Gaustatoppen – Check, check!

– Ut på nye fjelleventyr –

Her kommer endelig bildedrysset fra lørdagen vår! Fire timer brukte vi opp og ned med pustepauser, matpause og selvsagt en lengre knipsepause på toppen. Været kunne ikke ha vært bedre, og alt lå tilrette for at turen skulle bli perfekt. -Bortsett fra én ting. Formen min. Altså, jeg visste ikke om jeg skulle le eller grine da jeg ble forbipassert av en eldre dame som fortalte meg at hun bare hadde én lunge. Foråsidetsånn: Jeg har fått klar beskjed fra mannen at til neste gang vi skal opp på en fjelltopp så jeg trene først. Ikke bare kondisjon, men også benstyrke. Pulsen min hamret nesten ut av halsen allerede etter en halvtime, og da det var knappe 200 høydemeter igjen, bare R-I-S-T-E-T leggmuskulaturen min. Herregud så flaut å stille opp i fullpakka turutstyr og bli passert av syv år gamle barn i dongeribukser på “søndagstur” med familien.


Jaja man lærer av alt! En ting jeg foreksempel lærte om meg selv på denne turen, er at jeg går igjennom tre ulike faser når jeg blir sliten. 1. Den stille fasen. Minuttene jeg tusler i fullstendig taushet og jobber noe iherdig for å opprettholde mitt positive indre. 2. Eksplosjonsfasen. Der det bikker over og jeg mister alt jeg eier og har av skam og hemninger. Jeg tror faktisk jeg holdt til ca 1500 høydemeter før jeg ikke fullt så elegant skled inn i denne fasen. “Dette er jo helt SYKT! Hvorfor i h*lvette går vi i i denne h*elvettes steinrøysa og ikke på den bedagelige søndagsstien der borte!?”. -Bare for å nevne noen av glosene. På et tidspunkt må frustrasjonen ut si! 3. Latterkrampefasen. Du vet… Når du føler du har det så jævelig at du ikke kan annet enn å le og le. Det hele blir rett og slett tragikomisk.


– 1845 meter over havet –

Note to self: You need to work out more! Haha, heldigvis gjorde disse hysteriske fasene mine hele turen hakket mer sjarmerende enn om den hadde gått som en dans på roser. Mannfolket fikk seg ihvertfall en god latter, og det gjorde også andre turister som ble vitner til mine skjellsord. Vi ville gjerne gå litt i fred og ikke midt blant den 1000 meter lange turistkøen opp til toppen, og derfor valgte vi stien som… vel ikke var en sti, men en bratt, bratt steinrøys. For hver høydemeter vi tok ble steinene bare større og spissere, og de siste 200 meterne følte jeg altså at hvert eneste skritt var en squat. FY så tungt, men den utsikten som ventet ikke bare på toppen, men hele veien opp… Den var så verdt strevet den.


Bare se på dette her? Evig takknemlig for at vi faktisk fikk sikt fra toppen. Det her jo ingen selvfølge å være heldige med været! Turen ned igjen gikk unna på halvannen time, og til tross for skjelvne ben, var disse minuttene også heeelt magiske. For et syn… Absolutt en tur jeg kan anbefale dere alle å ta på en solskinnsdag! (Bare tren litt først).


– Utsikten fra Gaustatoppen –

Da vi kom ned ventet innsjekk på fjellhotell oss, og her nøt vi et par glass hvitvin før vi gikk til middag og hev innpå med en tre retters. Aldri smakt så godt med mat i hele mitt liv. Helt himmelsk var det <3 Sprikkmette og stoorfornøyde gikk vi til sengs klokken ti om kvelden, og sluknet rimelig raskt etter å ha skravlet og ledd av den innholdsrike lørdagen vår <3 I dag er jeg så sår i leggene at jeg ikke engang vet hvordan jeg skal komme meg på skolen, men likevel sitter jeg bare og hopper av entusiasme for å planlegge en ny topptur. Hvilket fjell skal bli det neste nå da? Snøhetta? Trolltunga? Et fjell i nord? Vi får sjå!

Tusen tusen takk for en heeelt fantastisk helg <3
Dette fine høstminne skal sitte i hjernebarken resten av livet.

30 kommentarer
    1. Hahah, det er faktisk veldig godt å høre at jeg ikke er den eneste som går gjennom den fase nr 2 hvor glosene flyr rundt meg😂
      Ser ut som dere har hatt en veldig fin tur, og for en utsikt!!

    2. Haha, jeg gikk denne turen på lørdag selv – og kan med hånden på hjertet si at jeg var innom både fase 1 og 2 jeg også 🙈💗 men en nydelig utsikt og en nydelig tur! …. som sikkert hadde vært enda bedre om jeg hadde trent litt på forhånd selv! ☀️

    3. Åh så sinnsykt vakkert!! 😍 Og det med de fasene har jeg aaldri tenkt over før, men det er så sykt meg haha!

    4. Hehe, søte Marthe. Ikke ta Trolltunga neste gang, den bør man være ganske godt trent til! Velg fjellturer som gir deg lyst til å gå lengre tur neste gang og ikke at du aldri mer skal gå på tur… Galdhøpiggen er oppnåelig og en veldig fin tur 🙂

    5. Du burde prøve deg på Besseggen! Veldig fin tur, tar mellom 5-8 timer ettersom hvor fort man går og hvor mange pauser man tar. Anbefales på det sterkeste 🙂

    6. Anbefaler Besseggen om ikke du har vært der! Jeg var definitivt innom fase 2 i deler av turen, for det er ett stykke å gå og det er ganske så tungt innimellom, men SÅÅÅÅ verdt det! Fantastisk utsikt over Jotunheimen og litt “klatring” opp selve eggen, dødsrå tur 🙂

    7. Nydelige bilder! Hadde samme opplevelse som deg(med tanke på trening) da jeg gikk på Skåla i Loen i Sogn og Fjordane i sommer, men jeg anbefaler turen til deg på det sterkeste!!

    8. Måtte le litt her. Ser det for meg. Anbefaler ellers Besseggen, prekestolen, Kjerag og ikke minst de syv søstre i nord, men i Nord Norge må du være over tid og få med deg Lofoten også. Helt fantastisk natur. Bruk en sommer der med biltur fra det ene wowet til det andre 🙂

    9. Kathrine: Herlig! Tusen takk for tips og ideer til nye fjelltopper å bestige 😀 Jeg har definitivt noen spennende mål for sommeren 2018 nå! Har mannfolket fri fra jobb så blir det kjøretur til nord på oss 🙂

    10. Olivia: Genseren kjøpte jeg på en ukjent butikk i Mandal som skulle legge ned så den tror jeg ikke du finner igjen, men buksen er Keb fra Fjellreven. Jeg kjøpte min på G sport 🙂

    11. Heheh, høres ut som meg det der. Vi var der også i sommer, og det var tungt!! Men utrolig fin tur! Kjempe fine bilder, får lyst å ut på tur igjen!! Ha en fin dag 🙂

    12. Veldig fine bilder!
      Selv ble jeg ganske skuffet over turen da jeg gikk der i sommer. På toppen var det fint, men veien underveis var ganske kjedelig – og bare veldig steinete haha.

    13. Hei, jeg lurte på hvordan du bruker sykepleiepluss?
      Altså hvordan får du tid til å se alle videoene før forelesningene? Jeg har kjøpt sykepleiepluss selv, men bruker ekstremt lang tid på hver video. Jeg noterer samtidig og som oftest må jeg sitte på pause på videoene. Jeg lurer også på hvordan du leste og øvde til anatomi eksamen?

    14. Har et lite spørsmål angående studier😊 Pugger du kapitlene etter hvert som dere har gått gjennom dem, eller skriver du kun notater og pugger heller når det nærmer seg eksamen?

    15. Anonym: Hei hei! Jeg skriver kun notater som korter ned notatene og starter på puggingen 2-3 uker før eksamen 🙂 Men sånn som i morgen har jeg avtalt å treffe ei fra studie for å ha “eksamenslek” i to store kapitler hvor vi plukker pensumrelaterte spørsmål fra en bolle og svarer annen hver gang, så da pugger jeg disse kapitlene nå 🙂 Tenker egentlig å gjøre dette med 2 kapitler i uken slik at det ikke blir SÅ mye å lære seg på en gang før eksamen.

    16. Sigrid: Tusen takk for det <3 Jeg bruker Canon 6D og endrer på instillingene hele tiden, for lyset varierer så innmari nå om høsten :/ Men kamera er ihvertfall min beste venn! Elsker det 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg