– 15 spørsmål –

Hvem er du i vennegjengen? 1. Hun som lytter og ler høyt (og til tider ukontrollert). 2. Hun med størst matlyst. 3. Hun som går først hjem fra fest. 4. Hun som snakker før hun tenker. Er det noen blondinespørsmål i luften, så vær du sikker på at de kommer fra min munn. 

Hvilken egenskap setter du mest pris på ved deg selv? Den positive innstillingen min til det som måtte møte meg av utfordringer i hverdagen. Denne “alt ordner seg” innstillingen tror jeg er kommet med årene, for jeg var ikke like «lettsinnet, glad og bekymringsfri i ungdomstiden min. Det var først etter videregående et eller annet gjorde meg tre ganger så glad i livet. Ellers liker jeg at jeg aldri har vært grådig. Jeg elsker å gi, diske opp for kjære og nære, og jubler like høyt om kontoen viser 20 000 eller 60 000 på lønningsdagen. Så lenge jeg har så jeg klarer meg. “Mye, vil ha mer” har aldri vært en problemstilling her, og jeg kommer vel derfor heller aldri til å kunne kalle meg rik.

Hvem snappet du sist? Noen som ville hjelpe meg med å fikse palmesusbillett! Tusen takk til alle som har sendt meg mail forresten! 

Hvilke apper bruker du daglig? Jeg er utrolig dårlig på apper altså. Det eneste jeg er avhengig av å titte innom hver dag er «mattilbud» for å sjekke hvor jeg skal handle. -Og snapchat/instagram da. Instagram synes jeg er litt kjedelig, men snapchat er jeg helt vill på enkelte dager.

Hva står på planen din i dag? Nå er bestemors deilige frokost akkurat inntatt, og jeg skal straks hoppe avgårde til byen for å handle inn på romantiske romaner. Dere har sendt inn mange gode tips til bøker jeg ikke har lest enda, så tusen hjertelig takk for det! Skal selvsagt holde dere oppdatert på hvilke jeg ender opp med.

Hva er din guilty pleasure? Akkurat nå den siste tiden har det vært: 1. Sove uten sengetøy. Det er så sinnsykt digg med dundyner uten trekk! 2. Å sparke ned løvetannstilker langs fortauskanten. (Freak?) 3. Paradise Hotel. Jeg begynte på årets sesong ca midtveis i episodene og var helt oppslukt av det på slutten. Finalen var kvelden før min siste eksamen, og da eksamens-morgenen min kom, var det eneste jeg klarte å tenke på hvor fantastisk det var at favorittene mine vant.. Ingen nerver den morgenen med andre ord.

Hva bruker du helst penger på? Mat. Jeg kvier meg for å dra kortet for en genser til over 400 kroner, men går gladelig på Meny og handler middagsingredienser for 2000. Skal jeg ha venner på middag så tenker jeg ikke budsjett for fem flate øre. Gode matopplevelser er livet ❤ Reiser kan jeg og bruke mye penger på. Jeg verdsetter opplevelser generelt, og synes et minne er mye mer verdt enn et plagg eller en veske. 

Hva skal du gjøre i helgen? Jeg reiser tilbake til Kristiansand igjen torsdag kveld, for å jåle meg litt hos frisøren fredag morgen, og så skal jeg jobbe både lørdag og søndag. Jeg har min første jobbhelg på Valhalla og gleder meg til å se både kjente og nye fjes der igjen.

Hva er dine beste tips til å bli flinkere på kjøkkenet? 1. Ha et rent og ryddig kjøkken, og rydd underveis i matlagingen så du ikke får et h*lvettes arbeid etterpå som ødelegger for hele kokkeleringsgleden 2. Utfordre deg selv. Ikke bare sett deg i en boks og innbill deg at du ikke kan noe annet enn spaghetti bolognese. Det finnes SÅ mange smakfulle retter som lages på under halvtimen! 3. Bruker du to ekstra minutt på å legge opp maten pent, så blir gjestene dobbelt så sultne når de ser mesterverket ditt. 4. Ikke vær redd for å ta i bruk krydder og friske urter. 5. Smak hele tiden! Det er så viktig å smake rettene til! Husk øvelse gjør mester, og jo flinkere du blir, jo gøyere blir det også!

Vin, øl eller drinker? Alt annet enn øl. Jeg kan ikke fordra det, men all slags vin går ned, og det samme gjør friske drinker. Mojito er storfavoritten! Gleder meg til å dele oppskrift på noen punsj-varianter i sommer!

Hvordan imponerer man deg? Ved å være varm og inkluderende, smart og dedikert med bena godt nok plantet på jorden til å ikke snakke ned andre.

