En liten restaurant-guide

– Mine seks favoritt-spisesteder i byen – 

God morgen og riktig fin mandag til dere! Jeg har alt vært ute på joggetur jeg, og sitter nå og venter på at frokosten skal stekes ferdig. Jeg lagde meg en liten rundtstykke-deig i går kveld, og nå står de i ovnen og lukter himmelsk. Planen var jo egentlig å sove ut denne mandagen, men klokken 07.02 våknet jeg til et BRAK av boligbyggingen utenfor her, så da var det bare å hive seg i treningstightsen og ta til fornuften. Jeg hiver meg på toget til Stavanger klokken 14.00 i dag, men før det tenkte jeg å dele mine favoritt-restauranter i Kristiansand by med dere! Som en liten slags guide. Under her finner dere altså åtte spisesteder i sør, som jeg mer eller mindre alltid går for når jeg skal ut for en matbit! Skal dere bare ha en lunchsalat, en sandwich, eller en god juice så har jeg tre favoritter til! 1. Herlig Land (for de beste sandwichene) 2. Will I Juice (For de beste salatene oog juicene) 3. Drømmeplassen (For de beste kanelsnurrene, scones, eller kaker). Absolutt alt av restauranter, bakeri og lunchsteder jeg har tipset om her finner dere mer eller mindre midt i Kristiansand sentrum. 


1. Food Asylum 
Den store vinneren. Sushi-paradiset Food Asylum. Jeg har elsket dette stedet fra mitt første besøk, og husker enda hvor begeistret jeg var over selv toalettet i lokalet deres. Haha, her er nemlig alle gulv og vegger dekket av speil, samtidig som en helt spesiell, eksotisk musikk spilles på høytalerne. Her finner man definitivt den beste sushien i Kristiansand by. Min favoritt fra menyen er retten “The Signature”, og den retten der er bare helt vanvittig.



2. Le Monde Tapas bar
Byens beste tapasbar! Her kan du bestille mange ulike tapasretter alene eller gå for en mer prisgunstig variant og bestille ferdige tapasfjøler med 5-6 retter på. En slik fjøl koster alt fra 199 til 299kr (Det finnes lunch og middagsfjøler), og de smakskombinasjonene av spanske kjøttboller, focaccia og aioli, scampi, biff og you name it… YUM!


3. Bønder i byen 
Et av våre nyere spisesteder i byen! Her har de en helt unik, modernisert meny basert på deilige råvarer fra gårdslivet. Vi snakker digre salater med chevre, bær, nøtter, honning og chips! Nydelig frokostmeny med det beste jordbærsyltetøyet, og enda bedre middagsvarianter. Min favorittrett her heter “Maulemad”, og det er den dere ser på bildet over.


4. Ernst Hotell 
Favoritthotellet mitt, har også nydelig mat. Det har jeg fått bevist gang på gang både under venninnemiddager og hele tre julebord med buffé! Hit går jeg stort sett for burger og fries med ulike dippvarianter eller et stykke kjøtt med godt tilbehør.


5. Slakter Sørensen
Favoritt-retten min her har jeg faktisk ikke bilde av, men den heter “Deluxe tallerken” og MÅ prøves. Den fås både i lunsj og middags-variant og består av en tallerken med både kamskjell, baconsurrede dadler, de beste potetene med tomatsaus og ost, brød, aioli, grillede grønnsaker, kyllingspyd, melon og serranoskinke. Okei, det er dritdyrt tenker du. Nei! Middagsvarianten koster 319kr, mens lunsjvarianten koster 219kr. Dette er egentlig en restaurant for byens beste biff, men personlig foretrekker jeg denne “deluxe” varianten som har litt av ALT det jeg liker best <3

6. Sjøhuset 
Geir sin store favoritt! Hehe, skal jeg på lunsj med Geiremann, så er det bare ett sted som gjelder. Alle restaurantene nede på fiskebrygga i Kristiansand er idylliske på sommerstid, men ingen av dem slår Sjøhuset. Her får man den aller beste sjøutsikten, og de aller beste blåskjellene med fries. Jeg tror faktisk jeg har spist og likt absolutt alt fra menyen deres.

Jeg har to store favoritter til, som jeg bare ikke har bilder fra!
1. Papito (for taco og tequila), og 2. La famiglia (for nydelig italiensk)

11 kommentarer
    1. Hei Marte!
      Skjer det noe med bildene på bloggen for tiden? Jeg må oppdatere nettleseren min 5-10 ganger for å få opp bildene i innleggene 😕 Prøver både på Wifi og med mobildata og på flere enheter, men det skjer hver gang.

    2. De har god julemat på hotell Norge. Ellers liker jeg lunsj på glipp og ikke minst big horn steak house.

    3. HVOR er mother india på lista ?!😱😱 Tror jeg scrolla forbi alle , hahaha😅 Gratulerer med egen leilighet, så gøy!!!

    4. Ville også sjekket ut Spiregåden visst ikke du har vært der allerede. Der serverer de ulike veganske retter/smothier osv. Skikkelig deilig atmosfære og instavennlig;)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg