Pizza med rådyr og granateple

Ukens oppskrift – Enda en pizzafavoritt

Hei tirsdag! Shit denne uken er virkelig straka motsetningen til den forrige. Så rolig og fin uten en eneste skoleoppgave på toppen av praksis. Jeg har riktignok fem vakter og sånn sett full uke, men 4 av dem er kvelder og netter og da får jeg jo disse deilige, lange morgenstundene som jeg verdtsetter sånn! Ah! I går var Sika og jeg på langtur i skogen igjen før jobb, og i dag har jeg bakt en høstinspirert, hjemmelaget pizza med hvit saus, rådyr og granateple på! Mmm, oppskrift kommer under her <3

Nå skal jeg ut på tur med min kjære bestevenn på fire ben, og så skal jeg gjøre meg klar for en ny kveldsvakt. Jeg begynner å komme meg inn i rutinene på 2A også nå, så det er veldig gøy! Jeg begynner tilogmed å tro på at jeg vil føle meg klar til å jobbe som sykepleier om seks små måneder! Det hadde jeg aldri trodd før denne sykehuspraksisen, men herregud så mye jeg har lært dette halvåret her. Evig takknemlig for å ha fått så gode praksisplasser, og for at jeg fikk være på sykehuset til slutt! Det vil jeg faktisk anbefale dere andre sykepleierstudenter også <3 Ihvertfall dersom dere vil ha jobb på sykehus like etter endt utdanning.

Du trenger: 1. 7dl hvetemel 2. 3dl lunket vann 3. 1,5ss tørrgjær 4. 1/2 sitron 5. 1/3 rødløk 6. Litt viltkjøtt 7. 1/2 granateple 8. Creme Fraiche 9. 3 hvitløksfedd finhakket 10. 1 chilli finhakket 11. Litt sitronpepper 12. Spinatblad 13. 1,5ts salt

Slik gjør du: 
1
. Lag pizzadeigen av å mikse 7dl hvetemel, 3 dl lunket vann, 1,5ss tørrgjær, 2ss olje og 1,5ts salt. 
2. La deigen stå og heve et lunt sted i minst 60 minutt. 
3. Lag pizzasausen av å mikse 4ss creme fraiche, 3 fedd hvitløk, 1 chilli og saften av 1/2 sitron.
4. Kjevle ut deigen og smør på med hvit saus full av hvitløk og chilli. 
5. Legg på ringer av rødløk, og små strimler av viltkjøtt. (Eventuelt også sopp)
6. Krydre pizzaen med litt sitronpepper, og stek midt i ovnen på 225grader i 20 minutt. 

– Topp med spinatblader og masse deilig granateple –

Hvis du vil ha ost på (regner med alle bortsett fra meg foretrekker det på pizzaen), så kan du strø osten over den hvite sausen før du legger på fyllet! Det er utrolig godt, og spesielt om du kombinerer mozerella og vanlig revet gulost. Yum yum!

12 kommentarer
    1. Hei Marthe
      Lurer på hvordan du gjør det med Sika når du er på jobb/skole etc.? Er hun flink å være alene? Ønsker et innlegg om hundehold osv. 😀

    2. Jøss den så god, legger du osten i bunn elr på toppen og steker du aldri kjøttet før du setter pizzaen i ovnen ? 🙂

    3. Hei! Jeg lurte på om du kanskje kunne lage ett innlegg om dine tanker om sunt kosthold, balanse osv?

    4. Oda Langen: Heisann! Hmm, jeg er i grunn ikke så god på den fronten der og tenker ikke så mye annet om det enn at jeg spiser det jeg vil når jeg vil. Forutenom godteri. Har hatt godtestopp i 34 dager nå og tenker også å ha det helt til jul, men jeg spiser jo kakemenn og bakverk så veldig streng er jeg ikke på det heller 🙂 Er mest for at jeg ikke skal sitte og trykke i meg sjokolader hver eneste dag <3

    5. Åse: Så bra 😀 Nei, jeg steker aldri kjøttet før jeg legger det på, med mindre det er kjøttdeig da. Når strimlene er såpass små så blir de absolutt nok stekt på 20 min i ovnen 🙂 Og osten legger jeg over den hvite sausen, før jeg legger på fyllet. Hvis jeg vil ha ost på da, men jeg synes ikke er det er så godt jeg. Hehe!

    6. Yvonne: Heisann! 🙂 Å Sika er en veloppdratt liten drøm på alle fronter. Så lenge hun får turen sin før jeg går, så legger hun seg til rette og ligger omtrent der til jeg kommer hjem igjen. Hun lager ikke en lyd mens jeg er borte og jeg er sikker på at hun sover 90% av timene jeg er på jobb. Hehe.. Når jeg kommer hjem hører jeg henne alltid hoppe ned fra sengen og tusle ut til meg i gangen supertrøtt i trynet <3 Kan skrive litt mer om hundelivet i et eget innlegg ja 🙂

    7. Hei!
      Du som er så dyktig student! Trenger ett råd:D
      Jeg er første års sykepleierstudent. Vil du si det er nyttig å gå gjennom alle tidligere eksamensoppgaver i anatomi og fysiologi?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg