! Himmel så deilig å få spylt av alt saltet fra dagens svømming i havet! Planen var vel egentlig å tilbringe hele formiddagen i gamlebyen, men etter å ha gått rundt i de flotte gatene i 20 minutt ville vi begge bare krepere, så vi måtte rett og slett hive oss i bilen igjen og kjøre til nærmeste strand for avkjøling i sjøen. Haha, 35 grader har vi hatt i skyggen i dag. Ja, i skyggen! Aner dere hvor sinnsykt varmt det blir i sola? Altså, HJELP!

Her er det bading og bare bading som kan gjennomføres før klokken 16.00 om ettermiddagen. Etter det er temperaturen helt herlig, så nå bærer det straks avgårde til Rhodos by igjen for et nytt forsøk <3 Tror vi har en helt nydelig kveld i vente. Slik jeg husker gamlebyen i Rhodos så er den virkelig magisk på kveldstid. En ting er ihvertfall helt sikkert, og det er at jeg skal ha meg en sånn diger pannekake med nutella der inne! NOM.

Disse bildene knipset vi før middagen på hotellet i går. Er det ikke flott her? Jeg er så fornøyd med dette stedet. Sensimar Imperial Resort and Spa heter hotellet til alle som har spurt. Skal dere til Rhodos så må dere ikke være i tvil engang. Dette er virkelig det perfekte parhotell. Det er ikke lov med barn her, servicen er upåklagelig, og det samme er både mat og beliggenhet. Stranden er kanskje ikke den fineste, men det er tross alt Rhodos vi har reist til, og her finnes det bare ikke strender som i Maldivene! Jeg synes alt annet gjør opp for det da <3

Jeg har knipset masse bilder til dere i dag også, så de kommer i morgen!
Ønsker dere en finfin lille-lørdag <3 Vi snappes fra gamlebyen.

Afternoons like these

Vet dere hva favorittstunden min på denne ferien er? Sånn utenom timen vi daglig tilbringer i den syke, syke middagsbufféten? -Når klokken slår 14.30 og skyggen har lagt seg over hele verandaen vår. Jeg tenkte først at det ville være kjipt om solen ikke brant på solsengene våre helt til sene kvelden, men fyfader...

Fem timer i de brennende strålende er rett og slett nok! I stedet for å da pakke håndklærene med oss ut til et av hovedbassengene, åpner vi vinflasken, bestiller oss noe deilig snacks fra room service menyen og setter ordentlig pris på å få være litt i skyggen. Det er tross alt 31 grader der også! Jeg tror faktisk ikke jeg får det bedre enn når jeg ligger akkurat slik med en god roman og noe godt i glasset. Helt topp har jeg det da <3

- Fruktsalat og vin ved bassengkanten -

En vinflaske ble i går til to, før vi beveget oss ut mot baren for enda en drink før middag.. Fy som vi koste oss! Etter en hel formiddag i stillhet (ja i denne hårfønerluften fokuserer vi mest på å puste) hadde vi alt for mye å prate om, så skravla gikk i ett og jeg tror vi var en av de første parene som ankom, og siste som gikk i restaurantlokalet. Elsker når timene bare flyr avgårde fordi vi koser oss sånn i hverandres selskap <3

En liten båttur fikk vi også booket oss før leggetid i går, så i morgen venter fem timers sightseeing på havet oss! Gud så bra det skal bli. -Men nå bærer det til den beste hotellfrokosten jeg noen sinne har inntatt, før vi leier oss en ny bil og kjører oppover mot Rhodos. Vi fikk ikke dratt inn til gamlebyen i går, så vi tar det i dag i stedet.

Måtte dagen deres bli like bra <3

Sol og sightseeing i Lindos

Kjære, gode dere! Denne posten skulle egentlig ha vært publisert i går kveld, men like før bildeopplastningen var fullført forsvant nettet her på hotellet for natten, så da var det bare å klappe igjen hele pcen. Jeg har nemlig ikke vært så lur å investere i sånn et fanct fri-data-i-utlandet abonnement til mobilen. Jaja, nå kommer bildedrysset fra Lindos-sightseeingen vår i dag i stedet <3 Himmel, for en koselig, liten by! Tre ganger har jeg vært på øyen Rhodos tidligere, men av en eller annen grunn har jeg aldri fått til å besøke Lindos. Endelig fikk også vi oppleve denne flotte byen som bare er O-M-R-I-N-G-E-T av gresk idyll. Vi snakker turkise bukter med sandstrender, esler til alle kanter, og små greske hus med shopping-gater som alle er farget i hvit og blå. Åh, jeg vil tilbake!

I stedet for å booke noe utflukt her med startour, leide vi oss bare en bil og dro inn på egenhånd, og det vil jeg absolutt anbefale dere også å gjøre. Det tok toppen halvtimen å kjøre fra Kolymbiakysten, og ettersom leiebil-sjappen ikke hadde cabrioleten jeg ønsket meg (høhø), fikk vi en søt, liten Fiat til 350kr døgnet i stedet.

Det er jo bare en tredjedel av hva utfluktene med reiseselskapene koster, og med eget kjøretøy følte vi virkelig at vi fikk vi sett absolutt alle perlestedene som skjulte seg i Lindos! Akkurat rundt den kjente høyborgen Akropolis var det selvsagt en bråde turister, og ettersom stranden her lå veldig lunt til klarte vi ikke å ligge her i mer enn en times tid før vi hev oss i bilen igjen og dro på jakt etter en strand som var mer vindfull og fri for folk. Det fant vi, og fy som vi koste oss her resten av ettermiddagen <3 Bare meg og han på en diger strand helt for oss selv.

- This sure is paradise -

Nå venter en ny soldag oss før vi drar inn til gamlebyen i Rhodos <3

Fjellgeiter på nye eventyr

- Living on the edge -

Aller først: Tusen hjertelig takk for alle gratulasjoner som allerede har tikket inn. Herlighet, dere er jo gode som gull alle sammen! Kjenner jeg gleder meg litt til å komme i gang allerede, men samtidig er jeg glad jeg ikke sjanset på at jeg kom inn og pakket med meg pensumbøker, for ferie er ferie og det blir nok en stund til neste gang! De neste dagene skal jeg bare nyte med min bedre halvdel, opplevelser, soling og en lang, god roman <3

Tenker jeg starter den nye uken med et bildedryss fra søndagskvelden vår jeg. For en nydelig tur vi fikk! Formen til Daniel kom seg allerede da frokosten i går hadde fått sunket litt, så rundt lunsjtider begynte vi å planlegge fjellturen vår. Vi inntok en deilig lunsj på en restaurant nede ved stranden hvor vi hadde utsikt mot tidenes fjell på den andre siden, og dette skulle jeg på død og liv opp til topps på. "Jeg tror ikke du er klar over hvor bratt og langt det der er på nært hold", sa Daniel litt sånn småbekymret over at jeg bare hadde fått i meg en halvliter med vann og gradstokken enda viste 40 i solen, men sta som jeg er ble planene spikret og sekken pakket.

- Fjellgeit 1 og 2 på nye eventyr -

Foråsidetsånn, jeg fikk sjokk da jeg kom frem til bunnen av fjellet og så opp på en stenete sti som ikke lignet grisen på bratthetsnivå, men jeg hadde ikke tid til å legge meg ned for å gråte, for etter Daniels beregninger hadde vi rundt 40 minutt til solen ville gå ned, og det ville ta meg minst 30 å slepe meg opp, så for utsiktens skyld satte jeg det ene benet foran det andre og peste meg til topps mens Daniel trippet lett på tå med sekk på ryggen.

Jeg har ikke vært så rødsprengt på i toppen på lenge, men vi klarte det på 20 minutt og utsikten som ventet oss.. Jepp, den var verdt det! Det var riktignok rene stormen der oppe, men vi fant oss kjapt et lunt sted på baksiden som vi kunne sitte og nyte vinen vi hadde pakket med til utsikten av uendelig hav... Åh, slike øyeblikk setter seg sånn fast i minnet! Helt magiske var minuttene vi satt her og tittet ut mot våre nye ferieomgivelser <3

- For en avslutning på uken -

Favorittsnacks og svar på studie!

God kveld, god kveld fra oss i Kolymbiabukten, Hellas! Vi koser oss altså så mye her! Jeg har knipset en hau av bilder til dere, men ettersom klokken er blitt så mye allerede denne søndagen så venter jeg med å redigere dem til i morgen tidlig i stedet. Daniel og jeg bestemte oss nemlig for å leke fjellgjeiter da vi lå ved bassenget i dag, og så oss ut et superbratt fjell like ved stranden som vi ville bestige i solnedgangen. Jammen klarte vi å nå toppen også før solen var gått helt ned, og fy for en utsikt som ventet oss der oppe. Gleder meg til å vise dere bilder!

-Men NÅ får dere først en superdigg oppskrift på en av mine favorittvarianter av snacks til hverdagen. Focaccia med spyd av melon og spekeskinke. Gud så godt dette er! Jeg ser forresten også at mange spør hvilket studie jeg kom inn på og det kan jeg like godt bare avsløre med en eneste gang. Jeg kom inn på sykepleierstudiet i Kristiansand! *JUBEL* -Så nå er det bare å få tak i politiattest, kjøpe pensumbøker og begynne å glede seg!

Du trenger: 1. 1kg hvetemel 2. 1,5 pakke tørrgjær 3. 2 ts salt 4. 1 egg 5. 1 ss oregano 6. 6dl lunket vann 7. 1/2 rødløk 8. 2 fedd hvitløk 9. 2 dl olivenolje 10. 1 ts rosmarinkrydder

Slik gjør du:
1. Bland 1 dl olivenolje med hvetemel, salt, gjær, egg, finhakket hvitløk, en halv hakket rødløk, og rosmarinkrydderet. Tilsett 6 dl lunket vann og rør det hele sammen til en klissete deig.
2. Dekk bollen med plastfolie og sett til heving et lunt sted i minst 60 minutt.
3. Når deigen har nådd dobbel størrelse heller du den over i en mellomstor form dekket av bakepapir og trykker den ut i alle kantene så den dekker hele formen. Press 16-20 små hull i toppen med pekefingeren din.
4. Dekk til formen med litt ny plastfolie og etterhev deigen slik i 20 minutt til.
4. Bland så oreganokrydderet sammen med 1 dl olivenolje og pensle dette over hele foccaciaen. Strø over resten av den hakkede rødløken + noen dryss med salt og stek midt i ovnen på 200 grader i 20-25 minutt.

Server til pastaretter, supper eller som tilbehør til tapas foreksempel!

Nå må jeg til slutt spørre: Er det noen flere som har kommet inn på sykepleien i Kristiansand?
Det ville ha vært så stas å få noen av dere som medstudenter! <3

Welcome to our crib

Hallo fra paradis! Vi har akkurat våknet opp på vårt nydelige rom for å tilbringe vår første hele dag her nede, og som bestilt er det ikke så mye som en sky på himmelen. Vi kom frem under den desidert varmeste timen her i går og etter 10 minutter på solsengen (uten overdrivelse) trodde jeg at jeg skulle krepere! Fytti det ER så varmt! -Men heldigvis har vi ordnet oss verdens flotteste (og største) rom med basseng og solsenger rett ut fra verandadøren, så her ble vi liggende og plaske i vannet helt til ettermiddagen når solen kjentes litt mer behagelig på huden <3 Tenkte bare jeg skulle starte ferien med å vise dere en sniktitt på dette fantastiske uteområdet.

- Our home for the week -

Feel free to be jealous! Hihi. Vi kommer til å kose oss så vanvittig her om Daniel bare klarer å holde seg frisk. Han våknet opp litt uggen i dag etter 11 timers søvn (tar på med en natt på Gardermoen), men vi har apotek som nærmeste nabo så jeg skal stelle godt med ham om det virkelig går den gale veien. Tidenes frokostbuffé er akkurat inntatt, så nå tenker vi bare å tilbringe vår første dag uthvilte med ren avslapning i solen. Så får vi heller leie oss en bil og ta sightseeingen senere, om formen tillater det <3 Ville bare gi ifra meg et lite livstegn!

Håper dere har det bra der hjemme! Eller hvor enn dere befinner dere i verden <3
Gleder meg til å knipse mange flere bilder av dette idylliske stedet i dag.

Ready, Set, Vacay!

Wuhuuu! Nå sitter jeg på Kjevik flyplass og oppdaterer dere i mitt lille reiseantrekk! Flyet til Gardermoen går hvert øyeblikk, og så skal vi faktisk sitte på flyplassen i hovedstaden hele natten. Turen videre går nemlig ikke før 04.00 i morgen tidlig, og så få nattestimer orket vi ikke å booke hotell for så i dag blir det rett og slett flyplass-camping på Daniel og meg <3 Jaja, så lenge Borge har tilgang på mat blir det heelt sikkert hyggelig det og!

Vi får slå ihjel noen timer på restaurant når vi kommer frem og så får vi sitte på hver vår kant i en sofa og jobbe litt. Jeg med bloggen og Daniel med sine kommende studier. Måtte timene bare fly for nå kjenner jeg at jeg er RÅklar for ferie. Værmeldingene sier 30 grader og strålende sol hver eneste dag den kommende uken, så vi kunne ikke ha vært mer fornøyde. Hellas er ihvertfall en solsikker destinasjon i juli måned har jeg skjønt!

Ville bare titte innom en siste gang i dag for å fortelle dere at vi endelig er på vei. Gleder meg til å oppdatere dere fra vårt nydelige hotell allerede i morgen! Vi er fremme rundt lunsjtider, og da skal jeg hoppe rett i bassenget samme søren hvor trøtt jeg måtte være <3 Ha en strålende fredagskveld dere!

- Jakke fra Gina Tricot, Sko fra Bianco, Genser og bukse fra Bikbok -

Ladies night at Sella's place

Som jeg koser meg i disse jentenes selskap. I går var det altså Selini som ble kveldens vert og da jeg kom inn og så at bordet var dekket av mine tre storfavoritter 1. Chips 2. Jordbær og 3. Vannmelon, kunne jeg ikke annet enn å hvine fornøyd. Dessuten hadde Oslobertene våre Annette og Caroline også kommet hjem på sommerferie til sør, så E-N-D-E-L-I-G fikk jeg klemt litt på dem igjen også. Annette bodde jeg jo hos på selveste 17. mai, men Caroline var det jammen flere år siden sist jeg så! Herlig å ha nesten alle godjentene samlet igjen for en kveld.

Se på de da! -Også er de like forbaska fine på innsiden alle sammen. Nei, fyfader jeg er heldig <3 Som vanlig ble det skravling, latter og vindrikking i flere timer og da klokken nærmet seg 23.00 og det var tid for å dra på byen, kom Daniel for å hente meg så jeg kunne dra hjem og hoppe i bingen. Haha, hva da bestemor? Jaja, jeg ville bare ha noen siste kvalitetstimer med favorittjentene mine før avreise, og det var nøyaktig hva jeg fikk.

- One Last Ladies Night -

For en gjeng <3 -Og Selini er virkelig et helt eget kapittel.. Har hun ikke en tale eller et egetskrevet dikt på lur til oss så har hun altså et foredrag om sin egenmalte kunst. I går fikk vi en presentasjon av hele kunstgalleriet hennes, med budskap, inspirasjon, motiv og det hele, og vi... vel vi ble bare sittende og gape av latter. Onde krefter skjuler seg i det rød/sorte abstrakte maleriet under her, og som dere åpenbart ser blir de sugd ut fra leiligheten og dratt ned i venstre hjørnet. Altså.. Det er ihvertfall ingenting å si på kreativiten!

Åh, enhver god venninngegjeng trenger en Selini <3 Jeg ler så jeg griner av denne fantastiske frøkna.

Nå er det bare timer til avreise her! Herregud så gøy! Kofferten er pakket og alt er klart så denne siste lille stunden skal Daniel og jeg bruke i solen ute på verandaen. Han er ute og jakter på jordbær i skrivende stund så vi kan kose oss oss litt før vi tar turen mot Kjevik flyplass. Håper dere får en finfin helg alle sammen!

Annika deler helt sikkert også et bildedryss fra kvelden etterhvert <3

My Packing Check List

Ah så deilig det var å få mannen hjem igjen i dag! Jeg har fått gjort en hel hau skriverier disse to dagene han har vært bortreist på festival, men det er ikke mer enn et par døgn som skal til før jeg savner han så mye at jeg vil gå på veggen. Tror han har kost seg en hau, blant annet med å hilse på en mengde blogglesere. Haha! Det er rart med det, men til hverdags er det nesten ikke en sjel som kommer bort for å hilse på, men så fort folk har fått litt alkohol innabords så kommer de altså strømmende. Jaja, det er veldig hyggelig det og! Hva enn som må til <3

I dag har jeg gått løs på et aldri så lite leserønske og laget en innholdsrik "huskeliste" for pakkingen til varmere strøk. Håper den kan komme til nytte for noen flere nå i fellesferien. Det er sikkert ikke alt her dere finner like nødvendig, men alt det "livsviktige" bør man ihvertfall passe på å få med, og det tror jeg at jeg skal ha dekket her.

Synes det er så kjekt å ha en liste å følge så jeg ikke glemmer ting som solbriller, strandhåndkle eller solkrem foreksempel. Det er så kjedelig å måtte gå på jakt etter et supermarked første dag på ferie når man egentlig gjerne hadde kjøpt alt klart på forhånd. NÅ skal jeg la min kjære få starte på sin koffert, men jeg turer avgårde til Selini for girlsnight. Gleder meg til noen timer med skravling og vin før det er duket for konsert på fiskebrygga!

-HAPPY TRAVELING-

Ha en strålende torsdag alle sammen <3

Ukens filmtips: Just Wright

God morgen, god morgen kjære dere! Denne lille herligheten av en film kom jeg faktisk over på Netflix sent i går kveld da jeg hadde slått meg ned i sofaen for middag og en skrivepause. Jeg setter nesten alltid på en film eller en serie-episode når jeg spiser middag alene, men stort sett faller jeg ut så fort maten er inntatt og jeg kommer på at jeg har viktigere ting å få unnagjort. I går derimot var det et eller annet som fanget oppmerksomheten min, og da historien etter 50 minutt fremdeles hadde meg oppslukt, bestemte jeg meg like godt for å se hele sylamitten. Det er jeg jammen glad for at jeg gjorde, for vips så ble det et nytt filmtips her på bloggeriet!

- Just Wright -
Den godhjertede fysioterapauten Leslie Wright sliter med å finne kjærligheten. Hun er hysterisk morsom, ærlig og bra, men enhver mann hun går ut med ser bare ut til å ville ha henne som venn. Plutselig en kveld treffer hun på den berømte NBA-spilleren Scott McKnight som inviterer henne i bursdagsselskapet sitt. Som følge tar hun med seg sin nydelige, (ikke fullt så genuine) venninne, og henne forelsker selvsagt Scott seg i ved første øyekast.

Det er først når Scott blir uheldig og skader seg på basketballbanen, Leslie får muligheten til å skinne! Han ansetter henne som fysioterapaut på heltid for å få ham frisk og spilleklar igjen på bare noen måneder, og til tross for at diverse utfordringer dukker opp, ender de opp med å bli et lite dreamteam.

Ja, man skjønner omtrent hele trekantdramaet bare av å se på coveret, men jeg gir likevel denne romantiske komedien en stor tommel opp. Jeg ble definitivt underholdt, og tok tilogmed til tårene de siste 10 minuttene. Mulig jeg bare var overfølsom denne kvelden, men filmen fikk meg til å kjenne på de deilige sommerfugl-følelsene i magen igjen, og de har jeg ikke fått av andre enn Daniel siden Fifty Shades of Grey. Haha! Traileren får filmen til å virke kjedeligere enn den er, men jeg legger den likevel med under her. Håper dere vil gi den en sjanse for jeg vedder på at flere der ute som kan kjenne seg litt igjen i denne søte, lille historien.

Du finner den altså på Netflix. Popp deg litt popcorn og kos deg!

My favorite smoothie bowl

God kveld alle sammen. Nå sitter jeg stappmett etter å ha helt i meg en heftig bolle med favorittsmoothien min til kvelds, så jeg tenker jeg starter med å dele oppskriften med dere også! Etter at jeg prøvde vaniljekesam i frokostsmoothien min for et par uker siden har jeg ikke laget meg en eneste bolle uten. Det gir så utrolig god smak! Både det og vanlig vaniljeyoughurt. Mmm! prøves om det ikke alt er gjort <3 Muslien jeg har som topping her har jeg også laget selv, men oppskriften på den kommer altså ikke før vi er ute og reiser!

Du trenger: 1. 1/2 boks vaniljekesam 2. 200 g frossne blåbær 3. 1/2 banan 4. 1/2 dl helmelk

- Mos alt sammen i en blender og server i en skål toppet med banan og musli -

Beste kombinasjonen. Nå har jeg sunket langt ned i sofaen med pcen på fanget, og her blir jeg helt til midnatt tenker jeg! Jeg brukte hele ettermiddagen på å finne ferieantrekk, så nå er leiligheten strøken og kofferten pakket og klar for avreise hele to(!) dager før tiden. Haha, jeg vet.. Skjønner ikke hva som går av meg. Til og med mitt nye pass ligger klart på stuesjenken! Fantastisk <3 Nå gjenstår bare litt mer bloggskriving, og så kan jeg bruke morgendagen på avskjedsfest med jentegjengen. Selini har invitert oss på vinkveld hos henne for å ønske vår kjære Victoria "farvel" og lykke til i ny jobb i Sandefjord, så det gleder jeg meg noe helt vanvittig til. En siste sen sommerkveld med hele den fantastiske gjengen da... Måtte den bli like magisk som alle de forrige <3

Kanskje vi er flere som bruker torsdagskvelden på jobb?
Ønsk meg lykke til! Jeg tipper jeg har rundt 200 spørsmål å gå løs på her <3

Everyday Casual Dresses

Affiliateslenker

I dag starter jeg formiddagen med å tipse dere om 10 lekre hverdagskjoler fra Nelly. Høres det bra ut? Jeg vet jeg har lovet å komme med slike innlegg litt hyppigere før, men nå mener jeg alvor! Det tar meg tross alt toppen 90 minutt å scrolle meg frem til favorittene mine på Nelly og lage et lite oppsummeringsinnlegg til dere. Om ikke det blir en gang i uken, så lover jeg å ihvertfall komme med et slikt innlegg annen hver uke fremover med både kjolefavoritter til hverdags og fest, maxikjoler og bryllupskjoler, treningsfavoritter, badefavoritter og you name it.

Håper det blir tatt like godt imot som alt annet her inne. Nå skal jeg ta meg en svipptur til byen for et lite ærend, og så skal jeg hjem, oppdatere dere igjen og smugstarte litt på svarene til spørsmålsrunden. Kjempegøy å se at det allerede har tikket inn så mange gode spørsmål. Det virker som det var på høy tid med en ny runde nå.

1. HER 2. HER 3. HER 4. HER 5. HER 6. HER 7. HER 8. HER 9. HER 10. HER

Hele salget til Nelly kan dere ta en titt på HER om dere vil.
Det er sommersalg og 70% på en hel hau av varer! Happy shopping <3

It's time to ask questions

God kveld fine dere! Nå ligger jeg i bare bikinien og oppdaterer dere fra sofaen på verandaen. Plutselig bestemte solen seg for å titte frem likevel og når gradstokken viser 20 + gjør det meg ingenting å ligge halvnaken utendørs klokken seks om kvelden! Det ble ikke noe besøk på meg, men jeg har nok å sette fingrene i, så om en halvtimes tid sniker jeg meg inn for å starte på prosjekt tøy-vask. Ja, jeg vet.. veldig spenstig, men jeg har sånn ca et halvt tonn klær som bør vaskes før jeg skal i gang med prosjekt koffertpakking. Dessuten ville ikke leiligheten dævet av en skrubb den heller. Heh, enhver tirsdagskveld kan vel ikke være en fest!

Over til noe (forhåpentligvis) litt mer spennende! Er det bare meg eller er det på tide med en ny spørsmålsrunde? Jeg føler det er år og dag siden sist, og hvem vet? Kanskje det er noen nye lesere som har forvillet seg inn hit blant de gode, gamle, faste? Har dere noe dere lurer på så er dette kommentarfeltet å hyle ut i.

- Sko og kjole fra Missguided, jakke fra Bikbok, smykker fra H&M -

Jeg begynner på svarene så fort jeg føler alle har rukket å stille de spørsmålene de føler for <3

Mitt livs krabbefangst

WOW er vel det eneste riktige ordet å beskrive nattens krabbefangst med. -Og jeg som ikke engang var sikker på om vi kom til å finne en eneste en! Jeg sa vel like før vi startet at jeg veddet på 15 rødkrabber, men da Daniel allerede etter 4 minutt hadde plukket opp noe sånt som tolv var jeg mildt sagt i ekstase over at det veddemålet kom til å bli tapt.. For en vellykket jomfrutur med svigers nye båt! Aldri opplevd maken til effektiv krabbeplukking!

Vi dro ut like etter solnedgang og kjørte i grunn ikke langt heller før vi så oss ut et par holmer. Her trakk Daniel på seg våtdrakten og hoppet ut i havet med en eneste gang ettersom det var litt mer bølger enn hva vi hadde forventet. Selv med skarp lykt klarte vi ikke å se en eneste rødkrabbe fra båten, men under vann så Daniel dem strødd til alle kanter, så på 45 minutt hadde han plukket hele tre fulle poser med 65 stykk! Har dere hørt? Han sa han sikkert kunne ha plukket tohundre til, men mye krabbemat kunne vi aldri klart å trykke i oss, så da den tredje posen var fylt opp vendte vi nesene våre hjemover igjen storfornøyde med nattens resultat.

- En meget vellykket krabbefangst -

Hadde vi holdt på en time til så er jeg dessuten sikker på at jeg hadde kastet opp. Jeg er visst tidenes pyse på havet. Haha! Ut og fiske skal jeg på død og liv, men er det ørlite vugging så kjenner jeg det i halsen allerede etter en halvtime. Jaja, det gikk nå godt! Klokken 08.00 i dag tidlig var det rett ut til bryggen igjen for å koke galskapen og allerede etter et par timer sto den ferske krabben rensket og klar på svigermors spisebord.

Tipp én gang om det smakte?! Jeg fikk faktisk med meg noen rester hjem, så nå krysser jeg fingrene for at bestis vil komme på besøk og dele litt krabbeklør med meg til kvelds. Daniel har nemlig reist til Skral festivalen nå <3

Håper ikke dere har noe imot et bildedryss fra den herlige morgenen min! Jeg sier bare kom dere ut for å lyse etter krabber. For meg er det ingenting som er mer sommer enn dette. Bare husk å pakke med snorkel og våtdrakt om dere virkelig vil ha fangst! Altså, så ferskt krabbekjøtt som jeg inntok i dag har jeg ikke spist på årevis <3 NAM!

Tusen takk for en helt SUPER tur svigers! Nå håper jeg på blåskjellplukking neste <3

Ukens oppskrift: Biffwok

Alt man får gjort når ikke solen står på himmelen altså! Dette har vært en supereffektiv mandag, og en sånn dag trengtes akkurat nå. Mannen har løpt rundt og vekslet mellom å vaske klær og polere bil i hele dag, mens jeg har tilbrakt seks timer på kjøkken og kontorstol. Deilig, deilig, deilig! Absolutt alt som sto på dagens to-do-liste kan nå krysses av, og alt som gjenstår da er en tur ut på havet! Åjada, det blir krabbefisking på oss! Om tre eller fire timer hiver vi oss ut på sjøen for å teste ut svigers nye båt og fange krabber til langt på natt. Hihi, jeg tror bare jeg må ta meg en powernap først så jeg ikke slukner med håven i hendene allerede før midnatt. Det er jo ikke noen hemmelighet at jeg er sovemonster nummer 1.. Spesielt etter en G-I-G-A-N-T-I-S-K porsjon biffwok. Mmm!

Du trenger: 1. 1 dl soyasaus 2. 1 dl oystersaus 3. Salt/pepper 4. Biffstrimler for to 5. 1 rød paprika 6. 1/2 boks minimais 7. Litt sesamfrø 8. En håndfull sukkererter 9. 1/3 hodekål 10. 2 fedd hvitløk 11. Tagliatelle for to

Slik gjør du:
Kok pastaen etter anvisningen bak på pakken og hakk opp alt av wokgrønnsaker.
2. Krydre først kjøttet med litt salt og pepper og stek det nesten helt ferdig i en stekepanne med litt olje.
3. Ta så kjøttet ut fra pannen igjen og wok alle grønnsakene i 2-3 minutt. Ikke for lenge! Du vil ha dem sprø.
4. Ha kjøttet i pannen med grønnsakene igjen og hell til slutt over 1dl soyasaus og 1 dl oystersaus.
5. Når det hele er blitt varmet opp i saus, siler du vannet av pastaen og serverer med et dryss sesamfrø på.

Du kan eventuelt også ha nudlene i pannen sammen med grønnsakene, kjøttet og sausen hvis det blir plass!

Spør hvis dere lurer på noe da dere. Oppskriften skulle egentlig være til to, men det ble som vanlig så mye at retten sikkert kunne ha mettet fire også.. Jeg lagde forresten verdens friskeste fruktsalat til dessert og i dag, men oppskriften på denne skal dere først få neste uke, mens jeg ligger på en eller annen solseng og nyter meg <3

Vi kan bare glede oss <3 Ønsk oss lykke til i natt da dere!
Krysser fingre og tær for masse fangst så det blir krabbelunsj i morgen.

Antrekk - 110716

Hei og goood formiddag alle sammen! Flere som har stått opp på riktig ben denne mandagen? Jeg kjenner jeg nesten bobler over av motivasjon og jeg misstenker at det har med en viss ferie å gjøre! Hehe, fem små dager igjen nå med litt ekstra mange timer på kontorstolen, og SÅ skal jeg ligge på latsiden i en uke, og bare suge til meg masse energi. Ikke er det lenge til vi får greie på hvilket studie vi kommer inn på heller nå!

Er det ikke allerede nå til fredag? Eller mandag? Herregud så spennende det blir. Jeg tenker definitivt en del på akkurat dette om dagen, og hadde senest i natt mareritt om hvor fryktelige medstudentene mine på UIA var. Haha.. Jeg må virkelig ta meg sammen og slutte å grue meg sånn. Det gir meg jo ingen verdens ting.

- Sko fra missguided, Bukse fra Gina Tricot, Topp og jakke fra Bikbok -

De neste timene skal jeg bruke på å fylle kjøleskapet for fem dager, og så skal dere oppdateres med en kjapp og god middagsoppskrift! Ellers skal jeg tilbringe hele dagen foran pcen med mer forhåndsskriving før Daniel og jeg muligens tar en tur på havet med svigers for krabbefisking. Vi får se an vær og vind når kvelden kommer. De melder strålende sol i morgen så det ville ha vært en perfekt dag å spise krabbe på!

Ønsker dere en knallstart på den nye uken! Nyt ferien dere som har det!

Uken som gikk...

Ukens høydepunkt... HELGEN!! Helgen har vært upåklagelig, men det har i grunn hele uken vært. Onsdagskvelden hjemme på verandaen med skalldyr til middag, og torsdagskvelden i kano blant vannliljer og grønt siv <3 Den ene dagen har liksom bare overgått den andre hele uken, og da fredagen endelig kom ringet Daniel og jeg ferien hans inn ved et deilig måltid på fiskebrygga før avreise. Nå har han fri de neste tre ukene og bare tanken på det gjør meg sjeleglad. Herregud så koselig vi skal ha det fremover. Måtte været bare levere!

Ukens sang... Like I'm Gonna Lose you - Meghan Trainor

Akkurat nå... Har vi akkurat kommet inn døren hjemme i Kristiansand, og mens jeg sitter og oppdaterer dere rigger Daniel til med et deilig melon og spekeskinkefat til EM finalen. Heia hvem som helst!! Hehe, i kveld håper vi bare på en skikkelig spenningskamp! Aller helst med strafferunder og det hele.

Ukens cravings... Hjemmelaget musli med vaniljeyoughurt. Jeg lagde meg dette på torsdag og himmel så godt det er! Oppskriften på muslien skal dere få neste uke. Det blir et av mat-innleggene jeg forhåndsskriver til ferien.

Ukens nedtur...  At jeg klarte å glemme kamera hjemme i bilen før Kongeparken i går. Hadde jo så lyst til å forevige parkbesøket! Jaja, jeg tok det igjen om ettermiddagen og dessuten var det deilig med litt kamerafri også. En annen nedtur må være at prekestolen-eventyret vårt ble avlyst pga dårlige værmeldinger. Krysser fingre og tær for at det blir sol i sør de neste dagene så vi kan få brukt feriedagene på noe annet hyggelig i stedet.

Ukens gullkorn...
Meg:
Daniel, er det hvite i krabben muskel eller kjøtt?
Daniel: Det er jo to sider av samme sak?
Meg: Hæ? Jeg skjønner ikke?
Daniel: Muskel og kjøtt er jo det samme!!
Meg: ....... Jeg bare... pratet før jeg fikk tenkt meg om.

Ukens film... Utenom Farthers & Daughters som jeg tipset dere om i et innlegg på fredag, så vil jeg også si "Children of Men". Denne var det faktisk en bloggleser som tipset meg om torsdag kveld, og herregud så spennende den skulle vise seg å være! Søk den opp jenter og gutter og se den på HBO!

Det var min uke, raskere oppsummert <3 NÅ er det klart for fotball!

Family Cricket with a View

God dag god dag alle sammen! Nå håper jeg dere er klare for noen stemningsbilder fra gårsdagen for jeg har knipset en hel HAU! Jeg klarte å glemme å pakke kamera i vesken til Kongeparken, så da kvelden kom og vi skulle til å starte grillfesten i hagen til farmor og farfar følte jeg jo at jeg måtte ta igjen litt for hele formiddagen! Hehe, heldigvis spilte været på lag med oss, og fy søren for en nydelig kveld det ble. Mens farfar var grillsjef i steinhagen og farmor dekket bord spilte resten av oss cricket til verdens.. ja virkelig verdens flotteste utsikt.

Jeg mener.. har dere sett noe så vilt? Tenk å våkne til utsikten av hav og cruiseskip hver eneste dag? Spise frokost til synet av dette?! Nei, jeg tror farmor og farfar er Stavangers heldigste med plasseringen av huset sitt. De flotteste solnedgangene jeg opplever får jeg servert sommerstid i denne hagen her. Helt magisk er det <3

Jeg må bare si tusen takk til farmor og farfar som disket så utrolig bra opp for oss hele dagen i går. Først et fem timers kongeparken-besøk full av karuseller og opplevelser, så danseshow i stuen, cricketspilling med hattekreasjoner og den deiligste maten ute i den gode og varme steinhagen. Daniel gliste fra øre til øre hele dagen og jeg kunne heller ikke bedt om en bedre lørdag med familien min <3 Fader så heldig jeg er!

- Family cricket with a view -

Nå er Daniel og jeg på besøk hos bestemor og bestefar igjen! Vi blir her i noen timer til for å spise middag og kose oss litt med dem også før vi vender nesene våre hjemover til Kristiansand. Det blir dessverre ingen prekestol-safari på oss likevel ettersom værmeldingene sier regn, regn, og mer regn. Jaja, vi forventet vel egentlig ikke noe annet. Heh, kanskje vi kan ta det igjen uken etter Hellas? Vi har tross alt en ferieuke til etter reisen!

Håper helgen har behandlet dere like bra, og at dere nyter denne søndagen dere også. -Og igjen, tusen takk til min fine familie for nok et vellykket familietreff. Jeg gleder meg allerede en hau til neste år!

Papsen og jeg <3

Let's get this weekend started

Hei og god morgen, kjære flotte dere! Ååå, aner dere hvor mye jeg har gledet meg til akkurat denne helgen? Daniel og jeg er endelig på plass i Stavanger, og koste oss glugg i hele går kveld. Festkomiteen farmor og farfar hadde bestilt inn en hel HAU med pizza til oss, og ettersom været for engangsskyld leverte her på vestlandet ble vi sittende ute i steinhagen og skravle helt til klokken elleve om kvelden. For en start på årets familietreff <3

I skrivende stund ligger Daniel og jeg i bestemors deilige dobbeltseng og oppdaterer dere. Eller.. jeg oppdaterer dere vel og merke, mens Daniel snorker. Hihi, han får bare lade opp batteriene for om noen få timer setter vi i gang en ny dag med opplevelser. Vi skal ut på nye eventyr i Kongeparken denne lørdagen, før vi drar hjem og får servert et ... wait for it... DANSESHOW i farfars stue! Oh yes, forrige gang hyret han inn en tryllekunstner for anledningen, og i år har han booket et privat hiphop danseshow! Haha, hvor rått blir ikke det? Litt grilling og cricketspilling har vi også i vente ute i hagen, og nei.. dette blir bare en helt fantastisk sommerdag.

Lover å ha kamera rundt halsen hele dagen. De neste timene må dokumenteres både for min egen del, og deres. Om jeg rekker å oppdatere dere med stemningsrapport i dag eller i morgen tidlig får tiden bare vise. Jeg vil bare konsentrere meg om å nyte denne dagen fullstendig i første omgang. Det var så koselig å se papsen igjen også i går, og høre at han har blitt leid inn av et oljeselskap for jobb i Stavanger hele sommeren. Flinke pappa <3

Nå skal jeg dra med meg min kjære mann, sprette opp fra sengen og ned til bestemor og bestefar for å skravle litt med dem før vi hopper avgårde. Vi rekker jo ikke så mye annet enn å sove her denne helgen med så mye på agendaen, men litt skravling og klemming får vi da i det minste alltids skvist inn <3

Ønsker dere en nydelig lørdag!

Ukens film: Fathers & Daughters

F&D_Day25_0040.CR2

God morgen! Nå skal jeg straks starte på prosjekt koffertpakking til den store Stavangerhelgen, men aller først vil jeg tipse dere om en helt nydelig film som jeg oppdaget i går kveld! Daniel var på avslutningsfest med jobb hele torsdagen så da benyttet jeg meg av anledningen til å lage meg noe snacks og kose meg med hele to filmer her hjemme i leiligheten. En av dem var denne "Fathers & Daughters" og himmel og hav for en fin historie!

- Fathers & Daughters -
Den berømte forfatteren Jake Davis havner i en bilulykke hvor kona blir drept og han selv hardt skadet. Epileptiske anfall følger ham i årene etter ulykken og i frykt for at han skal få alvorlige psykologiske forstyrrelser etter skyldsfølelsen av konas død, vil legen legge ham inn på et mentalsykehus. Syv måneder må han reise bort fra datteren sin "Katie", som nå er alt han har igjen å leve for, og når han endelig kommer tilbake for å hente den lille jenta si igjen, får han beskjeden om at hans grådige svigerinne vil ta fra ham foreldreretten.

Amanda Seyfried spiller 25 år senere den voksne "Katie", og gjennom hele filmen veklser klippene mellom den vanskelig barndommen hennes og nåtid. Som 30 åring er Katie blitt en flittig psykologstudent, men på innsiden sliter hun med både ensomhet, savn og mangel på kjærlighet. Er du glad i en real grinefilm kombinert med innslag av både romantikk og drama, så er jeg sikker på at dette er historien for deg. Jeg gråt meg ihjel samtidig som jeg smilte og lo om hverandre <3 Denne har rett og slett litt av alt, og man blir oppslukt fra første stund.

Absolutt en film som er verdt 1 time og 50 minutt av livet ditt. Traileren legger jeg ved under her, så dere kan ta en sniktitt. Jeg så den forresten på Viaplay til dere som lurer på det <3 Den er gratis så lenge du er abonnent!

Nå, hva synes dere? Virker det som en film dere vil se?

Out exploring by canoe

Da var det på tide å dele litt bilder fra den nydelige onsdagskvelden vår! Har dere sett så idylliske omgivelser?! Å padle i vindstille vann blant vannliljer og siv stikkende opp fra vannoverflaten... Altså, jeg ville aldri at turen skulle ta slutt! Litt fisking med ny fiskestang fikk vi også kost oss med og jammen klarte vi å dra opp fem fine ørret denne gangen også. De ligger nå ferdig filetert i kjøleskapet, og bare venter på å bli spist til middag i dag! YUM!

Tre timer koste vi oss på ferskvannet, pratet og padlet i vei helt til jeg var så sulten at vi måtte søke ly i svigers hytte for at jeg skulle få trykke i meg noen saltstenger. Jada.. sånn går det når matvraket glemmer nistepakke på tur. Meg siste halvtimen: Åååå, det hadde vært godt med noe litt ris deluxe i kanoen her nå Daniel! Neste gang lovet han at vi skulle ta med oss en pizza og nyte den midt på vannet <3 Haha! Jeg geder meg allerede.

- Snapshots from last night -

Tilbake hos svigers ble vi møtt med beskjeden om at de akkurat hadde vært og kjøpt seg en liten båt, og dere kan tro jeg jublet inni meg. Ikke så høyt at de måtte bekymre seg for å ikke engang få jomfruturen med den, men høyt. Først kano og så BÅT? Altså, hvor skal jeg gjøre av meg? Wuhuuu! Det lukter krabbefiske på Borge i juli måned!

Ja til mange flere kvelder som denne fremover. Det er opplevelser som disse jeg skal huske på når jeg om fire måneder til sitter med en eller annen forjækelig vinterdepresjon, øver til eksamen og klager på livet. Hehehe, neida. Joda. -Og så skal jeg ved første anledning bestille oss en livsgnistøkende tur til varmere strøk.

Overlevelsesplanen for skolehalvåret er lagt allerede hører dere..

Antrekk - 070716

Riktig god torsdagsmorgen dere! Vi ble så sent hjemme i går at jeg bestemte meg for å publisere antrekksbildene i dag tidlig i stedet. Håper det er i orden? En hel HAU av bilder fra kanoeventyret vårt har jeg også fått knipset til dere, så det kapittelet skal dere få i et aldri så lite dryss senere i dag. Herlighet, for en nydelig tur. Tre timer bare forsvant fra oss der ute på vannet og da klokken slo åtte vendte vi nesene tilbake til svigers hvor vi fikk opplæring i benfri fiskefiletering og deilig hjemmelaget pizza servert til første omgang av EM-kampen. Litt av en lille-lørdag?!

Sommerlivet lenge leve <3 I dag har jeg nok en gang våknet til strålende sol og 20 grader, men ettersom det nå bare er syv dager til avreise kjenner jeg litt på stresset med å forhåndsskrive blogginnlegg, så dagen i dag tenkte jeg å sette av til å kokkelere og gjøre klart noen fine oppskriftsinnlegg til ferieuken vår. Bare for å få litt variasjon mellom innholdet og for at jeg kan slappe litt mer av når vi er der <3 Dere vet jo jeg liker å gjøre det sånn.

- Shorts fra Gina Tricot, Genser fra Bikbok, Sko fra Missguided.com -

Håper det står bra til med dere alle <3 Måtte dere få en super torsdag!

Our Favorite Place...

... To spend the afternoon

Akkurat her, med et eller annet superdigg på middagstallerknene sitter vi og koser oss hver eneste ettermiddag for tiden. Jeg elsker at vi endelig fikk fingeren ut og bestilt oss hagemøbler, for nå som vi har dem, skjønner jeg ikke engang hvordan vi klarte oss uten. Solen inntreffer akkurat rundt 15.30, når arbeidsdagen til Daniel er over og da hiver vi oss begge rett ut på verandaen og nyter en time eller to i vårt lille kosehjørnet.

I går var det skalldyr som sto på menyen, og som vanlig kjøpte jeg alt for mye... Jaja, så har jeg litt restelunsj til i dag! Passer i grunn perfekt ettersom vi allerede har spist opp rundstykkene jeg bakte på mandag <3

Jeg har enda ikke fått kjøpt noe pynt  til hagemøblene, men jeg lurer jammen på om jeg bare skal droppe det. Et teppe hadde gjort seg, men i grunn så synes jeg det er mange nok puter i sofaen fra før. Man skal liksom ha plass til å sitte i den også! Vi kjøpte både bordet og sofaen på netthandelen til dere som ikke har fått med dere det, og fikk det til slutt for 5600kr. Syntes det var et kjempekupp! - Og kvaliteten er det heller ingenting å si på.

Nei.. We love it here! Får se om ikke vi får skvist inn en middag her i dag også før vi skal ut på nye eventyr i solskinnsværet. Daniel inviterte meg akkurat med på kanopadling i ettermiddag, så nå skal jeg bare pakke ut noe interiør som akkurat kom på døren, lade kamera og sette sammen et antrekk som duger til padling på havet!

Livet om dagen altså!!  -Og ja, jeg gjorde et forsøk på å krølle min lille sveis i går. Det gikk ikke helt som jeg hadde tenkt, men med litt mer øvelse blir det nok til noe mer enn en sving i tuppene. Høhø <3

Ønsker dere en nydelig lille-lørdag, så sees vi igjen her senere!

Marthe tipser - En liten ekstrajobb

Annonse

Hei og god ettermiddag kjære dere! Er det noen av dere som kunne tenke seg å tjene litt ekstra penger ved siden? Det jeg har tenkt til å tipse dere om i dag er rett og slett å hanke inn noen ekstra kroner i måneden ved å svare på noen spørreundersøkelser. Kanskje dere har hørt om nettsiden meningstorget.no allerede? Registrerer du deg HER så kan du besvare så mange spørreundersøkelser du bare orker mot betaling i penger eller andre belønninger. For hver undersøkelse du besvarer sanker du inn poeng, og alle disse poengene velger du selv om du vil bytte ut i kontanter via Paypal, gavekort på kjente nettbutikker eller rett og slett gi bort donasjoner til veldedighet. Uansett hva du går for så kan du løse det ut så fort du har samlet opp 30 kroner eller mer.

Tjenesten er veldig enkel, og passer perfekt å bruke som tidsfordriv når man kjeder seg, eller foreksempel sitter og venter på et transportmiddel. Har du litt tid å slå ihjel før du skal ut på noe moro om torsdagskvelden så kan spørreundersøkelsene også besvares fra sofahjørnet. Dette er så utrolig fort gjort, og det fine med konseptet er at bedrifter og organisasjoner får den responsen de trenger på spørreundersøkelsene sine mens du tjener penger eller gavekort på å hjelpe dem! Win win win?! Vips så sitter du med 300kr ekstra i lommen!

Ved litt fornuftig tidsfordriv kan du få muligheten til å spise en bedre middag ute på restaurant, eller kjøpe deg noe fint for gavekortsummen på H&M, Cubus, Kappahl eller G-sport. Meningstorget.no samarbeider med en rekke kjente nettbutikker! Bare husk at du må være 18 år for å kunne registrere deg og samle poeng.

- REGISTRER DEG HELT GRATIS HER -

I tillegg til gavekort, poeng og/eller kontanter så har meningstorget.no også en større pengesum som de deler ut hvert kvartal, og så lenge du har tatt én spørreundersøkelse på 4 minutt så har du skaffet deg et lodd til å være med trekningen! Hver gang du fullfører en undersøkelse får du et ekstra lodd, og jo flere lodd du har jo større blir vinnersjansene dine. Høres det ikke bra ut? Du kan ihvertfall sjekke det ut, og se om det er noe for deg?

Å besvare spørreundersøkelser blir tross alt litt morsommere når man får betalt!

- Ukens treningsplan -

God dag, god dag fra matmons nr.1! Haha, jada i dagens første bloggpost er det mer mat å finne! Et deilig fat med all mulig frukt var alt jeg klarte å tenke på da jeg løp på tredemøllen før frokost til morgenen i dag, så det første jeg gjorde da jeg hadde løpt fra meg, var å hive meg i bilen til meny for å hamstre inn på både kokosnøtt, kiwi, mango og blåbær. Resten hadde jeg allerede i hus. Mmm! Har dere sett noe så fargerikt?

En iskald jordbærsmoothie lagde jeg meg også til frukten, og jeg må bare si tusen takk til bloggleseren som tipset meg om kombinasjonen frossne jordbær, banan og vaniljekesam. GUD!! Et slikt glass skal jeg lage meg hver morgen denne uken. Eller ihvertfall til jeg går tom for jordbær i fryseren.. Dere skulle forresten ha sett meg da jeg skulle prøve å få åpnet den forbanna kokosnøtten. Ikke vet jeg hvor mange "How to open a coconut" videosnutter jeg har sett på youtube i dag, men jeg bestemte meg til slutt for en hammer-metode og sørget for at enhver nabo var slått ut fra drømmeland innen klokken 10.00.. Wuhuu! Jeg fikk den opp da! *klapp-på-skuldra*

UKENS TRENINGSPLAN
Mandag: Løpetur 40 minutt morgen - Styrke 60 minutt på armer, mage og rygg kveld
Tirsdag: 40 minutt kondisjonstrening på mølle (3 km rolig jogg + 1-2-3-2-1 intervall-spurter)
Onsdag: Løpetur 40 minutt morgen - Styrke 60 minutt på ben, mage og bryst kveld
Torsdag: 40 minutt rolig jogg på mølle + 20 minutt roing
Fredag, lørdag, søndag: FRI

Ukens treningsplan får dere over her! Spør gjerne hvis dere lurer på noe. Disse intervallspurtene som jeg tok i dag tidlig er virkelig helt fantastiske! Jeg varmer alltid litt godt opp før jeg tar dem, setter tredemøllen på 13,5 og løper først 1 minutt med 30 sekunders pause, så 2 minutt med 1 minutts pause, så 3 minutt med 1,5 minutts pause, 2 minutt med 1 minutts pause, og til slutt 1 minutt med 30 sekunders pause igjen. De siste tre minuttene skrur jeg gjerne også farten litt opp så jeg er HELT kaputt etterpå. Føles like fantastisk hver gang <3

Vips så blir man grisesvett av 9 minutters løping! Virkelig en økt å anbefale <3

Monday night with nachos

Ohoi! NÅ er jeg fornøyd med dagens innsats! Daniel og jeg kom omtrent akkurat inn døren etter dagens andre økt og fy søren som vi fikk svettet. Både på Fresh og på solariumet som vi lurte oss inn i etterpå. Hehe, det er jo en skam å si det ettersom solen skinner dagen lang her i sør, men fader heller. Føler vi må forberede huden litt ekstra på de 33 gradene som venter oss om tolv små dager.. Ellers har jeg kokkelert noe iherdig på kjøkkenet i dag. Kjenner jeg begynner å komme i feriemodus om dagen og når jeg er i feriemodus så får jeg alltid så lyst til å bruke ekstra god tid på å lage gode middager, snacks og alt som hører med KOS. I dag var det verdens beste rekegryte som sto på menyen og denne retten koste vi oss seriøst glugg ihjel med ute på verandaen.

En ny porsjon frokostrundstykker har jeg også fått bakt, og nå sitter vi døslitne i sofaen og skal til å hugge i oss en diger tallerken nachoschips med tomatsalsa og guacomole. Det er jo dette jeg trener for! -For å kunne spise hva pokker jeg vil hele dagen lang! Mmm, livet ville ikke vært det samme uten all den gode maten <3

What you need - Tomatsalsa
4 finhakkede tomater 2. 1/3 rødløk 3. 1 fedd hvitløk 4. En håndfull finhakket basilikum 5. Litt salt/pepper

Legger ved oppskriften på denne lille tomatsalsaen min jeg! -Sammen med litt andre fristebilder av kveldssnacksen vår. Nå skal jeg hive meg i dusjen mens Daniel finner en film til oss og SÅ skal vi kose oss helt til det blir leggetid. Slett ingen dum mandag <3 Kjolen jeg har på meg her er forresten fra fashionnova.com.

Den er litt vel liten og trang, men synes fremdeles den er lekker!

Running for strawberries

For en fantastisk avslutning på uken! Et par timer før den store fotballkampen skulle starte fikk Daniel og jeg en intens craving for jordbær og bestemte oss dermed for å hive på treningstightsen og løpe til nærmeste søndagsåpne butikk. Mannen pakket kamera og bankkort i sekken og på 20 minutt var vi nede ved Hamresanden og plukket oss ut en jordbærkurv! Bærene var riktignok ikke like hele etter hjemturen, og fløten lignet kanskje mer på krem, men det smakte nå nydelig likevel på verandaen, ute i kveldssolen <3

Island ble til vår store skuffelse knust, men Frankrike var jo helt suverene. Gleder meg allerede til neste kamp! Ikke vet jeg hvordan jeg ble bitt av fotballbasillen, men jeg finner merkelig nok EM superspennende.

En aldri så liten joggetur fikk jeg også lurt inn på morgenkvisten i dag, så nå føler jeg meg renset etter helgen igjen! Det tar på med festivaler og sammenkomster altså.. Planen for resten av dagen er å fylle kjøleskapet, planlegge litt mer til ukens innlegg, og booke fly/hotell til Oslo så alt er på stell til avreise neste uke. Krysser fingre og tær for at det blir ordentlig drittvær her mens vi er på ferie. Hehe, smaker alltid så godt å være bortreist da.

- Et bildedryss fra søndagen -

Ønsker dere alle en sprek start på den nye uken!

Uken som gikk...

Ukens høydepunkt... Det må jo bli denne helgen. At det ble en regnfull fredag gjorde ingenting da jeg fant et diamantsmykke i støvelen, og lørdagen med Daniel, venner, og naboer var heeelt priceless. Det gjorde ingenting at vi ikke hadde palmesusbilletter i år, for all moroa fant i går sted i vårt eget nabolag. For en herlig gjeng det er som bor her <3 Skulle virkelig ønske ikke halvparten av dem flyttet fra oss helt til USA(!) allerede nå i sommer.

Ukens spontane... Jeg har klippet bob for svarten! For en forandring å våkne opp uten floker i håret! Jeg skal ærlig innrømme at jeg tirsdag våknet opp med tidenes klump i magen. "Hva fader har du gjort?", var det første jeg tenkte og ville nesten felle en tåre, men så sto jeg opp fra sengen, tok en god titt i speilet og sa til meg selv at jeg var fin med det kort og. Haha. Siden har jeg bare storkost meg med min nye sveis <3

Ukens film... Marley and me! Ååå. Daniel og jeg så den til frokost i dag og herregud som jeg hulket. Tror jammen til og med han felte en tåre! Det er den koseligste filmen jeg vet om, men slutten kunne de spart seg for. Jeg kommer til å sitte med hovne øyne resten av søndagen.

Akkurat nå... Skal jeg ta meg en lang joggetur, et enda lengre bad og noen timer på kontorstolen for å planlegge neste ukes blogginnlegg. Deretter skal Daniel og jeg ha en rolig søndagskveld med fotball på skjermen! Ja, jeg er visst blitt fotballinteressert også nå. Nei, det er ikke sant, men når det er ekstra gode lag som spiller så synes jeg det er litt spennende. I kveld er det Island mot Frankrike og jeg tror den kampen blir helt vanvittig! Heia Island!

Ukens nedtur... Helt klart timene jeg tilbrakte på politistasjonen for å ordne meg nytt pass. Jeg var bombesikker på at jeg hadde mistet passet mitt på byen forrige lørdag og var mildt sagt dritstresset da jeg onsdag morgen kom på at et nytt pass tar tid å få tak i! Jeg reiser jo allerede om to uker! Torsdag morgen tilbrakte jeg dermed to og en halv time i kø på stasjonen med en fransk unge skrikende i venstre øre. Kølapptrekkingen var så hyppig at hele systemet kolapset og det rommet vi alle ventet i var så varmt at jeg ville krepere! -SÅ ble det endelig min tur, og det første den eldre damen forteller meg er å dra hjem og komme igjen neste uke istedet.

-Sånn i tilfelle passet ble meldt inn.. "Har jeg sittet her i drop-in-kø i snart tre timer for ingenting?", sa jeg og kjente klumpen i halsen så irritert jeg var. "Ja, neste gang får du bestille time" sa den eldre damen irritert. Foråsidetsånn, den der gikk jeg bare ikke med på. Heldigvis for meg hadde damen lunsj etter meg og var dermed ikke villig til å krangle så lenge. Nytt pass ble det på meg, men jeg skulle kanskje bare hørt på henne, for da jeg kom hjem fant jeg mitt gamle liggende øverst i sjenkskuffen... Altså, at det går an.

Ukens cravings... Sjømat. Følte liksom ikke jeg fikk nok da jeg hadde jentene på syforening hos meg på tirsdag. Blåskjell, reke og krabbe får jeg virkelig aldri for mye av. Spesielt ikke nå om sommeren. Håper vi får litt flere dager med solskinnsvær denne uken så Daniel og jeg kan nyte noen skalldyrsmåltid til ute i hagemøblene før ferien starter for fullt. Tenk, det er bare fem dager igjen til fellesferien starter og vi tar turen til Stavanger by! Wuhuu!

En sniktitt på fruktfatetene som vi nøt ute i de nye hagemøblene på tirsdag <3

Håper uken din har vært like fin og innholdsrik <3 Ha en deilig søndag!

Throwing a Mexican Party

Wow for en lørdag! Where to begin? Dere som følger meg på snapchat har allerede fått en god smakebit på gårsdagen vår, men til dere som ikke gjør det: Her kommer et lite bildedryss fra festen! Eller ihvertfall første del av den. Vi startet palmesusvorsingen hjemme hos oss hvor vi hadde disket opp til en mexicansk formiddag, og her ble vi i rett over en time før vi gikk over til naboene. Alle kollegaer og vennepar kom superslitne inn døren etter den harde festivalfredagen, men en shot med tequila var det likevel ingen som fikk slippe unna til frokost!

Hoho, det var så moro å diske opp til temafest! Ved siden av shotsene hadde vi friske fruktspyd, tortillachips med guacomole og tomatsalsa, mexikansk øl og jordbær dyppet i sjokolade. Sistnevnte var kanskje ikke det mest passende, men fargene hvit, rød og grønn sto liksom så godt til landets flagg som forøvrig også hang i det ene stuevinduet. På høytalerne spilte vi ekte Mexikansk stemningsmusikk og nei.. resultatet av det hele ble så bra at jeg har fått lyst til å invitere på temafest hver eneste lørdag fremover. Fy søren som vi koste oss!

Jeg tok ansvaret for å planlegge mat og drikke mens Daniel fikk ansvaret for all annen pynt, og herregud som han leverte! Ingen tvil om at den mannen har sett litt for mye film.. Haha, hagla hans lå i flere biter på stuebordet sammen med noen patroner, et speil, et "kokaintårn", og ei blodfille, og altså det ble jo som tatt rett ut fra Pablo Escobars hjem! Helt rått <3 Alt vi behøvde å kjøpe utenom var en oppblåsbar kaktus, og et par pyntegjenstander som kunne henge ned fra taket over kontoret mitt, ellers hadde mannen allerede alt vi trengte i hus.

Ikke så dumt eller hva? Hvetemel kan brukes til så mangt!

Så fort chipsskålene var tømt og tequilaen inntatt dro vi videre til Ida og Vegard som hadde disket opp til Hawaiian party og her fikk vi servert en helt nydelig tropisk cocktail med frukt og spekemat. Timen her bare fløy forbi og vips så var vi i neste leilighet hvor temaet var maskeradeparty! Jeg tror både Daniel og jeg burde ha avsluttet her ettersom vi for lengs hadde nådd toppform, men dagen var jo på langt nær over! Etter enda en drink og glitrende maskerademasker gjensto to leiligheter til, og som avslutning på dagen ble det beat for beat konkurranse, enda flere shots, og trønderfest med karsk-drinker og ekte trøndermusikk. Trodde jeg skulle dæve av latter <3 Først klokken syv kom folket seg på selve Palmesus-festivalen og da skulle Daniel og jeg dra videre på vors med noen andre venner. Vel, mens jeg skiftet kjole og frisket opp sminken sovnet mannen på sofaen, og der ble han liggende resten av kvelden. Vi ble rett og slett nødt til å kapitulere allerede klokken 20.00 og tilbrakte resten av kvelden på sofaen foran tven med fotballkamp på skjermen. Hihi! Sånn kan det gå.

Jaja, det var veldig hyggelig det også <3 Dessuten var det deilig å våkne opp frisk i dag!

I'm one happy girlfriend

Den følelsen når du finner en diamant i støvelen din!! Åh, se på det mesterverket av et smykke da?! Hihi, Daniel og jeg har hatt et lite... hva skal jeg si? Uenighetens døgn? Alle dager kan ikke være perfekte og vi kan definitivt ikke være enige om alt, men uheldigvis for mannen så har han funnet seg verdens mest langsinte frøken. Selv om krangelen fant sted i går ettermiddag var jeg fremdeles ikke særlig snakkesalig til morgenen i dag, og dermed bestemte den luringen av en mann seg for å dra innom gullsmeden på vei hjem fra jobb.

Gale, snille samboeren min. Det kan umulig være lett å være deg av og til. Ettersom jeg hadde planlagt en liten bytur i pøsregnet sto støvlene mine plassert midt på gulvet da han kom hjem, og det første spørsmålet han stilte meg var om jeg skulle noe sted. "Til byen", surmulte jeg mens jeg besvarte den siste bloggkommentaren, og tuslet ut i gangen for å ta på meg støvlene. Vel, der lå det noe som hindret foten å få plass! Jeg strakk litt sånn halvirritert hånden ned for å fjerne denne ekle klumpen som sikkert var en gammel ullsokk eller enda verre: en monsteredderkopp, men der tok jeg jammen opp en firkantet boks med Bjørklunds innpakningspapir! Heh. Var'ke så sur da mer gitt! Fy fader... Jeg åpnet esken med en eneste gang og J-U-B-L-E-T innvendig <3

Mitt aller første smykke! -Også så forbaska fint det var også. Jeg har aldri turt å ønske meg noe slikt for jeg trodde mannfolk pleide å kjøpe sånne gigantiske symbolgreier som bare ikke passer til noe som helst, men jeg må alvorlig talt slutte å undervurdere. Det kunne ikke ha vært mer perfekt. Tusen millioner takk kjære. Både for det fineste smykke jeg kunne ha ønsket meg, og for at du holder ut med meg selv når jeg er ei megge..

Jeg elsker deg <3 Sånn virkelig.

10 ting jeg vil gjøre i juli

♥ Reise til Hellas 16 juli og bare ha tidenes avslapningsferie i nydelige omgivelser, bli brun.. nei sort! Bade helt latterlig mye og dra på oppdagelsesferd når vi føler for det. Jo og spise alt for mye god mat.. og drikke alt for mye god vin.. Ååå, kjenner jeg gleder meg litt ekstra nå som regnet plasker ned på verandaen.

♥ Dra på årets familietreff! I fjor var det i Kopervik og i år er det i Stavanger igjen! Gleder meg som en gal til å få samlet hele gjengen, dratt i kongeparken, spist farmor og farfars deilige mat, og best av alt sett PAPPA igjen! Det er et helt år siden sist! Han styrer med sine prosjekter i Thailand og jeg styrer med mine i Kristiansand, men når årets familietreff finner sted flyr han hele veien fra Chiang Mai bare for noen dager <3 Love it!

♥ Kjøpe alt av skolebøker. 15 juli får jeg greie på hvilket studie jeg har kommet inn på, og da tenker jeg å gå til innkjøp av bøker med det samme. Kjekt å ha tatt en sniktitt gjennom pensum før skoleåret starter! Jeg satte sykepleier på førstevalget til dere som måtte lure på det! *Fingers crossed*

♥ Dra på campingtur til Prekestolen! Jepp! Etter familietreffet 10 juli har vi enda noen dager å slå ihjel før Hellasferien, og da tenker Daniel og jeg å ta turen videre til Prekestolen. Det er en skam at vi ikke har fått vært her enda. Svigers har akkuart kjøpt seg en sammenleggbar kano også, så er vi riktig heldige får vi kanskje låne med oss denne og padle litt i lysefjorden. For en drøm å teltcampe et par dager i slike omgivelser.

♥ Fiske. MYE. Jeg elsker å fiske. Kanskje aller mest i havet, men ferskvann duger jammen det også. Derfor passer det perfekt at svigers har hytte ved et! Hihi, her planlegger jeg også å snike til meg noen soltimer i juli. Fisking av krabbe har jeg også vanvittig lyst til å få til en gang denne måneden, men hvordan det skal la seg gjøre uten båt vet jeg ikke helt. Kanskje jeg har noen bekjente som jeg kan invitere meg selv med. Hehe!

♥ Nyte det fine været, spise norske jordbær med melis til jeg kaster opp, være MYE utendørs og gjerne til sent på kveld når været spiller på lag. Jeg vil virkelig NYTE de lyse og varme sommerkveldene! Før jeg vet ordet av det så er den sure høstvinden tilbake og da vil jeg ihvertfall kjenne på at jeg fikk brukt sommeren godt.

♥ Lese en feriebok. Jeg regner med at jeg begynner å titte litt i pensumbøker fra og med 15 juli, men én god feriebok må jeg vel klare å lese innen den tid. Har dere noen tips her så hyl ut! Jeg trenger alltid romantips.

♥ Det er på høy tid å gjøre et headerskifte! Spesielt med tanke på at det lange håret nå er borte. Jeg får kjøre en fotoshoot en av de nærmeste soldagene og få min bedre halvdel, Annika til å hjelpe meg på den fronten igjen <3

♥ Ha tidenes palmesus-weekend! I dag og i morgen braker det løs med festival her i Kristiansand og selv om jeg ikke engang har prøvd å skaffe meg billetter blir det i morgen tidenes fest her før vi drar på byen! Istedet for å ha bar til bar-vors har alle vi som bor i samme blokk og nabolag bestemt oss for å kjøre "leilighet til leilighet-vors" hvor hvert vennepar har fått utdelt et tema hver. Her i hus skal vi stelle i stand til Mexikansk party i kveld, så i morgen tidlig klokken 11.00 får vi besøk av 20 stykk som skal få servert mexikansk musikk, tequila, øl, tortillachips og salsa før vi en time senere går over til naboene hvor temaet er et helt annet. Herregud så gøy!

♥ Sette av en varm dag til et besøk i dyreparken med jentene mine. -Akkurat som i fjor. Det var bare en helt nydelig dag med opplevelser i parken fra morgen til ettermiddag og grilling ute på marken med vin om kvelden.

Ja til en reprise av dette! Ah, juli måned blir fin. Jeg har det på følelsen <3
Alle bilder er hentet fra pinterest til dere som lurer!