Hvem er dine beste venner? Kristine, Cathrine, Annika og Andrea. Jeg skal skrive noen fine ord om dem i et eget «venne-innlegg» i nærmeste fremtid <3 Vet ikke hva jeg skulle ha gjort uten disse fire. De har bare vært der for meg så lenge jeg kan huske. Skal jeg gifte meg en dag så blir de forlovere alle fire.

Hvilke blogger leser du nå? Jeg leser kun tre blogger om dagen, og det er 1. Kristinaandersen.no 2. Carolinebergeriksen.no og 3. Jannideler.no 

Hvis du skulle endret en ting med måten du ble oppdratt på, hva ville det vært? Jeg skulle kanskje ønske jeg hadde fått mer kjeft. -Så jeg taklet tilsnakk litt bedre den dag i dag. Jeg har forstått det sånn at jeg var ganske rolig som barn. En sånn som ikke bråkte all verdens, satte skoene pent på plass i skohyllen da jeg kom inn døren, og som ble funnet sovende under ethvert stuebord. -Men jeg er sikker på at jeg hadde mine rebelske øyeblikk også hvor jeg kunne ha blitt satt mer på plass.

Fortell livshistorien din på fem minutt… Jeg ble født i Stavanger og levde mine første tolv år der med familie og gode venner. Jeg hadde nesten alle jeg var glad i som mine nærmeste naboer og var verdens lykkeligste der jeg turnet og hoiet mellom hjem, pappa, besteforeldre, og venninner. Først da jeg fylte 13 år fant mamma seg en kjæreste i Kristiansand og jeg måtte dermed flytte med og starte på ungdomsskolen i en ny by. Jeg husker jeg gråt hele sommeren, og hadde ikke det spor lyst til å flytte fra verken venner eller familie, men hellet var på min side også i solbyen Kristiansand, for det gikk ikke mer enn en uke før nabojenta sto på døren min og ville ha meg med i dyreparken. Siden var jeg i dyreparken hver eneste dag, og venninneflokken ble bare større og større.

Jeg kom i verdens varmeste klasse, fikk min aller første kjæreste, og en hest på helfor sammen med Annika. Annika var tilfeldigvis også nærmeste nabo til stallen, så moren hennes serverte både sin familie og meg middag i tre måneder i strekk en periode. Etterhvert fikk jeg meg også et par egne hester, men da jeg fylte 16 år erstattet jeg hele ride-interessen med gutter og festing. Jada, jeg byttet like godt ut han snille, trygge ungdomsskole-kjæresten min med en hakket mer spenstig boler som hadde kjetting rundt halsen.. Heldigvis varte ikke den fetisjen lengre enn et halvt års tid, og SÅ fant jeg til fornuft igjen etter x antall runder med sort hårfarging, hvit øyenskygge, og gravsvarte øyenbryn. Jeg startet på allmenn videregående, forelsket meg i en snill gutt, begynte å blogge, begynte å tjene penger, flyttet inn med kjæresten, og bestemte meg etter fullført videregående for å reise og se verden. I to år reiste jeg definitivt litt mer enn hva jeg hadde råd til, men tok med meg så mange fantastisk minner at jeg aldri ville vært foruten.

Sommeren 2014 tok mitt fem år lange forhold slutt, og jeg bodde for aller første gang helt for meg selv. Jeg reiste bort hele sommerferien 2014, startet på et studie som ikke passet meg da høsten kom, og bestemte meg i stedet for å bruke året på å fokusere på meg selv, blogg, trening, venner, familie, og en ny flørt som også skulle vise seg å være kjærestemateriale. Høsten etter flyttet jeg inn til denne “Mr. D”, og ble boende der i et lite år før det ble tid for å avslutte det kapittelet også.

-SÅ er vi kommet til 06 juni 2017. Nå har jeg bodd for meg selv i et halvt år igjen og trives så innmari både i mine nye bo-omgivelser, og på skolebenken. Tenk, endelig fant jeg den studieretningen som passer meg best! Jeg tror nesten ikke mine egne ord, men første år på sykepleierstudiet har gått over all forventning, og pensum har bare vært superspennende, så de neste to årene kan jeg ikke annet enn å glede meg til <3 Det skal bli så spennende å finne ut hva andre halvdel av 2017 har å by på nå. Måtte sommeren bli varm og innholdsrik, full av latter og nye opplevelser. Jeg gleder meg til å dele absolutt alt med dere!

Det var femten kjappe, og noen ikke fullt så kjappe.. 

23 kommentarer
    1. Bor moren din ennå i kristiansand? Og bodde faren din i stavanger når du var ung, også har han flytter til thailand de senere årene?:-) forstår ikke helt hvorfor du ikke bare flytter tilbake til stavanger da du (etter det jeg forstår) ikke har kontakt med moren din og har dine nærmeste i stavanger der du er oppvokst.

    2. Hei Marthe! Jeg er nylig blitt singel og skal bo for meg selv til høsten. Jeg skulle egentlig flytte inn med kjæresten, og gruer meg litt nå til å bo alene.. Du virker så lykkelig og glad hele tiden og jeg lurte derfor på om du kunne fortelle litt hvordan det er å bo alene og gjerne noen tips til å ikke være ensom?
      Elsker bloggen din! Du inspirerer meg hver dag 🙂
      Hilsen Silje

    3. marthe, jeg må bare få si det. Du virker sååå utrolig GOD! jeg blir helt varm i sjelen av å lese det du skriver, bildene dine, fine smilet, alt! Du er helt fantastisk. Håper du får en fiiiin sommer!

    4. Silje: Hei Silje! Leit å høre om situasjonen din, og at du gruer deg til å bo alene. Det er aldri lett i starten, men bruk de du måtte ha rundt deg enten det er familiemedlemmer eller venner. Hold deg opptatt med noe moro til du er over den tyngste fasen, og så går det seg så greit til skal du se. Vi er enda unge og har antagelig noen lange liv foran oss i samboerskap, så denne lille stunden vi nå bor alene må vi bare prøve å sette pris på tenker jeg! 😀 Det er ikke så dumt å ikke behøve å ta hensyn til noen andre enn deg selv for en periode. Du kan rydde og rote akkurat som du vil, komme og gå når du vil, ha me-time når du føler for det, og dra ut med venner når du føler for det. Jeg synes selvsagt selv også at det er hyggeligere å bo sammen med noen og ha noen å dele hverdagen med, men det kan jeg gjøre om en liten stund! Jeg er sikker på at det kommer til å gå bra for deg også, og at du vil trives med å bo alene du og 🙂 Krysser ihvertfall fingrene mine for deg <3 Stor klem

    5. Trine: Mamma bor i Kristiansand ja, pappa bodde i Stavanger, men flyttet til Thailand når jeg flyttet til Stavanger ja, og årsaken til at jeg ikke flytter tilbake til Stavanger er 1. Jeg har alle mine nærmeste venner i Kristiansand og 2. Jeg elsker byen! Spesielt været i byen. Hehe.

    6. Så artig å lese! Spesielt din lille livshistorie! Selv om du bare er 24 år, har du nok opplevd en god del mer en andre på din alder!

    7. Trengte nok litt mer kjeft når du fartet rundt med gutter og festing og det der som så ung 😛 Kos deg i Kristiansand! Og har du noen reisetips til sommeren, noe som ikke er så dyrt?

    8. Hei Marthe!
      Ble så fryktelig nysgjerrig på hvilket studie du begynte på, men som ikke var noe for deg? heheh
      Ønsker deg en nyyydelig sommer!!

    9. Hei Marthe!
      Hvilken praksis skal du først ut i til høsten?
      Går selv 2. året på sykepleien og stortrives også! Gled deg til neste året, synes det var enda bedre enn 1. 🙂

    10. Anna!: Heisann! Vet du hva, jeg har visst ingen praksis til høsten! Bare fire måneder i strekk til vinteren/våren 2018 <3 Gleder meg masse til det, men tror høsten blir tung med mye teori 🙂 Men det blir nok interessant det og!

    11. Kajsa: Hei! Jeg gikk kommunikasjon og visuelle medier. Det var spennende, men jeg skjønte ikke helt hva jeg skulle med det ettersom jeg aldri har lyst til å jobbe med journalistikk eller tvproduksjon. Hehe, da var det liksom ingen vits 🙂

    12. Lisbeth: Nei absolutt ikke! 🙂 Jeg hadde 3 i P matte på videregående, og klarte meg heelt fint. Lærte meg alt jeg trengte til eksamen på en uke og fikk 100% likevel. Alt går an! 😀

    13. Åå så utrolig flotte svar. Spennende å høre om livshistorien din og koselig å høre at du har funnet det rette studiet. Blir så utrolig inspirert av bloggen (bildene og livet ditt) 🙂 Men jeg lurer på om du ikke har noen kontakt med moren din, siden du aldri nevneren hun på bloggen? Du skriver jo endel om de andre i din familie. Forstår om du ikke ønsker å dele historien(om det er en) 🙂 Masse lykke til videre på studiet! Og ha en fin sommer🌸

    14. Er så glad for at du har funnet et studie du trives godt med, og du kommer til å bli en fantastisk sykepleier! Det er jeg sikker på med tanke på den gleden og omsorgen du utstråler gjennom bloggen 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg