– En torsdag med selvstudie –

God morgen! I dag er det akkurat en uke til jeg fyller 25! Wuhuuu! Jeg vet ikke hvorfor jeg gleder meg sånn, for jeg har overhode ingen planer for dagen min, og tenker faktisk ikke å feire den i det hele tatt, men jeg synes liksom bare det er hyggelig å bli et år eldre! Altså, jeg kan jo alltids invitere jentene på en uhøytidelig middag eller spillkveld, men jeg jobber hele bursdagshelgen min, så noe fest blir det ihvertfall ikke. -Selv om det var planen for bare et par uker siden.

Hvordan har dere det? Jeg har virkelig fått bloggmotivasjonen min tilbake jeg om dagen, og kjenner jeg er litt bitter på at jeg ikke booket noen timer med fotografen min før hun reiste på ferie. Hannemor har stukket av til Spania en uke med noen av medstudentene våre, så der ligger de og koser seg på en solseng mens jeg kaver med å få knipset rare selfie-bilder mellom leseintervallene. Godt hun snart er hjemme igjen! Hehe, hun blir heldigvis bare til søndag.

– Pastasalat med reker, mango, tomat og avokadokrem –

Jeg vet ikke med dere, men jeg hadde ihvertfall en helt perfekt onsdagskveld i går! Mannen og jeg dro på dobbeldate/spillkveld til Annika og Diderik og koste oss GLUGG i fire timer der. Altså, jeg forstår ikke hvor tiden blir av når vi er på besøk hos det superparet. Jeg koser meg sånn at jeg nesten ikke føler jeg får blunket før klokken slår midnatt <3 Dessuten begynner jeg å få litt kontroll på mitt nærmest aggressive konkurranseinstinkt også, og det er veldig hyggelig!


Nå skal jeg studere som et ekte skolelys i hele dag! Det eneste jeg har planer om å gjøre mellom slagene er å blogge og bake deilige rundstykker. Jeg var tom for alt som het knekkebrød, brød og baguetter til morgenen i dag, så jeg lagde meg en diger bolle deig istedet som nå står og hever seg. Det gledes! Mangosalaten jeg hadde tidligere denne uken besto forresten av: 1 mango skåret i terninger, 150g ferske, pillede reker, 5 cherrytomater i terninger, 1/3 rødløk og 1/2 avokado most og blandet med 1ss rømme, salt, pepper og litt sitronsaft. Jo, og pastaskruer da! Mmm, riktig så lettvint og godt <3 

Ha en nydelig torsdag alle sammen <3

28 kommentarer
    1. Hei Marthe! Hvordan pleier du og lese når du skal lære deg helt nytt stoff? Tar gjerne i mot alle tips og studietekniker jeg kan få🙌🏼 Spennende og følge deg mot veien til å bli sykepleier

    2. Koselig, er “mannen” en du har en greie med eller er det bare en venn?? 🙂
      alltid hyggelig å være sammen og gjøre noe hyggelig med folk 😉

    3. 😍😍
      Går første året på sykepleierstudiet og lurte på om du kunne kommet med noen tips til hvordan man skal disponere lesetiden. Vi har nettopp begynt med psykologi og samfunnsvitenskap, men er veldig usikker på hvor jeg skal starte og hvor mye jeg bør lese hver dag. Har du i såfall noen tips?😊

    4. Jeg skrev en kommentar her for litt siden som jeg ikke fikk noe respons på. Jeg lurer egentlig bare enkelt og kort på om du vil anbefale å bli medlem av sykepleiepluss og det norske sykepleierforbund? Leste i noen tidligere innlegg at du er medlem!
      Har startet på mitt første år nå og motivasjonen min er på topp, så liker veldig godt studieinnleggene dine:D

    5. Anonym: Heisann! Jeg ville absolutt kjøpt medlemskap eller tilgang hos sykepleiepluss for uten den siden hadde jeg aldri gjort det så bra første året 🙂 Men medlem av sykepleieforbundet ville jeg ikke stresset med nå. Det kan du bli senere når du er ferdig utdannet om du vil 🙂 Jeg ble det med en gang, men har ikke fått noe spesielt ut av det under studiene. Du får et sykepleie-blad i måneden med noen avisartikler relatert til sykepleien, men jeg har så mye annet å lese på om dagen at jeg åpner dem ikke engang :/

      Masse lykke til med første året! Du kommer til å trives så godt. Det er jeg sikker på 🙂

    6. ÅSE MARGRETHE: “Mannen” er en nesten-kjæreste ihvertfall 🙂 Ja, synes det er så hyggelig å gjøre ting sammen med andre venner også, og ikke bare være vi to alene hele tiden 😀

    7. Fysioterapi student: Heisann! Det kommer litt an på fag og slikt, men stort sett konsentrerer jeg meg om ett tema eller et kapittel om gangen og leser det samt skriver oversiktelige, forståelige notater til dette FØR forelesningen om temaet. Da kommer jeg forberedt til timen og slipper å sitte helt blank og ikke ane hva læreren snakker om. I de vanskeligste fagene er det ihvertfall veldig lurt å jobbe slik 🙂 -Men i de enklere mer praktiske fagene jobber vi mye med gruppearbeid, diskutering og caseløsing på sykepleien. Her kreves det ikke like mye nilesing og forberedelser før timene 🙂

    8. Andrea: Hei Andrea! 🙂 Hvor er det du går sykepleien? Hmm, vi har ikke hatt psykologi og samfunnsvitenskap som et eget fag, men som tema innenfor et fag vi kun hadde hjemme-eksamen i. Vi hadde både psykologi, juss, etikk, samfunnsvitenskap, sosiologi og litt andre ting i ett og samme fag som vi aldri hadde skriftlig eksamen i, men kun en innleverings-hjemmeeksamen som vi fikk 3 døgn på å levere. Dersom du også kun skal ha hjemme-eksamen i dette ville jeg ikke fokusert på å lese de mangfoldige bøkene som hører til det faget, men heller fokusert på 1. anatomi/fysiologibiten og 2. Grunnleggende sykepleie (dersom dere har det som et eget fag og skal ha 5 timers eksamen i det uten hjelpemidler) 🙂

      Prøv å finn ut hvilke fag dere skal ha skriftlig eksamen i (uten hjelpemidler) og fokuser på de.:-) Jeg åpnet ikke psykologiboken før hjemme-eksamen og fikk B likevel så det er ikke noe stress. 3 døgn er mer enn nok tid til å levere en god oppgave på 😀

    9. Okei, tusen takk for svar!
      Formulerte meg litt dårlig, men vi har altså om samfunnsvitenskap og psykologi under emnet “Menneske, helse og samfunn”. Går sykepleie på Gjøvik, og har skjønt det er litt forskjellig hvordan lærerne fra sted til sted gjør det. Men vi skal altså ha en 3-dagers hjemmeeksamen i dette faget. I november har vi en femtimers eksamen i anatomidelen. Så da burde jeg muligens starte å lese anatomi så fort som mulig og kanskje ikke ha psykologidelen som førsteprioritet.

    10. Herlig, tusen takk for tips! Veldig hyggelig at du setter av tid til å svare leserne dine så grundig, ser du gjør det ofte 😀 Ikke mange bloggere som gidder det

    11. Hei, lurte på om du har noe tips og studieteknikker til å forstå mye innen faget anatomi og da bestå denne eksamen på sykepleien?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg