Frisk ostekake på krukke

God dag, god dag! NÅ kan jeg endelig si torsdag uten protester. Hehe, det er godt dere er på hugget når jeg prøver å hoppe over en dag. Får ikke helg fort nok si! Stakkars bloggleseren som skulle ha eksamen i dag, og fikk hjertet i halsen da hun leste “denne torsdagen” i bloggposten min allerede i går. Hehe, det var ikke meningen å fremprovosere noe hjertestans altså.

Jeg fikk selv akkurat tilbake karakteren min på hjemme-eksamen, og det ble nok en B på meg. Skulle gjerne hatt den A’en nå, men det var en liten trøst å se at bare 6 av 148 fikk toppkarakteren. Det sier vel litt om hvilket nivå disse 3000 ordene skal være på. Kanskje neste år? Hehe, viktig å ha noe å strekke seg til! Dessuten smaker den vel ekstra godt når den ikke kommer som noe selvfølge.

Nå sitter jeg og koser meg med en krukke hjemmelaget ostekake her! Jeg lagde meg fire små, søte porsjoner i går ettermiddag etter jobb, og knipset noen fristebilder til dere også. Det var Siri som serverte meg dette til dessert under forrige syforening, og det var altså så friskt og godt at jeg ble helt nødt til å få oppskriften av henne. Deler den med dere under her jeg så flere kan hive seg rundt med krempisking og sitronrasping til helgen!

Du trenger – Fire krukkeporsjoner: 1. 200g philadelphia ost naturell 2. 3dl kremfløte 3. vaniljefrøene fra 1 vaniljestang 4. 150g bixitkjeks 5. 3ss smør 6. 1ss sukker 7. Saften av 1/2 sitron + skallet revet 8. Ca 200g bringebær 9. 2-3 ss melis

Slik gjør du – ostekake på krukke: 
1. Start med å legge kjeksen i et par plastposer og slå på dem til det er smuler. 
2. Stek smulene i en stekepanne med 1 ss sukker og 3ss smør. Bare 2-3 minutt.
3. La smulene stå til avkjøling, mens du pisker krem av 3 dl kremfløte. 
4. Skjær frøene ut fra 1 vaniljestang og pisk disse inn i philadelphiaosten. Rør den ferdigpiskede kremen inn i philadelphia/vaniljeblandingen og smak til med melis og sitron. Jeg brukte saften av 1/2 sitron + revet skall fra 1/2 sitron.
5. Legg kjeks-smulene nederst, deretter litt ostekrem, så et lag bringebær, mer krem, mer kjekssmuler og 2-3 bringebær som pynt på toppen.

– En frisk og enkel sommerdessert –

Nei, jeg får hoppe i treningstightsen og kjøre avgårde til trening. Jeg har fått låne bil helt til søndag(!) så nå er mitt liv rimelig komplett. Hehe, Annika og jeg har en benøkt i vente hvert øyeblikk, og så fort den er overstått skal campingkofferten pakkes for et soldøgn på Skottevik. Ah, de neste to helgene blir magiske. Jeg har booket en helt VILT digg weekendtur for neste frihelg også, så nå smiler livet altså <3 Skal fortelle dere mer om den senere!

Måtte dere la dere friste <3 Kos dere i finværet i dag!

14 kommentarer

Siste innlegg