En dag i hjemmesykepleien

Etter snart syv gjennomførte uker i hjemmesykepleien, kommer det endelig noen ord om hvordan hverdagen min faktisk har sett ut her! Jeg har enda seks praksisdager igjen å fullføre før jeg (forhåpentligvis) kan juble høyt over enda en bestått praksisperiode, og de skal jeg prøve å virkelig nyte nå. Denne perioden har virkelig bare flydd avsted føler jeg, og det er nok fordi jeg har blitt så vanvittig godt tatt vare på av både veileder, praksislærer, og de hyggeligste ansatte i hjemmesykepleien. Jeg har alt skrytt dem og det humøret deres opp.i.skyene, men jeg sier det igjen.. Det er bare noe helt spesielt med venndøler. For noen glade, varme og koselige folk jeg har tilbrakt dagene mine med de siste ukene.

Kunne jeg tenke meg å jobbe i hjemmesykepleien, etterhvert som jeg blir ferdig utdannet? Jada! Jeg har trivdes på helsesenter, jeg har trivdes i hjemmesykepleien, og er jeg like heldig med veileder og kollegaer på sykehus så er jeg sikker på at jeg vil stortrives der også! Og hvem vet? Kanskje digger jeg å jobbe med barn og ungdom i psykatrien og? Hva som blir drømmejobben når jeg er ferdig utdannet om halvannet år, ANER jeg fremdeles ikke.

– En vanlig dag i praksis – 
07.30 – 08.00: Praksisdagen min starter, og det første jeg gjør er å sette meg på vaktrommet for et møte med alle de ansatte! Da bruker vi noen minutter på å lese opp dagens beskjeder sammen. Jeg har alltid en Ipad i hånden min, og på denne kan jeg se hvilken liste med brukere jeg er blitt utdelt for dagen! Disse ipadene er faktisk helt geniale, for her står det superoversiktelig navnet på alle brukerne jeg skal hjelpe, hva jeg skal hjelpe dem med og hvor lang tid det er forventet at jeg skal bruke på hver oppgave. Dette med å ha dårlig tid på hver enkelt, kjenner jeg heller ikke så mye på der jeg befinner meg i praksis. Med mindre det skjer noe veldig uventet, så synes jeg i grunn at tiden strekker til!

08.00 – 11.30: Som regel har jeg syv forskjellige brukere jeg skal hjelpe før lunsj, og før jeg trasker avgårde til dem, leser jeg meg opp på brukernes siste rapporter for å finne ut om det har hendt noe spesielt siden sist jeg så dem. SÅ er det bare å sette i gang! Der jeg er i praksis kjører vi ikke bil, så jeg spaserer fra hjem til hjem, og hjelper mennesker i alle aldre og med veeldig mange ulike bakgrunnshistorier. Noen klarer seg nesten helt på egenhånd og behøver kanskje bare hjelp til å sette inn et øreapparat, mens andre er terminale (døende) og trenger hjelp til å bli godt nok smertelindret i livets siste fase. Noen trenger hjelp til fullt morgenstell, noen trenger bare at vi kommer innom for å gi dem tabletter, og noen trenger injeksjoner med foreksempel insulin eller blodfortynnende medikamenter. Noen må vi hjelpe med å skifte stomiposer på, noen kateteriserer jeg, og noen trenger kanskje hjelp til et sårstell.

11.30 – 12.30: Altså oppgavene er mange og varierte. -Men klokken halv tolv er det lunsj, og da er jeg stort sett skrubbsulten. Jeg hiver innpå med deilige rundtstykker og nesten alltid en vaffel til dessert. SÅ er det klart for en halvtimes rapport med både sykepleiere og helsefagarbeidere, der vi prater om hvordan morgentimene har vært og sier ifra dersom noe spesielt har hendt som kollegaene våre gjerne bør vite om. Hver onsdag kommer også et team med fysio og ergoterapeauter innom oss for dele litt rapport om hvordan de har jobbet med brukerne den siste uken.

12.30 – 15.00: Også her drar jeg på besøk til brukere, men stort sett går disse siste timene til dokumentasjon og medisinrom. Enten må jeg dokumentere ulike målinger jeg har tatt, ellers må jeg kvittere og dokumentere at jeg har utført prosedyrer. Så må jeg selvsagt skrive noen nye rapporter på brukerne “mine”, slik at neste team på jobb kan få lest seg opp på siste nytt de også. Når det er gjort, sjekker og svarer jeg på meldinger som er tikket inn fra legene i innboksen, og så doserer jeg dosetter, samt legger ut medikamenter for hele neste praksisdag. Dette med medikamenthåndtering og dokumentasjon er definitivt blitt en mye større del av praksishverdagen min i hjemmesykepleien, og selv om jeg foretrekker å være med brukerne fremfor å sitte på en pc og dokumentere eller dosere tabletter, så synes jeg det har vært sykt gøy å se hvor mye jeg har lært på disse områdene også. 

Jeg skal jo som sykepleier ikke bare være rå på kateterisering og stomistell, men også på pc-oppgaver, tverrfaglig samarbeid og kommunikasjon med fastleger, sykehus og fysioterapeuter, for å nevne noen. Det gøyeste jeg får gjøre er dog sykepleieprosedyrer hjemme hos brukerne. Det kan virkelig være hva som helst, men jeg skal ikke lyve om at jeg synes injeksjoner av ulike slag er litt ekstra spennende. Jeg trodde jeg skulle bli mindre begeistret for sprøyter og injeksjoner etterhvert som ukene gikk, men neida. Det er akkurat like stas med dette enda. Hehe!

Så det så! Det var litt fra min hverdag i hjemmesykepleien <3

37 kommentarer
    1. For et fint innlegg :-)) Dette syns jeg var veldig koselig/fint å lese. Man hører jo så mangt fra den andre siden, så det var veldig fint å få lese din opplevelse så langt fra innsiden. Ha en fortsatt fin dag :-))

    2. Du passer SÅ godt inn i sykepleien, som det varme og gode mennesket du virker å være<3 Heldige de pasientene som får besøk av den profesjonelle jenta med det store, fine smilet og herlige humøret:) Vi trenger flere som deg!
      Ha en fin dag<3

    3. Så spennende å hør! Selv om jeg er på tredjeåret sosionom, syns jeg innleggene dine om studier og om sykepleie er veldig interessante og når du legger ut studietips vet jeg at du motiverer meg og mange andre!
      Jeg tror du kommer til å bli en super sykepleier, og det er morsomt å se hvor godt du liker dette! Stå på!

    4. Så utrolig fint innlegg om hvordan en dag i hjemmesykepleien er, jeg jobber der selv og synes det blir sagt litt for mye negativt.. Den lyse siden av jobben veier så utrolig mye opp for det negative som blir sagt, men dessverre er den positive siden for det meste snakket om mellom de ansatte og ikke ut i verden. Min erfaring iallfall. Og helt enig med deg, det tidspresset merker ikke jeg stort til heller 🙂

    5. Jeg tok keisersnitt i juli, dette ville ikke gro og måtte skylles. Da fikk jeg besøk av hjemmesykepleien. Så de besøker ikke bare gammlinger =)

    6. Det heter forøvrig HØREapparat, ikke øreapparat- da dette jo er ett apparat til hørselen.
      Obsobs, viktig å huske på! Hilsen ei som bruker høreapparat selv 🙂

    7. Nora: Hun har skrevet at de hjelper mennesker i alle aldre, ikke bare gamlinger.
      Marthe: Jeg har selv jobbet i hjemmesykepleien. Likte det veldig godt, men det var veldig travelt i helgene da vi var mindre folk på jobb. Gikk av og til hjem med dårlig samvittighet siden jeg visste at mitt besøk kanskje var dagen høydepunkt for noen av brukerne. Da ble det vanskelig å kun ha noen minutter der. Ellers: Sjekk ut #dogbarkpark på instagram. Der kan du bo inne i en beagle 🙂

    8. Så gøy å lese! Jeg går selv første året av sykepleierutdanningen, og skal snart ut i praksis på sykehjem. Spennende 😄

    9. Jeg jobber selv som sykepleier i hjemmesykepleien, og syntes det var veldig gøy å lese om hvordan du har det i denne praksisen=) Tok sykepleien på UiA jeg også=)

    10. Du kommer til å bli en fantastisk sykepleier Marthe! <3 Vil så gjerne følge deg videre når du er ferdig utdannet også, men skjønner selvfølgelig godt at du føler deg ferdig med bloggverdenen.. Kommer du fortsatt til å ha en offentlig instagram, og tror du at du kommer til å skrive oppdateringer på bloggen inn i mellom? Jeg har lest bloggen din i mange år, så det føles ut som jeg kommer til å miste en venninne når du slutter å blogge og det gjør meg trist <3 Samtidig som jeg vil at du skal gjøre det som er best for deg, selvfølgelig <3

    11. Åhh så spennende, nå gleder jeg meg faktisk til praksis i sykepleien! Skal snart ut i min aller første praksis, sykehjem, og kjenner jeg smågruer meg litt.. Er liksom fortsatt usikker på prosedyrer, observasjoner osv.. Men men, skal vel klare det også! 🙂

    12. Jeg er lærling som helsefagarbeider og er ferdig utdannet samtidig som deg, og selv om det er ganske ulikt fra sykepleien så kan jeg relatere meg til mye av det du skriver. Liker at du skriver om skole og jobb i mange av innleggene dine! 😀
      Har selv startet i hjemmesykepleien og skal være der i ett halvt år. Høres ut som en drøm å jobbe der du jobber! Jeg misliker nemlig å kjøre bil (er så angstfull og utrygg på veien), og bor på en plass med myye snø på vinteren. Huff.. Stor utfordring, men forhåpentligvis vil jeg vokse mye på det!
      Spennende med medikamenthåndtering også. Det er et stort ansvar, og skal så lite til å gjøre feil/glemme av noe e.l! Viktig å ha hodet på rett plass 🙂
      Keep up the good work!
      Klem fra fast leser <3

    13. Hanna: Hei Hanna! For en koselig kommentar 🙂 Tusen takk for gode ord <3 Jeg vet ikke om jeg kommer til å beholde instagram, men snapchat er jeg veldig fan av, så den vil jeg alltid ta i bruk og jeg vil nok gjøre litt som Annette Haga og oppdatere med noe innimellom når jeg føler for det 😀 Det blir vanskelig å slutte helt brått for godt! Føler jo også på at jeg har venner i dere alle, så det blir nok et savn å ikke få kommunisere med dere på samme måte lengre <3 Skal ihvertfall nyte mitt siste ordentlige bloggår fullt!

    14. Kathrine: Ler meg ihjel av beaglehuset! Hahaha alt de har her i verden <3 Ja jeg kan tenke meg at det er fryktelig travelt i helgene og det har jeg merket selv også når jeg har vært i praksis helg og noen er syke. Det er ikke mange syke som skal til før det blir kaos :'D Men så lege vi er friske og unge så synes jeg bare det er deilig å ha litt mye på agendaen 🙂 Må bare være flink til å virkelig være tilstede hos brukerne når vi kanskje ikke har mer enn 15 minutt med dem en morgen <3

    15. r: Å du kommer til å stortrives om du bare får en snill veileder 🙂 Masse lykke til! Dette med observasjoner og prosedyrer kommer du til å bli supergod på og det er SÅ moro når man begynner å legge merke til sin egen fremgang selv 😀 Bare å øve og øve og øve på å tenke samtidig som du jobber <3

    16. Synes det er spennende å høre ditt syn på hjemmesykepleien Marthe. Jeg har selv vært mye i hjemmesykepleien, men det som helsefagarbeider. Personelig synes jeg alltid at sykepleierene fikk veldig god tid, mens helsefagarbeiderne sprang beina av seg. Det kommer jo så klart av at helsefagarbeiderene har arbeidsoppgaver som tar lengre tid. Jeg tenkte ofte på å bli sykepleier i begynnelsen, men føler de ikke får samme kontakt med pasientene som helsefagarbeiderene. Det kommer jo helt ann på hvor du jobber så klart, men det er min generelle oppfatning etter en tid der jeg både har hørt og observert dette. Begge jobbene er jo ekstremt viktige, og vi kunne ikke vært sykepleierene eller helsefagarbeiderene foruten 🙂 Synes det er kjekt å høre at du har trivdes i praksisene dine så langt, blir spennende å følge deg videre 🙂

    17. Jobber selv i hjemmesykepleieren som assistent å trives veldig godt. Man skaffer seg masse erfaring og møter mange mennesker som setter pris på besøk av deg og den jobben du utfører. Har bare mer lyst til å bli sykepleier etter at jeg begynte i den jobben 🙂
      Ha en super helg og lykke til videre med studiet og praksisen 😀

    18. Hei!
      Fint innlegg!
      Jeg studerer sykepleie selv og er kommet like langt som deg, men vi har sykehuspraksis før hjemmesykepleie. Jeg lurer på om du gjør alle disse tingene alene? Eller har du med deg veilederen din på de ulike besøkene, ved dosering, rapport osv? Syntes det høres ut som mye ansvar til å være student!
      Lykke til videre 🙂

    19. Høres ut som du har en spennende jobbhverdag i hjemmesykepleiepraksis. Injeksjoner og diverse sprøyter syns jeg også var moro, helt til det er barn som er pasientene. Da er det ikke like gøy lengre, men en viktig jobb likevel 🙂

    20. Ingvild: Hei hei! Ja, flesteparten hos oss har også sykehuspraksis først da mange vil ut og reise på utveksling istedet for å ha hjemmesykepleie-praksis her i Norge 🙂 Jeg gjør alt på egenhånd, men veileder eller en annen sykepleier må kontrollere dosetten når jeg er ferdig. Hvis jeg er usikker på noe så sier jeg bare ifra, så er veileder med meg på det jeg vil, men jeg foretrekker å gjøre ting på egenhånd nå såpass sent i praksisperioden 🙂 Rapportskriving og dokumentasjonsbiten er kjempegrei, så det er ikke noe å frykte når du bare har lært hvordan det fungerer! 🙂

    21. Anonym: Jeg har ikke så fryktelig mye av pynteting akkurat, men jeg bruker noe gammelt og kjøpet noe nytt, men veldig mye pynt har jeg ikke plass til her i heimen 🙂

    22. Wow høres ut som du gjør en del på jobb, hørtes veldig spennende og interessant ut 🙂 et spm jeg lurer på, kan man gå med sminke og sånt? Noen steder er det strengt med det har jeg så vidt hørt. 🙂 skal si du får prøvd deg på litt av hvert 🙂 masse å gjøre , forstår tiden flyr av sted. Ha en fin dag videre 🙂 🙂 sofaen er den gitt bort? Sendt Mail…

    23. Åse: Hei hei! Ja, det er så moro at 😀 Ingen problem å bruke sminke verken på sykehjem eller i hjemmesykepleien ihvertfall. Jeg bruker bare hudsminke og mascara på jobb, men det er bare fordi jeg ikke gidder å ordne meg noe mer så tidlig på morgenkvisten 🙂 Sofaen er gitt bort ja! Hun kommer og henter den i morgen <3

    24. Høres ut som en fantastisk plass å være i praksis da. Opplevde hele hver eneste dag at tiden ikke strakk til. Vi hadde heller ikke iPad heller, men brukte mobiler med et program hvor vi måtte kvittere for når vi gikk inn til brukeren og når vi kom ut igjen. Vi fikk ikke ha uniform, har dere det?

    25. Marie: Ja jeg har vært veldig fornøyd 🙂 Huff, leit å høre om alle som synes at tiden aldri strekker til. Vi har selvfølgelig travle dager vi også, og dersom noe uventet dukker opp blir det jo alltid litt kaos i listesystemet, men generelt synes jeg det går veldig greit! Vi bruker alltid uniform 🙂

    26. Hei! Du er en motivator uten like! Syns det er helt fantastisk at du har det så fint i dine praksisperioder, blir virkelig stolt! Men, da jeg selv var student var jeg svært uheldig med enkelte plasser hvor dårlig miljø gjennomsyret opplevelsen. Har du noen negative opplevelser eller noe du ønsker var annerledes?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg