Hvor jeg havnet i Sykehuspraksis


Nå begynner det å nærme seg to uker siden jeg fikk vite hvor jeg skulle i sykehuspraksis høsten 2018, og jeg er altså så giret over dette at jeg ikke kan fatte og begripe hvorfor jeg ikke har brølt det ut til verden før nå. Jeg fikk vite det to minutt før en frisørtime mandag for halvannen uke siden, og hadde minst like mange sommerfugler i magen da jeg skulle sjekke opp i dette som når jeg skal se karakterene mine.. Som dere kanskje alt har fått med dere så var min største frykt å havne på sykehus i Flekkefjord. Alle studenter som har vært her forteller at sykehuspraksis her er helt fantastisk, så det var på ingen måte derfor jeg fryktet det. Jeg orket bare ikke tanken på å reise fra den fine leiligheten min og bo der uten verken venner, kjæreste eller fotograf-hjelp i fire måneder. Jeg hadde antagelig leid meg enda en bil og pendlet frem og tilbake hver dag, men fy fader det er en lang og kjedelig kjøretur å ta fire ganger i uken.


SÅ det første jeg så etter var “Marthe Borge – Sykehus i Kristiansand”, og heldigvis var det akkurat det jeg fant på listen for kullet mitt. Ikke nok med det! Mine første to måneder på sykehuset i september, skal jeg tilbringe på akuttmottaket. Altså, hva? Kunne det blitt bedre? Herregud, hvor heldig går det an å bli, tenkte jeg. Vi var bare tre som fikk plass her. -Meg og to av klassens guttaboys og en av dem er tilfeldigvis klassens geni, så skal jeg måle meg med det der til høsten, er det bare å finne frem bøkene igjen og nilese resten av sommerferien..

De siste to månedene skal jeg være på medisinsk sengepost – 2A. Et sted jeg vil komme borti mye pleie og behandling av pasienter med mage og tarm-lidelser, revmatiske lidelser, blodsykdommer og nyremedisin. Min venninne Selini har faktisk jobbet her i noen år allerede, og har fortalt meg litt hva det går i, så dette gleder jeg meg også masse til!


Så det så! Tenk, dette er min aller siste lange praksisperiode. Når jeg går ut dørene fra 2A i desember måned, har jeg bare en bachelor-oppgave, samt noen vakter i samhandlingspraksis igjen før jeg forhåpentligvis stolt kan kalle meg sykepleier! Med så spennende praksisplasser igjen, er jeg sikker på at dette siste året bare kommer til å fly avsted.


Utrolig gøy! Jeg ER så glad for at jeg landet på dette studiet her <3

22 kommentarer
    1. Har du tenkt noe på hvpr du vil søke jobb? 🙂 og tenker du å legge ned bloggen heøt eller tenker du å blogge innimellom når du føler for det?

    2. Herregud, så fort tiden har gått! Følte du nettopp startet på sykepleien, jeg! Så bra at du fikk den plassen du ville! 😀 Du får bare tenke at dette er jo en gylden mulighet for at du kan lære av han flinkisen i klassen din 🙂

    3. Så spennende, du får sett mye forskjellig på akutten 🙂 Jeg begynner på 3.året av medisinstudiet nå, til nå har vi “kun” hatt praksis på legekontor, så gleder meg til å oppleve sykehuslivet! Da får vi vært innom nesten alle avdelingene de neste årene..

    4. Anonym: Hmm, nei det vet jeg ikke enda 🙂 Planen er nok å gjøre som nettenestea, og titte innom en gang i blant når jeg føler for det, men jeg vil ikke ha bloggen som levebrød mer 🙂 Elsker jo å knipse bilder, og dele litt av hverdagen innimellom, men ikke hver dag <3

    5. Julie M: Ikke sant? Studieårene flyr <3 Ja, gjett om jeg skal lære av både han og resten av gjengen der borte 😀 Har bare hørt fint om akuttmottaket og veilederne der 🙂

    6. Anonym: Åh så spennende! Du er heldig som får være på så mange avdelinger de neste årene. Kunne gjerne tenke meg å ha enda flere praksisperioder selv. Det er nok spennende uansett hvor man havner i sykehuspraksis tenker jeg <3 Du må ha masse lykke til!

    7. Så heldig du er! Jeg er også nettopp ferdig med mitt andre år på sykepleien, men har allerede hatt begge sykehuspraksisene. Var ikke på akuttmottak, men hospiterte et par dager på akuttmottaket i den første sykehuspraksisen. Utrolig spennende! Det blir nok utrolig gøy <3

    8. Så kjekt at du er fornøyd med praksisplassen, Marthe! Som jeg har skrevet før, gruer jeg meg til du skal slutte å blogge, for jeg føler at jeg mister en god venninne. Håper du innimellom føler for å titte innom. Nå skal det også sies at jeg er veldig glad for at nettopp du valgte dette yrket. For da vet jeg at det er mange pasienter i tiden fremover blir tatt godt vare på.
      Klem fra Lise

    9. Lise: Åå <3 Du er god du! Skal nok passe på å slenge inn noen oppdateringer også etter våren 2019, men bare ikke så hyppig som før 😀 Stor klem til deg

    10. Du har jammen fått prøvd deg å mye ulike typer innen sykepleier faget. Dette gjør deg noke veldig godt rustet til å vite hva du vil satse på fremover. Eg vil også savne når du ikkje blogger så mye mer,men sånn er livet-ikkje sant, alt er i endring <3 Gratulerer

    11. HURRA for bra praksisplass, og hurra for at du ikke skal fordufte helt etter sommeren <3 nå ble jeg glad!

    12. Du kommer til å bli en fantastisk sykepleier, en sånn jeg håper å møte hvis jeg en dag skulle havne på sykehus. <3

    13. Hei. Eg har søkt sykepleien til høsten. Men eg grue meg veldig fordi jeg kan ingenting og eg er så redd for at eg kommer til å vere den einaste i klassen som ikkje kan noe, og at de andre vil sjå ned på meg. Hvordan var det når du begynte? Hadde du noe erfaring fra før? Og får du god oppfølging?

    14. cuskima: Tusen takk. Du er god Lin <3 Kan nesten ikke huske å ha blogget uten å ha funnet navnet ditt i kommentarfeltet innimellom :') Du har alltid noen hyggelige ord på lur du <3 Klem

    15. Miriam: Å det må du ikke tenke på! Halve klassen din kommer ikke til å ane hva de går til når de starter. Akkurat som meg og halve min klasse. Det er ingen som forventer noe som helst av deg første året. Vel annet enn at du har litt innebygget empati og omsorg for andre mennesker da 😀 Alt av prosedyrer, stell osv lærer du deg SÅ godt underveis <3 Du kommer til å få kjempegod oppfølging, så det får du ikke lov til å bekymre deg for 🙂

    16. Bloggen din gir virkelig motivasjonsboost, så gøy å gå inn å lese alt dette om utdanningen! Hva måtte til for å få praksis på akuttmottaket? Begynner på 2 året snart, og vil gjerne dit selv 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg