Min favoritt høstgryte

Inneholder en affiliateslenke

God lørdagsmorgen dere! Her kommer oppskriften på en smakfull viltgryte som jeg allerede har laget meg tre ganger i høst! Jeg blir ikke lei, og spiser det i grunn jevnt over hele året. Posen med reinsdyrskav fås nemlig kjøpt på de aller fleste dagligvarer både vår, sommer, høst og vinterstid, og er ikke bare en sesongvare. Potetmosen kan godt erstattes med villris, men personlig synes jeg det er hakket bedre med hjemmelaget mos kombinert til denne deilige fløte og soppsausen.

Hope you love it! Nå skal jeg se og få på meg litt sminke, vekke mannfolket, lage frokostbaguetter med ost og avokado, og gå en god tur med hundene før jeg må sette meg ved stuebordet og ta igjen litt pensumlesing. Lørdagen sin det! Høhø. Neida, men i kveld blir det bursdagsfeiring, og det blir ihvertfall moro!

Du trenger: 1. 1 gul løk 2. 200g valgfri sopp 3. 5 store poteter 4. 4-5ss smør 5. 8 moste einebær 6. En halv hånd finhakket timian 7. 4 skiver brunost 8. 1 mørk kjøttbuljong (ikke utblandet i vann) 9. 2 gulrøtter 10. 2dl creme fraiche 11. 2-3dl matfløte til gryten + 1-2dl til potetmos 12. 1 pose reinsdyrskav (fås i frysedisken) 13. Salt/pepper 14. Tyttebær

Slik gjør du:
1.
Hakk opp løk, gulrot og sopp, og stek dette i en gryte med litt matolje/smør i 3 minutt.
2. Når løken er gyllen og soppen godt stekt, kan du tilsette 2-3dl matfløte + kjøttbuljongen. 
3. La dette stå og småputre mens du steker reisdyrskav-kjøttet i en stekepanne.
4. Ha det ferdigstekte kjøttet + creme fraichen over i gryta og tilsett moste einebær.
5. La det stå og småputre i 7 minutt og la så brunostskivene smelte inn.
6. Smak til med finhakket timian, salt og pepper. Eventuelt en dæsj tyttebærsyltetøy.

Slik gjør du – Potetmos: 
1.
Skrell potetene, del dem i to og kok dem møre i en gryte med vann.
2. Hell av vannet, mos potetene med stavmikser og tilsett 4-5ss smør + 1-2dl matfløte.
3. SMAK TIL med mer smør, fløte, salt og MYE pepper for verdens beste potetmos.

– Gullbestikk fra Room21 HER –

Server med tyttebær for en frisk smak <3 Oppskriften holder til fire.
Jeg liker altså å røre en god dæsj av det inn i selve viltgryta også.

12 kommentarer
    1. Elsker sånne gryter! Et tips er også å ha en god dæsj ublandet solbærsirup (ja, som i den safta) oppi – aldri ei høstgryte uten! Gir utrolig god smak!!

    2. Viltgryte er bare himmelsk godt og denne oppskriften skal jeg prøve.
      Ute på min blogg nå Å være kreativ vil du lese
      Ha en fin dag
      Fra Sissel

    3. Hvor er fatet fra? Så fint! 😀
      Er ikke fast leser, men titter gjerne innom bloggen din støtt og stadig, gjort det opp igjennom mange år. Du er så positiv, flink og kreativ, blir alltid glad av å lese bloggen din 😀
      Veldig bra at du har så varierte middagsretter, alt fra fisk, kjøtt, dessert, junk og vegetar. Tommel opp! 😀
      Ønsker deg alt godt! 🙂

    4. Håper du får en super lørdag! Her går det også i pensumlesing nå før det blir familiekos senere 🙂

    5. Ser veldig godt ut 🙂
      Lite tips: kunne du rangert ingrediensene etter hva de skal brukes til:
      Eks: dette trenger du til potetmos:
      Blir så mye mer oversiktlig 🙂 takk

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg