Min første dag i hjemmesykepleien

I dag hadde jeg min aller første dag i hjemmesykepleien i Vennesla dere! Jeg hadde egentlig et lite sammenbrudd av stress i går kveld da det gikk opp for meg at det ville ta meg 1 time og 7 minutt med busser til og fra praksis hver dag de neste åtte ukene. En vanlig student uten ekstrajobb eller nyinnkjøpt leilighet har kanskje tid til å tilbringe over 2 timer på buss hver dag på toppen av 8 timers praksisdager, men ikke dette kvinnemenneske. Jeg kan ikke bare legge meg på sofaen etter jobb og middag for å lade opp til en ny dag i praksis. I praksis lærer og jobber man gratis, og huslånet betales ikke ned av den slags, så jeg nesten ha litt tid til den bildeknipsingen min også. Tid er penger og søvn er humør i min kjære hverdag, og i går fikk jeg et øyeblikk panikk for at jeg ikke skulle få noen av delene de neste månedene. -Men det ordner seg alltid. Jeg har funnet en løsning som vil spare meg for masse tid, og kan nå faktisk begynne og glede meg over at mitt nye praksissted er helt supert! SÅ hyggelige ansatte og noen brukere så gode at sjela mi er helsjarmert.

– Og det allerede etter én dag. Dette kan ikke bli annet enn fantastisk gøy. Hva er det med venndøler og godt humør egentlig?  Er det noe i luften i Vennesla som gjør dere så… glade i hverandre? Det er akkurat som om de er født pratsomme, smilende og imøtekommende alle sammen. For en herlig følelse å møte et så nært miljø allerede første praksisdag. -Både blandt ansatte og beboere! Sykepleierne som fulgte meg opp i dag gikk forbi sikkert førti brukere i løpet av arbeidsdagen og husket hvert eneste navn samt livshistorie på disse menneskene. Flere av dem hadde jobbet der i over 10 år og takknemligheten og smilene på beboerne/brukerne fortalte meg bare at her trives alt og alle <3 Nei, dette her blir to fine måneder altså! Lettet.com over her. Jeg får ikke hilse på sykepleieren som skal være veilederen min før i morgen, men jeg skal ærlig innrømme at jeg har stalket henne litt på facebook, og hun ser meget hyggelig ut. hvis det går an å si. Haha, jeg håper og tror faktisk ikke de leser blogg der borte..

Noen koselige bilder av meg og min nudelige bestemor i juleferien <3 
Savner juleferien så det holder, men disse praksismånedene skal bli bra de og!

39 kommentarer
    1. Hvordan fikk du ordnet problemet egentlig? Mtp at du sikkert ikke skal reise med buss lengre siden det tar tid? 🙂

    2. Hei, Marthe!
      «vanlige» studenter må også betale husleie eller huslån i praksisperioder. Tror ikke vi har flere timer i døgnet enn deg. Jeg tenker at du skal være glad du har en såppas fleksibel jobb som kan jobbe når og hvor som helst som gjør at du faktisk kan jobbe under praksis. Det er det ikke mange andre studenter som har. Når det er sagt virker du som en jordnær og arbeidsom jente, så kanskje bare litt klønete formulert? Ønsker deg lykke til og sender en god klem til deg i praksisperioden!

    3. Ingrid: Med vanlig student mener jeg en som ikke har huslån og jobb ved siden av 🙂 Trodde det var det som var vanligst jeg, men det er kanskje bare i min klasse 🙂 Stipend og studielån dekker jo husleien for mange, men jeg forstår at det er vanskelig å sitte igjen med lite etter at regningene er betalt. Jeg er veldig takknemlig for bloggen, men det er ikke akkurat for fleksibiliteten 🙂

    4. Anonym: Jeg får kjøre mannen på jobb en halvtime før han begynner og hente han igjen etterpå for å få låne den. Og de dagene han trenger den selv til universitetet får jeg låne en annen 🙂 Bil tar 20 minutt og buss 67 hver vei så nå rekker jeg kanskje å komme meg hjem før sola har gått ned og knipse noen bilder eller kokkelere til bloggeriet 🙂

    5. Så moro å høre! Glad du liker hjemmesykepleien, synes det er en fantastisk arbeidsplass da jeg jobber der selv<3 Ha en fin kveld videre, Marthe! Gleder meg til å høre mer om praksis og oppussing!

    6. Åhh som jeg gleder meg til å lese dine innlegg!! Blir så glad hver gang du sier ifra på snap at du har postet et innlegg 😀 masse lykke til i praksis 😀

    7. A: Ja det var deilig 🙂 Første er to måneder i hjemmesykepleien og så er det to mnd i psykiatri 🙂 Men der vet jeg enda ikke hvor jeg skal være 🙂

    8. Nora: Tusen takk Nora <3 Glad for å høre at så mange trives i hjemmesykepleien :') Gleder meg til å få oppleve mer av den selv og dele i tiden fremover <3 Fin kveld til deg også!

    9. Hei Marthe! Jeg er også sykepleie student. Tydeligvis er jeg en av de uvanlige som deg, som har jobb utenfor skole. Jeg vet at veldig mange som jeg går sammen med har jobb ved siden av skole, og dersom de ikke har det vil jeg nok tro de har et liv utenom skole som er like tidskrevende som livet ditt kan være. Tenker du bør være litt mer ydmyk når du skriver, du er ikke den eneste i verden som lever dager med for få timer i seg. De fleste kommer sent hjem, må lese på et eller annet, på en aktivitet, pusse opp en leilighet eller lage middag med mer.

    10. Kan love deg at en “vanlig student” ikke nødvendigvis har noe mer tid enn deg. Vi lever i en hektisk verden. Hilsen en vanlig student som også jobber ved siden av studiet for at pengene skal strekke til 🙂

    11. Mari: Skal passe på å være mer ydmyk i mine neste innlegg 🙂 Det var ikke meningen å tråkke noen på tærene, men det skjønner jeg at jeg har klart her. 🙂

    12. “En vanlig student uten ekstrajobb eller nyinnkjøpt leilighet” skriver Marthe. Ingen vits at dere som er studenter med en jobb ved siden av studiene eller en leilighet man betaler ned lån på skal føle dere truffet av dette?
      Ja, dagene skulle vel gjerne hatt flere timer for oss alle blandt..også for de uten jobb ved siden av studiene, MEN det er jo ingen hemmelighet at dagene er mindre hektiske som student om man økonomisk ikke har behov for en jobb ved siden av.
      Artig å følge deg gjennom studiet og oppussing (og alt annet!)

    13. Så godt at du trives i hjemmesykepleien! Jeg har nettopp valgt å ha min siste fordypningsrpraksis der, og jeg gleder meg masse 😀 Stortrivdes også i min hj.spl-praksis i fjor 🙂

    14. Veldig morsomt å følge deg under studiene! Er akkurat ferdig sykepleier selv og stortrives med jobben jeg har nå i hjemmesykepleien! Masse lykke til i praksis, det kommer til å gå superbra 👍🏼

    15. Michelle: Tusen takk og superhyggelig å
      høre at du følger meg på veien til å bli sykepleier selv. Heldig du er som er ferdig og allerede i en jobb du stortrives i 😀 Klem til deg!

    16. Gruer meg sånn til du skal slutte å blogge!!men bloggen blir stående? Bruker ofte oppskriftene 🙂

    17. Synes du formulerte deg veldig bra eg, Marthe 🙂 Dumt at noken skal vere så hårsåre. Håper du koser deg masse i praksis, og var godt å høre at det løste seg med transporten 🙂 klem <3

    18. Så hyggelig at du trives i praksis! Innleggene dine om studie, sykepleie, oppskrifter, oppussing og alt annet er utrolig inspirerende! Synes det er imponerende hvordan du klarer å komme med gode oppdateringer ved siden av en utdanning som virker krevende <3

    19. Herlighet! Noen som ofc må understreke at du ikke er ydmyk. Jaja, så får dem mene det. Jeg syns du er en av de mest ydmyke bloggerne jeg leser iallfall😊 Men forstår du ble frustrert! Godt det ordne seg og dagen var super! Ønsker deg en flott praksis videre og hurra for spennende blogging om dagen. Kjekt å lese om din positivitet knyttet til det oppussing… motsatt her da jeg under oppussing fant ut at jeg skulle kjøpe ny leilighet… plutselig er oppussingen noe sikkelig herk og jeg vil bare bli ferdig! Helst i går! Heldigvis flytter vi inn i mars så får jeg håpe jeg får solgt raskt. Takk for motovasjonsboost😊

    20. Anonym: <3 Å :') Ja den blir alltid stående her og kanskje kommer det en post i ny og ne etter st jeg er ferdig utdannet også 🙂 Jeg kan jo alltid gjøre som Annette Haga og oppdatere en gang innomellom
      For de som ønsker å følge med videre også 😀

    21. Ida: Tusen takk Ida! Dette var hyggelig å lese på morgenkvisten :’) Glad for å høre at du liker disse innleggene mine. Det blir mange flere av dem fremover 😀

    22. Masse lykke til i praksis! Hjemmesykepleien er så lærerikt og koselig praksis! Du møter masse nydelige eldre som stort sett møter deg med åpne armer 🙂 Synd at man har det dumme tidsskjema, men man må bare gjøre det beste ut at den lille tiden man får hos hver person. De setter ihvertfall veldig stor pris på det vi gjør <3

    23. Er så gøy å følge deg på veien til sykepleier, Marthe!
      Jeg er selv student, og har kommet like langt som deg!
      Jeg bare lurte på om du kjørte rundt alene i går?
      Kunne du laget et innlegg der du sier mer om hvilke oppgaver du er med på som student? Det hadde vært interessant!

    24. Vet at du er en av de ydmyke menneskene, men som mange andre påpeker så er det mange med jobb ved siden av studiet. Selv jobber jeg på sykehjem og trives like godt som du sikkert gjør i den nye praksisen din!
      Lykke til <3

    25. Sigrid: Tusen takk Sigrid! Glad for å høre at du trives like godt 🙂 Vi er heldige som får møte så mange skjønne eldre i løpet av en dag på jobb <3

    26. hei du! Merker at du er et fint og ydmykt menneske; så ikke ta det til deg at folk tar forklaringen din med jobb på en fornærmende måte.
      Ha en fin kveld og lykke til videre med praksis!

    27. Line: Hei Line! Hyggelig å høre at du synes det 😀 Jeg har havnet et sted der de ikke kjører bil faktisk, så jeg kjører ikke verken med veileder eller alene. Vi går til fots 😀 Jeg deler gjerne litt mer av oppgavene jeg får være med på etterhvert som jeg har blitt litt bedre kjent der borte 🙂

    28. Om det blir helt krise så sjekk ut «rent a wreck» sin hjemmeside 😊 ganske billige biler til leie 👌🏻

    29. Det er kjempespennende og lærerikt og ha praksis i hjemmesykepleien. Jeg har selv jobbet i hjemmesykepleien som sykepleier i flere år og savner virkelig den hverdagen.
      Lykke til, og håper du vil trives i praksis.
      mvh Henriette

    30. Så og si alle studentene må jobbe ved siden for å kunne betale husleie. Når jeg er i praksis har jeg utallige dager hvor jeg går på jobb som starter 07.00 og 15.00 må jeg til neste jobb og er ikke hjemme før 22.30 om kvelden. Da skal man oppe i det hele lese teori og levere oppgaver, og ikke minst sove?
      Det er greit at du oppe i din situasjon føler det slik som du gjør, men måten du la det frem på er at ¨vanlige¨studenter kan gå hjem fra praksis å slappe av etterpå, når de fleste jobber livet av seg for at ting skal gå rundt.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg