– 10 spørsmål og svar –


Hva skal du i dag? Å i dag skal jeg få være med på noe dritspennende! (Og litt skummelt). Jeg har ukens siste dagvakt i praksis, og skal være med på en 4 timers terapidag for ulike angstlidelser. Eneste måten å kurere angst på er å eksponeres for den typen angst man har, så i dag skal jeg få være med noen ungdommer og foreldrene deres på “kurs” om du vil! Det kan være alt fra sosial angst, ulike fobier for helt spesifikke ting, eller tvangstanker foreksempel! Jeg vet jammen ikke helt hva jeg går til i dag, og det gjør meg spent. Ellers skal jeg hjem, skifte til treningstightsen, svette litt og så dra ut for å spise sammen med Synnøve og Cath <3 

Hvilken sang hørte du sist… Topic & Alle Brooke – Perfect. Åh, så fin!


Hva var det siste du spiste? En Tine rislunsj med pasjonsfruktsaus til frokost. Akkurat oppdaget disse fantastiske boksene og spiser en hver dag på bussen på vei til praksis. Måtte ha en forandring fra piano-yoghurtene mine.

Nevn 3 ting du savner… 1. Lukten av stall, og å sitte på hesteryggen og galoppere på en eller annen skogssti. 2. Å dra på fisketur. 3. Våren generelt! Ja hallo! Denne vinteren har vært helt vill! Jeg ser enda ikke noe annet enn en snøhaug på ca 1,5 meter utenfor kjøkkenvinduet mitt. Alt fra taket har nemlig ramlet ned og hindret for sikt og dagslys i over en måned nå. Haha, herregud. Kan gradstokken snart gå over på pluss-siden?


Hvilken materalistisk ting ønsker du deg om dagen? 1. Et par hvite sneakers til våren 2. En hvit, liten kaffemaskin 3. Et nytt bad.

Hva gjør deg glad om dagen? Min kjære mann. Ja, han får stikke av med denne. Vi ser hverandre ikke så ofte, så det er ikke akkurat de hyppige datene våre som gjør det. Det er bare så vilt deilig å kjenne på at fremtiden føles ordentlig trygg med han nå. Vi er blitt så samspilte det siste året! Jeg klarer ikke helt å sette ord på hvordan det har gått seg til sånn heller, men jeg kjenner jeg gleder meg skikkelig over fremtiden om dagen. Jeg går liksom rundt og tenker på, og gleder meg til å finne ut hvor vi befinner oss om 10 år, hvilke ferier vi drar på, hvilket hus vi bor i, hvilken by, hvilket land(!?) og hvilken.. beagle. Hehe. Vi kommer sikkert til å være uenige, og møte på 40 store og små utfordringer til her i livet, men det gjør meg liksom ingenting. Det er bare denne ene mannen som gjelder, og han skal jeg pokkeren meg tviholde på samme søren nå <3 Fader så heldig jeg er.


Hvilken ikke-materalistisk ting ønsker du deg om dagen? Mer tid. Døgnet kunne godt hatt 6-7 timer til altså!

Nevn noe som irriterer deg… Det er et spørsmål jeg har fått overraskende ofte fra mennesker på gata den siste tiden. Slik lyder det: “Hvorfor vil du bli sykepleier når du allerede lever av å blogge? Er det ikke mye gøyere å bare sitte hjemme i sofaen og trykke på et tastatur?”. Mange ganger stiller både unge og voksne utenforstående meg disse spørsmålene med verdens hyggeligste tone og har sikkert ikke den villeste idé om hva de egentlig spør om. For om så blogging bare handlet om å taste litt på et tastatur: hvem synes vel det GØY å gjøre det 7 timer om dagen? -Hver dag, hver uke, hvert år? Herregud så kjedelig? Heldigvis er blogghverdagen hakket mer variert enn som så, men den er likevel ganske ensformig, helt uten arbeidskollegaer og ikke minst uten fri når du er på ferie. Joda sykepleierhverdagen kan være tung den og, men denne jobben klarer jeg faktisk å legge fra meg når jeg kommer hjem. (Stort sett ihvertfall). Dessuten kan ikke mestringsfølelsen av å skrive et bra blogginnlegg eller få 1000 likes på instagram måle seg med følelsen jeg sitter igjen med etter en dag i uniform. Det å kjenne på at man utvikler seg, lærer noe og blir smartere for hver dag… Det tror jeg virkelig har alt å si for å opprettholde motivasjonen i det yrket du befinner deg i. 


Hvem var den siste du pratet med? Daniel i telefonen. Han ringte meg hele tre ganger på en kveld bare for å skravle, så jeg lurer på om jeg var savnet i stuen hans i går. Hehe! Det pleier egentlig å være jeg som ringer han hver ettermiddag for å prate hull i hode på han av begeistring for praksisdagen min, men i går var jeg så opptatt av middagen at jeg glemte det. Godt å se at ringingen min blir savnet da <3

Hva er favorittserien akkurat nå… Jeg skulle egentlig tipse dere om den i en egen bloggpost, men her kommer den: The Good Doctor. Det var en leser som tipset meg om denne for et par uker siden, og jeg er… FRELST med store bokstaver. Serien handler om en grisesmart autist som tilfeldigvis har en eksepsjonell interesse for medisin og kirurgi. Han eier mildt sagt ikke de samme sosiale antenner eller kommunikasjonsevner som sine medkollegaer, men grunnet sinnsyke evner både praktisk og teoretisk får han faktisk jobben som kirurg! Åh, nei bare se traileren dere.. Dette er så gøy!

Dere finner serien på Netflix og tv2 sumo..
Ha en nydelig torsdag alle sammen!

21 kommentarer
    1. Åå jeg er så glad du prioriterer utdanningen din! Tenker på bloggere som ikke gidder å ta utdanning for de skal leve av bloggen eller blogg relaterte inntekter resten av livet men en dag tar nok alt slutt og dahar de ingenting å falle tilbake på. Heier på deg Marthe 👏🏼

    2. Et tips om du vil pusse opp badet og ikke vil bruke så mye penger, er å male kalkmaling over flisene og bytte ut kun skapdørene på badet, ikke selve skroget. Googler du bloggeren Stylizimo og nytt bad så ser du hun gjorde dette og betalte max 100 dollar. Det ble kjempefint 🙂

    3. Kathrine: Måtte sjekke det ut med en gang. Herlighet så fint det ble! 🙂 Jeg tenker ikke å gjøre fryktelig mye selv heller. Kanskje bare skifte baderomsinteriøret <3

    4. Anonym: Det kan godt hende at flere av de største bloggerne kan leve av bloggen sin så lenge de bare vil. Jeg ser liksom ikke helt hvorfor folk skal slutte å lese blogg. Leserne blir jo også eldre sammen med bloggeren, ikke sant? Og matoppskrifter, interiør og hverdagstips trengs i alle aldre 🙂 Det er bare ikke for meg å holde på med dette et helt arbeidsliv <3

    5. Hei! Jeg bare lurte på hvordan du har opplevd realfagene på sykepleiestudiet? Jeg vurderer å gå sykepleie selv, men utfordringen blir realfagene for min del, er ikke så glad i naturfag men kan pugge meg til det!

    6. the good doctor er kun på tv2 sumo og jeg eeeelsker den! fant serien for noen uker siden, gjør meg trist at det kun er laget en sesong 🙁 Siden klokka straks er tolv så sier jeg ha en fin dag i praksis i morgen og gooood helg <3

    7. Elisabeth: Nei beklager! Jeg var sikker på at det var en Netflix serie jeg, men den er visst bare å finne på tv2 sumo 🙂 Det er der jeg har sett det til nå. Jeg trodde bare den var begge steder <3

    8. Caroline: Heisann! Matematikk og naturfag har alltid vært mine to svakeste fag på ungdomsskole og videregående, men det er noe helt annet å skulle lære om kroppen og medikamentregning altså. SÅ mye mer spennende, og når noe er interessant, blir det med en gang mye enklere også. Det er mye pugging av latinske ord og uttrykk i anatomi/fysiologi, men noe må også læres og det kan du lære deg via sykepleiepluss.no sine videoer på en SÅ enkel og forståelig måte. Det er tidskrevende å komme igjennom alt, men legen som prater og tegner igjennom disse filmsnuttene gjør det hele superinteressant. Takket være han, kaster sykepleiestudenter flest anatomiboken i søpla. Jeg kjenner flere som har fått A kun av å se på videoer fra sykepleiepluss, og jeg fikk selv B av å ikke engang åpne boken, så det faget klarer alle å komme seg igjennom om de bare setter av nok tid til sykepleiepluss.no 🙂 Medikamentregning går også som en lek om du bare pugger de 5-6 formlene en bruker. Det er veldig veldig enkel matte. Man må bare holde tunga litt rett i munnen under eksamen ettersom kun 100% riktig blir godkjent 😀 Men det går fint! De fleste løser hele eksamen på en halvtime eller 45 minutt, og man har 2 timer på seg <3 Gå for sykepleiestudiet du! 😀

    9. Hei! Har du sett den fine serien The Bold Type? Ser at NRK nettopp har lagt den ut på nettsiden sin og den er verdt å få med seg 😀 Det er heller ikke dumt at man kan gjøre det gratis nå også.

    10. Hei! Elsker bloggen din, og ble MILDT sagt supergira når du kjøpte deg leilighet. Kan du ikke lage en house-tour av hele huset, jeg lurer sånn på hvordan du bor! Jeg og kjæresten skal flytte sammen til våren etter nesten 4 år, og jeg gleder meg jo helt sykt til det. MEN, jeg trenger litt inspirasjon på interiørfronten og håper du vil blogge mer om det fremover. Jeg ser vi har ganske lik smak, haha. Klem <3

    11. Synes det er fantastisk å se en toppblogger studere og ikke minst et så flott yrke(Er selv sykepleier)
      Men det å legge fra seg jobben når du kommer hjem er jammen ikke lett som sykepleier. Den evig dårlig samvittigheten for at man ikke strekker til kan til tide spise opp og ikke minst de forferdelig urettferdig sjebnene man opplever i yrket. Har 8 års erfaring og det er en kunst å ikke ta jobben med seg hjem.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg