Det beste som har hendt meg

Sponsede bøker + affiliateslenker

Ja, ihvertfall som sykepleierstudent! Jeg er sikker på at disse bøkene som ligger strødd utover stuegulvet mitt her, kommer til å redde noen liv den neste måneden. Det er én måned igjen til eksamen, ihvertfall for oss sykepleiestudenter i sør, og pensum er… nesten ikke overkommelig engang. Hadde jeg visst at det skulle finnes så innmari mange sykdommer der ute med utorståelige navn og vanskelig patofysiologi, så hadde jeg startet på årets pensum i fjor.. Jeg syntes det var tøft å holde tunga rett i munnen i fjor, men i år… Vel, det har nesten virket umulig å skulle få en god nok oversikt på alle de forskjellige emnene. Tenk å skulle huske og lære om alle typer kreft, typer infeksjoner, hjerte/kar-sykdommer, lungesykdommer, nyresykdommer, nervesykdommer, øye, hud, og øresykdommer, pediatri, medisiner(!), og mikrobiologi alt på fire måneder? Jeg har ikke engang nevnt alt vi har på pensum her! Aner dere hvor mye stoff det er? Jeg forstår godt at det krever syv år å utdanne seg som lege, for bare sykdomslære for sykepleierstudenter er Omfattende med stor O. 

Det var Synne fra klassen min som tipset meg om denne serien, og da jeg fikk mail fra Pixmed selv med en forespørsel om jeg ville motta bøkene og teste dem ut som sykepleierstudent, hvinte jeg av glede. Hvem takker vel nei til gode hjelpemidler før eksamensinnspurten? I hele går kveld satte jeg og bladde gjennom alle disse bøkene, og bare wow, for en oversiktelig måte å lese og sortere pensum på! Bøkene er små og tynne (derfor også billige) så man kan enkelt ta dem med seg over alt, og slå opp det man ikke forstår i de overveldende pensumbøkene. Her er nemlig alt av sykdommer beskrevet på en forenklet måte med enkle skisser til, slik at selv en utenforstående kan forstå prinsippene! Jeg vet ikke med dere, men jeg ELSKER når jeg får pensum forklart som om jeg var en åtteåring. Det gjør jeg på sykepleiepluss.no, og nå også gjennom disse bøkene <3 Hallelujah!

Selv om bøkene er rimeligee, så behøver du selvfølgelig ikke å kjøpe alle bøkene på en gang. Bare de som kan være til nytte for deg i de fagene som hører til ditt studieår! For 1.års studenter i Kristiansand vil spesielt disse bøkene være til god hjelp før eksamen: 1. Anatomi og fysiologi 2. Medikamenter og medikamentregning. For 2. års studenter i Kristiansand vil disse bøkene komme hinsides godt med: 1. Sykdomslære 2. Generell patologi 3. Farmakologi 4. Mikrobiologi 5. Kreft 6. Infeksjoner 7. Psykiatri (til vårsemesteret). Får du tak i alle disse så sitter du med kjempeforutsetniger for å både huske og forstå. Her får du nemlig det mest avanserte forklart presist og kort nok til at det faktisk kan sette seg fast i hjernebarken. Perfekt når eksamen nærmer seg litt for fort.

– Alle bøkene finner dere HER

Jeg fikk også med et par lure puggeplakater <3
Den fine genseren min finner dere forresten HER (Fra Gina)

22 kommentarer
    1. Elsker når du har tips til sykepleierstudenter!!
      Er sykepleierstudent første året i Stavanger. ALT for masse pensum.. Sitter for øyeblikket med hjemmeeksamen i grunnlagstenking. Eksamen i mikrobiologi og basal farmakologi om 1 måned, anatomien om 2 måneder, og grunnleggende sykepleie mellom dem. PUH! But we all in this together <3

    2. Hei! Jeg kjenner meg så alt for godt igjen i frustrasjonen over den sinnsyke mengden pensum og lite tid! Masse lykke til! Tenk hvor mange som har kommet seg gjennom dette før deg, hvofor skulle ikke akkurat du gjøre det? Du som er så strukturen og leser såpass mye (det virker i hvert fall sånn på bloggen) 😉 Det kommer nok til å gå mye bedre enn det virker som nå en stund før eksamen 😉 hilsen en medisinstudent som er på vei inn i sin 11. (!!!) eksamensperiode 🙂

    3. Hohoi, husker stresset før sykdomslæreeksamen som det var i går! Jeg syntes heller ikke at anatomi og fysiologi kunne sammenlignes. Vi hadde den i januar, så brukte hele juleferien min på å lese. Heldigvis går det ofte bedre enn hva man forventer selv, fordi man selv er så opptatt av å skal ha med alle detaljer ol. Derimot er sensor mer opptatt av å se at man viser forståelse for pensum, og at man ser hvordan ting henger sammen 🙂 Jeg fikk faktisk B og var helt overlykkelig 😀
      Ønsker deg masse lykke til med innspurten! Jeg har jobbet som sykepleier på sykehus i fire måneder nå, så gled deg masse til å bli ferdig 😀 Da setter virkelig læringskurven fart oppover! Klem 🙂

    4. Beundrer din motivasjon for å lese! Går selv andre året på sykepleien og her i huset er motivasjonen helt på bånn 😅 Ved høgskolen i Sør-Øst Norge har vi allerede hatt to eksamener! En i farmakologi og en i Patalogi, så vi er allerede ferdig med det for 3 uker siden. Helt sykt hvor ulikt skolene har lov til å legge opp løpet…. 6-7 uker på medisiner og sykdommer, hva er vel det? Misunner dere som får 4 måneder! Ser definitivt ut som om det er mye bedre kvalitet på sykepleierutdanningen i Kristiansand enn her i hvert fall…

    5. Julie: Huff! Ja, det er veldig rart hvor forskjellig dette studiet er fra sted til sted! Jeg tror vi har et veldig greit opplegg i sør i forhold til andre byer, så det er jeg i det minste takknemlig for. Hehe! Men fy så tungt det er å skulle lære om absolutt alt på en gang også.. Masse lykke til med dine siste eksamner! We can do it 🙂

    6. Maria: Ja, tusen takk, og masse lykke til selv! Puh, 11. eksamensperiode høres fryktelig ut! Hahaha <3 Da må du vel snart være ferdig og klar for å ta arbeidslivet med storm! 🙂

    7. Elsker også studieinnleggene dine selv om jeg ikke studerer sykepleie. Er nå inne i mitt tredje år på Økonomi og ledelse, og merker jeg gjerne skulle hatt noen lignende bøker :O Selv om du har kortere tid til å lese til eksamen, kan du nyte desember. Jeg har første eksamen 1.desember og siste 22.desember(!) Burde ikke vært lov engang! Blir dårlig med juleforberedelser i desember, så jeg har allerede begynt å klikke hjem julegaver 😛 Haha
      Stor klem <3

    8. Stine: Godt å høre det er mulig å komme seg igjennom denne galskapen med en god karakter også! Hehe. Jeg har faktisk ikke snakket med noen 2. års studenter enda som har fått bedre enn C på sykdomslære-eksamen! Ah, har så lyst! En måned igjen med nerding nå så er jeg nok der jeg vil være 🙂 Heldig du er som er ute i jobb på sykehuset allerede. Gleder meg en hau til det blir meg!! Klem

    9. Tusen takk for tips! Har nå bestil flere av bøkene:) Kan du si hvor du har kjøpt den plakaten over skjelettet/beina i kroppen?
      Ønsker deg en fin kveld! 😀

    10. Har sagt det før, sier det igjen.
      Er så deilig med en blogger som a) utdanner seg b) digger å utdanne seg og c) er et fantastisk forbilde for mengden. Jeg sier ikke at de andre bloggerne er dårlige forbilder på noen måte, men hvor mange kan bli toppbloggere av dagens ungdom? At hovedfokus er på utdanning er jeg SÅ for, og jeg tror du kaster hauger av motivasjon på dine yngre lesere.
      Kanskje ender du opp som fulltidsblogger, men i 2017 trenger man oftest en utdannelse for å komme noen vei, og tenk å ha muligheten til å falle tilbake på det, og å ikke måtte starte et studieforløp langt etter normert tid (jeg vil ikke tråkke noen på tærne, det er aldri for sent med utdannelse 😉 ei heller å bli blogger 🙂 )
      I vår hadde jeg eksamen i patologi, patofysiologi, mikrobiologi, immunologi, genetikk, kirurgi, introduserende farmakologi, indremedisin (introduksjon) og endokrinologi (indremedisin påbygg 1). Jeg brukte 2/3 av semesteret på å lære meg timeplanen, og da eksamenstiden omsider banket på min dør følte jeg meg mer fortapt (fagmessig) enn noensinne. MEN den der intet våger, intet vinner. Jeg ville ha gode karakterer, og det var bare å snøre leseskoa på seg og sette marsj mot lesesalen.
      4 uker senere var det hele bestått (med glans der jeg ønsket å skinne).
      Mine beste studietips er:
      – Snakk. Man får en ny forståelse for faget når man HØRER det (hilsen hun som snakker hele pensum med seg selv)
      – Spør hverandre!
      – Er du usikker på om noen medelever har lært deg riktig eller galt, spør foreleser.
      – Ta notater av det du synes er vanskeligst – les dem.
      – Flashcards på bussen!
      – TA PAUSER (jeg kjører 55 min, 5 min pause x3, så 1 time pause og gjentar til jeg gir meg)
      – Ha belønninger
      – Kjøp post-its med fine farger og klistremerker og spre søte budskap til dem rundt deg på lesesalen :))))
      – Tren (om du er en som trener, jeg tar meg en lett joggis hjem fra lesesalen)
      – SOV!
      Jeg går inn i min 9. eksamensperiode på medisinstudiet nå, og i tillegg til at utdannelsen gir meg muligheten til (det som for meg virker som) å jobbe i #VB-yrke, så må jeg bare si hello brain power. Å kjenne at kunnskapen gror som en spire som vil blomstre utover alle enger i fremtiden gir meg styrke as!
      Mestring er motivasjon!
      Gleder meg til å se deg naile hele sykepleierstudiet.
      Hilsen ekstremt gira medisinstudent!
      OG gratulerer med deltids-samboerskap. Godt med folk mot strømmen 😉

    11. Åå elsker når du legger ut studietips/ skoleinnelgg på bloggne. De bøkene ser så spennede ut å lese. Er det mulig at du eks. legger ut et bilde av hvordan innholdet inni bøkene er på Snapchat? Har lyst til å se før bestemmer meg for å eventuelt kjøpe.

    12. Liker så godt innleggene dine om sykepleie/studiet ditt!
      Går første året på sykepleien nå, og er veldig glad for valget mitt, spennende og givende studie, men mye stoff og lesing. Så det er deilig å få noen tips fra deg.
      Vet du hvor man kan kjøpe anatomi/fysiologi plakatene?:):) Har hatt lyst på de lenge, men finner ikke ut hvor jeg får kjøpt de.

    13. Anonym: Så hyggelig å høre at du trives du også til tross for at det er et stort pensum å komme igjennom 🙂 Jeg vet dessverre ikke hvor disse plakatene kan kjøpes! Jeg kunne ikke finne de på nettsiden, men kanskje de har noe lignende på ark eller adlibris.no? 🙂

    14. Hei Marte! 🙂 Går første året på sykepleien UiA og vet at du har vært veldig fornøyd med Sykepleie Pluss. Lurte egentlig litt på hvordan du øvde til eksamen i forhold til dette med studiespørsmål. Forholdt du deg til det du primært lærte av Sykepleie Pluss, eller gjorde du studiespørsmålene og pugget disse i tillegg?

    15. Anonym: Hei hei! Sykepleiepluss dekket alle mine studiespørsmål, så jeg skrev egentlig bare notater til alle videoene og skrev på oppgavenr til de notatene som dekket studiespørsmålene.. Så pugget jeg alt 😀 Det er ander boller andre året da sykepleiepluss ikke dekker absolutt alt, så nå stresser jeg rumpa av meg for å besvare alle de forbaska spørsmålene 😛

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg