Kylling med kremet mango chutney

Hei på dere, og riktig god helg får jeg nesten si! Det er jo alt er blitt fredag! Føles som lørdag for min del, for torsdagskvelden min gikk til studentpils med alle sykepleierstudentene! Jeg var egentlig gørrsliten etter skole og middagskokkelering, og på toppen av det hele stresset over å ikke ha rukket å oppdatere dere, men så fort jeg fikk fjonget meg opp og bare kommet meg avgårde, ble det en kjempekveld som alltid. Som jeg koste meg. Lo, herjet, danset og sang til klokken to på natten. Jeg hadde egentlig booket legetime for å sjekke alle disse nye diagnosene mine i dag tidlig, men den ble plutselig heller ikke så viktig i natt, så klokken halv tre lå jeg i sengen min og avbestilte den.. Huff, jaja jeg får booke en ny en etter eksamen. Da har jeg vel også enda flere sykdommer på agendaen for utredning.

Har dere det bra!? Jeg har masse både lesing og jobb å ta igjen denne fredagen, men først skal det bakes på boller og stelles i stand til kvelden. Mitt kjære mannfolk er blitt syk, så jeg tenkte jeg skulle dra på besøk i kveld og ta med en liten “God bedring-kurv” med paracet, halspastiller, tomatsuppe, bakverk og litt annen julesnacks <3 Julebrus og kakemenn er jo blitt spottet i butikkene denne uken! Wihuuu… Gleder meg til en avslappende kveld med favoritten igjen.

Ellers skal jeg til byen og signere kontrakt på den nye leiligheten i ettermiddag. *Voksenpoeng x 110*. Hehe. Håper dere får en super start på helgen. Her kommer ukens middagstips fra meg til deg, og det bør du virkelig teste ut også! Mmmm!

Du trenger: 1. En grønn paprika (jeg hadde også en halv gul) 2. 1/2 løk 3. 2 fedd hvitløk 4. 1-2 gulrøtter 5. 1 boks creme fraiche 6. 1ts Sambal Oelek 7. 1/2 boks mango chutney 8. To poser ris 9. 400g kylling i strimler 10. 2ts karri

Slik gjør du:
1.
Grov eller finhakk alt av grønnsaker og surr dette blankt i en panne med matolje.
2. Når grønnsakene er stekt i 4-5 minutt og løken er gyllen, ta alt over på en tallerken.
3. Hakk så kyllingen i strimler og stek denne gjennomstekt med 2 ts karri.
4. Hell over grønnsakene igjen, og bland alt godt sammen. 
5. Hell over en boks creme fraiche + 1/2 boks mango chutney og 1ts Sambal Oelek
6. Rør det hele sammen og la det smelte inn til en kremet mangosaus.

Kok risen etter anvisning og server med ferdige nanbrød til. Vips der har du en både budsjettvennlig, rask og nydelig hverdagsmiddag! Jeg lagde meg denne retten i går, og var i ekstase over at det enda var masse rester igjen da jeg kom hjem fra byen i natt. Haha, elsker denne mangosausen til kylling. Rett og slett dritgod! Jeg strødde forresten også over litt tandori masala krydder på toppen. Det må du gjerne smake til, og vil du ha enda sterkere mangosmak på sausen eller enda mer chillismak så tilsetter du selvsagt bare mer chutney eller mer Sambal Oelek. Mmm! Her er det nesten umulig å feile.. 

– Retten metter fire mager –

25 kommentarer
    1. Tips for en annen vri som vi bruker myyyye, prøv å bytt ut Crème Fraiche med en boks pisket fløte (Da må du lage sausen for seg, og helle den over kyllingen i en ildfastform). Også setter du dette i komfyren en liten halvtime på 200 grader 🙂

    2. Wow, hva du får tid til å gjøre er helt utrolig 🙂 en klapp på skuldra di 🙂 den maten så utrolig god ut 🙂 den du legger maten på bildet noe du har kjøpt eller laget selv? 🙂 du har så mange flotte ting og alt 🙂 du får ha en god helg 🙂 og kos deg hos mann folket 🙂 for håpe ikke han smitter deg da haha 🙂 Neida. Blir nok koselig når du kommer med kurv til han 🙂 klem <3

    3. Åse: Å <3 Tusen takk for fine ord :') Det trefatet kjøpte jeg på Kremmerhuset. Jeg vet faktisk ikke hva det skal brukes til, og det har tidligere blitt diskutert i kommentarfeltene mine før også, men jeg bruker det nå til en tallerken jeg 😀 Good helg til deg og! Neida, jeg blir aldri smittet. Hehe, superimmunforsvar 😀

    4. Hei! Går sykepleien i Grimstad, så har helt likt studieløp som deg. Hvordan jobber du med klinisk sykepleie? Har du skrevet notater fra de to bøkene? Er så mye, så aner ikke hvor jeg starte jeg…
      God helg! 🙂

    5. Retten så kjempe god ut! denne skal jeg prøve å lage en gang 🙂 Ha en fin helg fine Marthe! 😀

    6. Vilde: Hei hei! Nei, jeg har ingen sjanse i havet til å skrive notater av disse bøkene i tillegg. Har snakket med mine medstudenter også, og det virker ikke som noen gjør det. Sykdomslæren krever alt for mye tid, så jeg satser på at klinisk sykepleie kommer litt naturlig, og at jeg kan tenke meg til mye under case-løsningene slik som under grunnleggende sykepleie-eksamen i fjor. Så får jeg nipugge den uken som er mellom sykdomslære-eksamen og klinisk.. Puh! Vi har en hard måned foran oss.

    7. Kommer du til å vise kjæresten din etterhvert? Det er jo så
      spennende for oss lesere ☺️Du er flink til å få hverdagen til å gå
      rundt!!

    8. Høres ut som en kanonkveld! Ofte er de “uventede” kveldene de beste – iallfall etter egen erfaring. 😀
      Maten såg som vanlig himmelsk ut! Håper du koste deg sammen med din kjære, tross sykdom 🙂

    9. Lagde denne samme i går, det smakte nyydelig og skal definitivt lages flere ganger! Takk for oppskrift <3

    10. Hallo! Kan jeg spør hva du fikk på anatomieksamen og syntes du den var lettere eller vanskeligere enn forventet? Var det mange “gjør rede for” oppgaver på eksamenen du tok? 🙂 klem

    11. Anonym: Hei hei! Jeg fikk B og syntes den var akkurat som forventet 🙂 Fikk ingen overraskelses-spørsmål og det hele gikk egentlig kjempebra. Jeg tror ikke jeg var mange poeng unna en toppkarakter, så jeg var kjempefornøyd. Angående gjør rede for så var det vel 3-4 av dem, også noen forklar eller nevn oppgaver i tillegg. Så hadde vi og en multiple choice del som talte 20% 🙂 Har du lest godt så går det kjempefint!

    12. Camilla: Takk for det <3 Prøver nå å gjøre mitt beste ihvertfall! Hehe 😀 Nei, jeg tror ikke han blir å finne på bloggen min i fremtiden heller dessverre! Ihvertfall ikke med det første 🙂

    13. Hehe, heldig som har godt imunsforsvar da 🙂 godt det da 🙂 ble han glad for kurven du kom med? 🙂

    14. Okei 🙂 så godt jobba!! Hvordan studieteknikk har du? Og hvor cirka hvor mye leste du hver dag/uke? Og hvordan klarte du å huske alt?:o føler jeg har glemt aalt om kapitlene vi hadde i begynnelsen… hvordan opplevde du det? Ha du noen tips?

    15. Anonym: Heisann! Beklager, jeg har oversett den første kommentaren din! :O Jeg leser vel rundt 5 timer om dagen i igjennomsnitt. Akkurat nå siste måneden før eksamen leser jeg en del mer, men det er fordi det tar tid å få alt til å sitte fast. I går satte jeg fra klokken 15 til 23.00 og nipugget på mikrobiologi så nå føler jeg at akkurat det sitter, men å få et helt tema til å feste seg i hodet sik krever en laang puggedag, og så repetisjon/gjennomlesning av stoffet igjen noen dager senere. Tror det er lurt å ta et tema om gangen og bruke en hel dag (eller to) på å kun pugge dette. Når du føler du kan alt utenat, kan du ta et nytt tema og fortsette sånn. -Men før jeg legger meg om kvelden kan jeg gjerne lese gjennom de temaene jeg pugget for 3-4 dager siden og sjekke at jeg enda husker det, eventuelt friske opp litt så jeg ikke glemmer alt med en gang 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg