Fastelavnsboller med sjokoladekrem

Riktig god lørdag fra meg til dere! Nå oppdaterer jeg bloggeriet fra sørlandsk jord igjen! Det er alltid litt trist å reise fra den fine, fine familien, men så fort jeg har fått satt føttene mine innenfor den fine criben på Justneshalvøya, pleier smilet raskt å komme tilbake. Dagene mot eksamen går unna som fyrverkeri, og ettersom jeg enda ikke føler meg klar for noe medikamentregningstest, blir jeg nok nødt til å prioritere matteoppgaver foran både blogg og hygge de neste tre dagene. Jeg skal gjøre som ved forrige eksamen: Låse meg inne i leiligheten og lese non stop helt til tirsdag. Vel, med noen spisepauser mellom slagene da.

I dag hadde jeg ikke bare en spisepause faktisk, men en bakepause også. Det er jo bollesøndag i morgen, og jeg har lovet dere oppskriften på landets beste! Det er en oppskrift vi har hatt i familien i alle år, og jeg kan med hånden på hjerte si at jeg aldri har smakt så saftige og godsmakende boller. NAM altså! Dere er helt nødt til å teste ut! I fjor lagde jeg boller med bringebærkrem, og i år prøvde jeg meg på lys sjokoladekrem, men disse bollene her med helt vanlig pisket krem til smaker også heeeelt himmelsk <3

Du trenger: 1. 1kg hvetemel 2. 140g smeltet smør 3. 140 sukker 4. 6 dl melk 5. 1 egg (til pensling) 6. 1 pk gjær 7. 1ts kardemomme  

Du trenger – sjokoladekrem: 1. 6dl kremfløte 2. 2,5ss sukker 3. 1,5 ss oboy

Slik gjør du:
1.
Smelt smør og varm melken til melken har samme temperatur som smøret. Miks det så sammen, og la det kjøles ned til 37 grader. Bland det så sammen med 1 pakke gjær. Du kan bruke både tørr og fersk gjær.
2. Mål opp sukker, kardemomme og hvetemel, og sikt alle tre ingredienser inn i det våte. 
3. Kna deigen til den slipper bollen (den skal være litt klissete for å bli saftig) 
4. Dekk bollen til med plastfolie og sett til heving i 1 time. (Til deigen når dobbel størrelse)


5. Del så den ferdig hevede deigen inn i 30 små biter og rull runde, fine boller ut av dem.
6. Legg dem på et stekebrett, pensle med 1 vispet egg, og la bollene stå og etterheve i 20 minutt. 
7. Stek dem så midt i ovnen på 200grader i 10 minutt.

– Fastelavnsboller med sjokoladekrem –
Pisk sjokoladekremen av 6 dl kremfløte, 2ss sukker og 1,5 ss oboy, del de ferdig stekte bollene i to, og server med krem i midten. YUM! På toppen har jeg bare hatt litt smeltet, vanlig melkesjokolade. Det var og veldig godt, men mest for bildenes skyld. Hihi!

Hiv dere på butikken før den stenger, og bruk lørdagskvelden på kokkelering!
Nå gleder jeg meg til å løse matteoppgaver og gomle boller i tre døgn <3

12 kommentarer

Siste innlegg